Gå til innhold

Ciaras bokhjørne

Ciara

Anbefalte innlegg

God "morgen"!

Å, det er deilig med sånne late søndagsmorgener. I dag sov jeg lenge, så spiste vi lang og god frokost, og så var det kos og lek med pusene, som tydeligvis har masse energi i dag :ler: Noen dager kan de sove og kose hele dagen, som i går. Da skulle Nalle ligge på fanget så godt som hele tiden, og det ble nesten (men bare nesten) litt for mye av det gode ;) Først lå han på fanget, og hvis jeg løftet ham til side for å gå på badet feks, fulgte han etter, og når jeg satte meg igjen hoppet han opp i fanget. Søte pusegutten :hjerte: I dag er det lek som gjelder. Nå har de hoppet og sprettet rundt fordi jeg lekte med dem med en fjærpinne (de har et hat-kjærlighetsforhold til den fjærpinnen :ler: ), og nå løper de etter hverandre og skal ta hverandre. Veldig underholdende ;)

Det er bra det går bra med deg! Håper alt vil bedre seg etterhvert :):):)

Takk for Woody Allen-anbefalinger :)

Uno er en kjempebra film! Den har jeg nesten lyst til å se om igjen. Det er moro at norsk film har blitt så bra! Sammen med Hawaii Oslo er nok Uno blant de beste norske filmene jeg har sett de siste årene :)

I dag skal vi ut og spise med noen venner av sambo, gleder meg :) Det er ikke så ofte jeg går ut og spiser, men denne uka ble det plutselig to ganger! Jaja, det er ikke meg i mot ;)

Må få jobbet en del i dag da, har litt angst for en oppgave som burde leveres om to dager, og jeg har nesten ikke begynt og vet ikke hvor jeg skal begynne heller. Og så blir det jo ikke noe bedre av at man er stressa og på tuppa.... Men det ordner seg vel forhåpentligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Ciara :vinke:

Oppdaga akkurat denne dagboka, og har skumma såvidt gjennom de sidene du har skrevet. Skal ta meg bedre tid til å lese alt en annen gang, for jeg ser det er mange spennende bokomtaler. Skjønt jeg trenger vel egentlig ikke flere bøker på lista over ting som skal leses, den stabelen er høy nok som det er!

Stå på med oppgaven, så kan du kose deg med god samvittighet i kveld :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke: Hei Fakse! Takk for hyggelig og oppmuntrende hilsen! :)

Det er bare gøy med enda flere bokinteresserte her inne :) Vi som er her har vel generelt et problem med høye bokstabler ;) Men det er jo et hyggelig "problem" å ha da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå orker jeg ikke mer studier. Har ikke fått gjort så mye i dag. Men søren heller, det er søndag, er det ikke? Må jo være lov å slappe av litt med god samvittighet da. Så får jeg heller trå til igjen i morgen. Lusker bort til sofaen og boka mi i stedet :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uno er en kjempebra film! Den har jeg nesten lyst til å se om igjen. Det er moro at norsk film har blitt så bra! Sammen med Hawaii Oslo er nok Uno blant de beste norske filmene jeg har sett de siste årene :)

I dag skal vi ut og spise med noen venner av sambo, gleder meg :) Det er ikke så ofte jeg går ut og spiser, men denne uka ble det plutselig to ganger! Jaja, det er ikke meg i mot ;)

Hei hei :)

Så du synes Uno var bra?, skal prøve å få sett den snart, kanskje i kveld? Men jeg har i grunnen litt lyst til å se den filmen de sender på NRK (tror det er NRK?) Cops? Jupp! ;) Har du sett den?

Hawaii Oslo har jeg heller ikke sett, må se å få satt den opp på DVD listen min (ja, jeg har mange faktiske lister for alt jeg "trenger" å kjøpe :ler: )

Er ellers helt enig i at det er flott at norsk film har blitt så bra i de siste årene, må også innrømme at Elling er en av mine store favoritter da ;)

Jeg pleide å ha et sånt fjærleketøy til kattene mine, men alt sånt blir ødelagt så utrolig fort her i huset :ler: Kattene går på med fullt pågangsmot for å ta kverken på "fjærkreet??" :ler: Må vel være noe sånt, ja... ;)

Så hyggelig at du skal ut å spise igjen da! Håper du får en veldig fin kveld!

Kos deg masse!! :)

Jeg skal være hjemme (som vanlig) ;) Skal spise middag med mine foreldre, og etter det blir det vel og slange seg på sofaen og se på tv, eller surfe litt på KG??

Det er skikkelig herlig Bergensvær her i dag, masse, masse regn!! oooh fryd!! ;) så jeg koser meg!! Har så vidt begynt på den nye boken jeg fikk i går, men ble så trøtt etter et par kapitler at jeg måtte kapitulere ;) Skal lese mer i kveld!

Ha det bra!!

Anette ;)

Endret av nostalgia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O slitsomme mandag...

Har jobbet i dag, og det var pes. Så nå orker jeg ikke å skrive på oppgaver, jeg skal bare lese litt fag i stedet.

Vi hadde det veldig koselig ute i går, god mat og godt selskap! Vi ble ikke så lenge ute da, siden vi tross alt skulle tidlig opp i dag. Vi gikk hjem fra restauranten i går, og det var også veldig koselig. Synes det er kos å gå sammen med sambo rundt i byen. Da holder man ikke på med noe annet og kan snakke ordentlig konsentrert med hverandre :)

Fjærpinner blir plukket fra hverandre veldig fort her... de går på med liv og lyst, og vips, så er det ingen fjær igjen :ler:

Nei, nå går jeg og lager meg en kopp te. Har vært frossen i hele dag. Det er det jeg liker minst med høst/vinter, nemlig at man står opp i mørket og FRYSER. Brrr :sjokkbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Ciara ;)

Jeg liker at det blir mørkt tidlig og at det blir lyst sent... jeg er et utpreget nattmenneske... ;)

Kos deg med teen! Her går det i kaffe! :)

Anette ;)

Endret av nostalgia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør du? :overrasket:;)

Jeg liker godt at det er mørkt om kvelden, for da kan man tenne stearinlys og drikke varmt drikke og kose seg :) Om morgenen gjør mørket at jeg får mer trøbbel med å våkne. Jeg er B-menneske fra før, men er enda trøttere når det er mørkt om morgenen. Koselig i helgene da, for da står jeg ikke opp før det er lyst uansett ;) Men om hverdagene hvis jeg skal stå opp først, så står jeg i mørket og famler i klesskapet etter klær jeg nesten ikke ser, fordi jeg ikke vil skru på lyset så sambo våkner (for han er A-menneske, og våkner faktisk av sånt - det ville aldri jeg gjort!). Men for all del, høsten har mange flere fordeler enn ulemper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg også jobbet, men nå skal jeg ikke jobbe mer denne uka :) Det føles deilig å kunne konsentrere seg om studiene. I morgen blir en litt tøff dag, for da må jeg holde foredag i forelesningen - alle må en eller annen gang i løpet av semesteret, og nå har altså turen kommet til meg. Jeg er ikke særlig begeistret for å snakke høyt, har alltid trivdes best uten altfor mye oppmerksomhet, men jeg får ikke totalt panikk heller. Mao, dette går sikkert bra, men jeg kommer også til å være veldig glad når jeg er ferdig :) Men de sier jo at man må utenfor komfort-sonen i blant hvis man har lyst til å utvikle seg, så da er det jo godt for noe.

Har nettopp vasket og støvsugd litt her, så nå slapper jeg bedre av. Slapper ikke av når det ikke ser bra ut. Vet jeg burde roe meg ned litt der, for det gjør jo ingen noe at klærne henger en dag lenger på tørkestativet enn de må. Men utrolig tilfredsstillende å få gjort det!

Merker at det skal bli deilig å flytte etterhvert. Nå føles det som om det er bøker og CDer overalt her. Jeg har kjempeorden i begge samlinger, men det er jo grenser for hvor mye som kan presses inn i en ikke altfor stor stue... Så gleder meg til å flytte, selv om jeg også trives veldig godt her på mange måter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere flytteplaner? Eller er det mer sånn en-gang-om-en-stund?

kjenner til det der med å ikke få plass til bøker. Vi flyttet for et år siden, til et hus med til dels ganske lavt under taket, og da var det ikke plass til bokhyllene våre. Men vi har nå funnet en løsning :rosasmil:

Lykke til i morgen! Det går sikkert bra! :tommel: Det verste er jo før, når man går og gruer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke: Takk for hyggelig hilsen, Tommeline! :)

Vi har ingen umiddelbare flytteplaner, vi blir vel boende her et par år til. Da burde begge være ferdig med studier. Og så, når vi får fast jobb, blir det ny leilighet :) Så jeg bare drømmer foreløpig ;)

Bra dere fant en ordning da - hva gjorde dere? Er interessert i hvordan andre ordner dette. Her har vi bokhyller på hver ledige vegg omtrent... Drømmer om et bibliotek hvor jeg kan samle alle bøkene og lage en virkelig koselig lesekrok til oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte nye bokhyller :) Før hadde vi Billy bokhyller (full høyde), men vi byttet dem ut med lavere. Og så bruker vi en gang til bøker, og arbeidsrommet er presset helt. Og så hadde vi rett og slett litt opprydning... viste seg bl.a vi hadde både dobbelt og tredobbelt sett av enkelte bøker, så det har vi kvittet oss med.

Mitt beste tips er å ikke flytte til noe mindre enn det dere har nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt tips! :ler:

Å, så deilig det skal bli å få seg et større sted altså. Men det blir vel sikkert mer ting og rot også ;) Jeg synes det er veldig fint med bøker i gang. Masse plass også, som ofte ikke blir utnyttet til andre ting - så det er en god ide :) Har også tenkt på at jeg skal ha en hylle med bøker på soverommet (må jo ha noe å lese på senga) og på toalettet (det er greit med lesestoff her også i blant ;)). Kort sagt, drømmehjemmet mitt er et hjem med bøker overalt. Og mye tyder på at jeg kommer til å få det til. Jeg har ikke tenkt å telle hvor mange bøker jeg kjøper i året, for det blir helt sikkert skremmende... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lykke til med foredraget i morgen, Ciara! - Det går helt sikkert kjempefint! Jeg skal sende deg masse positive tanker her fra regnfylte Bergen... :)

Men de sier jo at man må utenfor komfort-sonen i blant hvis man har lyst til å utvikle seg, så da er det jo godt for noe.

^Det er i allefall sant!! ;)

Et lite tips til morgendagen:

"Den beste måte å glemme alle bekymringer på er å gå med sko som er for trange."

~Ukjent~

:ler:

Anette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokhylle på soverommet var kanskje ikke så dumt? I alle fall plass til de bøkene man til en hver tid holder på med. Slik jeg har det nå har jeg en stabel av bøker jeg holder på med. Den ligger på gulvet og stenger i beste fall for nederste skuff, men som regel også for mellomste skuff i nattbordet. For mange bøker på soverommet er jeg litt skeptisk til, for det er så mye støv der (skittne klær, rene klær og sengeklær) at jeg ikke trenger noe som samler opp støvet og holder på det. Bedre at kaninene flokker seg under senga, så kan jeg fange dem en gang i uka :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God Morgen fra (fremdeles) regnfylte øse-pøse Bergen!! *jeg koser meg ;) *

Jeg planlegger også å få satt opp noen hyller til bøker i gangen, da stuen allerede er fyllt opp ;)

På soverommet har jeg to stabler, en ferdiglest og en ulest, heldigvis for meg er den uleste maaaange ganger høyere enn den leste :sjarmor:

Når det er sagt... Jeg ble ferdig med "Open House" i natt, og her kommer min lille anmeldelse:

”Open House” Elizabeth Berg

“Open House” av Elizabeth Berg handler om Samantha Morrow’s som blir forlatt av sin ektemann. Hun prøver å få livet på rett kjøl igjen, prøver å holde en perfekt fasade ovenfor sin 11-årige sønn, Travis. Men ingenting går slik som hun vil. Elizabeth Berg skildrer sterkt og intimt hvor vanskelig et ekteskapsbrudd kan være. Hvor vanskelig det er å være den ene som blir forlatt. De små detaljene i de dagligdagse beskrivelsene gjør at jeg som leser virkelig kommer under huden på Samantha i denne boken. Samantha får en ny venn, King, som gjør en stor forskjell i det nye livet hennes. Hun bestemmer seg også for å ta inn leieboere for å kunne klare å betale huslånet. Vi møter flere eksentriske karakterer gjennom hele boken, ikke minst Sam’s mor, Veronica. Dette er en varm og til tider svært morsom bok. En bok som forteller om en kvinne som finner sin egen vei, som finner styrke i nye og gamle vennskap, og som ender opp med å blomstre når hun egentlig forventer at alt kommer til å falle sammen rundt henne...

Jeg anbefaler!! ;)

Håper du/dere får en flott dag i dag!! *sender masse positive tanker til Ciara-foredragsholderen ;) *

Anette

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:vinke: Hei Anette og Fakse! :)

Tusen takk for varme tanker! :klem: Jeg tror det må ha hjulpet, for det gikk fint i dag. Var ikke så veldig nervøs, så klarte å få sagt alt jeg skulle uten problemer. Nå er jeg selvfølgelig veldig flink til å finne ting å pirke på likevel, men skal prøve å ikke konsentrere meg om det akkurat nå. Er mest opptatt av å være glad for at jeg er ferdig med det! Nå er det en ting mindre å utrette før jeg kan ta juleferie fra Blindern :)

Jeg liker bøker på soverommet. Vi har en del bokhyller på soverommet, men det er mest fordi vi ikke har plass til dem andre steder. Men selv når vi får bedre plass ville det være fint å ha noen bøker på soverommet. Jeg leser mye på senga, da. Både før jeg sovner og før jeg står opp hvis jeg har tid :) Og Fakse, selv om jeg har bokhyller på soverommet, så samler det seg kaniner under senga likevel ;)

Open House hørtes veldig bra ut :) Det er gøy at du introduserer meg for forfattere jeg ikke har hørt om før! :)

Nå står hasselback-poteter i ovnen, og etter en kikk i fryseren bestemte sambo at vi skulle ha biff :ler: Og det er ikke meg i mot. Vurderer å ta meg en øl etterpå også siden jeg har vært så flink :sjarmor:

Hvordan har deres dag vært da? :) Har dere hatt det fint? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud bedre... La meg på sofaen etter middag, og der sovnet jeg. Så nå er jeg sånn passe groggy her :forvirret: Har mest lyst til å gå og legge meg for natten nå, men det blir jo for tidlig. Skal prøve å lese videre i Fiat nå, håper bare ikke jeg sovner på nytt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at det gikk bra med foredraget!! (Jeg visste nok at det ville det...hehe)

Biff med hasselback-poteter høres kjempegodt ut!! Jeg vet ikke hva jeg skal ha til middag ennå, og klokken er snart ni!! ;) Jeg spiser alltid sent, men dette blir nå litt vel sent, da :)

Jeg har hatt en fin dag, hadde besøk av fysioterapauten i dag, og det var som alltid hyggelig... Ellers har jeg ikke fått gjort så mye annet, har vært mye her inne på KG og sløvet (les: jeg har til min skrekk og gru blitt bitt av ordlek-basillen!! Kan du tenke deg??!!) hehe... jaja - noe skal man jo også gjøre ;)

Det har regnet jevnt og trutt her i hele dag, til min store glede selvsagt :) Men nå ser det ut som at det har lettet opp, og det er vel greit det og... (får tenke litt på andre og vet du) Ellers har jeg fått skrevet en del i dag, og det er bra, for det er en stund siden jeg har gjort nå. Jeg har ambisjoner om å begynne å male igjen (malte veldig mye før), men jeg går og utsetter det hele tiden, usikkert av hvilken grunn?...

Jeg skal begynne på en ny bok i kveld, og det gleder jeg meg selvsagt til... "The Dogs of Babel" av Carolyn Parkhurst. Har du lest den? Jeg håper den er bra! (den ser lovendes ut: "A captavating, strange book... The Dogs of Babel rises to reach a final moment of pure, stirring grace. Skriver New York Times på forsiden..." Joda, det er jo klart at jeg faller for slikt!!) :)

Gleder meg til å lese om "Fiat" når du er ferdig med den :)

Ha en fin kveld videre, Ciara...

Anette

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke: Hei Anette :)

Høres ut som du hadde en fin dag i går. Fysioterapi høres bra ut - har aldri gått til en selv, men svigermor som er delvis ufør går til fysioterapeut regelmessig. Etterpå får man nesten ikke kontakt med henne fordi hun blir så trøtt og salig :)

Man kan få en stopp på sånne kreative ting som maling og skriving i blant. Spilte fiolin da jeg var liten, og det var likedan. Kunne øve masse i ukevis, og plutselig fikk jeg en stopp som gjorde at jeg ikke klarte å løfte den opp og spille. Så kunne det gå over igjen. Merkelig. Heldigvis er det sjelden det skjer med lesing, men det har faktisk hendt, det også... En gang leste jeg ikke en bok på et halvt år - hadde det ganske tøft, så hadde vel hodet andre steder, tenker jeg - men da angret jeg så veldig da jeg begynte å lese igjen. Tenkte at jeg hadde kastet bort et halvt år hvor jeg kunne ha lest masse! hehe.

The Dogs of Babel er nok en bok jeg ikke har hørt om, men det hørtes lovende ut! :)

Leste ut Fiat i går:

Jan Chr. Næss: Fiat

Dette er historien om Fred, en aboriginer som vokser opp på Frogner på 70- og 80-tallet. Dette var for meg et veldig fristende utgangspunkt siden jeg liker litt absurd humor, men jeg ble faktisk litt skuffet denne gangen. Riktignok har boka en del morsomme og interessante betraktninger - og en helt ubetalelig episode der Fred skal jakte på ender i Frognerparken :ler: - men i det store og det hele var ikke boken som jeg håpet. Mye av årsaken var at jeg aldri kom helt under huden på hovedpersonene - Fred var interessant, og det skjer mye dramatisk med ham, men jeg maktet ikke helt å bli oppriktig engasjert. Jeg har hørt mye om en annen bok av Næss, Jotapata, så det er mulig at jeg prøver å lese denne senere. Næss skriver ganske godt, så jeg har tro på ham som forfatter selv om Fiat kanskje ikke var det helt store for meg.

Hehe nå hører jeg Nalle snakke her. Han sitter i gangen og sier "Mjau? Mjau?". Det gjør han når han vil ha kos eller leke. Det er pussig, for ofte kommer han ikke med en gang til meg og koser, han skal først sitte i et annet rom og rope at han vil ha kos. Og så må jeg plystre på ham, og da kommer han som et skudd og skal kose som bare det. Det er tydeligvis et ritual som gir mening for ham ;)

Over de siste dagene har jeg også lest en annen bok. Det er ikke en roman, men en coffee-table bok om bøker og bibliotek :)

Estelle Ellis: At Home With Books

Dette er en nydelig bok som jeg vil anbefale alle som elsker bøker. Det er en praktbok med masse flotte fotografier. Den tar for seg mennesker og deres bibliotek og forhold til bøker. Jeg fikk masse tips og ideer til hvordan jeg vil lagre bøkene mine etterhvert - men det er jo dessverre også et spørsmål om økonomi :sur: Og så skjønte jeg at jeg ikke har mange bøker i det hele tatt, noen av disse menneskene i boken har over 30 000 bøker! Men så er en del samlere, og har ikke akkurat lest alle heller. Selv vil jeg gjerne ha lest alle bøker jeg har... Uansett, dette er en super bok - jeg tenker meg at den må være en fantastisk gave til en bokelsker :)

Nå vet jeg ikke hvilken bok jeg skal begynne på.... Jeg får gå igjennom de uleste og se hva jeg har å velge mellom.... Ok, nå har jeg bestemt meg. Nå blir det Lord Nevermore av Agneta Pleijel. Blir spennende å se hvordan den er :)

Nå roper skolebøkene på meg her...

:lese:

PS! Jeg er så fornøyd med denne dagboken altså! Veldig glad for at dere som kommer innom, er her! Det gjør bokhjørnet mitt myyyye mer interessant :smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...