Gå til innhold

Kvinne og tre barn hentet opp av sjøen i Tromsø


Herix

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

13 minutter siden, Visdomstannaverker skrev:

Nå er yngste barnet stabil ❤️

Jeg ble så glad av å se overskriftene om det❤️ Men hvordan er det mulig??

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, spenol skrev:

Jeg ble så glad av å se overskriftene om det❤️ Men hvordan er det mulig??

Det er mulig rett og slett pga alderen. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tessa12 skrev:

Det er mulig rett og slett pga alderen. 

Hjernen har nok blitt avkjølt før hjertet har stoppet, men motsatt på storesøsken og mor. Var det ikke det de håpet på, for at de, skulle overleve? Mulig jeg tar feil. Men så godt å høre lille jenta på et år har en sjanse ❤️

Endret av Visdomstannaverker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, spenol skrev:

Jeg ble så glad av å se overskriftene om det❤️ Men hvordan er det mulig??

Yngste barnet fikk førstehjelp før ambulansen var på stedet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vg har skrevet en sak om begravelsen som fant sted i dag.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Ad5exx/tre-gravlegges-etter-tromsoe-tragedien-har-beroert-alle

Egentlig en uting å skrive om begravelser syntes jeg, men jeg leste av nysgjerrighet denne gangen rett og slett fordi jeg aldri har vært i en muslimsk begravelse eller i en moskè før. Jeg vet ingenting om hvordan seremonien er. 
Vg skriver at mennene sitter i bønnerommet mens alle kvinnene sitter bak en speilvegg og ser på. Sikkert helt normalt i kulturen, men atter en gang kjenner jeg på at jeg er glad jeg ikke ble født inn i ett religiøst og lite moderne hjem.. 

Er det noen som har troverdige kilder på selvmordstatistikk på kvinnelige flyktninger her i landet? Evt muslimske kvinner?

I sterkt religiøse hjem later det jo til å være store kontraster til livet norskfødte kvinner har. Det må gjøre omstillingen mye verre for kvinnene som kommer hit enn det det nok er for mannfolkene selv om det sikkert er vanskelig for dem også. 
Det var vel i tillegg tre jenter som ble drept og skadet her. 
 

Prøver ikke å starte noen debatt for å trashtalke Islam, jeg er bare oppriktig interessert. 
Det burde kanskje jobbes enda hardere og være større fokus på å engasjere norske kvinner til å hjelpe å integrere muslimske kvinner. Mange av dem har jo heller ikke jobb og sitter mye hjemme med barna.

 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.12.2019 den 19.10, Limbo 2014 skrev:

Hvor har du lest om en slik undersøkelse? I og med at mange tenker på det en god stund, som legges inn, som får hjelp, men som likevel gjennomfører det etter uker, åneder eller år, må det alså være ne hel haug som kun tenker på de i sekunder, for at SNITTET skal være 10 minutter.

En slik undersøkelse lar seg dessuten ikke gjøre, for de det gjelder kan jo ikke svare. Da snakker du i så fall om selvmordsFORSØK, ikke fullbyrdere selvmord, og blant de som bare ender opp som som forsøk, kan grunnen være at det er dårlig planlagt (hadde ikke nok piller, egnet rep eller liknende), mens de som har tenkt gjenom det lenge har planlagt godt og siden de lykkes, er de ikke her til å svare på spørsmålet.

Hadde dette stemt, ville det betydd at det er håpløst å redde folk fra selvmord, fordi det går for kort tid fra de tenker tanken til de gjennofmører det. Og det er jo ikke riktig. Derned synes jeg det er kritikkverdig å legge ut denne type "faktainfo" uten kilder - som åpenbart har mange svakheter og kanskje også er bare oppspinn, om et såpass alvorlig tema.

 

https://static1.squarespace.com/static/5a372ca9f9a61ed6e86178a7/t/5c40ce4988251bf597e8d391/1547750985422/The+Duration+of+the+Suicidal+Process-+How+Much+Time+Is+Left+for+Intervention+Between+Consideration+and+Accomplishment+of+a+Suicide+Attempt%3F.pdf

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, DobbelX said:

Eksakt, dette er basert på suicide attempters - intervju med folk dom hadde gjort selvmordforsøk.
 

De som lyktes var ikke med og de kan ga tenkt lenger på det (og derfor forberedt seg bedre og lyktes). Videre står det at knappe halvparten - 47% - tenkte på det i ti minutter eller mindre, men den andre drøye halvparten kan jo ha tenkt på det mye mer - man må i alle fall anta at det ikke er snakk om en normalfordeling der minimum er 0 og maksimum er 20 min, men at det er en hale som strekker seg langt ut i tid. Å derfor hevde at snittet er 10 minutter er feil, da over halvparten har bestemt seg mer enn ti minutter før og da kan det være noen dom oppimot dager, eller kanskje uker eller måneder. 
Mao bør man være sikker på hva man viser til om man først skal slå i bordet med statistikk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Limbo 2014 skrev:

Eksakt, dette er basert på suicide attempters - intervju med folk dom hadde gjort selvmordforsøk.
 

De som lyktes var ikke med og de kan ga tenkt lenger på det (og derfor forberedt seg bedre og lyktes). Videre står det at knappe halvparten - 47% - tenkte på det i ti minutter eller mindre, men den andre drøye halvparten kan jo ha tenkt på det mye mer - man må i alle fall anta at det ikke er snakk om en normalfordeling der minimum er 0 og maksimum er 20 min, men at det er en hale som strekker seg langt ut i tid. Å derfor hevde at snittet er 10 minutter er feil, da over halvparten har bestemt seg mer enn ti minutter før og da kan det være noen dom oppimot dager, eller kanskje uker eller måneder. 
Mao bør man være sikker på hva man viser til om man først skal slå i bordet med statistikk.

Nå har ikke jeg hevdet noe som helst, jeg delte den lenken jeg hadde mest tilgjengelig fordi du spurte hvor @Susseblass hadde sin informasjon fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere det er noe sjanse for at hun satt barna igjen ved vannkanten for å ta livet av deg selv, også hoppet de uti etter henne? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Soulless skrev:

Tror dere det er noe sjanse for at hun satt barna igjen ved vannkanten for å ta livet av deg selv, også hoppet de uti etter henne? 

Det går vel i mot alle instinkter å gå ut i det kalde vannet, for mennesker som ikke er psykotiske, eller alvorlig deprimerte? En ting å vasse ut etter henne, men vil tro de hadde løpt ganske fort tilbake? Men er jo selvsagt en mulighet det og. Vi får vel aldri vite. Forferdelig sak, og jeg kan ikke en gang forestille meg hvor vondt kvinnen har hatt det før hun valgte denne løsningen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, KillerKitty skrev:

Det går vel i mot alle instinkter å gå ut i det kalde vannet, for mennesker som ikke er psykotiske, eller alvorlig deprimerte? En ting å vasse ut etter henne, men vil tro de hadde løpt ganske fort tilbake? Men er jo selvsagt en mulighet det og. Vi får vel aldri vite. Forferdelig sak, og jeg kan ikke en gang forestille meg hvor vondt kvinnen har hatt det før hun valgte denne løsningen. 

Tja. Det er jo mulig at den eldste fex har stått og sett på og kommet på at hun skulle redde mamma. Og så ikke kommet seg opp igjen. Så har de to andre fulgt med i dragsuget..... helt forferdelig uansett dette 😢

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Soulless skrev:

Tror dere det er noe sjanse for at hun satt barna igjen ved vannkanten for å ta livet av deg selv, også hoppet de uti etter henne? 

Jeg tror ikke det, men umulig å vite. Det minste barnet hadde vel neppe kommet seg så langt uti sjøen på egen hånd uansett. Jeg tror hun var så bunnløst fortvilet at hun ikke så noen annen utvei. Det er nok vanskelig for oss som er oppvokst i Norge med sikkerhetsnett på alle bauer og kanter å fatte hvor håpløst alt må virke når man som mor velger denne utveien. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter
8 timer siden, Frida skrev:

Jeg tror ikke det, men umulig å vite. Det minste barnet hadde vel neppe kommet seg så langt uti sjøen på egen hånd uansett. Jeg tror hun var så bunnløst fortvilet at hun ikke så noen annen utvei. Det er nok vanskelig for oss som er oppvokst i Norge med sikkerhetsnett på alle bauer og kanter å fatte hvor håpløst alt må virke når man som mor velger denne utveien. 

 

https://www.fhi.no/nettpub/hin/psykisk-helse/selvmord-i-norge/

500-600 tar selvmord hvert år. Mange fler enn som dør i bilulykker for eksempel. For de under 40 år er selvmord en av de vanligste årsakene til dødsfall.

https://forskning.no/hjertet-kreft-hjernen/hva-dor-vi-av/347312

 

Mens blant innvandrere er risikoen for selvmord mindre: https://www.utrop.no/nyheter/innenriks/34638/

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, Soulless skrev:

Tror dere det er noe sjanse for at hun satt barna igjen ved vannkanten for å ta livet av deg selv, også hoppet de uti etter henne? 

Er det noe mer som ikke kommer frem siden avdød mor har forsvarer? Det er en straffesak. 
 

og hvorfor valgte hun en iskald sjø? Finnes det ikke andre måter å få det fort unnagjort? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Chroma skrev:

Helt utrolig fantastisk! 

Utenfor umiddelbar livsfare. Betyr det at hun vil klare seg? Jeg er ikke helsepersonell og ser at de bruker ulike betegnelser som alvorlig men stabil og bare alvorlig skadd Men så dør den alvorlige skadde. 

Endret av Pipaluk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Pipaluk skrev:

Er det noe mer som ikke kommer frem siden avdød mor har forsvarer? Det er en straffesak. 
 

og hvorfor valgte hun en iskald sjø? Finnes det ikke andre måter å få det fort unnagjort? 

Man er nok langt fra rasjonell når man er kommet så langt, hvorfor hun valgte drukning er umulig å vite. Det har hendt før, blant annet i denne  saken. 

Det er en straffesak fordi politiet bl.a. trenger tilgang til hennes mobilbruk, de kan ikke gå inn og etterforske uten å opprette sak. Derfor har moren fått oppnevnt forsvarer også.

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Frida skrev:

Man er nok langt fra rasjonell når man er kommet så langt, hvorfor hun valgte drukning er umulig å vite. Det har hendt før, blant annet i denne  saken. 

Det er en straffesak fordi politiet bl.a. trenger tilgang til hennes mobilbruk, de kan ikke gå inn og etterforske uten å opprette sak. Derfor har moren fått oppnevnt forsvarer også.

 

 

Hun kunne sannsynligvis ikke svømme derfor er det lettere å drukne tenker jeg etter en stund. En person som kunne svømme haddd kanskje av instinkt svømt til land igjen. 
Det er vel nevnt før, men mørketiden og kulde skal man ikke kimse av. Og med ensomhet traumer og språkproblemer i bagasjen..,,

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...