Gå til innhold

Stoler du på Barnevernet?


AnonymBruker

Stoler du på barnevernet?  

217 stemmer

  1. 1. Stoler du på barnevernet?

    • Ja
      70
    • Nei.
      69
    • Jeg har blitt skeptisk med tiden..
      50
    • Ja, jeg har full tillit til barnevernet
      28


Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker said:

 Noe av det dummeste jeg noen gang har lest. Det er jo nettopp derfor bv har så mange saker også, fordi foreldrene ikke forstår hvordan barnets behov er eller klarer å agere etter barnets utvikling. Jeg siterer deg «når barnets foresatte appellerer på vegne av barnet», på vegne av seg selv (foresatte) og egne behov mener du vel? Det også er gjennomgående i bv saker, mangel på selvinnsikt også. 

Anonymkode: 6d1f6...c86

Dette er også noe av det dummeste jeg noensinne har lest.
Hvem vet om foreldre eller barnevern tar feil?
Hvordan vet du det uten å undersøke det og uten å høre barnet personlig?
Det er til barnets beste at hennes juridiske foresatte (foreldre og barnevern) blir konfrontert og sannheten kommer frem.
Ofte kan du ikke gjøre det uten å høre barnet personlig og uten konfrontasjon av mennesker i rettssalen.
Dette er spørsmålet om ganske klassisk prosesslov for bevismetoder, som kommer fra klassisk romersk rett - prinsippene er de samme bak koden for sivil prosedyre og kode for straffeprosess. Domstoler bør ganske enkelt bruke disse gode gamle prinsippene som er kjent lenge, slik at sannheten kan komme frem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Innleggene i denne tråden viser med all tydelighet at vi trenger barnevernet.

Anonymkode: 0b29d...acc

Innleggene i denne tråden fra barneverntilhengere viser at barna er rettsløse. Barna skal bli hørt ettersom det er barna som er sakenes kjerne. 

Anonymkode: 20a96...3c2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Kontroll er fint det, men å skyve ungene foran seg for å få til et «foreldrevern» er helt sykt. 

Anonymkode: 6d1f6...c86

Jeg snakker ikke om foreldrevern.

Jeg snakker om at ansvarlige foreldre som de juridiske foresatte for barna kan kjempe mot omsorgsovertakelse fordi det sannsynligvis vil traumatisere barna. I tilfelle de ikke er enige om nødvendigheten av inngrepet (til og med å fokusere på barnet som en god omsorgsperson !) det er deres plikt å anke på vegne av barnet.

Så må domstolene (ikke få meg til å le av fylkesnemndene!) dikk dypt og tilkalle barnet personlig for å lære hva som er situasjonen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste slutningen jeg kan dra ut av denne og lignende tråder her på kg, er at ingen av dere hadde overlevd en dag i den jobben.

Anonymkode: ed0cf...d79

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Den eneste slutningen jeg kan dra ut av denne og lignende tråder her på kg, er at ingen av dere hadde overlevd en dag i den jobben.

Anonymkode: ed0cf...d79

Hvis det er slik, så er det enda mer grunn til å bli skeptisk til barnevernet som system. Hva slags jobb er det hvor vanlige folk ikke kan "overleve"??

Anonymkode: 9f920...9af

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.11.2019 den 18.54, AnonymBruker skrev:

Den eneste slutningen jeg kan dra ut av denne og lignende tråder her på kg, er at ingen av dere hadde overlevd en dag i den jobben.

Anonymkode: ed0cf...d79

Det er helt klart. Jeg har faktisk noe som heter moral, og har man det så kan man ikke jobbe i barnevernet. 

Anonymkode: 43fc9...a1f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler på det sterkeste alle å lese denne dommen. Det er dom i et av barnevernssakene som skal behandles i EMD.

Det gjelder bortadopsjon av en baby som ble akuttplassert tidlig.


Her er beslutningsgrunnlaget bygget på Kvellos risikofaktorer kombinert med mikroanalyse av blikk- kontakt og mor/ barn- samspill.

http://www.advokat-danielsen.no/downloads/4396_001.pdf?fbclid=IwAR2IxbiR5tvXym1WPYL251MkoBbY6fFL4qseESv-DphYvV3VxF3R0Oy6CDQ

Anonymkode: 9f920...9af

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var drøyt. Tror de fleste barn på 70- og 80-tallet glatt ville blitt bortplassert etter de kriteriene der... 

Anonymkode: ffc41...c03

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men av helt andre grunner. Mine småsøsken og jeg levde under terror i hjemmet, med fysisk og psykisk avstraffelser hver eneste dag. Fattigdom, hvor penger til aktiviteter, mat og klær ble drukket opp. Vi tok vare på en syk mor, og ble mishandlet av en psokopatisk får. 

Men ingen hjalp oss. Da jeg som 13aring sendte bekymringsmelding selv, hørte jeg heller ingenting. Jeg tror skolen sendte bekymring, og besteforeldre meldte. Alle gangene vi hadde ambulanse hjem, hvor tre små holdt situasjonen under kontroll mens får var drita på byen.. Ikke en gang ambulansepersonell brydde seg.. Har ingen tillit til at folk vil være god og hjelpe lenger. 

Anonymkode: eed22...71b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen bør stole 100 prosent på en offentlig etat. Det jobber mennesker i disse etatene, og mennesker gjør stadig vekk feil. Når dette er sagt så jobber det litt av hvert i barnevernet, noen av dem jævlig ålreite folk, men også folk som ikke er fullt så ålreite.

Anonymkode: 4c179...7dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet ble da ikke bortadoptert? Retten dømte det slik at barnet skulle tilbakeføres til foreldrene.

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler på det sterkeste alle å lese denne dommen. Det er dom i et av barnevernssakene som skal behandles i EMD.

Det gjelder bortadopsjon av en baby som ble akuttplassert tidlig.


Her er beslutningsgrunnlaget bygget på Kvellos risikofaktorer kombinert med mikroanalyse av blikk- kontakt og mor/ barn- samspill.

http://www.advokat-danielsen.no/downloads/4396_001.pdf?fbclid=IwAR2IxbiR5tvXym1WPYL251MkoBbY6fFL4qseESv-DphYvV3VxF3R0Oy6CDQ

Anonymkode: 9f920...9af

 

9859741F-9636-4D26-BEBE-75637F630271.jpeg

Anonymkode: 6d1f6...c86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler på det sterkeste alle å lese denne dommen. Det er dom i et av barnevernssakene som skal behandles i EMD.

Det gjelder bortadopsjon av en baby som ble akuttplassert tidlig.


Her er beslutningsgrunnlaget bygget på Kvellos risikofaktorer kombinert med mikroanalyse av blikk- kontakt og mor/ barn- samspill.

http://www.advokat-danielsen.no/downloads/4396_001.pdf?fbclid=IwAR2IxbiR5tvXym1WPYL251MkoBbY6fFL4qseESv-DphYvV3VxF3R0Oy6CDQ

Anonymkode: 9f920...9af

Jeg gikk samme kull som fullmektigen her på studiet. Her misforstår du for øvrig hva saken handler om. 

Anonymkode: 659ef...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk samme kull som fullmektigen her på studiet. Her misforstår du for øvrig hva saken handler om. 

Anonymkode: 659ef...79d

Ja, barnet ble tilbakeført ikke tvangsadoptert.

Anonymkode: 6d1f6...c86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg gikk samme kull som fullmektigen her på studiet. Her misforstår du for øvrig hva saken handler om. 

Anonymkode: 659ef...79d

Kan du forklare meg da?
Det er veldig veldig interessant.
Som jeg ser, i denne saken ble alt bestemt med hjelp av Kvello-modellen - en diskrimineringsmiddel som automatisk tildeler foreldrene med utenlandsk bakgrunn høyere risiko for barnemishandling. 

Anonymkode: 9f920...9af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, n_97 said:

Dommen som omtales her ble visst omgjort i lagmannsretten, hvor foreldrene mistet omsorgen. 

Så gledelig da.

Jeg forstår ikke, hvordan er det mulig å miste omsorgen på grunn av DETTE??!

Anonymkode: 9f920...9af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det skal ikke være noen autoritet hvis ord ikke kan betviles.

Godt sagt.

Anonymkode: 460f4...81b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan du forklare meg da?
Det er veldig veldig interessant.
Som jeg ser, i denne saken ble alt bestemt med hjelp av Kvello-modellen - en diskrimineringsmiddel som automatisk tildeler foreldrene med utenlandsk bakgrunn høyere risiko for barnemishandling. 

Anonymkode: 9f920...9af

Du legger ved en dom hvor barnet tilbakeføres også påstår du hva som lå til grunn i lagmannsretten uten å dokumentere? Det tar mange måneder før saken kommer opp i lagmannsretten og det kan ha kommet inn nye momenter som ikke har med Kvello modellen å gjøre overhodet. 

Anonymkode: 6d1f6...c86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Du legger ved en dom hvor barnet tilbakeføres også påstår du hva som lå til grunn i lagmannsretten uten å dokumentere? Det tar mange måneder før saken kommer opp i lagmannsretten og det kan ha kommet inn nye momenter som ikke har med Kvello modellen å gjøre overhodet. 

Anonymkode: 6d1f6...c86

Om det hadde vært andre "momenter" hadde de sikker blitt inkludert i dom-dokumentet http://www.advokat-danielsen.no/downloads/4396_001.pdf?fbclid=IwAR2IxbiR5tvXym1WPYL251MkoBbY6fFL4qseESv-DphYvV3VxF3R0Oy6CDQ

Men det er ingenting.

Familien ble splittet BARE fordi faren er slovakk.

Anonymkode: 9f920...9af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk barnevern er i front faktisk, iflg artikkel i Aftenposten i dag
"Norsk barnevern blir kritisert for å ligge på topp når det gjelder å overta omsorgen for barn. Men flere land ligger omtrent likt som oss."

https://www.aftenposten.no/norge/i/50emaO/professor-norsk-barnevern-er-i-front-med-barns-rettigheter-det-kan-virke-som-om-vi-har-faatt-svi-for-det

– Nå øker presset i flere land om å ta sterkere ansvar for barns rettigheter. Norge er i front på dette området. Derfor har vi fått en del kritikk. Vi har tatt den kampen, og det kan virke som det norske systemet har fått svi for det, sier hun.
Stadig flere land forbyr for eksempel såkalt «oppdragervold». Barn blir ikke lenger sett på som foreldrenes eiendom, men har egne rettigheter.


 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...