Gå til innhold

Kvinne og tre barn hentet opp av sjøen i Tromsø


Herix

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Pipaluk skrev:

Hun kunne sannsynligvis ikke svømme derfor er det lettere å drukne tenker jeg etter en stund. En person som kunne svømme haddd kanskje av instinkt svømt til land igjen. 
Det er vel nevnt før, men mørketiden og kulde skal man ikke kimse av. Og med ensomhet traumer og språkproblemer i bagasjen..,,

Helt enig. Hun hadde også bare midlertidig opphold, i motsetning til ektemannen. Såvidt jeg forstår så hadde barna også bare midlertidig oppholdstillatelse. 

Jeg vet ikke hvor mye informasjon innvandrere får om sine rettigheter, f.eks. skilsmisse, men om de får mye informasjon om slike ting så er det langt fra sikkert at disse rettighetene føles reelle for dem. I en kultur der mannens rettigheter står mye sterkere, er det nok ingen selvfølge at kvinner føler seg trygge og ivaretatt selv om de bor i Norge. Har lest litt om kvinners stilling i Sudan og det har ikke vært særlig oppløftende. 

Om en kvinne vil skilles og flytte tilbake til hjemlandet, vil hun da kunne få med seg barna? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

47 minutter siden, Frida skrev:

Helt enig. Hun hadde også bare midlertidig opphold, i motsetning til ektemannen. Såvidt jeg forstår så hadde barna også bare midlertidig oppholdstillatelse. 

Jeg vet ikke hvor mye informasjon innvandrere får om sine rettigheter, f.eks. skilsmisse, men om de får mye informasjon om slike ting så er det langt fra sikkert at disse rettighetene føles reelle for dem. I en kultur der mannens rettigheter står mye sterkere, er det nok ingen selvfølge at kvinner føler seg trygge og ivaretatt selv om de bor i Norge. Har lest litt om kvinners stilling i Sudan og det har ikke vært særlig oppløftende. 

Om en kvinne vil skilles og flytte tilbake til hjemlandet, vil hun da kunne få med seg barna? 

Om de kommer fra et land i krig så tror jeg sjansen er stor for opphold. Om det er familiegjenforening så er det vel bare formaliteter før det blir permanent? Å flytte tilbake til et land i krig ville kanskje barnevernet blandet seg inn i? Det er jo hans barn også  

Har jobbet i tilknytning til krisesenter. Disse kvinnene står i en meget vanskelig situasjon i et land hvor de ikke forstår sine rettigheter, har lite skolegang og hvor skilsmisse er helt tabu. De risikerer å bli frosset helt ut av sitt miljø. Ofte er de helt avhengig av mannen økonomisk. Jeg husker de sa at det i gjennom snitt var 7 opphold på krisesenter før de tok det avgjørende steget å forlate mannen. 
 

Men om det er i tilfelle i denne saken har jeg ingen formening om. 

Endret av Pipaluk
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, DobbelX said:

Nå har ikke jeg hevdet noe som helst, jeg delte den lenken jeg hadde mest tilgjengelig fordi du spurte hvor @Susseblass hadde sin informasjon fra. 

Og jeg utdypet derfor hvorfor jeg synes @Sussebass sin videreformidling var uriktig og dermed kritikkverdig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Pipaluk skrev:

Om de kommer fra et land i krig så tror jeg sjansen er stor for opphold. Om det er familiegjenforening så er det vel bare formaliteter før det blir permanent? Å flytte tilbake til et land i krig ville kanskje barnevernet blandet seg inn i? Det er jo hans barn også  

Har jobbet i tilknytning til krisesenter. Disse kvinnene står i en meget vanskelig situasjon i et land hvor de ikke forstår sine rettigheter, har lite skolegang og hvor skilsmisse er helt tabu. De risikerer å bli frosset helt ut av sitt miljø. Ofte er de helt avhengig av mannen økonomisk. Jeg husker de sa at det i gjennom snitt var 7 opphold på krisesenter før de tok det avgjørende steget å forlate mannen. 
 

Men om det er i tilfelle i denne saken har jeg ingen formening om. 

Ja, de ville nok fått permanent opphold etterhvert. Og vi vet ingenting om hva hun ønsket for fremtiden til seg selv og sine barn. 

 Og du har nok rett i at hun ikke kunne ha flyttet tilbake til Sudan med barna uten problemer. 

Tusen takk for informasjon om din erfaring fra krisesenter! Det er nok slik det ofte er, og det er veldig trist. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Frida skrev:

Ja, de ville nok fått permanent opphold etterhvert. Og vi vet ingenting om hva hun ønsket for fremtiden til seg selv og sine barn. 

 Og du har nok rett i at hun ikke kunne ha flyttet tilbake til Sudan med barna uten problemer. 

Tusen takk for informasjon om din erfaring fra krisesenter! Det er nok slik det ofte er, og det er veldig trist. 

For å få permanent opphold må man nå ta en test der man svarer på en rekke tilfeldige spørsmål som Norges tre største byer, lengste elv, hvilken institusjon som godkjenner utenlandsk utdanning, hvem som får gratis tannlege osv. Min mann strøk denne testen etter mange år her og aldri har han følt seg så uvelkommen og motløs . Mange av de Han tok testen med følte seg demotivert og snakket umiddelbart etterpå om å finne seg et annet sted å slå rot. Får meg til å lure på hva slags test hun tok den dagen og hvordan hun følte det gikk. Når man snakket om skjerpete norskkrav for statsborgerskap var det flere som nevnte nettopp kvinner med lite utdanning fra hjemlandet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Shaka skrev:

For å få permanent opphold må man nå ta en test der man svarer på en rekke tilfeldige spørsmål som Norges tre største byer, lengste elv, hvilken institusjon som godkjenner utenlandsk utdanning, hvem som får gratis tannlege osv. Min mann strøk denne testen etter mange år her og aldri har han følt seg så uvelkommen og motløs . Mange av de Han tok testen med følte seg demotivert og snakket umiddelbart etterpå om å finne seg et annet sted å slå rot. Får meg til å lure på hva slags test hun tok den dagen og hvordan hun følte det gikk. Når man snakket om skjerpete norskkrav for statsborgerskap var det flere som nevnte nettopp kvinner med lite utdanning fra hjemlandet.

Merkelig. Jeg er norsk statsborger, og vet at Oslo er hovedstaden, men kan ingenting om lengste elv, høyeste fjell, største by, hvilken skole, osv så den hadde jeg stryket glatt. Syntes de heller burde gå etter om ektefellen har norsk statsborgerskap, tilknytning til Norge, hvor lenge de har vært der, hva slags land de kommer fra osv.. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Visdomstannaverker skrev:

Merkelig. Jeg er norsk statsborger, og vet at Oslo er hovedstaden, men kan ingenting om lengste elv, høyeste fjell, største by, hvilken skole, osv så den hadde jeg stryket glatt. Syntes de heller burde gå etter om ektefellen har norsk statsborgerskap, tilknytning til Norge, hvor lenge de har vært der, hva slags land de kommer fra osv.. 

Hvis jeg hadde møtt en voksen norsk person som ikke visste navnet på norges høyeste fjell hadde jeg lurt.

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har politiet funnet pass i barnevogna som ble forlatt. Synes det er et interessant funn. har videre en bektraktning rundt den norsk-prøven i forbindelse med det som skjer litt senere:

Jeg synes det virker usannsynlig å ta en prøve i norsk samme dag som du også tenker å drepe deg selv og barna dine. Hvorfor i det hele tatt ta prøven? hadde du klart å konsentrere deg om noe med det i bakhodet? virker svært merkelig. resultatene fra den hadde vært interessant å se. prøvde hun å få et godt resultat?   

Det finnes også bedre plasser å gå ned til vannet enn akkurat der hvor du kan ta med barnevognen også, så å kave i snøen virker ikke nødvendig, egentlig. 

lurer litt på det med bussen og opptaket derfra. hvem gikk av og på. hvor gikk hun av bussen? gikk noen andre av bussen samtidig? hvor langt unna buss-stoppet har hun vært i forhold til der barnevognen stod osv. 

Endret av megda
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var vanlig for flyktninger uten varig opphold og ha med pass som ID, fordi de skal kunne fremvise hvem de er, uansett hvor de befinner seg. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt mye på den saken. Er de 100% sikre på at hun var alene med barna hele den tiden? At hun ikke møtte på noen på veien? Synes bare det virker som en så utrolig tungvint løsning å drepe seg selv og barna i ett iskaldt van. Praktisk må det også være veldig vanskelig å få til. Jeg har tre barn selv og vet hvor vanskelig det er å få med alle sammen samlet når vi er på tur for ikke å snakke om å drukne de i kaldt van. Og hvorfor ta av støvlene? De hadde jo bare vert behjelpelige ved å drukne fortere? Nå også passet? Denne saken føler jeg er så merkelig. Og da mener jeg ikke at det er merkelig at en dame dreper seg og sine barn, det har skjedd siden tidenes morgen. Det finnes alt mulig av psykiske diagnoser som kan få en til å gjøre slikt. Som regel velges det dog en mye lettere utvei. Denne virker så utrolig ulogisk...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, lillemy02 skrev:

Jeg har tenkt mye på den saken. Er de 100% sikre på at hun var alene med barna hele den tiden? At hun ikke møtte på noen på veien? Synes bare det virker som en så utrolig tungvint løsning å drepe seg selv og barna i ett iskaldt van. Praktisk må det også være veldig vanskelig å få til. Jeg har tre barn selv og vet hvor vanskelig det er å få med alle sammen samlet når vi er på tur for ikke å snakke om å drukne de i kaldt van. Og hvorfor ta av støvlene? De hadde jo bare vert behjelpelige ved å drukne fortere? Nå også passet? Denne saken føler jeg er så merkelig. Og da mener jeg ikke at det er merkelig at en dame dreper seg og sine barn, det har skjedd siden tidenes morgen. Det finnes alt mulig av psykiske diagnoser som kan få en til å gjøre slikt. Som regel velges det dog en mye lettere utvei. Denne virker så utrolig ulogisk...

Enig. Har også tre barn på samme alder og klarer ikke skjønne det. Ulogisk minst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Kristanna skrev:

Jeg trodde det var vanlig for flyktninger uten varig opphold og ha med pass som ID, fordi de skal kunne fremvise hvem de er, uansett hvor de befinner seg. 

Stemmer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.12.2019 den 18.00, Frida skrev:

Ja, de ville nok fått permanent opphold etterhvert. Og vi vet ingenting om hva hun ønsket for fremtiden til seg selv og sine barn. 

 Og du har nok rett i at hun ikke kunne ha flyttet tilbake til Sudan med barna uten problemer. 

Tusen takk for informasjon om din erfaring fra krisesenter! Det er nok slik det ofte er, og det er veldig trist. 

Jeg får legge til at mange innvandrere også er redde for barnevernet. At hvis de selv skulle slite psykisk og fysisk kan innebære at barnevernet kommer og henter barna og gir de til norske foreldre som ikke har barn selv. 

Så det kan være en grunn til å gå til dette drastiske skrittet å drukne seg selv og barna. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, Pipaluk skrev:

Jeg får legge til at mange innvandrere også er redde for barnevernet. At hvis de selv skulle slite psykisk og fysisk kan innebære at barnevernet kommer og henter barna og gir de til norske foreldre som ikke har barn selv. 

Så det kan være en grunn til å gå til dette drastiske skrittet å drukne seg selv og barna. 

Som jeg skrev så har jeg null problemer med å forstå at en mor hadde gått til dette steget. Uansett hvor vondt det høres ut så skjer dette stadig vekk, dessverre. Svangerskapsdepresjon som grunn nr1. Det jeg derimot ikke forstår er måten. Hvordan gjør du det fysisk kaver deg over den iskalde snøen veien uten støvler? Det er så ulogisk. Så vanskelig å forstå og ikke minst utrolig tidkrevende og usikker måte å drepe noen på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, lillemy02 skrev:

Som jeg skrev så har jeg null problemer med å forstå at en mor hadde gått til dette steget. Uansett hvor vondt det høres ut så skjer dette stadig vekk, dessverre. Svangerskapsdepresjon som grunn nr1. Det jeg derimot ikke forstår er måten. Hvordan gjør du det fysisk kaver deg over den iskalde snøen veien uten støvler? Det er så ulogisk. Så vanskelig å forstå og ikke minst utrolig tidkrevende og usikker måte å drepe noen på.

Kanskje hun var såpass psyk at hun ikke klarte å tenke nogenlunde «rasjonelt» i situasjonen? Er man virkelig psyk så tror jeg at sansene blir koblet ut så man ikke kjenner smerte eller kulde 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lillemy02 skrev:

Som jeg skrev så har jeg null problemer med å forstå at en mor hadde gått til dette steget. Uansett hvor vondt det høres ut så skjer dette stadig vekk, dessverre. Svangerskapsdepresjon som grunn nr1. Det jeg derimot ikke forstår er måten. Hvordan gjør du det fysisk kaver deg over den iskalde snøen veien uten støvler? Det er så ulogisk. Så vanskelig å forstå og ikke minst utrolig tidkrevende og usikker måte å drepe noen på.

De som oppdaget vogna fant støvlene helt nede ved sjøen, og det var de/den personen som tok dem med opp til vogna. 

"Da melder kom ned til vannet, ble det gjort funn av gjenstander, blant annet støvler i vannkanten."  link (nrk.no)

Jeg vet ikke hvor mange muligheter hun så for seg når hun hadde bestemt seg for å gjøre slutt på alt. Kanskje var dette eneste utveien hun klarte å komme på. Hun visste nok hvor iskald sjøen er nå om vinteren og antakelig at det ville gå fort å fryse ihjel og drukne. Ikke godt å si. 

Jeg er enig med deg i at det ikke er så veldig vanskelig å sette seg inn i en situasjon hvor mor velger en så drastisk utvei. Jeg kan knapt forestille meg hvor vanskelig det må være å havne i et land med "evig" vintermørke og kulde, 3 små barn og lite nettverk. Det ser iallfall ut som om hun ikke hadde noe særlig tett nettverk, å ha sosial omgang med andre innvandrerfamilier (som beskrevet i flere aviser) garanterer ikke at hun hadde en god, nær og trygg relasjon til iallfall en person som hun kunne betrodd seg til. Hun må ha hatt det veldig vondt. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, lillemy02 skrev:

Som jeg skrev så har jeg null problemer med å forstå at en mor hadde gått til dette steget. Uansett hvor vondt det høres ut så skjer dette stadig vekk, dessverre. Svangerskapsdepresjon som grunn nr1. Det jeg derimot ikke forstår er måten. Hvordan gjør du det fysisk kaver deg over den iskalde snøen veien uten støvler? Det er så ulogisk. Så vanskelig å forstå og ikke minst utrolig tidkrevende og usikker måte å drepe noen på.

Jeg heller mer og mer til teorien om at det var et fortvilt rop om hjelp. At hun ønsket at hun og barna skulle få hjelp. At vogna og støvlene sto der som er signal. 
Som innvandret fra en annen verdensdel kan det hende hun undervurderte hvor drepende det kalde vannet er.... 😢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Helgeline skrev:

Jeg heller mer og mer til teorien om at det var et fortvilt rop om hjelp. At hun ønsket at hun og barna skulle få hjelp. At vogna og støvlene sto der som er signal. 
Som innvandret fra en annen verdensdel kan det hende hun undervurderte hvor drepende det kalde vannet er.... 😢

Jeg tror hun mente å ta med barna i døden. Jeg har en sterk følelse av at hun ikke så noen fremtid for hverken seg eller døtrene, men jeg kan ta feil selvfølgelig. Det er mest sannsynlig at ingen av barna kunne svømme, så jeg tror ikke hun håpet på noen redning. 

Det er ikke uvanlig å ta av sko før man begår selvmord, har hørt om det før. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Frida skrev:

Jeg tror hun mente å ta med barna i døden. Jeg har en sterk følelse av at hun ikke så noen fremtid for hverken seg eller døtrene, men jeg kan ta feil selvfølgelig. Det er mest sannsynlig at ingen av barna kunne svømme, så jeg tror ikke hun håpet på noen redning. 

Det er ikke uvanlig å ta av sko før man begår selvmord, har hørt om det før. 

Ja det vet jeg. Spesielt før man hopper eller hopper foran toget. Men hvordan kunne barna synes at det er greit? De var jo ikke deprimerte. De følte jo hvor kaldt det var. Jeg tenker på min to åring han hadde fått fullstendig anfall bare av å tråkke på det kalde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kristanna skrev:

Jeg trodde det var vanlig for flyktninger uten varig opphold og ha med pass som ID, fordi de skal kunne fremvise hvem de er, uansett hvor de befinner seg. 

Ja, men ikke bare for dem uten varig opphold.

I mange (de fleste?) land er man påbudt å alltid ha på seg identifikasjon hvis man ikke er statsborger. Gjelder for turister og lengeboende innvandrere så vel som nyankomne flyktninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...