Gå til innhold

Stoler du på Barnevernet?


AnonymBruker

Stoler du på barnevernet?  

217 stemmer

  1. 1. Stoler du på barnevernet?

    • Ja
      70
    • Nei.
      69
    • Jeg har blitt skeptisk med tiden..
      50
    • Ja, jeg har full tillit til barnevernet
      28


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Min personlig erfaring med barnevernet har vært grei. Samtidig så kjenner jeg flere som jobber innen barnevernet, de gjør meg skeptiske.

Anonymkode: 91d49...fd8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, virkelig. Skulle virkelig gitt mye for å få en eneste samtale til med min første tilsynsfører. Hun var ufaglært, men uerstattelig. Dessverre er hun død nå, og savnet er til tider ikke til å holde ut. 😢❤️ 

Men, jeg tror mye går under radaren i BV også, også hos meg. Mange barn opplever alvorlige ting som aldri blir fanget opp. Det er trist...

Anonymkode: 725ec...03d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, virkelig. Skulle virkelig gitt mye for å få en eneste samtale til med min første tilsynsfører. Hun var ufaglært, men uerstattelig. Dessverre er hun død nå, og savnet er til tider ikke til å holde ut. 😢❤️ 

Men, jeg tror mye går under radaren i BV også, også hos meg. Mange barn opplever alvorlige ting som aldri blir fanget opp. Det er trist...

Anonymkode: 725ec...03d

Og mange barn blir hentet ut og adoptert bort for filleting. Det går begge veier. Jobber du i barnevernet?

Anonymkode: a4785...4c5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og mange barn blir hentet ut og adoptert bort for filleting. Det går begge veier. Jobber du i barnevernet?

Anonymkode: a4785...4c5

Nei. Er barnevernsbarn selv. 

Anonymkode: 725ec...03d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig glad vi har et barnevern her i Norge. Det er for barna, ikke foreldrene. Barnevernet veileder selvfølgelig foreldre, men til syvende og sist er de der for barna. I Norge sies det at 1/10 barn blir utsatt for overgrep! Over 100.000 barn i Norge lever med vold, rus, overgrep og omsorgssvikt hver eneste dag. Ja, det er ting barnevernet kunne gjort bedre, men de gjør mye godt ❤️ 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ms.Sommerfugl skrev:

Jeg er veldig glad vi har et barnevern her i Norge. Det er for barna, ikke foreldrene. Barnevernet veileder selvfølgelig foreldre, men til syvende og sist er de der for barna. I Norge sies det at 1/10 barn blir utsatt for overgrep! Over 100.000 barn i Norge lever med vold, rus, overgrep og omsorgssvikt hver eneste dag. Ja, det er ting barnevernet kunne gjort bedre, men de gjør mye godt ❤️ 

Ikke nødvendigvis. Jeg er barnevernsbarn og har veldig dårlig erfaring med barnevernet. Det virker som enkelte av dere glemmer at det faktisk er mange barn som har traumer etter urett de har blitt påført av barnevernstjenesten. Mange ganger gjør de mye feil og unnskylder det med at de gjør det for barnas beste uten å høre med de barna det gjelder.

Anonymkode: a4785...4c5

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke nødvendigvis. Jeg er barnevernsbarn og har veldig dårlig erfaring med barnevernet. Det virker som enkelte av dere glemmer at det faktisk er mange barn som har traumer etter urett de har blitt påført av barnevernstjenesten. Mange ganger gjør de mye feil og unnskylder det med at de gjør det for barnas beste uten å høre med de barna det gjelder.

Anonymkode: a4785...4c5

Så trist å høre... Hva tenker du barnevernet kunne gjort bedre/annerledes da? For vi må jo ha noen som skal beskytte barn i dette landet, du er enig i det? :) 

Jeg har ingenting med barnevernet å gjøre, sånn rent profesjonelt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, vanskelig å svare på. Har aldri hatt noe kontakt med BV selv. Har ikke barn heller.

Så mitt svar må være utifra andre rundt meg har opplevd... og da må jeg si at det er blandet. Jeg har liksom litt vansker for å tro på dette med at ''I Norge er barna viktigere enn i andre land og derfor har vi barnevernet'' Norge får masse kritikk utenlands for BV, og jeg tviler på at vi liksom er bedre på dette enn andre land, men kanskje norge bare liker å tro det.

Anonymkode: 71d02...0da

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min personlig erfaring med barnevernet har vært grei. Samtidig så kjenner jeg flere som jobber innen barnevernet, de gjør meg skeptiske.

Anonymkode: 91d49...fd8

Hva gjør deg skeptisk ved dem?

Anonymkode: 71d02...0da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ms.Sommerfugl skrev:

Så trist å høre... Hva tenker du barnevernet kunne gjort bedre/annerledes da? For vi må jo ha noen som skal beskytte barn i dette landet, du er enig i det? :) 

Jeg har ingenting med barnevernet å gjøre, sånn rent profesjonelt.

Ja jeg er fullstendig enig i at vi må ha et barnevern (folk tror jo at man hater barnevernet bare man uttrykker misnøye 😂) Men det  må en reform til som skal styrke tilliten folk har til barnevernet, og barnas meninger og ønsker skal legges vekt på, og ikke det de mener er best.

Anonymkode: a4785...4c5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eh, vanskelig å svare på. Har aldri hatt noe kontakt med BV selv. Har ikke barn heller.

Så mitt svar må være utifra andre rundt meg har opplevd... og da må jeg si at det er blandet. Jeg har liksom litt vansker for å tro på dette med at ''I Norge er barna viktigere enn i andre land og derfor har vi barnevernet'' Norge får masse kritikk utenlands for BV, og jeg tviler på at vi liksom er bedre på dette enn andre land, men kanskje norge bare liker å tro det.

Anonymkode: 71d02...0da

Barn er ikke viktigere i Norge, men forskning og pedagogikken har utviklet seg ganske mye de siste 40 åra. Dessuten handler det om kultur og hva en selv har vokst opp med.

Anonymkode: 41995...a6f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Ms.Sommerfugl skrev:

Så trist å høre... Hva tenker du barnevernet kunne gjort bedre/annerledes da? For vi må jo ha noen som skal beskytte barn i dette landet, du er enig i det? :) 

Jeg har ingenting med barnevernet å gjøre, sånn rent profesjonelt.

Og det har ikke andre vestlige land?? Men du ser ikke at folk demonstrerer mot barnevernet til Nederland f.eks.

Så noe er det jo.

Anonymkode: 71d02...0da

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Barn er ikke viktigere i Norge, men forskning og pedagogikken har utviklet seg ganske mye de siste 40 åra. Dessuten handler det om kultur og hva en selv har vokst opp med.

Anonymkode: 41995...a6f

Joda, såklart. Men å bli tatt fra familien basert på kun mistanker, altså jeg kan se hvorfor det  er traumatisk om det ikke stemmer.

Anonymkode: 71d02...0da

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja jeg er fullstendig enig i at vi må ha et barnevern (folk tror jo at man hater barnevernet bare man uttrykker misnøye 😂) Men det  må en reform til som skal styrke tilliten folk har til barnevernet, og barnas meninger og ønsker skal legges vekt på, og ikke det de mener er best.

Anonymkode: a4785...4c5

Ja, ikke sant :) Det finnes ekstremister på begge sider dessverre. Det skal sies at jeg er veldig for barnevernet, men ser jo selv at det er mange saker hvor de har handlet feil. Enig med deg i at man må styrke barnevernet som organisasjon, men i hvilken grad og hvordan er det politikere som avgjør. Dessuten finner man ofte folk uten nok kompetanse til å jobbe med ulike yrker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det har ikke andre vestlige land?? Men du ser ikke at folk demonstrerer mot barnevernet til Nederland f.eks.

Så noe er det jo.

Anonymkode: 71d02...0da

Jeg tror ikke jeg skjønner helt hva du mener? Nederland ligger på toppen når det gjelder barnevern, etterfulgt av Norge og Island blant annet. Det er fryktelig mange mennesker her i landet som ikke klarer å se forbi sitt eget ego. I de fleste tilfeller ligger det en faglig og god grunn til at foreldre blir fratatt barna sine, og i noen få tilfeller er det barn som ikke burde blitt tatt. 

Barnevernstjenesten, som andre organisasjoner styrt av mennesker, gjør feil. Det er ingen tvil om det. Det er mennesker som deg og meg som jobber med dette. Hadde barnevernstjenesten vært basert av roboter som automatisk kan se om et barn trenger hjelp, trenger nytt hjem eller veiledning, ville selvfølgelig det vært det aller beste. Sånn er det ikke. Man har mulighet til å påvirke i kommunevalg og stortingsvalg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @Ms.Sommerfugl sier, barnevernet er laget for barna, ikke for foreldrene. Foreldrene har ikke rett på samvær med barna sine, barna har rett på å vokse opp under trygge forhold og få omsorg. Hvis ikke foreldrene klarer å gi dem omsorg så får noen andre gjøre det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, snoren skrev:

Som @Ms.Sommerfugl sier, barnevernet er laget for barna, ikke for foreldrene. Foreldrene har ikke rett på samvær med barna sine, barna har rett på å vokse opp under trygge forhold og få omsorg. Hvis ikke foreldrene klarer å gi dem omsorg så får noen andre gjøre det.

De fleste er fullstendig klare over at det er et barnevern og ikke foreldreveiledning, så det skjønner jeg ikke hvorfor det blir gjentatt og gjentatt. Det virker ikke som om du forstår hva folk egentlig er misfornøyde med i barnevernet.

hilsen barnevernsbarn.

Anonymkode: a4785...4c5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...