Gå til innhold

Stoler du på Barnevernet?


AnonymBruker

Stoler du på barnevernet?  

217 stemmer

  1. 1. Stoler du på barnevernet?

    • Ja
      70
    • Nei.
      69
    • Jeg har blitt skeptisk med tiden..
      50
    • Ja, jeg har full tillit til barnevernet
      28


Anbefalte innlegg

Tråden er ryddet for hetsende innhold, latterliggjøring, ryktespredning og svar til dette.

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 24.11.2019 den 14.59):

Anbefaler på det sterkeste alle å lese denne dommen. Det er dom i et av barnevernssakene som skal behandles i EMD.

Det gjelder bortadopsjon av en baby som ble akuttplassert tidlig.


Her er beslutningsgrunnlaget bygget på Kvellos risikofaktorer kombinert med mikroanalyse av blikk- kontakt og mor/ barn- samspill.

http://www.advokat-danielsen.no/downloads/4396_001.pdf?fbclid=IwAR2IxbiR5tvXym1WPYL251MkoBbY6fFL4qseESv-DphYvV3VxF3R0Oy6CDQ

Anonymkode: 9f920...9af

Har gått fra å ha svært lav tillit til barneverntjenesten til å ha null tillit etter å ha lest denne. Flertallets vurdering (av barneverntjenestens misvisende fremstilling og direkte løgner) på side 19 burde sette en støkk i de fleste. Ble Tingrettens avgjørelse senere anket av barnevernet, og barnet bortadoptert? Har selv erfart at barnevernet arbeider hypotesebekreftende, og at de sliter med fordommer, men dette var virkelig  skremmende lesning. Hadde ikke trodd at omsorgsovertakelse skjer på et så tynt grunnlag. 

Anonymkode: 4c237...f3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre heller ikke tiltro til barnevernet. Det har vært for mange historier og for mange saker i avisen der barnevernsansatte har mistet stillingene sine på grunn av dårlig håndtering av saker. Der familier er blitt skadelidende. Lokalavisen her har nøstet opp under mange vedtak som er blitt gjort som senere er blitt vurdert som feil, og som splitter familier, gjør foreldre ulykkelige og sender barn ut i en oppvekst som ingen har godt av. I stedet for å gå inn i hjem og drive med veiledning skal barna ut av hjemmene for enhver pris.

For all del, de gjør mye bra, og sikkert mest bra totalt sett. Likevel ville jeg aldri, aldri tatt sjansen på å kontakte dem for å få hjelp, eller bli involvert med dem på andre måter.

Anonymkode: f06ba...617

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en polsk familie og andre colombiansk familie som forlot Norge pga Barnevernet. Selv om de hadde gode jobber og stabilitet. Så jeg synes ikke det er så bra hvis det tvinger folk til å forlate landet.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/15/2019 at 7:43 PM, AnonymBruker said:

Stoler du på barnevernet, at de kan gjøre jobben sin?

Anonymkode: a4785...4c5

Ser det er en lang tråd, men hopper inn og svarer ja. Barnevernet reddet veldig sannsynlig livet mitt som baby, og sørget for at jeg fikk en noenlunde verdig oppvekst. I voksen alder har jeg vært borte i barnevernet grunnet sjalu eks. som sendte inn bekymringsmelding, og måten BV håndterte den saken på bare økte min tillitt til dem.

Så ja, jeg stoler på barnevernet - det betyr ikke at de er feilfrie, det er det lite som er.

Anonymkode: c3d20...d1d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, PokemonGone said:

Jeg kjenner en polsk familie og andre colombiansk familie som forlot Norge pga Barnevernet. Selv om de hadde gode jobber og stabilitet. Så jeg synes ikke det er så bra hvis det tvinger folk til å forlate landet.

 

Man kan jo vri veldig på det da. Hvis en familie fra utlandet bor i Norge, og er vant med fysisk avstraffelse, vil de naturlig nok får BV på nakken. Det igjen vil føre til at de blir "tvunget" til å forlate landet.

Synd for barna at de forlater et av stedene de kan bli beskyttet, men det er nå så.

Det er noe i det at det er mange sider til en sak.

Anonymkode: c3d20...d1d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Man kan jo vri veldig på det da. Hvis en familie fra utlandet bor i Norge, og er vant med fysisk avstraffelse, vil de naturlig nok får BV på nakken. Det igjen vil føre til at de blir "tvunget" til å forlate landet.

Synd for barna at de forlater et av stedene de kan bli beskyttet, men det er nå så.

Det er noe i det at det er mange sider til en sak.

Anonymkode: c3d20...d1d

Det ser ut til at vi begge (du og jeg) ser to forskjellige sider av denne mynten. Du ser på ansiktet du synes er det mest logiske, og jeg ser på ansiktet jeg kjenner.
Sannheten er at det er tusenvis av saker og variabler, men hvis en av disse sakene var urettferdig eller feil, ville det vise at det ikke er en god institusjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.11.2019 den 1.24):

Ja, jeg stoler på bv

Anonymkode: ed0cf...d79

Da er det noe galt med deg.

Anonymkode: bae19...1c2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PokemonGone skrev (56 minutter siden):

Jeg kjenner en polsk familie og andre colombiansk familie som forlot Norge pga Barnevernet. Selv om de hadde gode jobber og stabilitet. Så jeg synes ikke det er så bra hvis det tvinger folk til å forlate landet.

 

Det er helt vanlig at Norge mister flere dyktige arbeidsfolk fordi barnevernet tar fra dem barna.

Anonymkode: bae19...1c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har gått fra å ha svært lav tillit til barneverntjenesten til å ha null tillit etter å ha lest denne. Flertallets vurdering (av barneverntjenestens misvisende fremstilling og direkte løgner) på side 19 burde sette en støkk i de fleste. Ble Tingrettens avgjørelse senere anket av barnevernet, og barnet bortadoptert? Har selv erfart at barnevernet arbeider hypotesebekreftende, og at de sliter med fordommer, men dette var virkelig  skremmende lesning. Hadde ikke trodd at omsorgsovertakelse skjer på et så tynt grunnlag. 

Anonymkode: 4c237...f3e

Har lest nå og er i sjokk!!!!! Dette er det verste jeg har lest! Stakkars familie som har blitt utsatt for dette her! 
 

Jeg skjønner hvorfor det er så mange som er mot dagens barnevern. Det er nok utallige saker liknende denne! Å ta et barn fra sine biologiske foreldre uten sterke grunner er like alvorlig som å ikke hjelpe de barna som trenger det. Begge deler fører til traumer!

Anonymkode: 42bb7...ae6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stoler på Child Protective Services i andre europeiske land.

Jeg stoler ikke på norsk barnevern.

Anonymkode: 9f920...9af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde full tillit til dem før, og jeg var nok litt naiv. Barnevernet som arbeidsplass kan nok dessverre tiltrekke seg feil type mennesker.

Anonymkode: f277d...00c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, PokemonGone said:

Det ser ut til at vi begge (du og jeg) ser to forskjellige sider av denne mynten. Du ser på ansiktet du synes er det mest logiske, og jeg ser på ansiktet jeg kjenner.
Sannheten er at det er tusenvis av saker og variabler, men hvis en av disse sakene var urettferdig eller feil, ville det vise at det ikke er en god institusjon.

Joda, jeg ser poenget ditt, og når det gjelder saken du omtaler så vet jeg naturlig nok ingenting om den.

Min erfaring er dog, skummelt nok, at et ansikt fort lyver. Den som mishandlet meg da jeg var liten, hadde et meget "fint ansikt" utad. Heldigvis avslørt av BV. I dette tilfellet, grov omsorgssvikt og overgrep.

Sier ikke at BV ikke kan gjøre feil, som nevnt i tidligere innlegg, men mener at alt i alt så utfører de en for noen livskritisk oppgave, er en preventiv funksjon i samfunnet, og gjør at mange barn får det vesentlig bedre enn deres utgangspunkt.

Anonymkode: c3d20...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har tilsynelatende ingenting å si om BV redder hundrevis, om ikke tusenvis, av barn fra en vond oppvekst med grove overtramp. Det som har mest å si, er de tilfellene som blir fremhevet, der det (muligens) blir gjort feil fra barnevernets side.

Synes folk burde se begge sider av en sak. Ja, de gjør feil, men jo, de utretter faktisk også mye godt. Hva alternativet skulle vært tør jeg egentlig ikke tenke på.

En sak hvor barnevernet redder liv får ikke særlig oppmerksomhet. En sak der barnevernet gjør en feil, får en voldsom oppmerksomhet, og skaper holdninger overfor BV hos folk. 

Hvorfor bryr ikke folk seg om de tilfellene der BV faktisk redder liv, og redder mennesker fra en barndom full av overgrep? Det forstår jeg ikke helt.

Anonymkode: c3d20...d1d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja..et vern for barna MÅ man ha. Jeg syns dog at barnevernet har hårreisende lite kompetanse om barn og barns helse. Syns også det er for mange saker hvor barn fra tilsynelatende ressurssterke hjem går under radaren. Det er utrolig lett å villede og lure barnevernet! 
 

Jeg syns man burde høyne kompetansekravet for barnevernspedagoger betraktelig, og sette som krav at de som skal jobbe i barnevernet Må har barn selv, og må være over 25 år. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er helt vanlig at Norge mister flere dyktige arbeidsfolk fordi barnevernet tar fra dem barna.

Anonymkode: bae19...1c2

Vi har andre regler i Norge når det kommer til hvordan man skal behandle barn. Og det er jeg faktisk glad for.

Fysisk straff for eksempel, er vanlige i mange land. At det er forbudt i Norge, og noe BV agerer på, synes jeg er helt fint.

Mangel på arbeidsinnvandring tror jeg ikke vi sliter særlig med uansett.

Anonymkode: c3d20...d1d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Vera said:

Tja..et vern for barna MÅ man ha. Jeg syns dog at barnevernet har hårreisende lite kompetanse om barn og barns helse. Syns også det er for mange saker hvor barn fra tilsynelatende ressurssterke hjem går under radaren. Det er utrolig lett å villede og lure barnevernet! 
 

Jeg syns man burde høyne kompetansekravet for barnevernspedagoger betraktelig, og sette som krav at de som skal jobbe i barnevernet Må har barn selv, og må være over 25 år. 

Helt enig!! Og det går begge veier, det er lett å villede barnevernet i en del tilfeller der barnet ikke har det bra.

Men egen erfaring, er at BV faktisk ikke er så lettlurte. Det er da erfaring fra voksen alder, med eks som sender inn bekymringsmeldinger, og BV med en gang skjønner "greia".

Min erfaring som yngre, er dog at selv om barnevernet omplasserer, så er de ikke særlig gode på oppfølging.
Kompetansenivået på mange av disse tilsynsførerene er skremmende lavt. Utrolig lavt.

Anonymkode: c3d20...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. De satt min fars rettigheter over oss barna. Gjorde ting mye verre. 

Anonymkode: 88b11...cda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Helt enig!! Og det går begge veier, det er lett å villede barnevernet i en del tilfeller der barnet ikke har det bra.

Men egen erfaring, er at BV faktisk ikke er så lettlurte. Det er da erfaring fra voksen alder, med eks som sender inn bekymringsmeldinger, og BV med en gang skjønner "greia".

Min erfaring som yngre, er dog at selv om barnevernet omplasserer, så er de ikke særlig gode på oppfølging.
Kompetansenivået på mange av disse tilsynsførerene er skremmende lavt. Utrolig lavt.

Anonymkode: c3d20...d1d

Ja, det er det jeg mener. Barn som går under radaren fordi foreldrene klarer å villede og lure barnevernet. Husker så godt saken med jenta som sveltet ihjel i en hytte, eller saken om Christoffer..off :(  Helt utrolig at det går an. 
 

Jeg er som sagt helt for at barn skal ha et vern, det er utrolig mange barn som lever i kummerlige forhold, mange flere enn vi tror. For meg virker det som i mange saker at det er viktigere å holde en god tone med foreldrene, enn å verne om barna som har det bedrøvelig hjemme. Trist! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Har lest nå og er i sjokk!!!!! Dette er det verste jeg har lest! Stakkars familie som har blitt utsatt for dette her! 
 

Jeg skjønner hvorfor det er så mange som er mot dagens barnevern. Det er nok utallige saker liknende denne! Å ta et barn fra sine biologiske foreldre uten sterke grunner er like alvorlig som å ikke hjelpe de barna som trenger det. Begge deler fører til traumer!

Anonymkode: 42bb7...ae6

Tja, jeg leste ikke konklusjonen, men jeg ble også bekymret for barnet i denne situasjonen. Hva mener du er feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...