Gå til innhold

Termin september/oktober 2020

Blosy

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, Kardinal skrev:

Har dere fortalt det til familie og venner?😅 

Foreldrene mine vet, de fikk vite noen dager etter positiv test. To venninner vet det også, men det er fordi de kom frem til det selv pga oppkast og de greiene der 😅 svigermor får vite det neste gang vi møter henne 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

55 minutter siden, Kardinal skrev:

Har ikke delt nyheten med familie eller venner enda.. Vi synes det er litt tidlig å dele det i uke 7.. Skal på TUL til uken, kanskje vi finner ut at vi vil dele nyheten med foreldrene våre etter det 🥰 Resten av familien og venner tenker vi å fortelle rundt uke 12. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Kardinal skrev:

Har bare fortalt det til 2 vennepar :) venter med familie og resten av vennene våre noen uker til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble sykmeldt i dag av legen pga oppkast og høyt blodtrykk. Er litt bekymret for blodtrykket, aldri hatt høyt blodtrykk før. Men skal ta kontroll om en uke.

Ringte også sjefen min og fortalte om sykmeldingen og det at jeg er gravid. Syns ikke hun var så hyggelig 😂 Kan hende jeg er litt "toutchy" om dagen, og jeg kjenner jo på at jeg gjerne skulle ha jobbet. Men det første sjefen sa var "åh" og det andre var at jeg får lære meg å leve med kvalmen og lære "triks" for hva som kan lindre 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, autorain skrev:

Ble sykmeldt i dag av legen pga oppkast og høyt blodtrykk. Er litt bekymret for blodtrykket, aldri hatt høyt blodtrykk før. Men skal ta kontroll om en uke.

Ringte også sjefen min og fortalte om sykmeldingen og det at jeg er gravid. Syns ikke hun var så hyggelig 😂 Kan hende jeg er litt "toutchy" om dagen, og jeg kjenner jo på at jeg gjerne skulle ha jobbet. Men det første sjefen sa var "åh" og det andre var at jeg får lære meg å leve med kvalmen og lære "triks" for hva som kan lindre 😅 

Hvor høyt blodtrykk snakker vi om? 🤭

Så kjedelig at sjefen din ikke viste så stor forståelse 😣 Lære seg å leve med kvalmen ja, regner med at hun ikke har vært kvalm selv ved vanlig sykdom eller svangerskap (hvis hun har barn) 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Patriotpaula skrev:

Hvor høyt blodtrykk snakker vi om? 🤭

Så kjedelig at sjefen din ikke viste så stor forståelse 😣 Lære seg å leve med kvalmen ja, regner med at hun ikke har vært kvalm selv ved vanlig sykdom eller svangerskap (hvis hun har barn) 🙈

145/95🙈 Når jeg har målt trykket tidligere er det helt innenfor normalen (rundt 110/70), så ble overrasket 😅

Hun har voksne barn, så et par tiår siden hun evt slet med kvalme i svangerskap 🙈 og jeg skulle så gjerne ha sluppet å kaste opp og heller vært på jobb! Men jeg orker ikke begge delene slik det er nå 🙈 og det hadde ikke hun heller tror jeg 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når skal dere på første svangerskapskontroll? 

En lang historie kort så sa legekontoret at første kontroll var i uke 12, men jeg følte nesten at sekretæren mente jeg burde komme inn på en time tidligere for å snakke om kosthold og diverse?. Jeg på min side føler ikke at jeg har noe behov for å prate med noen før uke 12, men hvis dette er praksis så skal jeg selvfølgelig gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Carjo4 skrev:

En lang historie kort så sa legekontoret at første kontroll var i uke 12, men jeg følte nesten at sekretæren mente jeg burde komme inn på en time tidligere for å snakke om kosthold og diverse?. Jeg på min side føler ikke at jeg har noe behov for å prate med noen før uke 12, men hvis dette er praksis så skal jeg selvfølgelig gjøre det.

Jeg var hos jordmor når jeg var 8+5 😊 Det står jo på disse offentlige sidene at man skal i mellom uke 6 og 12, så da ble det bare sånn. Fikk tilsendt time samme dag som jeg bestilte, timen var da akkurat én uke senere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Carjo4 skrev:

@autorain så synd å lese om sjefen din, håper hun viser seg fra en bedre side neste gang! Får håpe blodtrykket stabiliserer seg 😊

Takk skal du ha😊 

9 minutter siden, Carjo4 skrev:

Jeg hadde vel egentlig første svangerskapskontroll i dag, men legen sa hun ville fylle ut helsekort og ta blodprøver først litt nærmere 12 uker, da det var så tidlig. Også lurte hun på om jeg hadde noen spørsmål, noe jeg ikke hadde, og sa "du vet vel allerede at du burde ta folat, ikke røyke eller drikke alkohol ikke sant?". Så det var det 😅 Så hvis du ikke ser behovet for å snakke med lege eller jordmor allerede så er det ingen grunn til å ta det nå da det er så tidlig å lite å "gjøre", med mindre man lurer på mye. Det var i alle fall min erfaring 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, autorain skrev:

Takk skal du ha😊 

Jeg hadde vel egentlig første svangerskapskontroll i dag, men legen sa hun ville fylle ut helsekort og ta blodprøver først litt nærmere 12 uker, da det var så tidlig. Også lurte hun på om jeg hadde noen spørsmål, noe jeg ikke hadde, og sa "du vet vel allerede at du burde ta folat, ikke røyke eller drikke alkohol ikke sant?". Så det var det 😅 Så hvis du ikke ser behovet for å snakke med lege eller jordmor allerede så er det ingen grunn til å ta det nå da det er så tidlig å lite å "gjøre", med mindre man lurer på mye. Det var i alle fall min erfaring 😊

Jeg hadde ikke noen spesiell grunn for å oppsøke jordmor så tidlig, trodde heller ikke at jeg skulle få time én uke etter at jeg bestilte 🙊 Tenkte kanskje de ville sette opp nærmere uke 12, men den gang ei. Jeg snakket med jordmoren i 1,5 time 🤭 Og da ble det tatt vekt, blodtrykk og puls, henvist OUL og jeg ble spurt masse spørsmål slik at hun fikk fylt ut helsekortet. 

Endret av Patriotpaula
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Patriotpaula skrev:

Jeg hadde ikke noen spesiell grunn for å oppsøke jordmor så tidlig, trodde heller ikke at jeg skulle få time én uke etter at jeg bestilte 🙊 Tenkte kanskje de ville sette opp nærmere uke 12, men den gang ei. Jeg snakket med jordmoren i 1,5 time 🤭 Og da ble det tatt vekt, blodtrykk og puls, henvist OUL og jeg ble spurt masse spørsmål slik at hun fikk fylt ut helsekortet. 

Jordmødre er jo kjent for å kunne ta seg bedre tid med den gravide enn fastleger, så det kan nok ligge noe i det? 

Men tenker dere å dra til fastlegen for kontroller eller jordmor? Eller begge? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, autorain skrev:

Jordmødre er jo kjent for å kunne ta seg bedre tid med den gravide enn fastleger, så det kan nok ligge noe i det? 

Jeg synes jordmoren min var 10/10, så jeg kommer til å bare gå til henne :) Før første kontroll tenkte jeg egentlig annenhver gang hos fastlege og jordmor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Patriotpaula skrev:

Jeg synes jordmoren min var 10/10, så jeg kommer til å bare gå til henne :) Før første kontroll tenkte jeg egentlig annenhver gang hos fastlege og jordmor. 

Så bra du er så fornøyd med jordmoren! 😍

Jeg flytter om 3 mnd til nabokommunen og jordmor er vel ut ifra kommune? Eller tar jeg feil? Så i hodet mitt har jeg tenkt å vente med å kontakte jordmor før jeg har flyttet.

Men sikkert dumt spørsmål, men man ringer til helsestasjonen i kommunen ikke sant? Eller har jeg misforstått?🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, autorain skrev:

Så bra du er så fornøyd med jordmoren! 😍

Jeg flytter om 3 mnd til nabokommunen og jordmor er vel ut ifra kommune? Eller tar jeg feil? Så i hodet mitt har jeg tenkt å vente med å kontakte jordmor før jeg har flyttet.

Men sikkert dumt spørsmål, men man ringer til helsestasjonen i kommunen ikke sant? Eller har jeg misforstått?🙈

Jeg har forstått det slik at jordmor er ut i fra kommune ja :)  Skal du vente med å kontakte jordmor til etter at du har flyttet om 3mnd?? 🙊 Er du ikke laaangt uti svangerskapet da? 
Jeg ringte nummeret til helsestasjonen ja, så måtte jeg velge mellom å snakke med med «helsesykepleier-tjenesten» eller jordmortjenesten 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Patriotpaula skrev:

Jeg har forstått det slik at jordmor er ut i fra kommune ja :)  Skal du vente med å kontakte jordmor til etter at du har flyttet om 3mnd?? 🙊 Er du ikke laaangt uti svangerskapet da? 
Jeg ringte nummeret til helsestasjonen ja, så måtte jeg velge mellom å snakke med med «helsesykepleier-tjenesten» eller jordmortjenesten 😊

Jeg er over halvveis faktisk 😅 Men vet ikke om jeg vil bytte jordmor når jeg er så langt uti heller🤔 og det må jeg jo strengt tatt om jeg bytter kommune 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 minutter siden, autorain skrev:

Jeg er over halvveis faktisk 😅 Men vet ikke om jeg vil bytte jordmor når jeg er så langt uti heller🤔 og det må jeg jo strengt tatt om jeg bytter kommune 😅

Så lenge du får fastlegen til å følge deg opp frem til du flytter, så er det vel ikke noe galt i det :) Mtp å bli henvist til oul og sånn 👍🏼 Skjønner at du ikke vil bytte jordmor underveis ja :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, autorain skrev:

Faste kontroller blir jeg å ta hos legen, akkurat nå ser jeg for meg å prate litt meg jordmor også men kjenner jeg meg rett så flyr tiden forbi uten at det blir noe ekstra samtaler og oppfølging av jordmor. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.2.2020 den 21.22, Kardinal skrev:

Vi har fortalt det til vårres foreldre og søken. 😊 Og jeg har fortalt det til ei venninne som har vært der for meg underveis 🥰 sønnen vår og datteren hannes får nok ikke vite det før etter uke 12 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen 😊

Da har jeg vært hos legen idag, der g-testen ble veldig positiv 😁 legen regnet da ut termin ut ifra forrige mens og gjennomsnittet av de forrige syklusene mine. Jeg har nemlig 2 potensielle dager hvor EL kunne ha vært 😅 såå, da er jeg altså 5+3 idag og terminen er satt til 03.10.20 så langt 🥰 jeg har også fått henvisning til TUL pga helsehistorikken min. Dette vil da bli sånn ca i uke 10, jeg får innkalling i posten 😊 han har gitt meg noen tips for å slippe litt av kvalmen og blodtrykket mitt var sånn overalt liksom, så han måtte måle 5 ganger men ble ikke klok 😅 så regner med at alle de svigningene gjør at jeg blir så svimmel 😵 

Hvordan går det med dere andre? 🥰 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...