Gå til innhold

Fra bølle til bestevenn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er utdannet ved Innlandet Hundesenter. 

Anonymkode: b4829...965

Og der er de flinke?

Anonymkode: ec56a...682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, Cleopatra70 skrev:

Er NAS bra nok for deg da? Mer detaljer i bloggen, men det er i hovedsak samme kritikken.

NAS har vel egentlig mistet enormt mye troverdighet og gått over mange etiske grenser med det stuntet der... Bare i tilfelle du ikke hadde fått det med deg. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LaptopPute
Just now, Pinkpashion said:

NAS har vel egentlig mistet enormt mye troverdighet og gått over mange etiske grenser med det stuntet der... Bare i tilfelle du ikke hadde fått det med deg. 

Fordi de lagde en god og sakling klage til statskanalen som bruker skattepengene våre til å lage underholdning ved å sette hunder i situasjoner man vet de utagerer i, når all forskning peker på at utagering i seg selv er selvforsterkende? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, LaptopPute skrev:

Fordi de lagde en god og sakling klage til statskanalen som bruker skattepengene våre til å lage underholdning ved å sette hunder i situasjoner man vet de utagerer i, når all forskning peker på at utagering i seg selv er selvforsterkende? 

Nå skal ikke jeg begi meg ut på en langtekkelig diskusjon (slik det gjerne ender her på KG), men måten de gjorde dette stuntet på var, etter mitt syn, på ingen måte en heldig måte å fremme dyrevelferd på. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LaptopPute
1 minutt siden, Pinkpashion said:

Nå skal ikke jeg begi meg ut på en langtekkelig diskusjon (slik det gjerne ender her på KG), men måten de gjorde dette stuntet på var, etter mitt syn, på ingen måte en heldig måte å fremme dyrevelferd på. 

Det var en klage, ikke et stunt. Men hvis du vil diskutere dette nærmere er du mer enn velkommen i den andre tråden splittet fra dette. Når trenere opplever at ferske valpeeiere skremmer hundene sine og tramper nei på kurs for første gang, så må man si fra for å fortelle om påvirkningskraften dette underholdningsprogrammet har på den vanlige hundeeier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anton er en hjerteknuser ❤️❤️❤️. Iris er virkelig en håndfull, stor respekt for hva maren får til med henne. 

Mye synsing her om hva maren gjør galt. Ekspertene kan kanskje komme med konkrete forslag for hva som kan gjøres bedre? 

Har selv to stk border collier som brukes til gjeting av sauen vår. De er arbeidskamerater og partnere i drifta vår. Noen skikkelig hyggelige kollegaer, som er utrolig flinke i jobben sin! Glad ikke hundeekspertene her på kg har fått uttale seg om våre hunder, er redd de ikke hadde gjetet en eneste sau om en av "hundeekspertene" her hadde fått trent dem 🙈🙈

Anonymkode: 417c1...9d8

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Er forskningsbasert. Formet etter Turid Rugaas. https://innlandethundesenter.no/

Anonymkode: b4829...965

Å kjære vene.. Turid Rugaas...  Som mener det omtrent er dyremishandling å leke kast og hent (feks ball) med hunden, da hunden løper på instinkt etter ting som beveger seg og dermed sliter seg selv ut på tvang, mens vi mennesker tror den leker... Er så mye hinsides fra den kanten at jeg er glad jeg la fra meg bøkene hennes etter første kapittel da jeg skaffet meg valp...
I følge Rugaas er jo nesten alt man normalt gjør for og med hund, tilsvarende dyreplageri... Orker ikke.

Anonymkode: 8c099...af6

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er et morsomt program, jeg skal ikke legge meg borti hvorvidt Maren driver feil eller riktig læreteknikk. 

Men eieren til Anton gjør meg helt matt. Hun har fått vite hva hun som hundeeier må gjøre mer og spesielt mindre av - likevel gir hun etter og fortsetter dullinga, godbiter osv. Er det virkelig så vanskelig å motstå et par hundeøyne at du ikke klarer å se hva som er best for hunden? 

Jeg har ikke hund selv, men vet om mange hundeeiere som "gir etter" fordi hunden er jo så søøt. Er dette så vanlig som det ser ut til å være?

Anonymkode: 692c2...e1c

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett alle episodene, og synes det er interessant å se hvordan veiledningen Maren har gitt eierne, fungerer i en vanlig hverdag. 

Det er flott å se at ting begynner å endre seg for de, og at Maren går inn og endrer metodene og gir mer veiledning på å hjelpe eierne og hundene. 

Forøvrig blir jeg helt matt av de som klager så mye på Maren, og som trekker inn nye fagbegreper i denne diskusjonstråden. Er dere misunnelige på at Maren fikk jobben og ikke dere? Tar dere utfordringen med å kontakte eierne og få mønsterhunder ved hjelp av deres metoder? Og hvordan burde Maren og eierne egentlig gått frem? 

Anonymkode: 8cdfe...95b

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan gjerne skrive mer om hva man kunne gjort i stedet, men siden vi allerede har fått kritikk for å skrive om hundetrening i en tråd for et program om hundetrening, så vet jeg ikke hvor populært det blir.

(Ja, jeg er instruktør og har også selv en hund som utagerer. Nei, jeg er ikke misunnelig på Maren).

Endret av Tabris
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Tabris skrev:

Jeg kan gjerne skrive mer om hva man kunne gjort i stedet, men siden vi allerede har fått kritikk for å skrive om hundetrening i en tråd for et program om hundetrening, så vet jeg ikke hvor populært det blir.

(Ja, jeg er instruktør og har også selv en hund som utagerer. Nei, jeg er ikke misunnelig på Maren).

Du har blitt oppfordret til å beskrive din metode til å løse disse hundenes problemer helt konkret, flere ganger. Det har du aldri gjort. Det hadde vært interessant å høre hvordan du mener det skal gjøres.

Anonymkode: 7e6a9...11d

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har blitt oppfordret til å beskrive din metode til å løse disse hundenes problemer helt konkret, flere ganger. Det har du aldri gjort. Det hadde vært interessant å høre hvordan du mener det skal gjøres.

Jo, det har hun:

Og videre utover i tråden...

Anonymkode: a133b...3b9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, LaptopPute skrev:

Det var en klage, ikke et stunt. Men hvis du vil diskutere dette nærmere er du mer enn velkommen i den andre tråden splittet fra dette. Når trenere opplever at ferske valpeeiere skremmer hundene sine og tramper nei på kurs for første gang, så må man si fra for å fortelle om påvirkningskraften dette underholdningsprogrammet har på den vanlige hundeeier. 

Da NAS valgte å legge klagen ut offentlig, slik de gjorde, så ble dette mer et stunt enn noe annet i mine øyne.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 hour ago, AnonymBruker said:

Man kan beskylde meg for mye, men det å ikke være åpen om mine treningsmetoder er ikke en av dem. Jeg bruker mye tid på Kjæledyr-forumet hvor jeg skriver utførlig om fremgangsmåter om ulike utfordringer (blant annet passeringsproblemer), jeg har åpen Facebook og instagram-konto hvor jeg også poster mye om egen trening, og jeg holder kurs og privattimer hvor jeg hjelper folk. Det er ingenting jeg heller vil enn å hjelpe folk med utfordringer de har i hundeholdet sitt.

Jeg kan gjerne svare deg hvis det er noe du føler du ikke har fått svar på. Men om du leser gjennom tråden over her først, så kan du se om det er noe mer du vil jeg skal gi deg tilbakemelding om. Og kanskje bedre å fortsette i den tråden, siden flere ikke vil ha for mye hundetrening her.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å kjære vene.. Turid Rugaas...  Som mener det omtrent er dyremishandling å leke kast og hent (feks ball) med hunden, da hunden løper på instinkt etter ting som beveger seg og dermed sliter seg selv ut på tvang, mens vi mennesker tror den leker... Er så mye hinsides fra den kanten at jeg er glad jeg la fra meg bøkene hennes etter første kapittel da jeg skaffet meg valp...
I følge Rugaas er jo nesten alt man normalt gjør for og med hund, tilsvarende dyreplageri... Orker ikke.

Anonymkode: 8c099...af6

Mens jeg på den annen side, er glad jeg lærte om de dempende signalene, kontaktlyd, at dominans er tull, hvordan gå med slakt bånd og viktigheten av det, hvordan stramming av båndet kan påvirke hvorvidt hunden reagerer eller ei, hvordan det å gå i bue rundt fremmede hunder og ikke rett på er naturlig for hunder og kan lette på problemer ved passering.. Turid kom med boken På Talefot med Hunden da det nesten bare var bøker som DU er sjefen! å få tak i om hundehold. Hun har gjort et fantastisk arbeid med å endre holdningene til hundetrening, også internasjonalt.

"I tillegg til at Rugaas og Kvam er to av de nåtidens internasjonalt mest kjente hundetrenere, kan vi nevne at i 2017 fikk Turid Rugaas Kongens Fortjensmedalje for sitt arbeide med hunder ogi 2013 ble Kvam og Rugaas tildelt Maxwell Medallion av DWAA ( Dog Writers Association of America) for årets beste hundevideo for videoen: «Nosework Search Games « sammen med filmteam fra italienska Haquihana. Denne medaljen betraktes som hundeverdenens Oscar."
https://www.oa.no/personalia/arrangerer-temadag-om-hund/s/5-35-1020564

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...