Gå til innhold

Elendig dagsrapport fra barnehagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, absinthia skrev:

Men ukeplanen ligger i de fleste tilfeller ute på mykid og da kan jo Ts lese den for å snakke med barnet om hva de har gjort. 

Den er jo lik hver eneste dag hos oss. Utetid fra x-x, spise lunsj x-x, sove x-x, leke i mindre grupper x-x. Så den kan vi ikke akkurat bruke til å snakke med barnet. 

jeg er glad for at vår bhg setter av noen minutter noen ganger i uka for å informere om noe av det som skjer i bhg. ellers ville vi jo ikke visst hva barnet vårt gjør 80% av dens våkne tid. Og det er trist. Det er henterush på ettermiddagen, så det er ikke sånn at vi alltid har tid til å få noe info muntlig da. 

Anonymkode: 9300e...49b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, absinthia skrev:

Men ukeplanen ligger i de fleste tilfeller ute på mykid og da kan jo Ts lese den for å snakke med barnet om hva de har gjort. 

Nettopp, følg med på ukeplan.  Noe snapper du opp selv ved henting og levering. Bruk navnene på de andre barna for å være nysgjerrig på lek, trivsel og sosial interaksjon. Smil og hils på de andre barna. Og barnet vil også kunne fortelle en del selv om du spør gode spørsmål. Måltider, samling, utelek - mye handler også om faste rutiner som kan tas tak i. 

Anonymkode: f0866...580

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nettopp, følg med på ukeplan.  Noe snapper du opp selv ved henting og levering. Bruk navnene på de andre barna for å være nysgjerrig på lek, trivsel og sosial interaksjon. Smil og hils på de andre barna. Og barnet vil også kunne fortelle en del selv om du spør gode spørsmål. Måltider, samling, utelek - mye handler også om faste rutiner som kan tas tak i. 

Anonymkode: f0866...580

Hvis barnet er så stort at det snakker så. Ettåringene og toåringene er det ikke så lett å få så mye ut av.

Anonymkode: 9300e...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Den er jo lik hver eneste dag hos oss. Utetid fra x-x, spise lunsj x-x, sove x-x, leke i mindre grupper x-x. Så den kan vi ikke akkurat bruke til å snakke med barnet. 

jeg er glad for at vår bhg setter av noen minutter noen ganger i uka for å informere om noe av det som skjer i bhg. ellers ville vi jo ikke visst hva barnet vårt gjør 80% av dens våkne tid. Og det er trist. Det er henterush på ettermiddagen, så det er ikke sånn at vi alltid har tid til å få noe info muntlig da. 

Anonymkode: 9300e...49b

Selvfølgelig er det fint at man setter av tid til dette. Ts sin barnehage har jo også skrevet noe, men Ts er misfornøyd med ordlyden og at det ikke skjer hver dag. 

Hos oss spesifiserer vi hva vi har drevet på med, så vi har ikke like planer hver dag. 

Der står det gjerne noe slikt som: 

Mandag: Vi drar til idrettshallen, Førskolegruppe  Lunsj: Fiskekaker i brun saus

Tirsdag: Månedstemasamlig , barna medvirker til å bestemme hvilket eventyr vi skal jobbe med denne måneden.  Petter  er 5 år! Lunsj: Pastasalat

osv...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehagen til ungen min skriver de rapporter hver dag. Syntes det er bra og kjekt å se. De legger også ut bilder hver dag av det de har gjort gjennom dagen. 
 

Anonymkode: ae963...38e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å lese dagsrapportene, månedsblad og se bildene vi får tilsendt. Det er godt å lese om dagen til barnet, når jeg ikke får tatt del i den selv. Det er godt å vite at han blir aktivisert. Syns faktisk også det er gøy å lese hva de har fått servert. Men barnehagen lager ikke dagsrapport hver dag. Det avhenger litt hvem som er på jobb og det er helt OK :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Pentagon skrev:

Går det ikke ann å ta opp dette på foreldremøte? At kravene dems går utover nærheten til barna og at de må nesten velge, se hvor mange foreldre som er enig når de får det presentert slik. Det er jo alltid noen som klager, men så lenge flertallet er fornøyd må vel det være greit? Alle kan da vel ikke gjøres fornøyde? 

I barnehagen til min sønn bruker vi også mykid med det er kun månedsrapport og det synes vi er mer enn bra nok. Det er så si hver dag bilder og de forteller jo mer enn tusen ord..! 

Hvordan tror du at det vil skje? At ansatte tar det opp? 

Vi ansatte ( meg tidligere ansatt) kan ikke ta det opp! Vi maa foye oss for hvaenn foreldre krever. Vi kan ikke ta slike ting opp, mangler, systemsvik, etc. Da er vi " illojale " mot arbeidsgiver. Og kan faa sparken ( som noen i barnehagekjeden jeg jobbet i film pga slike ting).

Anonymkode: 075a7...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

 

DET ER EN RAPPORT!! Ikke 15! 

Altså 4 min totalt! 

Det tar like lang tid som å skrive det på tavla. 

Anonymkode: 9300e...49b

Så hva er da problemet med at det står på tavlen? Må dere ha det digitalt? 
 

Forskjellen på at ansatte skriver det på en tavle på avdelingen, er jo at de kan være tilstede sammen med barna når de skriver på den. Dette gjøres ofte under siste fruktmåltid feks. De slipper å gå på et kontor, bort fra barna, logge seg inn på en pc, inn på et program for å skrive og sende ut til alle foreldre. Det vil til sammen ta mye mer tid en disse 4 minuttene dere snakker om.
 

Om foreldre som ikke henter i barnehagen vil se den tavlen for å vite hva barna har gjort den dagen, så snakk med den personen som henter da. Hvorfor skal alle andre måtte legge til rette for foreldre som ikke evner å samarbeide eller gi beskjeder til hverandre?

Tavlen er jo i grunn et verktøy foreldre kan bruke for å kunne snakke med barna sine hva de har gjort i barnehagen den dagen. Det er jo som regel lite poeng å snakke med barn om hva som skjedde i barnehagen for dager siden. 

Anonymkode: 12b4d...8d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.11.2019 den 22.18, AnonymBruker skrev:

Jeg er også lærer, og dette er noe av det mest usympatiske jeg har lest! 

Bruker du det samme argumentet på at du kan gå inn i en butikk og ta helgehandelen 5 minutter før butikken stenger også? 

Anonymkode: 2bb32...0f7

Dessverre for deg er det der heelt normal lesning fra lærere... Alltid samme argumenter, alltid samme sjargong. 

I vennegruppa, hvor det er to lærere som er ganske lei av slikt snakk, sier vi at lærere er de mest usympatiske av de aller fleste yrkesgrupper.. 

 

TS her har ikke de ansatte noe særlig lunsj. De spiser sammen med barna, og en dagsrapport som skrives før dagen er over er jo ganske bortkastet. 

Vi får dagsrapport, men den kommer alltid rundt 17.30-18, og er en grei oppsummering av hvem som har gjort hva, hva de har spist og hva de gjorde ut av temauka den dagen. 

Noen dager får vi ikke dagsrapport, og det er helt greit. Andre dager får vi kun en linje, og det er også helt greit. 

Anonymkode: 2cf72...4b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, absinthia skrev:

Men ukeplanen ligger i de fleste tilfeller ute på mykid og da kan jo Ts lese den for å snakke med barnet om hva de har gjort. 

Vet ikke hva som er vanligst jeg, men vi har altså dagsrapporter, men ingen ukeplan. Får månedsbrev i slutten av måneden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hva er da problemet med at det står på tavlen? Må dere ha det digitalt? 
 

Forskjellen på at ansatte skriver det på en tavle på avdelingen, er jo at de kan være tilstede sammen med barna når de skriver på den. Dette gjøres ofte under siste fruktmåltid feks. De slipper å gå på et kontor, bort fra barna, logge seg inn på en pc, inn på et program for å skrive og sende ut til alle foreldre. Det vil til sammen ta mye mer tid en disse 4 minuttene dere snakker om.
 

Om foreldre som ikke henter i barnehagen vil se den tavlen for å vite hva barna har gjort den dagen, så snakk med den personen som henter da. Hvorfor skal alle andre måtte legge til rette for foreldre som ikke evner å samarbeide eller gi beskjeder til hverandre?

Tavlen er jo i grunn et verktøy foreldre kan bruke for å kunne snakke med barna sine hva de har gjort i barnehagen den dagen. Det er jo som regel lite poeng å snakke med barn om hva som skjedde i barnehagen for dager siden. 

Anonymkode: 12b4d...8d8

Men dette vil jo avhenge helt fra barnehage til barnehage. Hos oss er tavlen i gangen, så de må forlate barna for å skrive på den. MyKid er en app på telefonen, og rapporten kan skrives hvor som helst. De bruker uansett appen mange ganger ila dagen for å registrere når barna kommer og går, så regner med de har telefon på seg.

Det samme gjelder både ukesplan, ukesluttbrev og månedsplan. Her varierer det fra bhg til bhg. Etter at vi gikk over til MyKid er den daglige rapporten det eneste skriftlige vi får i løpet av en mnd om hva barna faktisk har gjort. Både ukes og månedsplan er veldig generelle og endres ofte pga vær, noe spennende de ville prioritere eller sykdom. Da er det supert med en rapport der det står, «det ble ingen tur for vi ville lære mer om x».

Men hvis det er en ting jeg tar med meg fra denne tråden er det at jeg skal spørre ped leder på mandag hvordan de opplever MyKid. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.11.2019 den 15.42, AnonymBruker skrev:

Vi er skilte foreldre. Jeg synes det er veldig ok å lese der den uka han ikke er med meg. Det er forøvrig veldig stor forskjell på å bruke 4 minutter på en god rapport enn å bruke hele dagen på å skrive rapporter. 

Anonymkode: 48de6...5ae

Vil du at en barnehageansatt skal bruke 4(!!) minutter på å skrive en rapport om hva ungen har gjort ila dagen?? Hvis hver ansatt har 5 barn, så er det 20 min ren skriving, men så regner man nok i hvert fall 2 minutter mellom hver rapport for å bytte vindu og endre bruker. Så da blir det en halvtime per ansatt, etter arbeidstid. Noen barnehager har 90 barn. Det er 540 min, eller 9 timer med rapportskriving, hver dag. Burde ikke denne tiden heller brukes med barna? Nei, takke seg til «fin dag, snø og kos» og heller spare de store rapportene til hvis det skjer noe galt.


Vil du vite hvordan barnet har hatt det i barnehagen, så kan du vel ringe han du laget barnet sammen med?

Anonymkode: 7bb64...a34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan tror du at det vil skje? At ansatte tar det opp? 

Vi ansatte ( meg tidligere ansatt) kan ikke ta det opp! Vi maa foye oss for hvaenn foreldre krever. Vi kan ikke ta slike ting opp, mangler, systemsvik, etc. Da er vi " illojale " mot arbeidsgiver. Og kan faa sparken ( som noen i barnehagekjeden jeg jobbet i film pga slike ting).

Anonymkode: 075a7...e5d

Tenkte det var noe man kunne formidle til ledelsen som da ville ta det opp. Har det vært slik i alle barnehager du har jobbet i? Høres ut som veldig dårlig ledelse å ikke tale de ansattes sak ovenfor foreldrene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil du at en barnehageansatt skal bruke 4(!!) minutter på å skrive en rapport om hva ungen har gjort ila dagen?? Hvis hver ansatt har 5 barn, så er det 20 min ren skriving, men så regner man nok i hvert fall 2 minutter mellom hver rapport for å bytte vindu og endre bruker. Så da blir det en halvtime per ansatt, etter arbeidstid. Noen barnehager har 90 barn. Det er 540 min, eller 9 timer med rapportskriving, hver dag. Burde ikke denne tiden heller brukes med barna? Nei, takke seg til «fin dag, snø og kos» og heller spare de store rapportene til hvis det skjer noe galt.


Vil du vite hvordan barnet har hatt det i barnehagen, så kan du vel ringe han du laget barnet sammen med?

Anonymkode: 7bb64...a34

Nei. Hvis du gidder å lese tråden, er det skrevet FLERE ganger at det er snakk om ÉN rapport per av deling, IKKE per barn. Altså er det snakk om 4 minutter TOTALT. 

Anonymkode: 5a522...7d7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei. Hvis du gidder å lese tråden, er det skrevet FLERE ganger at det er snakk om ÉN rapport per av deling, IKKE per barn. Altså er det snakk om 4 minutter TOTALT. 

Anonymkode: 5a522...7d7

Sneik seg inn en liten orddeling der. Mente selvsagt avdeling. 

Anonymkode: 5a522...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Pentagon skrev:

Tenkte det var noe man kunne formidle til ledelsen som da ville ta det opp. Har det vært slik i alle barnehager du har jobbet i? Høres ut som veldig dårlig ledelse å ikke tale de ansattes sak ovenfor foreldrene..

Mest i de private barnehagene. Vi maa foye oss for alle krav fra foreldre. Hvorfor? Fordi barnehagene trenger barn i barnehagen! Kan de ikke fylle opp plassene mister eierene penger. Vi maa ( heldigvis ikke mer for meg) vaere paa tilbudssiden.  Foreldre skal velge denne barnehagen, fordi...Glem hva de ansatte vil eller foler, eierene vil ha penger! 

Anonymkode: 075a7...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, Gaea skrev:

Igjen, det er én rapport for hele avdelingen, ikke rapport for hvert enkelt barn. 

"Min" barnehage har løst det slik - pedleder skriver dagsrapport når barna sover. Da skriver hun noen setninger om hva de har gjort i dag (de fleste spesielle aktiviteter legges uansett til 09.30-11, resten av dagen er det ganske faste rutiner), legger ved bilder hvis det har blitt tatt noen, og skriver gjerne noe om de skal ut eller annet etter sovingen. Blir det tatt noen bilder fra ettermiddagen legges de heller med dagen etter. Vil tippe maks tidsbruk er fem minutter, på en rolig tid på dagen, og fordelene ved denne rapporten har blitt nevnt av flere i tråden. 

Det synes jeg er en god løsning. Setter veldig pris på at de faktisk gjør det, jeg. Savner lille ungen min i løpet av dagen, og det er fint å få være bittelitt involvert i livet hennes i barnehagen. Håper de synes det er litt hyggelig å kommunisere litt med foreldrene også, og ikke bare ser på oss som storforlagende plager, slik jeg ofte får inntrykk av på KG. 

 

Totalt uinteressant med en generell dagsrapport. Mye hyggeligere å snakke litt med de som er på jobb ved henting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Pentagon skrev:

Tenkte det var noe man kunne formidle til ledelsen som da ville ta det opp. Har det vært slik i alle barnehager du har jobbet i? Høres ut som veldig dårlig ledelse å ikke tale de ansattes sak ovenfor foreldrene..

Det kan være litt slik i enkelte private barnehager, med harde krav fra kjeden om å være konkurransedyktige. Det var ikke fullt så ille som skissert her, der jeg jobbet, men jeg er glad at jeg nå jobber i en kommunal barnehage. 

Folk ble «veiledet» ut av barnehagen og erstattet med en ny, om de fikk en kronisk plage som gjorde at man måtte påregne at de ble mer sykemeldte, en medarbeider med migreneplager ble « veiledet» ut av jobben, - noe som egentlig betydde at leder etter press fra sin leder tok jevnlige samtaler med henne, til hun selv sluttet, fordi hun følte seg tvunget til det. 

Anonymkode: 326e0...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Brunello skrev:

Totalt uinteressant med en generell dagsrapport. Mye hyggeligere å snakke litt med de som er på jobb ved henting.

Deg om det. 

Jeg snakker gjerne litt ekstra med de ansatte når det passer sånn, men ofte er det litt hektisk rundt typisk hentetid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Hvis du gidder å lese tråden, er det skrevet FLERE ganger at det er snakk om ÉN rapport per av deling, IKKE per barn. Altså er det snakk om 4 minutter TOTALT. 

Anonymkode: 5a522...7d7

Utrolig kjedelig tråd, så det gadd jeg ikke. Uansett, er det ikke bare å spørre den andre forelderen eller sjekke ukeplanen?

I barnehagen til barnet mitt legger de ut bilder i en lukket gruppe, uten barnas ansikt, 3-8 ganger i uka. Synes det er hyggelig, men ikke nødvendig. 

Anonymkode: 7bb64...a34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...