Bonito Skrevet 8. februar 2020 #301 Del Skrevet 8. februar 2020 3 minutter siden, Cleopatra70 skrev: Nei det er ikke alltid det fungerer, og det kan vi se for det er akkurat det de gjør: sier "bra" og belønner. Det jeg mener at de trenger er: 1. Mer avstand 2. Mer gradvis økning av vanskelighetsgrad 3. Arbeid med kontakt, få Iris til å fokusere på dem mere, gi dem et kontaktsignal som de kan bruke, arbeid med dette signalet i rolige omgivelser, øk vanskelighetsgraden gradvis. https://www.youtube.com/watch?v=Nh88yuh_1Vs 4. Finn ut hva hun motiveres av, hva er det aller beste hun vet? Grader belønningene, finn ut hva som har høy verdi og hva som har lav verdi. Bruk det med absolutt høyest verdi med sykler og biler. 5. Arbeid med ordentlig motbetinging. Få hunden i en rolig setting og arbeid med triggeren på god avstand. Gi belønningen i en jevn strøm når triggeren vises, ta bort belønning når triggeren tas bort. Få henne til å tenke f.ex. "ovnsbakt leverpostei" når hun ser en sykkel eller en bil - på avstand, gjør dette til en automatisk respons. Minsk så avstanden gradvis. https://youtu.be/tdFK5rGbjJ0 6. Bruk sele med feste foran for å lettere få hunden snudd mot eier, istedenfor at hun henger i båndet etter halsen ved uhell. 7. Reduser uhell i trening, og på denne måten reduser stress. Her henger Iris i halsbåndet gjennom hele serien til nå, det er ikke nødvendig å utsette henne for det samme til og med episode 5. Du missforstod meg. Jeg mener at selv om man gjør "alt etter boka", vil det ikke si at det løser alle problemer. Som du ser ut til å mene. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cleopatra70 Skrevet 8. februar 2020 #302 Del Skrevet 8. februar 2020 1 minutt siden, Bonito skrev: Du missforstod meg. Jeg mener at selv om man gjør "alt etter boka", vil det ikke si at det løser alle problemer. Som du ser ut til å mene. Kanskje du skal la være å trekke konklusjoner om hva jeg ser ut til å mene. Jeg mener at hvis eierne hadde fått disse verktøyene så hadde de fått bedre kontakt med hunden. Jeg sier dette ut fra min erfaring med å overta en hund som var aggressiv mot katter, som jeg trente "balansert" med og som bare eskalerte, mot min neste omplasseringshund, denne reaktiv mot hunder og mennesker, som jeg har trent kun positivt og vitenskapsbasert med, som jeg har god kontakt med, vet hva jeg skal gjøre med, aldri trenger å kjefte på og som har blitt bedre og ikke eskalert. Jeg kan ut fra egen erfaring si at det siste fungerer mye bedre. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #303 Del Skrevet 8. februar 2020 Så dere Mgp i kveld? Tror Ingrid var inspirert av Anton Anonymkode: 6a728...2ea 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bonito Skrevet 8. februar 2020 #304 Del Skrevet 8. februar 2020 22 minutter siden, Cleopatra70 skrev: Kanskje du skal la være å trekke konklusjoner om hva jeg ser ut til å mene. Jeg mener at hvis eierne hadde fått disse verktøyene så hadde de fått bedre kontakt med hunden. Jeg sier dette ut fra min erfaring med å overta en hund som var aggressiv mot katter, som jeg trente "balansert" med og som bare eskalerte, mot min neste omplasseringshund, denne reaktiv mot hunder og mennesker, som jeg har trent kun positivt og vitenskapsbasert med, som jeg har god kontakt med, vet hva jeg skal gjøre med, aldri trenger å kjefte på og som har blitt bedre og ikke eskalert. Jeg kan ut fra egen erfaring si at det siste fungerer mye bedre. Når du er så bombastisk i dine uttalelser som du er, så ser jeg ikke noe galt i å anta det. Og igjen, jeg er helt for denne måten å trene på, det fungerer i mange mange tilfeller flott. Og jeg har brukt det selv. Poenget mitt er at man ikke kan låse seg fast i en teori og mene at det er det eneste rette. Bla har en av de du linket video til tidligere i tråden en hund som fortsatt utagerer mot andre hunder, i en alder av 6 år. Konkurrere kan de heller ikke fordi hunden ikke takler situasjonen. Personen er absolutt flink, og har uten tvil trent mye. Så da er spørsmålet om man ikke burde begynne å se litt utenfor sin egen boks. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinkpashion Skrevet 8. februar 2020 #305 Del Skrevet 8. februar 2020 Jeg gir meg over. At et hundeprogram på NRK kan resultere i at en tråd på Kvinneguiden fylles med negativitet, linker og Youtube-videoer, en klage til NRK som publiseres offentlig, debatter på TV, «hvermannsen» stemples som dyremishandler - på grunn av et «NEI» og tre tramp i bakken. Jeg vet ikke hva jeg skal si. Eller jo, dette har fått meg til å miste enormt mye respekt og tiltro til hundetrenere/terapeuter/instruktører (alt i denne kategorien). Vi har fast instruktør som vi rådfører oss med, og hun har vår fulle tillit, faktisk i enda større grad etter dette. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nurcos Skrevet 8. februar 2020 #306 Del Skrevet 8. februar 2020 9 minutter siden, Pinkpashion said: Jeg gir meg over. At et hundeprogram på NRK kan resultere i at en tråd på Kvinneguiden fylles med negativitet, linker og Youtube-videoer, en klage til NRK som publiseres offentlig, debatter på TV, «hvermannsen» stemples som dyremishandler - på grunn av et «NEI» og tre tramp i bakken. Jeg vet ikke hva jeg skal si. Eller jo, dette har fått meg til å miste enormt mye respekt og tiltro til hundetrenere/terapeuter/instruktører (alt i denne kategorien). Vi har fast instruktør som vi rådfører oss med, og hun har vår fulle tillit, faktisk i enda større grad etter dette. Altså.. Jeg har ikke sett en eneste kommentar hverken på Facebook eller her inne som kaller noen dyremishandlere fra de som er kritiske til programmet. Men det må være lov å være skuffet over et program som reklamerer som om det er belønningsbasert og positivt, men som bruker mye straff. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 9. februar 2020 #307 Del Skrevet 9. februar 2020 1 hour ago, nurcos said: Altså.. Jeg har ikke sett en eneste kommentar hverken på Facebook eller her inne som kaller noen dyremishandlere fra de som er kritiske til programmet. Men det må være lov å være skuffet over et program som reklamerer som om det er belønningsbasert og positivt, men som bruker mye straff. Maren bruker ikke straff, i det hele tatt. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cleopatra70 Skrevet 9. februar 2020 #308 Del Skrevet 9. februar 2020 3 timer siden, Bonito skrev: Når du er så bombastisk i dine uttalelser som du er, så ser jeg ikke noe galt i å anta det. Og igjen, jeg er helt for denne måten å trene på, det fungerer i mange mange tilfeller flott. Og jeg har brukt det selv. Poenget mitt er at man ikke kan låse seg fast i en teori og mene at det er det eneste rette. Bla har en av de du linket video til tidligere i tråden en hund som fortsatt utagerer mot andre hunder, i en alder av 6 år. Konkurrere kan de heller ikke fordi hunden ikke takler situasjonen. Personen er absolutt flink, og har uten tvil trent mye. Så da er spørsmålet om man ikke burde begynne å se litt utenfor sin egen boks. Dette er jo direkte sladder og dårlig stil. Ikke får jeg sjekket det du sier, ikke vet jeg hvem du snakker om, og ikke får vi vite historien til denne hunden eller noe som helst annet. Og tror du at ingen balanserte hundetrenere har hunder som er reaktive? Når du snakker om å låse seg fast, her gikk de rett på korreksjon i andre episode, og holder fortsatt på med det i episode fem. De tramper og brøler, og eier rykker fortsatt i båndet, Iris kaster seg mot båndet slik at hun blir hevet rundt etter halsen gang på gang, det jeg lister opp ble aldri prøvd, og attpåtil blir programmet fremstilt som om dette er positiv hundetrening. Går det ikke an å reagere på dette? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #309 Del Skrevet 9. februar 2020 1 time siden, Cleopatra70 skrev: Dette er jo direkte sladder og dårlig stil. Ikke får jeg sjekket det du sier, ikke vet jeg hvem du snakker om, og ikke får vi vite historien til denne hunden eller noe som helst annet. Og tror du at ingen balanserte hundetrenere har hunder som er reaktive? Når du snakker om å låse seg fast, her gikk de rett på korreksjon i andre episode, og holder fortsatt på med det i episode fem. De tramper og brøler, og eier rykker fortsatt i båndet, Iris kaster seg mot båndet slik at hun blir hevet rundt etter halsen gang på gang, det jeg lister opp ble aldri prøvd, og attpåtil blir programmet fremstilt som om dette er positiv hundetrening. Går det ikke an å reagere på dette? Jeg lurer oppriktig: HVA ville DU h gjort om hunden din BET et barn når dere gikk tur. Kan du beskrive hvordan du ville ha reagert og hvordan du ville ha taklet hunden? Anonymkode: d5d05...c22 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #310 Del Skrevet 9. februar 2020 13 timer siden, Cleopatra70 skrev: Vanskelig når de ikke får de riktige redskapene. Det står deg helt fritt å oppsøke eierne, f.eks. på instagram/facebook og gi de riktige redskapene. Anonymkode: 4474d...942 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #311 Del Skrevet 9. februar 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer oppriktig: HVA ville DU h gjort om hunden din BET et barn når dere gikk tur. Kan du beskrive hvordan du ville ha reagert og hvordan du ville ha taklet hunden? Anonymkode: d5d05...c22 Sikkert å ignorere den uønskede handlingen (når hunden biter barnet) og heller belønne hunden når hunden skjønner av seg selv at å bite barn er uønsket adferd og dermed slipper taket i barnet.. for alt i verden ikke si NEI, det er jo straff og mishandling av hunden 🙄 Anonymkode: 2cc67...f1e 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LaptopPute Skrevet 9. februar 2020 #312 Del Skrevet 9. februar 2020 14 minutter siden, AnonymBruker said: Sikkert å ignorere den uønskede handlingen (når hunden biter barnet) og heller belønne hunden når hunden skjønner av seg selv at å bite barn er uønsket adferd og dermed slipper taket i barnet.. for alt i verden ikke si NEI, det er jo straff og mishandling av hunden 🙄 Anonymkode: 2cc67...f1e En god hundetrener hadde aldri latt den situasjonen skje. Det er det som er problemet til alle dere ‘balanserte’ hundefolk. Dere tror hunden skal lære av å bli korrigert etter den har utagert. Hele poenget all forskning peker på er at utagering er selvforsterkende. Derfor skal uønsket atferd forhindres. Gode belønningsbaserte hundetrenere vet, at har du en hund som reagerer på barn, så bruker du avstand til barnet mens du trener. Og da går det ikke an for hunden å bite barnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cleopatra70 Skrevet 9. februar 2020 #313 Del Skrevet 9. februar 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer oppriktig: HVA ville DU h gjort om hunden din BET et barn når dere gikk tur. Kan du beskrive hvordan du ville ha reagert og hvordan du ville ha taklet hunden? Anonymkode: d5d05...c22 Jeg ville vel fått hunden unna og skaffet legehjelp til barnet, hva ville du gjort? Kom gjerne med konkrete eksempel til hvordan du ville forhindret dette å skje igjen med tiltak på stedet. Straff skaper og øker aggresjon, det har vi mange studier som viser, og det å si "nei" etter hunden har bitt vet vi alle at har liten effekt. Jeg tror forøvrig neppe det ville skjedd med min hund, da skulle jeg feilet temmelig grovt som hundeeier. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #314 Del Skrevet 9. februar 2020 16 timer siden, Pinkpashion skrev: Jeg gir meg over. At et hundeprogram på NRK kan resultere i at en tråd på Kvinneguiden fylles med negativitet, linker og Youtube-videoer, en klage til NRK som publiseres offentlig, debatter på TV, «hvermannsen» stemples som dyremishandler - på grunn av et «NEI» og tre tramp i bakken. Jeg vet ikke hva jeg skal si. Eller jo, dette har fått meg til å miste enormt mye respekt og tiltro til hundetrenere/terapeuter/instruktører (alt i denne kategorien). Vi har fast instruktør som vi rådfører oss med, og hun har vår fulle tillit, faktisk i enda større grad etter dette. Det er utrolig mange som kan ALT om hund her. Lett å sitte på et forum og si at man skal gjøre "slik og slik" så blir alt så bra. Skulle gjerne sett de som sier det prøve seg, kanskje ikke det er så lett? Dessuten må man ikke glemme at dette er et tv-program hvor man ikke ser alt som har skjedd med hundenen, Maren og eierne. Anonymkode: 53cad...435 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #315 Del Skrevet 9. februar 2020 5 timer siden, Cleopatra70 skrev: Jeg ville vel fått hunden unna og skaffet legehjelp til barnet, hva ville du gjort? Kom gjerne med konkrete eksempel til hvordan du ville forhindret dette å skje igjen med tiltak på stedet. Straff skaper og øker aggresjon, det har vi mange studier som viser, og det å si "nei" etter hunden har bitt vet vi alle at har liten effekt. Jeg tror forøvrig neppe det ville skjedd med min hund, da skulle jeg feilet temmelig grovt som hundeeier. Men hva mener du med at du «ville fått hunden unna». Du ville vel ikke ha dratt i båndet og slept hunden avgårde om den nektet å bli med deg fordi den hadde satt seg i hodet at den skulle ta det barnet? Du ville vel ikke hevet stemmen? Anonymkode: d5d05...c22 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cleopatra70 Skrevet 9. februar 2020 #316 Del Skrevet 9. februar 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hva mener du med at du «ville fått hunden unna». Du ville vel ikke ha dratt i båndet og slept hunden avgårde om den nektet å bli med deg fordi den hadde satt seg i hodet at den skulle ta det barnet? Du ville vel ikke hevet stemmen? Anonymkode: d5d05...c22 Det er forskjell på en treningssituasjon og en nødssituasjon. I en nødssituasjon gjør man hva enn det er som er nødvendig for å få hunden ut av den situasjonen, mens i en treningssituasjon har man kontroll over miljøet og kan velge metode. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #317 Del Skrevet 10. februar 2020 Et svært godt innlegg i "debatten" i Dagbladet i dag: https://www.dagbladet.no/kultur/kritikken-mot-maren-er-feilslatt/72112010?fbclid=IwAR0ax-ePHJwig3XAhLgsv0B-W81tDrNk7XMg_4kbV03oOYr_FbZRcHdFAeY Anonymkode: 4474d...942 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 10. februar 2020 #318 Del Skrevet 10. februar 2020 5 hours ago, AnonymBruker said: Et svært godt innlegg i "debatten" i Dagbladet i dag: https://www.dagbladet.no/kultur/kritikken-mot-maren-er-feilslatt/72112010?fbclid=IwAR0ax-ePHJwig3XAhLgsv0B-W81tDrNk7XMg_4kbV03oOYr_FbZRcHdFAeY Anonymkode: 4474d...942 Jeg blir bare trist av å lese artikler som dette. Så fullt av fordommer, misoppfatninger og manglende kunnskap. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinkpashion Skrevet 10. februar 2020 #319 Del Skrevet 10. februar 2020 (endret) 41 minutter siden, Tabris skrev: Jeg blir bare trist av å lese artikler som dette. Så fullt av fordommer, misoppfatninger og manglende kunnskap. Trist fordi det ikke støtter opp under NAS, deg og et par andre inne på forumet? Edit: Jeg blir faktisk trist over hvordan NAS fremstiller «folk flest» med allmenn hundekunnskap som lovstridige individer fordi de sier «nei» til hunden sin. Endret 10. februar 2020 av Pinkpashion 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 10. februar 2020 #320 Del Skrevet 10. februar 2020 40 minutter siden, Pinkpashion said: Trist fordi det ikke støtter opp under NAS, deg og et par andre inne på forumet? Edit: Jeg blir faktisk trist over hvordan NAS fremstiller «folk flest» med allmenn hundekunnskap som lovstridige individer fordi de sier «nei» til hunden sin. Trist fordi folk støtter og tror på artikler som er fulle av fordommer og feilinformasjon. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå