Gå til innhold

Stoler du på Barnevernet?


AnonymBruker

Stoler du på barnevernet?  

217 stemmer

  1. 1. Stoler du på barnevernet?

    • Ja
      70
    • Nei.
      69
    • Jeg har blitt skeptisk med tiden..
      50
    • Ja, jeg har full tillit til barnevernet
      28


Anbefalte innlegg

Jeg er selv barnevernsbarn, samt kjenner flere barnevernsbarn, og selv om jeg er enig i at vi må ha et barnevern kan jeg ikke si at jeg synes så mye om det slik det har vært. Ei venninne ble som 16 åring plassert i en leilighet mellom to narkomane, tok ikke lange tiden før hun havnet utpå hun også. Greit at man kanskje ikke har mange muligheter for plassering, men hvorfor plasserer man sårbare ungdommer i et slikt miljø? Min egen saksbehandler brukte møtene på å snakke om seg selv og hvor travelt og fælt det var på jobben, samt jatte med fostermor. Var ingen som spurte hvordan jeg hadde det, heldigvis hadde jeg en meget flink psykolog som fulgte opp.

Anonymkode: 5b269...16f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ønsker at det hadde vært et alternativt barnevernet, uten store penger og store makter involvert.

At noen frivillig spesialister kunne hjelpe barna etter 18 år med traumene dette systemet påført dem under oppvekst og å hjelpe med gjenforening med sin biologiske familien. Kanskje, også hjelpe med advokatbistand i erstatningssaker. 

I denne formen barnevernet er nå er det ikke bare dysfunksjonell, det er skadelig og på grense med ondskap. I intervjuet her, etter spørsmålet "Hvorfor får ikke disse barna hjelpen de trenger?" svarer lederen helt fritt at dette skjer fordi kommunen og Bufetat hadde allerede fordelt penger. 

Anonymkode: 9f920...9af

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste er fullstendig klare over at det er et barnevern og ikke foreldreveiledning, så det skjønner jeg ikke hvorfor det blir gjentatt og gjentatt. Det virker ikke som om du forstår hva folk egentlig er misfornøyde med i barnevernet.

hilsen barnevernsbarn.

Anonymkode: a4785...4c5

Det er nesten 27.000 medlemmer i gruppa "Vi vil ha barnevernet fullstendig fjernet". Hvis det er så mange som offentlig er med i en slik gruppe, hva tror du folk hjemme som ikke deltar i sosiale medier tenker da? 

Jo, det er viktig å påpeke at dette er spesifikt for barn.

Anonymkode: 41995...a6f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering: Majoriteten som har svart er enten skeptiske til barnevernet eller stoler ikke på dem i det hele tatt, det viser jo hvor skakkskjørt barnevernet er..

Anonymkode: a4785...4c5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oppdatering: Majoriteten som har svart er enten skeptiske til barnevernet eller stoler ikke på dem i det hele tatt, det viser jo hvor skakkskjørt barnevernet er..

Anonymkode: a4785...4c5

En uoffisiell meningstemp på kg hvor det florerer av anti bv-folk viser ikke det, nei.

Anonymkode: ed0cf...d79

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

En uoffisiell meningstemp på kg hvor det florerer av anti bv-folk viser ikke det, nei.

Anonymkode: ed0cf...d79

Anti-bv? Så folk som er kritiske til barnevernet er anti? Hvor får du de fordommene dine fra?

Anonymkode: a4785...4c5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anti-bv? Så folk som er kritiske til barnevernet er anti? Hvor får du de fordommene dine fra?

Anonymkode: a4785...4c5

Jeg har lang nok fartstid her til å ha erfart førstnevnte.

Konstruktiv kritikk derimot, er bra.

Løsningsforslag enda bedre.

Kan spare meg for folk som bare syter og svartmaler unyansert (nei, ikke alle gjør det, men mange nok), uten å komme med en eneste løsning. Sensasjonspreget for å selge, liksom media. 

 

Anonymkode: ed0cf...d79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.dagbladet.no/nyheter/ny-emd-smell-for-norsk-barnevern/71832279

En etat taper ikke i den europeiske menneskerettsdomstolen gang på gang uten grunn.

Jeg kan ikke stole på organisasjon som krenker menneskerett.

Anonymkode: 9f920...9af


For det første er det Norge som krenker menneskerettigheter, ikke barnevernet.

For det andre, denne saken tapte Norge på ett punkt fordi barnevernet hadde innvilget for sjeldent samvær. Det tok flere måneder mellom hvert samvær, og det er ikke nok.

Det Norge imidlertid vant på, var at omsorgsovertakelsen var HELT RIKTIG.

Anonymkode: 659ef...79d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:


For det første er det Norge som krenker menneskerettigheter, ikke barnevernet.

For det andre, denne saken tapte Norge på ett punkt fordi barnevernet hadde innvilget for sjeldent samvær. Det tok flere måneder mellom hvert samvær, og det er ikke nok.

Det Norge imidlertid vant på, var at omsorgsovertakelsen var HELT RIKTIG.

Anonymkode: 659ef...79d

He he, godt forsøk.

De fleste lovbryterne dømte i EMD ble også frifunnet for ett eller annet. For eksempel:

"Mladić ble dømt til livsvarig fengsel for folkemord, krigsforbrytelser og forbrytelser mot menneskeheten.[16][17] ... Mladić ble frifunnet for tiltalepunktet om et systematisk, folkemord over hele Bosnia-Hercegovina.[18]https://no.wikipedia.org/wiki/Ratko_Mladić

Anonymkode: 9f920...9af

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:


For det første er det Norge som krenker menneskerettigheter, ikke barnevernet.

For det andre, denne saken tapte Norge på ett punkt fordi barnevernet hadde innvilget for sjeldent samvær. Det tok flere måneder mellom hvert samvær, og det er ikke nok.

Det Norge imidlertid vant på, var at omsorgsovertakelsen var HELT RIKTIG.

Anonymkode: 659ef...79d

Hvem har nevnt noe om at det var feil med omsorgsovertakelse? Hvorfor jubler dere hver gang det i det hele tatt blir gjort en omsorgsovertakelse?

Når det er sagt, omsorgsovertakelse eller ei, foreldrene fikk barnet sitt til slutt da barnevernet innså at de hadde driti på draget.

Anonymkode: a4785...4c5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har tillit til barnevernet. Jeg jobber i barnehage og min erfaring er at barnevernet gjør en god jobb som er til barnas beste. 

Når det er sagt er jeg også litt skeptisk når jeg leser om saker i avisene. Der barn blir tatt fra fødselen og igjen vinner tilbake foreldreretten i emd. I min kommune fungerer det godt, men rundt om i Norge er det nok mye rart.. 

virker som barnevernet er litt tilfeldig etter hvor i landet en bor. 

Anonymkode: 4bc18...dba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

He he, godt forsøk.

De fleste lovbryterne dømte i EMD ble også frifunnet for ett eller annet. For eksempel:

"Mladić ble dømt til livsvarig fengsel for folkemord, krigsforbrytelser og forbrytelser mot menneskeheten.[16][17] ... Mladić ble frifunnet for tiltalepunktet om et systematisk, folkemord over hele Bosnia-Hercegovina.[18]https://no.wikipedia.org/wiki/Ratko_Mladić

Anonymkode: 9f920...9af

Hva er det du rabler om. Du kan ikke bare dra opp en tilfeldig sak om folkemord som et argument for din sak. Herrejesus. 

Anonymkode: 659ef...79d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvem har nevnt noe om at det var feil med omsorgsovertakelse? Hvorfor jubler dere hver gang det i det hele tatt blir gjort en omsorgsovertakelse?

Når det er sagt, omsorgsovertakelse eller ei, foreldrene fikk barnet sitt til slutt da barnevernet innså at de hadde driti på draget.

Anonymkode: a4785...4c5

Jeg jubler når det blir fortetta en omsorgsovertakelse, for det betyr at et barn får det litt tryggere og den behov er tatt hensyn til.

Jeg vil likevel at biologiske foreldre skal kunne ha samvær oftere enn hva som er vanlig i dag, gjerne under oppsyn om det er mer forsvarlig.

Foreldrene fikk barnet tilbake etter en rettsprosess som gikk alt for langt, og ja, det var feil av dem å opprettholde omsorgsovertakelsen så lenge. Selve omsorgsovertakelsen var imidlertid basert på helt riktige forutsetninger, man kan ikke overlate et nyfødt barn til en en gjentatt voldsdømt torpedo som nylig har blitt anklaget og anmeldt av sin høygravide kjæreste for vold. Da må man faktisk ta en slik avgjørelse. Det som imidlertid var feil her, var at mor ikke fikk barnet tilbake så fort hun viste at hun var en god nok omsorgsperson. 

Anonymkode: 659ef...79d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at når det er såpass graverende feil i saker som har blitt behandlet i rettsvesenet, er det ganske sikker mange flere feilvurderinger i saker som ikke når så høyt. Tapene i EMD er på den måten antakeligvis bare et symptom på på at noe er grunnleggende galt i hele systemet, helt fra utdanning til kontorkultur til vår ukritiske tiltro til norske systemer.

Anonymkode: ffc41...c03

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er det du rabler om. Du kan ikke bare dra opp en tilfeldig sak om folkemord som et argument for din sak. Herrejesus. 

Anonymkode: 659ef...79d

Beklager, men alle disse sakene som barnevernet taper i EMD drar Norge til en viss retning. 

Anonymkode: 9f920...9af

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.dagbladet.no/nyheter/ny-emd-smell-for-norsk-barnevern/71832279

En etat taper ikke i den europeiske menneskerettsdomstolen gang på gang uten grunn.

Jeg kan ikke stole på organisasjon som krenker menneskerett.

Anonymkode: 9f920...9af

Selvfølgelig er det mye kritikkverdig her.  Barnevernet har gjort feil vedrørende samvær og tilbakeføring og er dømt for det. Men selve omsorgsovertakelsen er altså helt riktig ifølge dommen!! 

Anonymkode: cceaa...80c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jubler når det blir fortetta en omsorgsovertakelse, for det betyr at et barn får det litt tryggere og den behov er tatt hensyn til.

Jeg vil likevel at biologiske foreldre skal kunne ha samvær oftere enn hva som er vanlig i dag, gjerne under oppsyn om det er mer forsvarlig.

Foreldrene fikk barnet tilbake etter en rettsprosess som gikk alt for langt, og ja, det var feil av dem å opprettholde omsorgsovertakelsen så lenge. Selve omsorgsovertakelsen var imidlertid basert på helt riktige forutsetninger, man kan ikke overlate et nyfødt barn til en en gjentatt voldsdømt torpedo som nylig har blitt anklaget og anmeldt av sin høygravide kjæreste for vold. Da må man faktisk ta en slik avgjørelse. Det som imidlertid var feil her, var at mor ikke fikk barnet tilbake så fort hun viste at hun var en god nok omsorgsperson. 

Anonymkode: 659ef...79d

Du får det til å høres ut som om du jubler over omsorgsovertakelse under generelt grunnlag? Mener du at barn flest ikke har det best hos foreldrene sine?

Dette er heldigvis ikke en fasciststat og kan aldri bli det heller til din informasjon. Barn flest har det hjemme selv om det virker som om du av personlige grunner skyr familiebånd som pesten.

Anonymkode: a4785...4c5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...