Gå til innhold

IVF SØSKENFORSØK 2020

VeronicaAmanda

Anbefalte innlegg

På 25.1.2020 den 20.19, VeronicaAmanda skrev:

Har ikke alle svar du trenger.... 

Men søkeprosessen er som vanlig ivf - har dere prøvd mere enn ett år? Osv😊 

Vi søkte i Juni. Fikk oppstartssamtale i September og begynte med medisiner i Oktober (RIKSEN) 

Så synes ikke ventetiden er ille😊

Om du ammer har vel ikke syklusene dine blitt normalisert? Kanskje ikke optimalt tidspunkt for oppstart med ivf da... 🤷🏼‍♀️ Bare en tanke😊

Enig med deg, er vondt og tungt hele prosessen😔

Vi måtte ha ICSI for å få første, så tviler på vi må prøve et år før vi får hjelp til søsken.. 🤔 men vi har uansett ikke brukt prevensjon etter minsten ble født og det er over et år siden :)

Jeg ammer enda ja :) Men jeg har aldri hatt stabile sykluser før jeg fikk første barn.. Så forventer ikke stabile sykluser nå heller. Har hatt en menstruasjon etter fødsel, for ca 5 uker siden. Tenkte om legene kanskje hadde krav om ammeslutt før oppstart pga medisinene kan gå over i melka eller noe sånt :) 

Anonymkode: 10475...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 24.1.2020 den 21.19, AnonymBruker skrev:

Kan hende vi starter med søskenforsøk i 2020.. vi har ikke helt bestemt oss. Drømmen er jo å slippe, å bare bli spontant gravid før vi rekker å gå i gang 😩 Er det bare meg som synes prosessen med sprøyter, reising, uttak og innsett er stress og vondt? Synes det er noe dritt, og kvier meg for å gå i gang igjen... 

Hvordan starter man prosessen med søskenforsøk egentlig? Hva er gangen og hvor lang tid må man forvente å vente før forsøk? Er det noe krav mtp. mens, amming eller lignende? Lurer på mye jeg 🙊 

Hvis du ammer så vil nok riksen reagere på dette mtp mensen er ikke stabil når man ammer men også, hvorfor gå igang med ivf når man allerede har en baby. Prøv en stund på egenhånd først da dere allerede har baby. Det er mange som ikk har barn som står i kø for oppstart på ivf

Anonymkode: 80b40...7d3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi måtte ha ICSI for å få første, så tviler på vi må prøve et år før vi får hjelp til søsken.. 🤔 men vi har uansett ikke brukt prevensjon etter minsten ble født og det er over et år siden :)

Jeg ammer enda ja :) Men jeg har aldri hatt stabile sykluser før jeg fikk første barn.. Så forventer ikke stabile sykluser nå heller. Har hatt en menstruasjon etter fødsel, for ca 5 uker siden. Tenkte om legene kanskje hadde krav om ammeslutt før oppstart pga medisinene kan gå over i melka eller noe sånt :) 

Du får ikke starte opp så lenge du ammer. 

Anonymkode: b8ae3...c01

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare å søke om oppstart, Riksen vil enten ta deg inn om de har kapasitet eller avvente oppstart. Slik jeg forstår det er det relativt god kapasitet hos Riksen og Porsgrunn for tiden, både for førstegangs- og søskenforsøkende. De har vist at de setter restriksjoner der søskenforsøk går ut over kapasiteten til førstegangsforsøkende, derfor tenker jeg at det ikke er din oppgave å måtte ta den vurderingen (jmf. svar over)
De vil også gi deg råd mtp ammeslutt og hva som kreves rundt det. :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ammer så vil nok riksen reagere på dette mtp mensen er ikke stabil når man ammer men også, hvorfor gå igang med ivf når man allerede har en baby. Prøv en stund på egenhånd først da dere allerede har baby. Det er mange som ikk har barn som står i kø for oppstart på ivf

Anonymkode: 80b40...7d3

Hvorfor gå i gang med ivf når man allerede har en baby? 🤦🏻‍♀️ Min «baby» er halvannet år og det tok over 3 år å få henne. Vi vil jo ha et barn til, derfor vil vi (må vi) gjennom ivf igjen. Vi har ikke brukt prevensjon på mange år, så «prøv litt selv» du heller. 

Jeg som mange andre ammer fordi det er anbefalt frem til 2 år. Dersom du ikke aner noe om hva klinikkene mener om amming, så trenger du ikke svare. Jeg kan gå flere mnd uten mens og eggløsning, så den har liksom ikke så mye å si i vårt tilfelle. Det er en grunn til at førstemann er ICSI. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.1.2020 den 9.34, Geirfuglen skrev:

Jeg er 38 år, så jeg har valgt å gå privat siden jeg følte det hastet. Har måttet vente med å bli gravid pga tidligere keisersnitt og føflekkreft, men har omtrent vært prøvere siden mai 2018.

Samboer i snart 15 år ❤️

En herlig treåring 💙

Ett ferskforsøk, ICSI, venter på å se om det har vært suksess.

Fikk du beskjed om å vente etter keisersnitt? Jeg har hørt med flere leger og de sier man ikke trenger å vente. Jeg har uansett venter et år da☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Geirfuglen
54 minutter siden, Blåklokke8 skrev:

Fikk du beskjed om å vente etter keisersnitt? Jeg har hørt med flere leger og de sier man ikke trenger å vente. Jeg har uansett venter et år da☺️

Jeg fikk beskjed om å vente slik at jeg hadde 18 mnd mellom, men har uansett ikke blitt gravid. Ut ifra det jeg har lest ville jeg absolutt hatt litt tid imellom keisersnitt og ny graviditet, hvis man ønsker vaginal fødsel da. Trodde faktisk alle leger anbefalte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Geirfuglen skrev:

Jeg fikk beskjed om å vente slik at jeg hadde 18 mnd mellom, men har uansett ikke blitt gravid. Ut ifra det jeg har lest ville jeg absolutt hatt litt tid imellom keisersnitt og ny graviditet, hvis man ønsker vaginal fødsel da. Trodde faktisk alle leger anbefalte det.

Legen min anbefalte å vente opptil 1,5-2år med nytt svangerskap etter KS. Ellers ville det kunne oppstå komplikasjoner ved en vaginal fødsel. Måtte ha keisersnitt pga morkake plassering OG seteleie😅

Har gått straks 6år, men har ikke blitt gravid av meg selv enda.... Utrolig sårt😔 ble forresten spontant gravid med tvillinger etter et mislykket ivf forsøk i 2011 (syklusen etter) mistet den ene i uke 5💜 men har jenta mi, så kan ikke sørge når det er sååååå mye å glede seg over🥰🙏🏻 

Skal teste meg NESTE ONSDAG... Letrozol kur denne syklusen (+ eggløsningssprøyte og cyclogest progesteron støtte) HÅPER HÅPER HÅPER🙏🏻🙏🏻🙏🏻🥰💜❤️ Føler meg litt som en «ruger» og håper vi slipper ny ivf runde.....Skal ifølge legene klare det selv (med LITT hjelp..)🤷🏼‍♀️🙈 hadde to nydelige helt perfekte eggposer til eggløsning nå, så spøker litt om tvillinger😂😂😂😂 Er lov å drømme ihvertfall🙏🏻💜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken progesteron støtte har dere brukt v/ivf? 

Jeg har prøvd både;

Lutius 100mg 3x pr dag - ble sååå sår av den, svei😐👎🏻😳
...men ble gravid det forsøket jeg brukte den men mistet 4dager etter at jeg sluttet med lutinus støtte (fikk beskjed om å slutte av riksen siden det var fersk forsøk) MEN - blir jeg gravid igjen skal jeg bruke progesteron frem til uke 12! 

Crinone (Husker ikke styrke/mg) morgen og kveld - FYYY for et søl og den setter seg fast der oppe😳 kan ikke bruke den👎🏻

Cyclogest - 400mg - BEST! Såååå lettvint men samtidig tungvint siden man må legge seg ned i 20-30min i etterkant så den ikke glir ut igjen😂 men er ingen bivirkninger, og mye mindre søl! Bruker den nå (naturlig syklus) kun en pille som settes ved leggetid (samme tid hver kveld)👍🏻 Skal høre med Riksen om resept på den om jeg må igjennom et nytt forsøk!!!!!!👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Geirfuglen skrev:

Okei, da sies det sikkert litt forskjellig☺️ Hørte med jordmor i dag også, for sikkerhetsskyld, fordi jeg tenker søskenforsøk februar/mars.. hun sa at de ikke anbefaler før etter 6 mnd, men at det ikke er noe forskjell på arret i livmora etter f.eks 1 år og 2 år.. så får håpe det er trygt 😳😳 ikke sikkert jeg blir gravid etter første forsøk slik som sist, kan jo ta tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
29 minutter siden, Blåklokke8 skrev:

Okei, da sies det sikkert litt forskjellig☺️ Hørte med jordmor i dag også, for sikkerhetsskyld, fordi jeg tenker søskenforsøk februar/mars.. hun sa at de ikke anbefaler før etter 6 mnd, men at det ikke er noe forskjell på arret i livmora etter f.eks 1 år og 2 år.. så får håpe det er trygt 😳😳 ikke sikkert jeg blir gravid etter første forsøk slik som sist, kan jo ta tid.

Det blir nesten det samme som jeg fikk anbefalt (altså 18 mnd mellom fødsler, ikke 18 mnd før man blir gravid), så jeg vil tro det er helt trygt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Geirfuglen skrev:

Det blir nesten det samme som jeg fikk anbefalt (altså 18 mnd mellom fødsler, ikke 18 mnd før man blir gravid), så jeg vil tro det er helt trygt :)

Ah, trodde du mente 18mnd før du ble gravid. Men så bra det var samme beskjed du fikk. Ble litt stressa😄 hadde en kjempe kjip opplevelse med keisersnittet+ prematur baby, så gruer meg veldig til et nytt svangerskap og fødsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
Akkurat nå, Blåklokke8 skrev:

Ah, trodde du mente 18mnd før du ble gravid. Men så bra det var samme beskjed du fikk. Ble litt stressa😄 hadde en kjempe kjip opplevelse med keisersnittet+ prematur baby, så gruer meg veldig til et nytt svangerskap og fødsel. 

Neida, ser at det jeg skrev var litt uklart, beklager. Er uansett lurt å vente litt ja, mtp prematuritet. (Sjansen for ny prematur reduseres om man venter litt). Håper du får en bedre opplevelse denne gangen! Var babyen mye prematur? Gikk det bra? Jeg får nok prematurbaby selv hvis jeg i det hele tatt blir gravid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 28.1.2020 den 18.09, Geirfuglen skrev:

Neida, ser at det jeg skrev var litt uklart, beklager. Er uansett lurt å vente litt ja, mtp prematuritet. (Sjansen for ny prematur reduseres om man venter litt). Håper du får en bedre opplevelse denne gangen! Var babyen mye prematur? Gikk det bra? Jeg får nok prematurbaby selv hvis jeg i det hele tatt blir gravid..

Endret av Blåklokke8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, VeronicaAmanda skrev:

Hvilken progesteron støtte har dere brukt v/ivf? 

Jeg har prøvd både;

Lutius 100mg 3x pr dag - ble sååå sår av den, svei😐👎🏻😳
...men ble gravid det forsøket jeg brukte den men mistet 4dager etter at jeg sluttet med lutinus støtte (fikk beskjed om å slutte av riksen siden det var fersk forsøk) MEN - blir jeg gravid igjen skal jeg bruke progesteron frem til uke 12! 

Crinone (Husker ikke styrke/mg) morgen og kveld - FYYY for et søl og den setter seg fast der oppe😳 kan ikke bruke den👎🏻

Cyclogest - 400mg - BEST! Såååå lettvint men samtidig tungvint siden man må legge seg ned i 20-30min i etterkant så den ikke glir ut igjen😂 men er ingen bivirkninger, og mye mindre søl! Bruker den nå (naturlig syklus) kun en pille som settes ved leggetid (samme tid hver kveld)👍🏻 Skal høre med Riksen om resept på den om jeg må igjennom et nytt forsøk!!!!!!👍🏻

Fikk progesteron som tablett, som jeg faktisk har glemt hva heter 🙊 Uregistrert preparat. Hadde ikke fungert med vaginal preparater og jobb! 

Anonymkode: 66ca4...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk progesteron som tablett, som jeg faktisk har glemt hva heter 🙊 Uregistrert preparat. Hadde ikke fungert med vaginal preparater og jobb! 

Anonymkode: 66ca4...073

Duphaston kanskje? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Geirfuglen
20 timer siden, Blåklokke8 skrev:

8 uker prematur. Alt gikk veldig fint men baby var bare 1500g. Baby kom ikke av seg selv, men hadde navlesnorfeil som gjorde at hun sluttet å vokse. Ble derfor hentet ut. Så veldig liten sannsynlighet for at det skjer igjen, heldigvis. Tror det er 1% som opplever navlesnor feil. Opplevelsen rundt KS var likevel forferdelig da bedøvelse ikke fungerte. Ble etterhvert etter gjentatte forsøk lagt i narkose. Vil gjerne føde vanlig, men livredd for en fødsel som ender i KS. Det sies at 45% av de som har hatt KS ender med nytt KS.. 

Åh, så bra alt gikk bra ❤️ Kjenner så mange prematurbabyer med CP og spiseproblematikk, så jeg er så redd for det. Har vært snakk om KS mellom uke 34-36. Håper alt går greiere for seg neste gang! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Lutinus x3. Kjenner ikke noen bivirkninger, men irriterer meg med det sølet 😏

Har nå ankommet St. Olav's og venter på å bli innkalt :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Livet.er.magisk skrev:

Jeg bruker Lutinus x3. Kjenner ikke noen bivirkninger, men irriterer meg med det sølet 😏

Har nå ankommet St. Olav's og venter på å bli innkalt :)

Huff ja, er skikkelig søl🙄👎🏻😂😂😂😂

Lykke til💜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med dere jenter?💜 

Jeg er dpo 9😅 11 dager etter eggløsnings sprøyte... Prøver selv denne mnd med litt help😅kommer 🩸🩸🩸 skal jeg melde fra til riksen og få oppstart til nytt forsøk med høydose😔

Så gleder meg til å teste på onsdag og lever i håpet🤞🏻🙏🏻
Mirakler kan skje......💜

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...