MalloryK Skrevet 4. februar 2020 #261 Del Skrevet 4. februar 2020 Heldigvis er 95% av kommentarene på artiklene i favør for programmet. Heia Maren sier jeg! 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #262 Del Skrevet 4. februar 2020 31 minutter siden, MalloryK skrev: Heldigvis er 95% av kommentarene på artiklene i favør for programmet. Heia Maren sier jeg! Ja, de fremstår jo som noen forvirra høner, så jeg skjønner at de får motstand i kommentarfeltet. Anonymkode: 4474d...942 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinkpashion Skrevet 4. februar 2020 #263 Del Skrevet 4. februar 2020 52 minutter siden, MalloryK skrev: Heldigvis er 95% av kommentarene på artiklene i favør for programmet. Heia Maren sier jeg! 95% av kommentarene går negativt ut mot hvordan NAS klarer å få Maren og «mannen i gata» til å fremstå som en dyremishandler ved å si «nei» til hundene sine. Dette stuntet er utrolig stygt og heldigvis har folk flest gjennomskuet at denne klagen ikke er annet enn en måte å profilere seg selv ved å gå løs på en konkurrent. Heia Maren ja. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #264 Del Skrevet 4. februar 2020 På 31.1.2020 den 9.20, AnonymBruker skrev: Veldig. Og han har på halvstrup. Det er dyreplageri. Anonymkode: b4829...965 Hæ? Hvorfor? Tror du virkelig strupen faktisk blir brukt på den hunden der? På den store newfoundlandshunden vi hadde når jeg voks opp hadde mamma strup. Eneste gangen det ble brukt var 2-3 ganger når hunden virkelig mista det helt i møte med andre dyr og nekta å lyde, selv om den var godt dressert (trent med godtebiter og lek). Hunden tok aldri skade av det, pep ikke og hadde et fantastisk liv. Savner han så mye. Anonymkode: 26837...92e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #265 Del Skrevet 4. februar 2020 14 minutter siden, AnonymBruker said: Hæ? Hvorfor? Tror du virkelig strupen faktisk blir brukt på den hunden der? På den store newfoundlandshunden vi hadde når jeg voks opp hadde mamma strup. Eneste gangen det ble brukt var 2-3 ganger når hunden virkelig mista det helt i møte med andre dyr og nekta å lyde, selv om den var godt dressert (trent med godtebiter og lek). Hunden tok aldri skade av det, pep ikke og hadde et fantastisk liv. Savner han så mye. Anonymkode: 26837...92e De drar han med all makt mot bilen mens han har på halvstrup. Anonymkode: b4829...965 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 4. februar 2020 #266 Del Skrevet 4. februar 2020 Det jeg synes er mest trist med kommentarfeltet for artikkelen om NAS, er at det bekrefter det jeg var redd for: Signaleffekten av at så fort man får en utfordring i treningen, så kan man gå over til å bruke ubehag uten at det er et problem. I tillegg til at mange av kommentarene også er fullt av grove antagelser og usakligheter, men det er kanskje vanlig for slike kommentarfelt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #267 Del Skrevet 4. februar 2020 20 minutter siden, Tabris skrev: Det jeg synes er mest trist med kommentarfeltet for artikkelen om NAS, er at det bekrefter det jeg var redd for: Signaleffekten av at så fort man får en utfordring i treningen, så kan man gå over til å bruke ubehag uten at det er et problem. I tillegg til at mange av kommentarene også er fullt av grove antagelser og usakligheter, men det er kanskje vanlig for slike kommentarfelt. NRK har delt saken på Facebook. NAS blir stående igjen som komplette tullehuer. Anonymkode: 4474d...942 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinkpashion Skrevet 4. februar 2020 #268 Del Skrevet 4. februar 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: NRK har delt saken på Facebook. NAS blir stående igjen som komplette tullehuer. Anonymkode: 4474d...942 NAS delte sin klage i et eget innlegg på Facebook for flere dager siden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #269 Del Skrevet 4. februar 2020 Hvorfor må Anton gå inn bilen via rampen han ikke liker??? Du ser hunden er redd rampen. Andre ting som kan brukes. Han hopper da opp på puff, går trapper osv. Anonymkode: ec56a...682 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LaptopPute Skrevet 4. februar 2020 #270 Del Skrevet 4. februar 2020 23 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor må Anton gå inn bilen via rampen han ikke liker??? Du ser hunden er redd rampen. Andre ting som kan brukes. Han hopper da opp på puff, går trapper osv. Anonymkode: ec56a...682 Og i tillegg burde de trent med rampen et annet sted enn ved bilen, om de gjør det så har de ikke vist det. De burde jo gitt han alle måltidene hans på rampen, og klint på våtfor og leverpostei og rent kjøtt og gjort den rampen til det beste i hele verden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #271 Del Skrevet 4. februar 2020 3 timer siden, Pinkpashion skrev: 95% av kommentarene går negativt ut mot hvordan NAS klarer å få Maren og «mannen i gata» til å fremstå som en dyremishandler ved å si «nei» til hundene sine. Dette stuntet er utrolig stygt og heldigvis har folk flest gjennomskuet at denne klagen ikke er annet enn en måte å profilere seg selv ved å gå løs på en konkurrent. Heia Maren ja. Det er absolutt ikke dét som ligger bak "stuntet". Jeg kjenner flere som virkelig brenner for (positiv) hundetrening, som innehar enormt mye kunnskap og er utrolig dyreglade og dedikerte. Det de ikke tar med i beregningen - eller velger å overse i kampen for bedre dyrevelferd på sikt - så er det at "hvermannsen" alltid henger litt etter. Går i forsvarsposisjon fordi de føler seg truffet, velger å avskrive det de ikke ønsker å høre/lære mer om som "tull". Det er det samme om det gjelder folk som snakker om dyretrening/velferd, pedagogikk, miljø, feminisme, hva enn - som forkjemper må du tåle mye motbør. Før hvermannsen gradvis endrer vaner og tankemønster, sakte, men sikkert... Det er ikke til å stikke under en stol at både når det gjelder barn og dyr finnes det mye oppdatert forskning som man kan lære mye av, som stadig viser ulempene med straff/dominans/etc. Det tar bare tid før folk blir enige om at det å dytte valpens hodet nedi tisset på stuegulvet ikke er greit - men belønner med godbit for å tisse ute i stedet for. At man ikke lar ungen skrike seg i søvn, alene. Ikke påfører smerte som straff på en hund som utagerer, eller en unge med sammenbrudd. Og så videre, og så videre. Har ikke hund for tiden selv, eller kjenner til NAS på noen måte, bare så det er sagt. Men kjenner flere ildsjeler som jeg ikke tviler på at reagerer på diverse i programmet. Med det sagt, så synes jeg Maren virker som en hyggelig og flink jente (med kanskje litt lite erfaring med fryktatferd? Men helt sikkert med andre styrker). Tror også at hun kan føle på tidspresset, for å "levere", lage god TV, alt det der. Akkurat dét er nok ikke så lett. Jeg hadde heller ikke reagert på at hvermannsen hadde f.eks. trampet og sagt "nei" til hunden sin som utagerer. Den kan ha et fint liv ellers, og det finnes mye som kan være verre. Det er en ganske naturlig reaksjon når man ikke vet mer om hvordan man kan jobbe med det, eller kanskje ikke gidder (kanskje det er et sjeldent problem). Men jeg reagerer litt på at det "promoteres" som treningsmetode/quick fix av en trener. Det blir noe annet. Anonymkode: bd363...633 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bonito Skrevet 4. februar 2020 #272 Del Skrevet 4. februar 2020 Har sett siste episode, og syntes ikke det var noe poeng med å prøve og løfte/dra en så stor hund som Anton inn i bilen. Det er jo håpløst i utgangspunktet. Men, hadde det vært en mindre hund som var fysisk mulig å løfte inn hadde jeg vært enig. Uten nødvendigvis kjøre noe sted. Inn i bilen og belønn mange ganger. Dessverre er det ikke alltid at det heller fungerer. Valpen jeg fikk i hus hatet å kjøre bil fra dag 1. Jeg brukte 1,5 mnd på å prøve og venne henne til bil etter den første turen hjem. Først masse tyggebein, godbiter og maten hennes der inne. Så kong med leverpostei og kjøring sakte lenger og lenger. Kom til 150 meter på den tiden. Det fungerte ikke! Noen har kanskje mulighet til å holde på ett halvt år eller mer. Men her var det ikke noe valg. Hun måtte bli med på jobb når ferien var ferdig, og det inkluderte 3 mil i bil hver dag. Noen vil sikkert hugge hodet av meg, men løsningen ble tilslutt inn i bilen og bare kjøre. Når hun ikke hylte fikk hun belønning, enten med godbit eller ut og snuse. Måtte hun på do hørte jeg forskjell på lyden, så da kom hun selvfølgelig ut uansett. 1,5 uke tok det før det gav seg. Og nei, hun ble ikke redd bilen eller kjøring. Hopper gladelig inn og slapper faktisk av. Hun får fortsatt belønning med jevne mellomrom der inne etter tur feks, men det er mest for å tømme lommene for godis. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #273 Del Skrevet 4. februar 2020 4 timer siden, Pinkpashion skrev: NAS delte sin klage i et eget innlegg på Facebook for flere dager siden. Ja, nå snakket jeg om at NRK har delt saken om at NAS er så misfornøyd. Anonymkode: 4474d...942 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kakapo Skrevet 4. februar 2020 #274 Del Skrevet 4. februar 2020 3 hours ago, LaptopPute said: Og i tillegg burde de trent med rampen et annet sted enn ved bilen, om de gjør det så har de ikke vist det. De burde jo gitt han alle måltidene hans på rampen, og klint på våtfor og leverpostei og rent kjøtt og gjort den rampen til det beste i hele verden. De trener jo med ramle oppå putekassa? Anton går på den da. dessuten er han ikke redd bil, bare vil ikke inn i andre biler enn i Mercedesen 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MalloryK Skrevet 5. februar 2020 #275 Del Skrevet 5. februar 2020 Det med Anton og bilen. Han er jo en tung hund, og har noe problemer med beina. Så det er ikke rart han har en favorittbil, Mercedesen er kanskje litt lavere og mer behagelig? Hvorfor ikke prøve å ta han inn via passasjerdøren bak, og så legge han i bagasjerommet? At de legger ned setene midlertidig. Da er det 2 steg så er han baki. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cleopatra70 Skrevet 5. februar 2020 #276 Del Skrevet 5. februar 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor må Anton gå inn bilen via rampen han ikke liker??? Du ser hunden er redd rampen. Andre ting som kan brukes. Han hopper da opp på puff, går trapper osv. Anonymkode: ec56a...682 Trene inn rampen først er en god idè. Men her skal det visst bare dras og dyttes. Noen skrev lenger bak i tråden at en venninne hadde en hund som også foretrakk Mercedes, og de fant ut at den hadde HD. Hun skrev også at Mercedesen hadde spesielt gode støtdempere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cleopatra70 Skrevet 5. februar 2020 #277 Del Skrevet 5. februar 2020 Vet ikke om det er lov å sitere fra andre tråder, men her er fra en annen tråd i kjæledyrforumet, det at Maren tramper blir allerede brukt; når hun som hundetrener gjør det kan det vel ikke være så ille? Og gjett om folk kommer til å ta dette og bruke det med alle slags hunder, enten de er nervøse, overivrige, aggressive eller hva. Og det kan selvsagt gjøre ting verre, som denne eieren har forstått: På 25.1.2020 den 22.54, AnonymBruker skrev: Om du leser innlegget ser du kanskje, som flere kommenterer, at jeg har innsett at jeg har ikke har vært flink med han og at det ikke vi ikke er en god kombo. Det kan godt hende jeg hadde fått en heeelt annen hund med samme oppdragelse på et annet individ. At jeg i det hele tatt bruker mange tusen på atferdsspesialist og har et ønske om å lære og gjøre ting bedre beviser vel nettopp at det ikke er så veldig synd på han. Om det er tramping du sikter til med stakkars kan du jo se litt på feks Fra Bølle til Bestevenn hvor Maren gjør det samme. Det skjer forresten bare ved «farlige» situasjoner som hvor han prøver seg mot sønnen min, prøver å løpe ut i veien osv. Forstår selvsagt at det har virket mot sin hensikt, men det har skjedd i frustrasjon dessverre. Anonymkode: 3137a...936 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 6. februar 2020 #278 Del Skrevet 6. februar 2020 Jeg liker denne serien utrolig godt. Mest fordi det handler om «hverdagshunder» og «hverdagsfolk». Maren er folkelig i treningen av hundene, og presenterer ulike metoder som er lette å forstå og ta i bruk for alle - selv om man ikke har høyskoleutdanning innen hundeadferd. De aller fleste hundeeiere har ikke det. Det finnes utrolig mange hundeeiere som har gitt opp hunden sin, og lar hunden seile sin egen sjø, fordi de ikke finner metodene for å stoppe uønsket adferd. Maren viser frem metoder på et eksemplarisk vis, og jeg håper alle hundeeiere tar seg tid til å se programmet. Som oss mennesker, har også hunder personlighet og utfordrende sider. Maren trener dem individuelt - og tilpasser treningen til den enkelte hunden, etter at hun har blitt kjent med dem. At besserwissere som ikke kjenner til hunden og dens personlighet sitter på nett og gulper opp alle negative sider med programmet og treningen får stå for deres regning - men her er det hunder som kan bli potensielt livsfarlige for omgivelsene sine, og Maren prøver å bryte av, slik at man slipper å komme i en posisjon hvor avliving er eneste løsning. Mange glemmer at hunden er et rovdyr. Når jeg leser at man skal tjene hunden sin, og være hundens tjener, da blir jeg skremt! Hunden SKAL være nederst på rangstigen i en familie. Familien skal drille hunden, hunden skal ikke drille familien. Man fostrer en potensielt livsfarlig hund, om man blir tjener for den. Jeg syns det er flott å se hvordan Maren plukker bort uønsket adferd fra hundens eiere. For det er som regel der utfordringen ligger - hundens eier. Jeg liker hvordan hun plukker bort snikk snakk, og går rett på sak. Mange av hundene i serien er rett og slett forvirret - fordi det er så mye snakking! Min erfaring er at hunder liker korte kommandoer, og har ikke forutsetning til å forstå lange setninger. Den blir forvirret, og handler på måfå. Jeg ble skikkelig rørt da jeg så Iris hos Maren. Man ser hvor trygg hun er, og hvor stor tillit hun har til Maren. Man ser hvor stolt og glad hun er, og hvordan hun higer etter å imponere Maren. Se hvordan hun søker etter Marens blikk, og holder blikket hennes..det er rett før hun gliser. Jeg skulle ønske Maren beholdt henne..Iris er nok mitt hjertebarn i serien..så stort potensiale, og så god hund! Hun trenger bare eiere som ser henne, og som viser henne tillit. Hun trenger eiere som tror på henne, og trener henne flere ganger til dagen (og da snakker jeg ikke om turgåing). Jeg tror som andre at eierene til Iris egentlig ikke var klar for en ny hund. De var i sorg, og skulle ha bearbeidet sorgen før de skaffet en ny hund. Iris har blitt skadelidende, fordi hun ble møtt av altfor store forventninger. Hun er fullstendig blottet for selvtillit som følge av at hun ikke klarer å nå opp ifht hundene som var i huset før henne. Hun er trist og har angst som følge av usikkerheten hun kjenner at eierne har. Hun kjenner at eierne er skuffet 😔 Iris ❤️ 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2020 #279 Del Skrevet 6. februar 2020 ^^ enig ang Iris. Syns de virker som fine folk men samtidig virker det ikke som de er så knyttet til Iris? Altså, at de er glade i henne osv men den der kjemien mellom hund og eier mangler. Iris ser knapt på de. Vondt å se Iris i dagens ep, men fortsatt håp! Hun e en flott hund og skulle ønske hun kunne fått en arena hvor hun faktisk får jaget fra seg. Spent på Anton. Jeg gikk tilbake til ep 4 og ja, bilen er stappa med ting. Ikke rart han ikke vil inn i den. At han gikk inn i dagens bil med stort lasterom er vel...vi får se. Jeg tror det er lasterommene som har vært problemet av div årsaker. Ikke rampen. Rampen er jo en ny ting. Anonymkode: 45690...c25 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cleopatra70 Skrevet 6. februar 2020 #280 Del Skrevet 6. februar 2020 Jeg syns det er for vondt å se på dette, men skal ta og sjekke ut siste episode nå så jeg vet hva det snakkes om. Bare introen....hva er det de driver med? Hundene er jo helt ute av kontroll og utagerer over hele linja? Hvorfor går Iris på smale stier hvor det sykler folk forbi, i halsbånd slik at hun omtrent henger seg selv? Hvorfor går schæferen på tur på smale gangveier? For både Iris og eierne er mestring viktig. Hvorfor skaper de ikke et miljø der de har framgang istedenfor at de møter veggen hele tiden? Man mister forholdet sitt til hunden på denne måten, man føler at både man selv og hunden er helt håpløs. Jeg har vært der, med schæferen min som klikket i vinkel bare hun luktet katt. Da på den tiden hadde jeg ikke funnet positiv forsterkning, motbetinging og desensitering. Jeg trodde hunden skulle "respektere meg" og at "energien" min skulle roe ned hunden....eh ja, som om instinkter og frykt kan respektere noen, og som om man kan tvinge seg selv til å være rolig. Glad jeg kom bort fra den tenkningen, som forøvrig kom fra et annet kjent TV-program. Eierne til Iris føler seg mislykkede fordi de ikke klarer å være like rolige som Maren, og Maren ber dem om å "skjerpe seg" når de blir nervøse. Hva med å senke kriteriene? Hva er greia med å sette Iris i bymiljø med nervøse eiere? Hvorfor lærer hun ikke eierne kontakt? Maren selv trener jo kontakt med hunden, men eierne gjør det ikke, og de skal klare dette uten godbiter? Maren bruker kontakt og godbiter. Det var det første jeg lærte på kurs på Innlandet Hundesenter, og det er grunnleggende for alt annet jo...å lære inn en god kontakt med godbiter med høy verdi. Dette er vondt å se på og helt unødvendig. Så trist. Iris jager med eier, ikke fordi hun "elsker å jage", hun er redd biler, og har ikke noe annet å fokusere på når hun er med eier. Med Maren har hun noe annet å fokusere på, hun hopper opp på Maren istedenfor å prøve å stikke av, hun er redd! Hun elsker ikke noe i denne situasjonen! Hvor er treningen med eierne? Hvor er verdens beste godbiter? "Jeg gleda meg til å vise dem at det er bare å kose seg på tur med Iris" Eh ja....for en erfaren hundetrener som vet hvordan de skal trene kontakt. Jeg tror faktisk også at Iris "skjerper seg" med Maren fordi hun er ny. Det er en kjent sak at når man får omplasseringshund så er hunden eksemplarisk i 14 dager, og så begynner den å slappe av og da ser man problemene. Nei dett er vondt å se på. Få de stakkars eierne inn i et kontrollert miljø, få fekk triggerne, la dem lære seg kontakt med hunden, let frem det ALLER beste hunden vet og knytt dem sammen. Lær inn en kontaktlyd, la Iris søke seg til dem, og øv på dette så det blir automatisk, introduser så noe som beveger seg på avstand, tren på et jorde med en bilvei 100 meter borte, tren med en sykkel 100 meter borte, minsk så avstanden over tid. Hvor vanskelig er dette? Jeg skjønner det ikke. Gjør de dette for TV? Hvorfor skal Iris ta kontakt med eierne uten belønning, mens Maren gir henne belønning? Svar meg på dette dere fans av programmet. "Det er innlært som hun sier", sier eieren. Nei, det er ikke innlært. Det er ikke innlært og du er ikke mislykket kjære eier, jeg slet akkurat like mye som deg! Åh jeg får så vondt av dem. Lær dem dette for guds skyld: Dette under kan man gjøre i absolutt nødssituasjoner der man ikke kan unngå å komme for nær trigger. (Sophia Yin fikk kritikk for grime-bruken og gikk bort fra det etterpå. Man kan få tilnærmet samme kontroll med en sele med feste foran, og at man fester i den og halsbåndet samtidig.) Man kan bruke en hvilken som helst sele med feste foran, trenger ikke være denne trange selen som kanskje gnager ved albuene: Eiere, om dere ser dette, sjekk ut Kikopup, Dr Pawfessor, Grisha Stewart, Patricia McConnel, Jean Donaldson, Leslie McDewitt, Nando Brown, Turid Rugaas etc. og plukk ut norske trenere som trener etter disse metodene. Passeringskurs med Nina Haaland fra Hund i Fokus, dette er vel for kjedelig til å vise på TV: 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå