Pinkpashion Skrevet 10. februar 2020 #321 Del Skrevet 10. februar 2020 Tabris skrev (På 10.2.2020 den 17.43): Trist fordi folk støtter og tror på artikler som er fulle av fordommer og feilinformasjon. Ekspander Hvem er det egentlig som bestemmer hva som er feilinformasjon? Når mennesker med kunnskap/utdannelse om hund trener på ulike måter; hvem er det da egentlig som bestemmer hvilken metode som er riktig og hvilken som er gal? 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 10. februar 2020 #322 Del Skrevet 10. februar 2020 (endret) Pinkpashion skrev (På 10.2.2020 den 17.48): Hvem er det egentlig som bestemmer hva som er feilinformasjon? Når mennesker med kunnskap/utdannelse om hund trener på ulike måter; hvem er det da egentlig som bestemmer hvilken metode som er riktig og hvilken som er gal? Ekspander Vitenskapen. Edit: Ellers tenker jeg som regel ikke på ulike treningsmetoder som riktig eller gal, men hvor effektiv og etisk den er, samt hvilke mulige konsekvenser den kan ha. Endret 10. februar 2020 av Tabris 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #323 Del Skrevet 10. februar 2020 Tabris skrev (På 10.2.2020 den 17.49): Vitenskapen. Ekspander Hundetrening er ikke en eksakt vitenskap. Anonymkode: f8745...752 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinkpashion Skrevet 10. februar 2020 #324 Del Skrevet 10. februar 2020 Tabris skrev (På 10.2.2020 den 17.49): Vitenskapen. Ekspander Så ser man tydelig at vitenskapen knyttes fra teori til praksis på ulike måter og jobbes ulikt med derifra... 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #325 Del Skrevet 10. februar 2020 Pinkpashion skrev (På 10.2.2020 den 17.51): Så ser man tydelig at vitenskapen knyttes fra teori til praksis på ulike måter og jobbes ulikt med derifra... Ekspander Nettop! Enig. Anonymkode: f8745...752 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 10. februar 2020 #326 Del Skrevet 10. februar 2020 AnonymBruker skrev (På 10.2.2020 den 17.51): Hundetrening er ikke en eksakt vitenskap. Anonymkode: f8745...752 Ekspander Hundetrening baserer seg på læringsteori, og den er ganske så eksakt og konkret med klare definisjoner. Pinkpashion skrev (På 10.2.2020 den 17.51): Så ser man tydelig at vitenskapen knyttes fra teori til praksis på ulike måter og jobbes ulikt med derifra... Ekspander Ja, det gjør den. Og da kommer det inn hvor effektive og etiske de metodene er, samt hvilke mulige konsekvenser de kan ha. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cleopatra70 Skrevet 10. februar 2020 #327 Del Skrevet 10. februar 2020 Bare overskriften er jo helt feil, de vet ingenting om de som kritiserer programmet. De tror at NAS er noen pølsetrenere som lar hunden gjøre som den vil, og det er de ikke. Det er bare at både straff og såkalt grensesetting er unødvendig i trening, jeg bruker det ikke med min hund som er reaktiv mot hunder og mennesker. Jeg hadde mye mer fremgang på èn time på Innlandet Hundesenter's problemløsningskurs enn de har hatt i løpet av hele serien med border collien. Og ja, det er sammenlignbart, for min hund oppførte seg akkurat som Iris om hun så en annen hund, jeg klarte knapt å holde henne og turene ble et mareritt. Hun er 37 kilo som jeg regner med er en hel del tyngre enn Iris, og hun hadde slitt seg et par ganger også, samt nesten slitt av meg armen. Det blir for meg helt dumt å se på noen som tramper i bakken og roper nei til en hund som reagerer slik når de kan bruke avstand, når jeg vet at avstand virker bedre. På den forrige hunden min brukte jeg det de kaller "grensesetting" med strengt nei og sånt, fordi den hunden var oppdratt slik og jeg var blitt vant til det. Jeg ønsket å slutte med det, fordi jeg så det ikke funket med katter, ikke i det hele tatt! Og nå med denne hunden ser jeg at jeg slipper det. jeg oppnår jo mer med de metodene jeg bruker nå. Denne typen trening er det som blir kritisert i Dagbladet, ingen tramping eller roping eller noen form for ubehag, KUN motbetinging og desensitering og se på resultatet. Sophia Yin var en av verdens aller beste hundetrenere, og hun gikk helt bort fra korreksjon: 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LaptopPute Skrevet 10. februar 2020 #328 Del Skrevet 10. februar 2020 Artikkelforfatteren har ingen hundeinstruktørutdannelse. Han sier regelrett at hunder skal påføres ubehag. For en forferdelig type. Håper han ikke skader flere hunder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LaptopPute Skrevet 10. februar 2020 #329 Del Skrevet 10. februar 2020 (endret) Når han sier grensesetting så mener han straff. Helt forferdelig. Og Maren bruker straff. Dere balanserte hundefolk liker kanskje det for dere har ikke tålmodighet for noe annet. Men kall det for faen meg det det er. Hunden blir skremt og får påført ubehag og stress, det er straff. Ikke være så jævla pinglete og gjem dere bak ordet grensesetting. og belønningsbasert trening er full av grensesetting, og da mener jeg at det settes grenser ved at vi lærer hunden åvgjøre det som lønner seg slik at vi får atferden som vi ønsker av den. Ikke at den blir skremt! Endret 10. februar 2020 av LaptopPute Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #330 Del Skrevet 10. februar 2020 Bare for å svare på 'kamphund'-kommentaren, Mali er en blanding av engelsk bulldog og Ca de Bou. To tøffe raser i seg sjøl, og de burde aldri vært blanda, men nå er det gjort. Thea virker ikke usikker, ho har gjort mye rett, men Mali er smart og sterk. Ho ber jo om hjelp! Flere i samme kull er avlives/omplassert. Mali og Thea, Anton og Matmor og Nicko er mine favoritter ❤️ Men uansett, de er alle flinke som tør å be om hjelp, På TV! Anonymkode: e744e...84c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matas Skrevet 10. februar 2020 #331 Del Skrevet 10. februar 2020 Tråden er ryddet for latterliggjøring. - Matas, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bonito Skrevet 11. februar 2020 #332 Del Skrevet 11. februar 2020 Tabris skrev (På 6.2.2020 den 19.52): Denne tråden er ikke bare for "Se så søt Anton er"-innlegg, den er også for de som har kritiske tanker om deler av programmet. Jeg synes den siste episoden nå var veldig bra. Treningen av Medo og Anton var kjempebra og gøy å se på! Jeg ble også så glad når de endelig fikk beskjed om å si "bra!" og gi godbit til Iris FØR hun reagerte. Da fikk de også mer suksess. Jeg la også merke til at Maren sa "Skjerp deg!" til eieren til Iris og at hun måtte slutte å være så stresset. Det ser ut som om hun gir samme beskjed til både hund og eier - en kontakt beskjed så skal de roe seg. Problemet er at det er ikke slik stress og anspenthet fungerer, verken hos hunder eller mennesker. Man kan ikke slå det av som en bryter, det sitter i kroppen og tar tid å få bort. Ekspander Helt enig i at "bra" og godbit i forkant av reaksjon er helt klart best. Vi er ikke på linje ang alt i programmet. Men akkurat i situasjonen når Iris skulle hjem igjen mener jeg at de burde gått 5 steg tilbake i treningen, og senket vanskelighets graden. Det er sant som du sier ang stress og nervøsitet hos eier, og det vil jo selvfølgelig i stor grad påvirke hunden. I tillegg til at vanen er inngrodd over lang tid. Har opplevd det på kurs flere ganger at hunder som utagerer på div ting oppfører seg totalt ulikt om instruktøren tar over båndet. Eneste forskjellen da er at den personen ikke er nervøs, fortvilet og redd for at det skal komme en reaksjon. Iris med Maren kontra Iris med eier er to ulike ting. Eiere trenger også trening på å bli trygg i de situasjonene som er vanskelige, noen ganger mer enn hunden har behov for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MalloryK Skrevet 12. februar 2020 #333 Del Skrevet 12. februar 2020 Jeg skulle gjerne ha gjort dette selv hadde jeg bare visst hvordan. Men, finnes det en youtube video med alt fra Anton? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #334 Del Skrevet 13. februar 2020 Koselig program! Men for meg som er redd for hunder, så hadde det og truffet noen av disse hundene på gata vært et mareritt. Anonymkode: a7664...f74 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #335 Del Skrevet 13. februar 2020 AnonymBruker skrev (På 13.2.2020 den 6.46): Koselig program! Men for meg som er redd for hunder, så hadde det og truffet noen av disse hundene på gata vært et mareritt. Anonymkode: a7664...f74 Ekspander Anton også? En hedershund! Anonymkode: 0c615...7b1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #336 Del Skrevet 13. februar 2020 AnonymBruker skrev (På 13.2.2020 den 7.58): Anton også? En hedershund! Anonymkode: 0c615...7b1 Ekspander Nei ikke alle hundene, og ikke Anton. 😁 men et par av de andre Anonymkode: a7664...f74 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 13. februar 2020 #337 Del Skrevet 13. februar 2020 AnonymBruker skrev (På 13.2.2020 den 6.46): Koselig program! Men for meg som er redd for hunder, så hadde det og truffet noen av disse hundene på gata vært et mareritt. Anonymkode: a7664...f74 Ekspander Er jo derfor det trenes på nettopp dette! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MalloryK Skrevet 13. februar 2020 #338 Del Skrevet 13. februar 2020 Veldig fin siste episode 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikoo Skrevet 15. februar 2020 #339 Del Skrevet 15. februar 2020 Skriver det samme som jeg har skrevet på facebook, Det blir HELT feil å si at dette programmet er basert på straff, det er basert på positiv trening, er det virkelig mulig å være så blind? Når det kommer til denne såkalte "straffen" som blir brukt.. Jeg synes korreksjon og grensesetting er ord som er mere passende. Korreksjoner trengs for å sette grenser på hva som er greit og ikke. Om barnet ditt spiser fra smågodt i butikken vil man selvfølgelig si i fra litt strengt om at det faktisk ikke er lov, uten at dette er en straff. På samme måte blir det med det de gjør på programmet. De sier til hunden at det faktisk ikke er greit å gjete biler, det er mye bedre å la være for da får den masse skryt og belønninger det blir jo ikke straff på noen måte? Heia Maren, hun er kjempeflink, det blir også helt feil å dømme et program basert på det lille vi får med oss, så noen har nevnt at de brukte floding metode på Iris og Pippilotta, det blir litt snevert og si synes jeg. Det er flere ukers mellomrom mellom hver episode med mye trening! Maren hadde aldri tatt med seg Iris til Oslo om hun ikke var klar for det, Iris var jo også kjempeflink! På slutten og starten leker Maren med Iris, om iris hadde vært så stressa hadde det ikke vært mulig å leke med henne.. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matas Skrevet 15. februar 2020 #340 Del Skrevet 15. februar 2020 (endret) Tråden er ryddet for brudd på opphavsrett, brukerdebatt, avsporing, og svar til dette. Matas, mod. Endret 15. februar 2020 av Matas 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå