Gå til innhold

Kvinne og tre barn hentet opp av sjøen i Tromsø


Herix

Anbefalte innlegg

39 minutter siden, Seastar skrev:

Hvorfor i det hele tatt ta av seg støvlene? Det er jo mye bedre å gå med de på og man flyter jo dårligere også.

Ja det kan du si... Synes også valg av sted å gjøre dette på er veldig merkelig. Litt lengre bort på denne veien er det 60-sone (i motsetning til 30-sone på det aktuelle stedet) og mye mindre bebyggelse, og dermed betydelig mindre risiko for å bli oppdaget - hvis det var målet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Imsdalen skrev:

Ja det kan du si... Synes også valg av sted å gjøre dette på er veldig merkelig. Litt lengre bort på denne veien er det 60-sone (i motsetning til 30-sone på det aktuelle stedet) og mye mindre bebyggelse, og dermed betydelig mindre risiko for å bli oppdaget - hvis det var målet.

Det er kan være hun ønsket å bli oppdaget... Desperat rop om hjelp? 🤷‍♀️😢

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Seastar skrev:

Hvorfor i det hele tatt ta av seg støvlene? Det er jo mye bedre å gå med de på og man flyter jo dårligere også.

Folk som hopper fra broer legger gjerne igjen sko, bagger osv. Da blir de funnet så fort som mulig. 

Håper far noen gang får svar på hva det var som gjorde alt så helsvart at denne dama vurderte det slik at det beste var at både hun og barna forlot denne verden. 
Begynte å gråte når jeg leste om at det andre barnet også var dødt.

Krysser fingre og tær for nr 3. Har selv ett barn på den alderen. Håper hun overlever uten varige skader .

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gasellen skrev:

 

Håper far noen gang får svar på hva det var som gjorde alt så helsvart at denne dama vurderte det slik at det beste var at både hun og barna forlot denne verden.

Det får vi nok ikke. Media får vel munnkurv som alltid ved selvmord. Dessverre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/6/2019 at 9:06 AM, Imsdalen said:

Sånn ser det altså ut i området, for de som måtte være ukjent i Tromsø. Det er ikke mange meterne fra veien og ned til fjæra, og heller ikke særlig langt opp til bolighusene. At ingen hadde sett noe, like ved en av de mest trafikkerte veiene i fylket, i rushtiden, er jo helt utrolig.

tragedie.jpg

Jeg bo like ved en veldig trafikk tung vei. Når jeg er inn i huset rundt denne tiden er fotball på tv, musikk på og bråk fra barna. Jeg høre absolutt ingenting utenfor mine 4 vegger.  Ville aldri ha hørt noen skriker om det var rett utenfor, enda mindre de var mange meter ned en skråning og nær sjøen. 

Endret av Outlander
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/6/2019 at 11:17 AM, tunaen said:

Unger kan finne på mye rart.

Hun hadde jo ene ungen i vogn. Hvis en av de eldste la på sprang, ville hun komme ganske langt før mora får tatt ungen ut av vogna. Særlig hvis hun var stroppet.


Det er ikke så langt til fjæra heller. 

Har du noen gang hørt om en 7 og 4 åring som lå på sprang i vintermørket og kastet seg i sjøen? NEI!  Ingen barn ville ha gjort det da de fleste ville nok ha vært livredd å komme seg bort fra foreldrene sine når det er såpass mørk ute.  Gir deg poeng for å prøve men dette er litt drøyt. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 12/6/2019 at 3:59 PM, Seastar said:

Når man sitter og kjører en bil så er det ikke lenger mørkt. Særlig når det er snø så lyser billysene opp store områder. Et dashbordkamera hadde lett fanget opp mørke personer på vei gjennom snøen ned mot vannet. Det er først når de går ut i den mørke fjæra og vannet at de blir vanskelige å se.

Med engang hun kommer over den høy brøytekant mellom veien og sjøen så har hun jo forsvant fra ALLE some kjøre på veien. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, saltvann said:

Denne moren må ha vært psykisk ustabil. Om det viser seg at hun drepte sine barn, må det ha vært fordi hun er religiøs og mener at både hun og barna får det bedre der de kommer. Hun må ha hatt mye lidelse og vondt i sjelen.


Tror mange utenlandske som kommer til Norge er redd for barnevernet og redd for å miste barna. Kanskje få mer fokus på dette? At barnevernet er der for å hjelpe og støtte. Uansett en utrolig trist sak :(

Mange utenlandske (og folk jeg også kjenner) er livredd barnevernet for god grunn og får med mange skrekk historier i tillegg fra andre som ikke er norsk.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Outlander skrev:

Med engang hun kommer over den høy brøytekant mellom veien og sjøen så har hun jo forsvant fra ALLE some kjøre på veien. 

Det var ikke høy brøytekant mellom veien og sjøen. Det var knapt brøytekant i det hele tatt på den siden av veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far dro til Norge samme år som barn nr. 2 ble født, da satt moren igjen i Sudan med baby og et barn på 3 år. Det kan ikke ha vært enkelt for henne. Hun kom til Norge i 2017 og fikk barn nr. 3 året etter. Nytt, kaldt land, nytt språk, og 3 småbarn, jeg klarer ikke forestille meg hvor vanskelig det må ha vært. Det er kun sudanske menn som har uttalt seg om den lille familien, bortsett fra ei som gikk norskkurs sammen med denne unge moren. Hun fortalte at hun så trist ut og mislikte kulde og vinter. Hadde hun ingen nære venninner som hun kunne betro seg til? 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Frida skrev:

Far dro til Norge samme år som barn nr. 2 ble født, da satt moren igjen i Sudan med baby og et barn på 3 år. Det kan ikke ha vært enkelt for henne. Hun kom til Norge i 2017 og fikk barn nr. 3 året etter. Nytt, kaldt land, nytt språk, og 3 småbarn, jeg klarer ikke forestille meg hvor vanskelig det må ha vært. Det er kun sudanske menn som har uttalt seg om den lille familien, bortsett fra ei som gikk norskkurs sammen med denne unge moren. Hun fortalte at hun så trist ut og mislikte kulde og vinter. Hadde hun ingen nære venninner som hun kunne betro seg til? 

Det virker ikke sånn... Og dette er jo egentlig ganske symptomatisk for alle som er prisgitt offentlige etater. Man får det man har krav på økonomisk, men utover det er man fullstendig overlatt til seg selv. Å skaffe seg et sosialt nettverk i en sånn situasjon er nok ikke så lett, og absolutt noe som burde vært tilrettelagt bedre. Å leve så isolert som mange flyktninger gjør er jo ikke bra for den mentale helsa.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Frida said:

Far dro til Norge samme år som barn nr. 2 ble født, da satt moren igjen i Sudan med baby og et barn på 3 år. Det kan ikke ha vært enkelt for henne. Hun kom til Norge i 2017 og fikk barn nr. 3 året etter. Nytt, kaldt land, nytt språk, og 3 småbarn, jeg klarer ikke forestille meg hvor vanskelig det må ha vært. Det er kun sudanske menn som har uttalt seg om den lille familien, bortsett fra ei som gikk norskkurs sammen med denne unge moren. Hun fortalte at hun så trist ut og mislikte kulde og vinter. Hadde hun ingen nære venninner som hun kunne betro seg til? 

Ja, hva ville sudanske kvinner sagt?

Hun var oppe til muntlig norskprøve tidligere på dagen. Kan kombinasjon av kulde, mørketid, språkvansker (ikke lett å lære norsk om du er hjemme og har tre barn å ta seg av), at hun innså at «her må jeg bli» ført til tung depresjon? Hun virket smilende og blid sa nabojente som møtte henne et par timer før. Men hun kan jo ha bestemt seg for «løsningen». Kan ikke forestille meg hvor fælt det må ha vært for barna. 

Fryktelig trist at ingen varslet om barnevogn som sto slik, selv om man kan se mye skrot uten å tenke mer over det. Ville selv sjekket om det lå noen unge oppi og da ant uråd om jeg så barnestøvler, men ikke sikkert jeg ville tenkt det når jeg var litt yngre. Ser man uvanlige ting er det godt mulig noe uvanlig bak. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, kahaki skrev:

Det får vi nok ikke. Media får vel munnkurv som alltid ved selvmord. Dessverre.

Selvfølgelig får ikke vi vite. Vi har ingenting med det heller. Men jeg håper FAR får vite. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Limbo 2014 skrev: Hun virket smilende og blid sa nabojente som møtte henne et par timer før. 

Folk som har det vanskelig er ofte veldig flinke til å skjule det. 
Hun kan ha bært med seg mye baggasje fra Sudan

Jeg kjente ei som tilsynelatende var blid og hadde ett bra a4 liv. Plutselig en dag hadde hun hengt seg. 
Ingen forvarsel, ingen lapp. 
Får aldri svar på hva som gikk av henne. 
vedkommede hadde også ofte snakket nedlatende om andre som hadde tatt selvmord og var vel den siste vi trodde kunne finne på noe sånt.

Av og til er det umulig å vite hva som foregår i hodene til folk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Altså, hun har garantert vært psykotisk. Litt av definisjonen av å være psykotisk er at man mister kontakten med virkeligheten. Det vil derfor være vanskelig om man aldri har vært psykotisk å forstå hvordan kvinnen har oppfattet verden. Hun kan ha opplevd det som at verden var full av ondskapsfulle demoner som var ute etter å ta henne og barna, og at den eneste måten å redde seg på var å gå på havet. Dette vil vi aldri få svar på. Det sies også at mange tungt deprimerte kan være letta og glade når de endelig har bestemt seg for hva de skal gjøre, og derav blir det jo ekstra uforståelig for omgivelsene. I tillegg så er det vel gjort en undersøkelse som viser at det i snitt tar 10 minutter fra man får tanken til man gjennomfører selvmordet, altså, det trenger jo ikke å ha vært planlagt i månedsvis - tatt plassering osv.. i betraktning. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Outlander skrev:

Har du noen gang hørt om en 7 og 4 åring som lå på sprang i vintermørket og kastet seg i sjøen? NEI!  Ingen barn ville ha gjort det da de fleste ville nok ha vært livredd å komme seg bort fra foreldrene sine når det er såpass mørk ute.  Gir deg poeng for å prøve men dette er litt drøyt. 

Det er nettopp det. Barna har ikke gjort det selv. Moren gjorde det. Hvorfor får vi kanskje aldri vite. Angret hun for sent? Det får vi heller ikke vite. Å ta med barna i døden er utilgivelig :(

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Susseblass said:

Altså, hun har garantert vært psykotisk. Litt av definisjonen av å være psykotisk er at man mister kontakten med virkeligheten. Det vil derfor være vanskelig om man aldri har vært psykotisk å forstå hvordan kvinnen har oppfattet verden. Hun kan ha opplevd det som at verden var full av ondskapsfulle demoner som var ute etter å ta henne og barna, og at den eneste måten å redde seg på var å gå på havet. Dette vil vi aldri få svar på. Det sies også at mange tungt deprimerte kan være letta og glade når de endelig har bestemt seg for hva de skal gjøre, og derav blir det jo ekstra uforståelig for omgivelsene. I tillegg så er det vel gjort en undersøkelse som viser at det i snitt tar 10 minutter fra man får tanken til man gjennomfører selvmordet, altså, det trenger jo ikke å ha vært planlagt i månedsvis - tatt plassering osv.. i betraktning. 

Hvor har du lest om en slik undersøkelse? I og med at mange tenker på det en god stund, som legges inn, som får hjelp, men som likevel gjennomfører det etter uker, åneder eller år, må det alså være ne hel haug som kun tenker på de i sekunder, for at SNITTET skal være 10 minutter.

En slik undersøkelse lar seg dessuten ikke gjøre, for de det gjelder kan jo ikke svare. Da snakker du i så fall om selvmordsFORSØK, ikke fullbyrdere selvmord, og blant de som bare ender opp som som forsøk, kan grunnen være at det er dårlig planlagt (hadde ikke nok piller, egnet rep eller liknende), mens de som har tenkt gjenom det lenge har planlagt godt og siden de lykkes, er de ikke her til å svare på spørsmålet.

Hadde dette stemt, ville det betydd at det er håpløst å redde folk fra selvmord, fordi det går for kort tid fra de tenker tanken til de gjennofmører det. Og det er jo ikke riktig. Derned synes jeg det er kritikkverdig å legge ut denne type "faktainfo" uten kilder - som åpenbart har mange svakheter og kanskje også er bare oppspinn, om et såpass alvorlig tema.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Gasellen skrev:

Selvfølgelig får ikke vi vite. Vi har ingenting med det heller. Men jeg håper FAR får vite. 

Hvorfor har ikke samfunnet noe med om det er selvmord? Selvsagt har vi noe med det, for å forebygge at dette skjer igjen.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...