Gå til innhold

Stoler du på Barnevernet?


AnonymBruker

Stoler du på barnevernet?  

217 stemmer

  1. 1. Stoler du på barnevernet?

    • Ja
      70
    • Nei.
      69
    • Jeg har blitt skeptisk med tiden..
      50
    • Ja, jeg har full tillit til barnevernet
      28


Anbefalte innlegg

Hva er forskjellen på "ja" og "ja, jeg har full tillit" liksom? Blir jo en underlig statistikk.

Jeg har tillit til at barneverntjenesten gjør en brukbar jobb i de fleste tilfeller, ikke alle. Jeg er ekstremt lite bekymret for at det forekommer justismord over en lav sko, som er det antibarnevernsskokken gjerne hevder. Jeg er bekymret for at mye omsorgssvikt ikke fanges opp. Det handler om at barneverntjenesten er overbelastet og underkvalifisert, samt preget av mye dårlig lederskap. Jeg jobber i barneverntjenesten selv, og synes vi på det store hele har for lav utdanning, for lite praksis i utdanningen, for dårlig ledelse og for lite handlingsrom hva gjelder tiltak og samarbeid med andre instanser. 

Anonymkode: 18a34...99f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg stoler dessverre ikke på barnevernet. Enda jeg mener vi må ha et BV. Jeg anerkjenner at det finnes mange ildsjeler og dyktige folk og at mye viktig arbeid skjer. Jeg har en nær venninne som jobber i barnevernet og kjenner til BV gjennom mitt eget arbeid. 
 

Dessverre har jeg erfart baksiden av medaljen som «pårørende» til mine foreldre og et søsken. (Jeg hadde flyttet hjemmefra.) Har et yngre søsken med en tøff ungdomstid og er svært turbulent forhold til våre foreldre. Jeg tenker at begge parter hadde hatt stor nytte av veiledning mtp kommunikasjon. Mine foreldre var også litt gammeldagse og burde gitt større frihet. 

Tenker at mitt søsken skulle hatt annen type oppfølging ift mental helse i en svært tøff periode. Situasjonen var uholdbar. Det satt noen unge barnevernskonsulenter på det kontoret som ikke gjorde god nok utredning. 3 års utdanning og ikke barn selv. Andre tiltak ble ikke prøvd. Ønsker ikke dele for mye, men mitt søsken kom i fosterhjem. 
 

Å se min nydelige mamma - som hadde ofret så mye for oss andre søskenene opp gjennom, som sirlig hadde bredd tepper over oss, som alltid var tålmodig, aldri hadde gjort noen noe vondt, som jeg kjenner ut og inn, og som idag er en fantastisk bestemor for mine barn - gå inn i sjokk og traume pga alt som skjedde... Jeg har ikke ord for å beskrive smerten inni meg. Jeg har fått lese deler av saken og er rystet for resten av livet over slett arbeid. 


Det har gitt store ringvirkninger. Jeg fungerte som en slags støtte for både mine foreldre og mitt søsken en periode. Gikk selv inn i en utmattelse. Jeg tror barnevernet kunne gjort en fantastisk jobb med å hjelpe de to partene nærmere hverandre gjennom gode tiltak. Har sett eksempler på det i min egen jobb.

 
Jeg kan ikke dele detaljer fra saken, men jeg er fortsatt rystet over detaljer jeg kjenner til. Det er en utrolig komplisert sak. Jeg har utrolig vondt av hvor tøft begge parter hadde det. Hadde dette handlet om folk jeg ikke kjenner, hadde jeg tenkt «ja, ja. Det er vel ting vi ikke vet. Det er sikkert årsaker». Her kjenner jeg til alle sider av saken og har vokst opp med samme foreldre. Det hele var et traume for meg som storesøster og datter, og jeg besøker sjeldent hjemplassen min idag. Vet det gikk masse rykter og klarer ikke forholde meg til dette idag.
 

Kan tilføye at det har gått bra med begge parter. Utrolig nok! Mamma, pappa og mitt søsken har et godt forhold idag. H*n har ikke hatt kontakt med fosterhjem på mange år. Det har vært en tøff prosess, og de har nok fortsatt idag ulikheter i forståelse av hva som burde blitt gjort. Men forsoning og tilgivelse er viktige stikkord. Og TID. Og mennesker modnes, både foreldre og barn. 
 

Jeg er idag svært skeptisk til barnevernet, dvs hvor mye reell makt de har. Alle i min slekt er det.
 

Utdannelsen burde vært lengre. Arbeidet burde ha flere nivåer av kvalitetssikring. Foreldre burde ivaretas bedre ved omsorgsovertakelse. Hvis fosterhjem, burde nær familie kunne brukes. Dette har f.eks Kongsberg gått mer inn for de senere år. Oppbygningen av BV skulle ligget nærmere rettsvesenet. Det skal MYE til å flytte et barn, med mindre det ikke er snakk om overgrep og vold. Jeg mener også at mental helse må inn på timeplanen i skolen, slik at barn og unge som strever, får et bredt spekter av verktøy ift livsmestring. Psykologer og sosionomer må inn i skolen, slik at ting plukkes opp før krisen er et faktum. Tenåringer som sliter er et eget felt. I vår familie tror jeg det hadde vært viktig med god veiledning for begge parter. Og muligens et avlastningshjem.  

 

Vi trenger et barnevern, men tror på en reform. Barnevernet må ha mye ydmykhet og må være villig til å bli gått etter i sømmene. 



 

Anonymkode: 01d49...f7e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har tilsynelatende ingenting å si om BV redder hundrevis, om ikke tusenvis, av barn fra en vond oppvekst med grove overtramp. Det som har mest å si, er de tilfellene som blir fremhevet, der det (muligens) blir gjort feil fra barnevernets side.

Synes folk burde se begge sider av en sak. Ja, de gjør feil, men jo, de utretter faktisk også mye godt. Hva alternativet skulle vært tør jeg egentlig ikke tenke på.

En sak hvor barnevernet redder liv får ikke særlig oppmerksomhet. En sak der barnevernet gjør en feil, får en voldsom oppmerksomhet, og skaper holdninger overfor BV hos folk. 

Hvorfor bryr ikke folk seg om de tilfellene der BV faktisk redder liv, og redder mennesker fra en barndom full av overgrep? Det forstår jeg ikke helt.

Anonymkode: c3d20...d1d

Barnevernets mandat er å redde barn fra omsorgssvikt, vold og misbruk. Det er jobben deres. 
 

Men det betyr ikke at uskyldige mennesker skal traumatiseres og barn tas fra foreldrene uten skikkelige grunner! Du ser vel at det er et overgrep det også?? Og like alvorlig som å ikke redde de som trenger det! Det er ikke sånn at vi må regne med «litt svinn». Det er barn dette handler om!

Anonymkode: 42bb7...ae6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes så mange uegnede foreldrene at det skulle ikke vært lov. Skrekk og gru. 

Anonymkode: ed0cf...d79

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoler ikke på de, men vi trenger et bv i Norge. Hva er alternativet liksom??

Anonymkode: 176b8...8fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Disse trådene er jo stort sett alltid preget av de misfornøyde

Anonymkode: ed0cf...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

er en preventiv funksjon i samfunnet,

Ja, av akkurat denne grunn kan ikke Barnevernet ta feil, arbeidet deres påvirker barn og samfunn.
Hvis en guvernør tar dårlige avgjørelser, ville jeg ikke tenkt: Vel, h*n er menneske, ingen er perfekte. Dessverre er feilene større enn institusjonen selv. 

Men jeg er veldig glad for at Barnevernet har hjulpet deg 😊Alle fortjener bedre i livet.

Helt ærlig, jeg tror at ingenting er født med dårlige intensjoner, og sikkert ble BV heller ikke født for å skade familien. Imidlertid må alle ledd i samfunnet være åpne for kritikk fra folket og for endring, om nødvendig. Ingenting er evigvarende, og det skal heller ikke opprettholdes i staten hvis dette truer innbyggerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har andre regler i Norge når det kommer til hvordan man skal behandle barn. Og det er jeg faktisk glad for.

Anonymkode: c3d20...d1d

Ingen andre land bruker politivold mot barn så mye og så ofte som Norge.

Det er virkelig ingenting å være stolt av.

Anonymkode: 9f920...9af

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan kun snakke utifra meg selv og jeg er førnøyd 9/10. Ingen særlig problem med de :) 

Anonymkode: 458be...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

[...] Jeg er bekymret for at mye omsorgssvikt ikke fanges opp. [...]

Anonymkode: 18a34...99f

Dette kan også være en bivirkning av å bruke ressursene ikke på de riktige sakene, særlig tvang i noen tilfeller når det ikke er tilstrekkelig faktagrunnlag...

Anonymkode: 0c451...bbe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Stoler ikke på de, men vi trenger et bv i Norge. Hva er alternativet liksom??

Anonymkode: 176b8...8fd

Krever en rettskjennelse (i det minste på tingrettsnivå) for å ta tvangsavgjørelser. Av vanlige domstoler, ikke spesielle. I tilfelle åpenbar nødsituasjon opptil noe 3 dager kan nødbeslutninger være fornuftige. Deretter presenterer alle bevis for "nødvendighet av inngripen i et demokratisk samfunn" ifølge EMK.

Anonymkode: 0c451...bbe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan stole på noen som er ansatte i barnevernet, men den tilliten må de gjøre seg fortjent til - det er ikke sånn at jeg stoler på noen bare pga autoritet.

Anonymkode: 863de...eaa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 11/18/2019 at 12:21 AM, Ms.Sommerfugl said:

Ja, ikke sant :) Det finnes ekstremister på begge sider dessverre. Det skal sies at jeg er veldig for barnevernet, men ser jo selv at det er mange saker hvor de har handlet feil. Enig med deg i at man må styrke barnevernet som organisasjon, men i hvilken grad og hvordan er det politikere som avgjør. Dessuten finner man ofte folk uten nok kompetanse til å jobbe med ulike yrker.

Ikke bare ferdigheter i barnevernet må styrkes, men uavhengig tilsyn og kontroll må styrkes. For eksempel ved å la barnevernssaker komme til vanlige domstoler mye raskere. Også ved en dypere utforskning av faktagrunnlaget bak rettens vurderinger. For eksempel å innkalle barnet til rettssalen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at de som jobber i barnevernet bør ha lenger utdannelse, og at de ikke kan settes som saksbehandlere til vanskelige saker uten mange års erfaring. Jeg har nære familiemedlemmer som har vært fosterforeldre, og de ble mildt sagt lite fulgt opp og hjulpet av bv. Den unge saksbehandleren tjueårene opptrådte feil på så mange måter i samvær/tilsyn med barnet.

I tillegg har jeg gjennom jobben min vært tilstede når barnevernet har hatt samtaler med barn. Jeg ble mildt sagt sjokkert. Det ble stilt ledende spørsmål som bare det. 

Jeg hadde tillit til barnevernet før, men ikke nå etter å ha sett alt dette. Mange er IKKE kvalifisert til det utrolig viktige arbeidet i barnevernet og det er svært skremmende. 

Anonymkode: effff...f88

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mor stoler jeg på barnevernet, fordi vi har fått mye hjelp fra andre deler av barne- og familietjenesten her i kommunen.

Jeg er psyk, og sliter iblant med å være en god mor. Dette var spesielt ille første år, mens jeg var hjemme i permisjon. Fra før fødselen fikk jeg veiledning, tett oppfølging, avlasting og annen nødvendig hjelp. 

Uten hjelp ville jeg ikke klart å være mor. Med hjelp klarte jeg å være mor, og har nå et friskt, velfungerende barn.

Jeg var aldri i direkte kontakt med barnevernet, fordi barnet mitt aldri var i fare. De andre delene av systemet fungerte.

Jeg vet at dersom ting skulle bli verre, så er det hjelp å få. Å ta barnet ut av familien er ikke førstevalget.

Anonymkode: c943c...cc4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke veldig imponert over «barnevernet» i mange andre land. Mye omsorgssvikt røres ikke

Anonymkode: ed0cf...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg stoler dessverre ikke på barnevernet. Enda jeg mener vi må ha et BV. Jeg anerkjenner at det finnes mange ildsjeler og dyktige folk og at mye viktig arbeid skjer. Jeg har en nær venninne som jobber i barnevernet og kjenner til BV gjennom mitt eget arbeid. 
 

Dessverre har jeg erfart baksiden av medaljen som «pårørende» til mine foreldre og et søsken. (Jeg hadde flyttet hjemmefra.) Har et yngre søsken med en tøff ungdomstid og er svært turbulent forhold til våre foreldre. Jeg tenker at begge parter hadde hatt stor nytte av veiledning mtp kommunikasjon. Mine foreldre var også litt gammeldagse og burde gitt større frihet. 

Tenker at mitt søsken skulle hatt annen type oppfølging ift mental helse i en svært tøff periode. Situasjonen var uholdbar. Det satt noen unge barnevernskonsulenter på det kontoret som ikke gjorde god nok utredning. 3 års utdanning og ikke barn selv. Andre tiltak ble ikke prøvd. Ønsker ikke dele for mye, men mitt søsken kom i fosterhjem. 
 

Å se min nydelige mamma - som hadde ofret så mye for oss andre søskenene opp gjennom, som sirlig hadde bredd tepper over oss, som alltid var tålmodig, aldri hadde gjort noen noe vondt, som jeg kjenner ut og inn, og som idag er en fantastisk bestemor for mine barn - gå inn i sjokk og traume pga alt som skjedde... Jeg har ikke ord for å beskrive smerten inni meg. Jeg har fått lese deler av saken og er rystet for resten av livet over slett arbeid. 


Det har gitt store ringvirkninger. Jeg fungerte som en slags støtte for både mine foreldre og mitt søsken en periode. Gikk selv inn i en utmattelse. Jeg tror barnevernet kunne gjort en fantastisk jobb med å hjelpe de to partene nærmere hverandre gjennom gode tiltak. Har sett eksempler på det i min egen jobb.

 
Jeg kan ikke dele detaljer fra saken, men jeg er fortsatt rystet over detaljer jeg kjenner til. Det er en utrolig komplisert sak. Jeg har utrolig vondt av hvor tøft begge parter hadde det. Hadde dette handlet om folk jeg ikke kjenner, hadde jeg tenkt «ja, ja. Det er vel ting vi ikke vet. Det er sikkert årsaker». Her kjenner jeg til alle sider av saken og har vokst opp med samme foreldre. Det hele var et traume for meg som storesøster og datter, og jeg besøker sjeldent hjemplassen min idag. Vet det gikk masse rykter og klarer ikke forholde meg til dette idag.
 

Kan tilføye at det har gått bra med begge parter. Utrolig nok! Mamma, pappa og mitt søsken har et godt forhold idag. H*n har ikke hatt kontakt med fosterhjem på mange år. Det har vært en tøff prosess, og de har nok fortsatt idag ulikheter i forståelse av hva som burde blitt gjort. Men forsoning og tilgivelse er viktige stikkord. Og TID. Og mennesker modnes, både foreldre og barn. 
 

Jeg er idag svært skeptisk til barnevernet, dvs hvor mye reell makt de har. Alle i min slekt er det.
 

Utdannelsen burde vært lengre. Arbeidet burde ha flere nivåer av kvalitetssikring. Foreldre burde ivaretas bedre ved omsorgsovertakelse. Hvis fosterhjem, burde nær familie kunne brukes. Dette har f.eks Kongsberg gått mer inn for de senere år. Oppbygningen av BV skulle ligget nærmere rettsvesenet. Det skal MYE til å flytte et barn, med mindre det ikke er snakk om overgrep og vold. Jeg mener også at mental helse må inn på timeplanen i skolen, slik at barn og unge som strever, får et bredt spekter av verktøy ift livsmestring. Psykologer og sosionomer må inn i skolen, slik at ting plukkes opp før krisen er et faktum. Tenåringer som sliter er et eget felt. I vår familie tror jeg det hadde vært viktig med god veiledning for begge parter. Og muligens et avlastningshjem.  

 

Vi trenger et barnevern, men tror på en reform. Barnevernet må ha mye ydmykhet og må være villig til å bli gått etter i sømmene. 



 

Anonymkode: 01d49...f7e

💙

Så fint skrevet! Dette innlegget kunne vært skrevet av min eldste. Vi fikk også problemer med en tenåring, og BV kom inn i bildet. 
Forskjellen var at barnet ikke ble satt i fosterhjem. 
Det var et sjokk å lese rapportene til BV, det var som å lese om en annen familie. Enig i alle forslagene dine, særlig i det med at en etat med så mye makt som BV burde vært nærmere rettsvesenet. Det var et sjokk at barnevernet hadde feilsitert og tolket slik at ting jeg hadde sagt til de ble vridd, antagelig for å sette oss i et dårlig lys og støtte opp om deres narrativ. I forb med saken var også politiet inne i bildet, der var det en helt annen profesjonalitet. Flott politi vi har , BV, not so much. 
Kommer aldri til å kontakte BV hvis det er noe med et barn. Har mista tilliten. I tilfelle er det politiet jeg kommer til å kontakte. 
 

Bra å høre at det går bra med familien din nå!

Du kan være stolt av at du stilte opp for familien når de trengte deg. Du høres ut som et flott storesøsken! 🤗

Anonymkode: fcbbb...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...