Gå til innhold

Elendig dagsrapport fra barnehagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vel. At du ikke lenger får med deg «alt» må du faktisk regne med når du er skilt.

4 minutter på ditt barn, kanskje? Men ditt barn er ikke det eneste barnet. Dette er, som flere sier, en tidstyv uten like, og barnet ditt har MYE bedre av å være med noen som har fokus på å være tilstede der og da, i stedet for noen som sitter og tenker på hva de skal skrive i dagsrapporten.

Skjerp deg.

Anonymkode: a6a6b...806

 

1 time siden, førstedamen skrev:

Gang 4 minutter med antall barn, så skjønner du kanskje hvorfor det blir en tidstyv. 

Med 20 barn tar det da 1,5 timer å skrive rapporter og det er da en mindre ansatt på avdelingen i det tidsrommet. 

Men det er 4 min for hele avdelingen! Ikke hvert barn. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 8.11.2019 den 15.42, AnonymBruker skrev:

Vi er skilte foreldre. Jeg synes det er veldig ok å lese der den uka han ikke er med meg. Det er forøvrig veldig stor forskjell på å bruke 4 minutter på en god rapport enn å bruke hele dagen på å skrive rapporter. 

Anonymkode: 48de6...5ae

4 min x 15 barn er 1 time men underbemanning og stress for både barn og de andre ansatte. Altså halo, få huet ut av din egen rumpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, addict skrev:

4 min x 15 barn er 1 time men underbemanning og stress for både barn og de andre ansatte. Altså halo, få huet ut av din egen rumpe. 

Det er som flere ganger poengtert i denne tråden snakk om kun én felles rapport for hele avdelingen, ikke per barn.

Anonymkode: fd9c5...177

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.11.2019 den 15.42, AnonymBruker skrev:

Vi er skilte foreldre. Jeg synes det er veldig ok å lese der den uka han ikke er med meg. Det er forøvrig veldig stor forskjell på å bruke 4 minutter på en god rapport enn å bruke hele dagen på å skrive rapporter. 

Anonymkode: 48de6...5ae

Hvor mange barn er det på avdelingen til sønnen din? 4 min pr. barn blir fort en time til sammen, og gjerne mer. Du skjønner vel at det ikke er bare sønnen din som går i barnehagen? Du klarer vel å sette ting i perspektiv? 
 

Jeg slutter aldri å la meg overraske over hvor korttenkte mange foreldre er. De tenker kun på seg og sitt barn. De evner ikke å forstå at det er mange andre barn i barnehagen som trenger de voksne ansatte. Og at det i tillegg er mye annet papirarbeid, dokumentasjon og møter som må gjøres løpet av en arbeidsdag. Det krever voksenressurser, og det går utover barna. Også kommer sånne foreldre som deg som mener det er urimelig at ansatte ikke bruker tid på å skrive skikkelige dagsrapporter. 
 

Da jeg hadde barnehageunger, fikk vi gjerne noen setninger fra dagen fra ansatte da vi hentet i barnehagen. Utover det burde det kreves av foreldrene at de evner å samarbeide såpas rundt barna sine, at de gir beskjed til den andre forelderen om noe spesielt har skjedd i barnehagen. 

Anonymkode: 12b4d...8d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er som flere ganger poengtert i denne tråden snakk om kun én felles rapport for hele avdelingen, ikke per barn.

Anonymkode: fd9c5...177

Mange barnehager har en tavle eller lignende der det står noen stikkord eller ett par setninger hva de har gjort i løpet av dagen. Det burde være rapport nok. Om det er snakk om en felles rapport for hele avdelingen kan jo de ansatte uansett ikke gå så mye inn på hvert enkelt barn og hva de har gjort. 

Anonymkode: 12b4d...8d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette bare var et engangstilfelle, så får det være greit. 

Anonymkode: 071ed...682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, addict skrev:

4 min x 15 barn er 1 time men underbemanning og stress for både barn og de andre ansatte. Altså halo, få huet ut av din egen rumpe. 

 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange barn er det på avdelingen til sønnen din? 4 min pr. barn blir fort en time til sammen, og gjerne mer. Du skjønner vel at det ikke er bare sønnen din som går i barnehagen? Du klarer vel å sette ting i perspektiv? 
 

Jeg slutter aldri å la meg overraske over hvor korttenkte mange foreldre er. De tenker kun på seg og sitt barn. De evner ikke å forstå at det er mange andre barn i barnehagen som trenger de voksne ansatte. Og at det i tillegg er mye annet papirarbeid, dokumentasjon og møter som må gjøres løpet av en arbeidsdag. Det krever voksenressurser, og det går utover barna. Også kommer sånne foreldre som deg som mener det er urimelig at ansatte ikke bruker tid på å skrive skikkelige dagsrapporter. 
 

Da jeg hadde barnehageunger, fikk vi gjerne noen setninger fra dagen fra ansatte da vi hentet i barnehagen. Utover det burde det kreves av foreldrene at de evner å samarbeide såpas rundt barna sine, at de gir beskjed til den andre forelderen om noe spesielt har skjedd i barnehagen. 

Anonymkode: 12b4d...8d8

 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange barnehager har en tavle eller lignende der det står noen stikkord eller ett par setninger hva de har gjort i løpet av dagen. Det burde være rapport nok. Om det er snakk om en felles rapport for hele avdelingen kan jo de ansatte uansett ikke gå så mye inn på hvert enkelt barn og hva de har gjort. 

Anonymkode: 12b4d...8d8

DET ER EN RAPPORT!! Ikke 15! 

Altså 4 min totalt! 

Det tar like lang tid som å skrive det på tavla. 

Anonymkode: 9300e...49b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All ære til dere som jobber i bhg, og hva dere må holde ut med av kravstore foreldre. 

Anonymkode: 5e20e...094

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

All ære til dere som jobber i bhg, og hva dere må holde ut med av kravstore foreldre. 

Anonymkode: 5e20e...094

Det tar lenger tid å sundet samme til alle 15 foreldre ved henting enn å skrive 1 rapport som sendes til alle barn. 

Anonymkode: 9300e...49b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.11.2019 den 15.53, Gaea skrev:

Enig med deg, TS. Det er helt naturlig å ønske å vite litt av hva som skjer i en stor del av livet til barnet sitt. Det behøver absolutt ikke ta mye tid å skrive én rapport per dag (ikke rapporter hele dagen), og er tiden knapp - gå for kort og informerede, heller enn bare tull. 

Tviler på at de sparer mye tid på det, da blir det vel heller flere foreldre som bruker noen minutter ekstra ved henting på å spørre. 

For det første, er det en del barn. For det andre, er det mange ansatte. En ansatt fotfølger ikke barnet hele dagen. Skulle man ha skrevet en god rapport, hadde det forutsatt koordinering mellom de ansatte om hva som skulle skrives. Sier seg selv at det er bedre de ansatt bruker tiden med barna i stedet for kontorarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Brunello skrev:

For det første, er det en del barn. For det andre, er det mange ansatte. En ansatt fotfølger ikke barnet hele dagen. Skulle man ha skrevet en god rapport, hadde det forutsatt koordinering mellom de ansatte om hva som skulle skrives. Sier seg selv at det er bedre de ansatt bruker tiden med barna i stedet for kontorarbeid.

Igjen, det er én rapport for hele avdelingen, ikke rapport for hvert enkelt barn. 

"Min" barnehage har løst det slik - pedleder skriver dagsrapport når barna sover. Da skriver hun noen setninger om hva de har gjort i dag (de fleste spesielle aktiviteter legges uansett til 09.30-11, resten av dagen er det ganske faste rutiner), legger ved bilder hvis det har blitt tatt noen, og skriver gjerne noe om de skal ut eller annet etter sovingen. Blir det tatt noen bilder fra ettermiddagen legges de heller med dagen etter. Vil tippe maks tidsbruk er fem minutter, på en rolig tid på dagen, og fordelene ved denne rapporten har blitt nevnt av flere i tråden. 

Det synes jeg er en god løsning. Setter veldig pris på at de faktisk gjør det, jeg. Savner lille ungen min i løpet av dagen, og det er fint å få være bittelitt involvert i livet hennes i barnehagen. Håper de synes det er litt hyggelig å kommunisere litt med foreldrene også, og ikke bare ser på oss som storforlagende plager, slik jeg ofte får inntrykk av på KG. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.11.2019 den 16.00, AnonymBruker skrev:

Nei, vi bruker like lang tid. Foreldrene vil ha både og. Hva vi skriver blir lest når foreldrene har kommet hjem. Så det blir dobbelt arbeid. Men som sagt, vi gjør det fordi vi får klager hvis vi ikke gjør det. Foreldrene bestemmer. Dagsrapport over nærhet til barna.

Anonymkode: 1bc5e...3ce

Går det ikke ann å ta opp dette på foreldremøte? At kravene dems går utover nærheten til barna og at de må nesten velge, se hvor mange foreldre som er enig når de får det presentert slik. Det er jo alltid noen som klager, men så lenge flertallet er fornøyd må vel det være greit? Alle kan da vel ikke gjøres fornøyde? 

I barnehagen til min sønn bruker vi også mykid med det er kun månedsrapport og det synes vi er mer enn bra nok. Det er så si hver dag bilder og de forteller jo mer enn tusen ord..! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Gaea skrev:

"Min" barnehage har løst det slik - pedleder skriver dagsrapport når barna sover.

Siden TS og mannen praktiserer 50-50-samvær, er det vel heller usannsynlig at dette barnet går på småbarnsavdeling. Og da er det sjelden slik at alle barna sover, og ikke minst er det færre voksne per barn. Det er helt forståelig om det ikke er tid til å skrive noen rapport da. 

Det er virkelig mye viktigere at de voksne  er sammen med barna enn at de skriver rapporter. Foreldre må tåle at de ikke har kontroll på hele dagen til barna, de går glipp av ting, og barna har et liv i barnehagen som foreldrene ikke deltar i. Sånn er det bare. Og flere påpeker at det bare er 4-5 minutter, men på den tiden kan det skje veldig alvorlige hendelser. Barn i barnehage skal ikke være overlatt til seg selv i 4-5 minutter.

Anonymkode: 14187...c02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

 

DET ER EN RAPPORT!! Ikke 15! 

Altså 4 min totalt! 

Det tar like lang tid som å skrive det på tavla. 

Anonymkode: 9300e...49b

Det er faktisk enklere å skrive det på et opphengt whiteboard eller et ark i gangen, enn på mykid. Når en skal skrive på mykid, blir en av en eller annen grunn mer uoppmerksom på verden rundt seg enn på en tavle og en er nødt til å bruke tid på å klikke seg frem til rett plass.  Høres kanskje litt merkelig ut, men slik er det. 

De fem minuttene som blir brukt på å skrive dette, er ikke mye tid, men det er plutselig mye tid, når man har en hverdag der det skjer mye hele dagen og en egentlig ikke synes at man får brukt god nok tid på hvert barn. De fem minuttene som blir brukt på slikt, er gjerne i de rolige periodene, litt utpå dagen og det er da du har tid til å snakke med enkeltbarn eller sitte litt med noen som trenger det, på fanget.

Jeg synes forøvrig at det kom godt frem på hva de hadde brukt dagen på i eksemplet i startinnlegget, det var skrevet fra en annen synsvinkel enn den typisk voksne, men beskjeden var grei nok og ikke noe særlig å henge seg opp i. Så lenge månedsbrevet ikke blir skrevet i denne tonen, så ser jeg ærlig talt ikke hva som er det store problemet. 

 

Anonymkode: 326e0...873

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hummel34

Jeg har nå mitt tredje barn i barnehage (samme barnehage på alle), så mitt syvende år. Må innrømme at hører jeg ikke noe forventer jeg at dagen har vært innenfor det vanlige. Jeg mener det er viktigere at personalet har fokus på barna som er på avdelingen enn å bruke tid på å gjenfortelle en standardag i barnehagen. Samtidig som jeg forventer at har det skjedd noe utover standarden får jeg høre om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 8.11.2019 den 16.48, AnonymBruker skrev:

 

Nemlig! 

Takk, jeg er lærer selv. Jeg er vant til 45-50-timersuker uten noen overtidsbetaling. Derfor er det enda mer provoserende at ikke de i verste fall kan ta fire min av den betalte lunsjen sin til å skrive rapport. I min jobb har jeg lunsjpause hver fjerde dag. 

Nemlig! Det er noe slikt jeg ønsker meg. 

Det er snakk om én felles rapport for hele avdelingen. 

Anonymkode: 48de6...5ae

Hahaha. Du avspaserer hele sommeren.

Anonymkode: 2e729...c70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.11.2019 den 15.58, AnonymBruker skrev:

Har ikke pedleder planleggingstid? Og som en annen sa - da bruker dere desto mer tid på å prate med foreldrene ved henting. 

Anonymkode: 48de6...5ae

Jeg pleier å ta min planleggingstid før jobb. Det er 45 minutter for hver dag og skal brukes på å skrive rapporter, didaktiske planer, planlegge og finne materiell til opplegg, skrive månedsbrev, lage opplegg for enkeltbarn osv.  Vi skal ikke drive med bildebehandling og skrive dagsrapporter, da det er knapt med tid i utgangspunktet.  I løpet av en uke skal jeg ha en plan for språkgruppe, samlinger, førskolegruppe og iblant renskrive referater fra møter. 

Hvem som helst kan skrive dagsrapport, assistenter er like kyndige til å skrive noen setninger som pedlederne. 

Anonymkode: 326e0...873

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden TS og mannen praktiserer 50-50-samvær, er det vel heller usannsynlig at dette barnet går på småbarnsavdeling. Og da er det sjelden slik at alle barna sover, og ikke minst er det færre voksne per barn. Det er helt forståelig om det ikke er tid til å skrive noen rapport da. 

Det er virkelig mye viktigere at de voksne  er sammen med barna enn at de skriver rapporter. Foreldre må tåle at de ikke har kontroll på hele dagen til barna, de går glipp av ting, og barna har et liv i barnehagen som foreldrene ikke deltar i. Sånn er det bare. Og flere påpeker at det bare er 4-5 minutter, men på den tiden kan det skje veldig alvorlige hendelser. Barn i barnehage skal ikke være overlatt til seg selv i 4-5 minutter.

Anonymkode: 14187...c02

Med eldre barn vil jeg si det er en enda større fordel å vite litt om hva de har gjort i barnehagen, så man kan snakke med barnet om det ved henting/hjemme, og vise interesse for deres liv og hverdag. 

Selvsagt skal de ikke overlates til seg selv i 4-5 minutter, herregud, men det skal da ikke være én voksen på haugevis av barn dagen lang heller. Ta det omtrent når det passer, gå heller fra og fullfør senere hvis noe skjer og det plutselig passer dårlig... Og hvis det ikke skulle gå i det hele tatt en gang i blant er ikke det noen krise. Har vært dager uten rapport her òg, null problem. 

Og ja, "sånn er det bare", til en viss grad. Men kan man bedre kommunikasjon og følelsen av å få være involvert ved ganske enkle grep, ser jeg store fordeler med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gaea skrev:

Med eldre barn vil jeg si det er en enda større fordel å vite litt om hva de har gjort i barnehagen, så man kan snakke med barnet om det ved henting/hjemme, og vise interesse for deres liv og hverdag. 

Selvsagt skal de ikke overlates til seg selv i 4-5 minutter, herregud, men det skal da ikke være én voksen på haugevis av barn dagen lang heller. Ta det omtrent når det passer, gå heller fra og fullfør senere hvis noe skjer og det plutselig passer dårlig... Og hvis det ikke skulle gå i det hele tatt en gang i blant er ikke det noen krise. Har vært dager uten rapport her òg, null problem. 

Og ja, "sånn er det bare", til en viss grad. Men kan man bedre kommunikasjon og følelsen av å få være involvert ved ganske enkle grep, ser jeg store fordeler med det. 

Men ukeplanen ligger i de fleste tilfeller ute på mykid og da kan jo Ts lese den for å snakke med barnet om hva de har gjort. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...