Gå til innhold

Elendig dagsrapport fra barnehagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dagsrapport fra barnehagen er det dummeste jeg har hørt om denne uka. Hvorfor??? Kan dere ikke bare spørre senvakten hvordan dagen har vært når dere henter ungen? Personalet har sikkert hundre mer vettuge ting å bruke arbeidstiden sin på. Barna, for eksempel.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi snakker heller med deg når du kommer.  Vi prioriterer heller å passe på at barnet ditt har det bra, i steden for å bruke tid på den rapporten hver dag. Mens en voksen er opptatt med å skrive på den iPaden, klokken 14.30, har tidligvakta gått hjem og det er bare en voksen som kan være helt oppmerksom på de 16 barna som er til stede på avdelingen i dag, dersom dette er på storeavdelingen. Et av disse barna trenger egentlig oppfølging av en hel voksenperson, men det får vi ikke ressurser til, før alle instanser har gjort sitt. 

På småbarnsavdelingen har også tidligvakta gått hjem og her er det også bare ett menneske til å passe på at Petter ikke lugger de andre 8 barna, til å trøste Trine og til å vekke Adrian som har tatt seg en lur , dersom den andre er opptatt med iPaden - vi har også et nytt barn som trenger å knytte seg til en voksen og lille Pernille må få medisinen sin. 

Vi prioriterer de som er fysisk tilstede og trenger oss mest. Vi synes det er veldig fint om vi heller kan snakke med deg personlig om hvordan ditt barns dag har vært. 

Har barnehagen sagt at de skal skrive rapport hver dag, eller tror du bare at dette er en plikt, fordi muligheten finnes der i mykid? 

 

Endret av absinthia
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Snø, snø nam, nam. Rulle rulle snøballer. Deilig lunsj og *navn på voksen* smiler. God helg"

 

Dette er sannsynligvis et av barna sine ord om dagen.

Om det er tilfelle burde det dog ha kommet fram av teksten.  F.eks "I dag er det Maxinus Koreander 4 år, som er dagens formidler"

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er skilte foreldre. Jeg synes det er veldig ok å lese der den uka han ikke er med meg. Det er forøvrig veldig stor forskjell på å bruke 4 minutter på en god rapport enn å bruke hele dagen på å skrive rapporter. 

Anonymkode: 48de6...5ae

4 x kanskje 40 barn eller mindre. Du forstår at det vil ta mye tid blir fra barna. 

Du går da ikke glipp av noe i barnehagen. Vi har ikke det systemet og det er jeg glad for. Så lenge ungene koser seg så er det bra nok. Annen vær uke er det far som har ansvaret. Er det noe jeg burde vite tar han kontakt.

 

Anonymkode: 43942...ab2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at vi er veldig heldige med barnehagen vår. Vi får en kort oppsummering av dagen på avdelingen på mykid hver dag. Det virker ikke som de ansatte synes det er stress, tvert imot setter de pris på at vi leser og følger med på hva som skjer. Supert som utgangspunkt for samtale med barnet om hvordan dagen har vært.

Det er ganske mange barn igjen etter 15.30, og da er det bare 1-2 voksne på avdelingen. De har faktisk ikke tid til å fortelle alle foreldre om dagen samtidig som de skal ta vare på de andre barna. Er det noe spesielt de vil gi beskjed om, sender de gjerne melding. Virker som de ofte skriver rapporten mens de minste sover, da jeg ser at den ofte blir lagt ut midt på dagen. Eller ped. leder gjør det i planleggingstiden. Uansett kan det umulig ta mange minutter.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss bruker de også MyKid og vi får ikke rapporter hver dag, men kanskje 3 dager i uka. Det er ikke en personlig rapport til hver enkelt barn, det er en felles for avdelingen. Jeg synes det er veldig koselig og nyttig å faktisk se hva de gjør i bhg og det gjør jo at vi kan gjøre samme hjemme osv. Det er ikke en lang rapport, men f.eks.

"I dag hadde vi dukketeater i samlingsstunden og da lærte vi å kaste søppel i riktig søppelkasse. x, y og z har vært på tur i skogen, mens resten av barna var på kunstrommet å malte. Alle barna koste seg med torsk til lunsj. Etter lunsj har barna hjulpet til å rydde opp, og de følte mestring" 

Enkelte dager er den mer utfyllende. Er jo kjempefint for oss som foreldre så vi kan ta opp samme aktivitet hjemme med at barnet sorterer søppel f.eks. Eller at de noen ganger skriver at de har synge Bjørnen Sover i samlingsstund og den synes alle barna var kjempemorsomt. Da kan vi synde den hjemme også. Vil tro de bruker 5-10 minutter av arbeidsdagen sin på dette. 

Ofte legges meldingen ut før jeg henter, så jeg leser på bussen på vei for å hente. Så kan jeg si når jeg henter "Åh, har du malt i dag du?! Det var vel morsomt. Hva malte du da?" og da får jeg også utfyllende info fra de ansatte spontant. 

Endret av Mynona
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har jobbet i 12 år i barnehage. Vi var tidlig med å ta i bruk datamaskin for å skrive dagsrapport til foreldrene. Vi gjorde rutine av dette, men av og til ble det rett og slett ikke tid til å skrive rapport. Da ble det heller korte setninger, eller bare stikkord. Av og til ble det ikke gjort i det hele tatt.  Det er mulig å få til dagsrapport, og det er mulig å ta med barna på dette (barna må selvsagt kunne formidle noe). Dette kan gjøres under det siste måltidet i barnehagen, når alle barna er samlet. 

Anonymkode: 357a5...641

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, solmåneogstjerner skrev:

Nå har jeg ikke barnehagebarn lengre. Men etter at de begynte med disse appene så har vi hver dag fått felles rapport som ser omtrent slik ut: 

Treåringene var på tur til Storskogen. Det hadde de bål og lekte i snøen. Fireåringene var på teknisk museum. Kjempegøy å se på alt de hadde der. Femåringene hadde førskolegruppe og lærte om former og farger. Alle har koset seg med grønnsakssuppe til lunch før vi gikk ut å lekte. 

Pluss noen bilder av og til. Det blir satt pris på og det er da virkelig ikke mer arbeidskrevende enn det rimet eller hva det var som ts fikk. 

Ting som bare angår mitt barn tas ved henting og levering.  

Skal man først skrive dagsrapport. Noe jeg er veldig vandt til, så tar det ikke mange minuttene å skrive noe som det der. Man skriver på mob, og er vandt til å bruke 5min av mellomvakten før jeg går hjem til det. Hos oss er det mellomvakten som har den jobben. Kan faktisk skrive det fra min egen mob også på banen hjem, men da blir det uten bilder selvfølgelig. Mykid er super, og den er kjempe enkel å bruke. 

Nei mye annet som tar mye unødvendig tid av dagen, enn akkurat den dagsrapporten.  

Foreldre som skal ha laaaange avhandlinger om dagen, eller tror man har tid til å lete etter en vott som er på avveie da de henter er værre. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk, jeg er lærer selv. Jeg er vant til 45-50-timersuker uten noen overtidsbetaling. Derfor er det enda mer provoserende at ikke de i verste fall kan ta fire min av den betalte lunsjen sin til å skrive rapport. I min jobb har jeg lunsjpause hver fjerde dag. 

Anonymkode: 48de6...5ae

Jeg er også lærer, og dette er noe av det mest usympatiske jeg har lest! 

Bruker du det samme argumentet på at du kan gå inn i en butikk og ta helgehandelen 5 minutter før butikken stenger også? 

Anonymkode: 2bb32...0f7

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, absinthia skrev:

Vi snakker heller med deg når du kommer.  Vi prioriterer heller å passe på at barnet ditt har det bra, i steden for å bruke tid på den rapporten hver dag. Mens en voksen er opptatt med å skrive på den iPaden, klokken 14.30, har tidligvakta gått hjem og det er bare en voksen som kan være helt oppmerksom på de 16 barna som er til stede på avdelingen i dag, dersom dette er på storeavdelingen. Et av disse barna trenger egentlig oppfølging av en hel voksenperson, men det får vi ikke ressurser til, før alle instanser har gjort sitt. 

På småbarnsavdelingen har også tidligvakta gått hjem og her er det også bare ett menneske til å passe på at Petter ikke lugger de andre 8 barna, til å trøste Trine og til å vekke Adrian som har tatt seg en lur , dersom den andre er opptatt med iPaden - vi har også et nytt barn som trenger å knytte seg til en voksen og lille Pernille må få medisinen sin. 

Vi prioriterer de som er fysisk tilstede og trenger oss mest. Vi synes det er veldig fint om vi heller kan snakke med deg personlig om hvordan ditt barns dag har vært. 

Har barnehagen sagt at de skal skrive rapport hver dag, eller tror du bare at dette er en plikt, fordi muligheten finnes der i mykid? 

 

Men her har jo de ansatte brukt tid på å skrive bare tull. Altså, når de først tar seg tid til å skrive noe, så skjønner jeg ikke hvorfor de ikke kan skrive noe skikkelig? Det tar jo ikke mer tid enn det de likevel har brukt på å skrive den latterlige "rapporten" de har skrevet. 

Personlig ville jeg ikke forventet rapport hver eneste dag, men et par ganger i uka hadde vært fint, da det gjerne er travelt under henting, og det er fint å ha en viss pekepinn på hva barnet har gjort på i barnehagen denne uka. Trenger heller ikke være mange setningene, men kort oppsummert. Hadde virkelig ikke tatt lenger tid enn de ansatte har brukt på tullemeldingen som er gjengitt i HI.

Ellers tenker jeg at det er vel en grunn til at man har valgt å ha MyKid i det hele tatt, og da kan man jo prøve å bruke det skikkelig og på en seriøs måte når det først brukes?

Anonymkode: 5a522...7d7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke hengt meg opp i dette Ts. Vi bruker også MyKid og noen dager skrives det noe om dagen, andre dager ikke. Når vi henter er fokuset mitt om det har vært en bra dag for barnet. Ikle så mye mer. Liker å vite om de har vært ute eller inne, eller på tur, men da spør jeg bare ved henting. Syns de som jobber i bgh tia rent mitt er skikkelig fine folk som jeg setter umåtelig pris på. 

Anonymkode: 7f202...083

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det var en fin rapport jeg 

Anonymkode: d7ac2...07f

Enig. Synes den sa mye om det som var viktig for barna/barnet. Mulig barnet har forfattet dette selv.  Litt kreativt, alt må ikke være gravalvorlig hele tiden.

Anonymkode: e640f...711

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På minstes avdeling skriver de bare på en tavle ganske kort om hva de har gjort den dagen, maks 4 setninger. Der leser jeg når jeg henter henne. Helt ok ordning, og jeg tror ikke det er spesielt tidskrevende for de ansatte. Det kan stå "I dag var vi ute og koste oss i årets første snø etter samlingsstund. Etterpå har vi kost oss inne med frilek og musikk" feks. Det holder for meg som dagsrapport, og er det noe spesielt morsomt eller et uhell/dumt som har skjedd akkurat mitt barn så får jeg beskjed ved henting. De skriver også opp når og hvor lenge hun har sovet, som er praktisk å vite. På eldstes avdeling får vi ukesbrev og plan for ny uke utsendt hver fredag. Det er en veldig fin og fyldig oversikt over uka som har vært, mye mer enn jeg ville forventet. Selvfølgelig veldig fint for oss foreldre å lese, men denne vet jeg ped.leder bruker litt ekstra tid på "utenom" som han sier :) Hadde vært helt ok med kortere ukesbrev også, har jobbet i barnehage selv og vet det er krevende dager med alt som skal gjøres. 

Anonymkode: 849e2...0aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Nemlig! 

Takk, jeg er lærer selv. Jeg er vant til 45-50-timersuker uten noen overtidsbetaling. Derfor er det enda mer provoserende at ikke de i verste fall kan ta fire min av den betalte lunsjen sin til å skrive rapport. I min jobb har jeg lunsjpause hver fjerde dag. 

du har avspasering som gjør opp for overtiden du merkelig nok trenger.

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nemlig! Det er noe slikt jeg ønsker meg. 

Det er snakk om én felles rapport for hele avdelingen. 

Anonymkode: 48de6...5ae

 

Anonymkode: b1c21...9dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er skilte foreldre. Jeg synes det er veldig ok å lese der den uka han ikke er med meg. Det er forøvrig veldig stor forskjell på å bruke 4 minutter på en god rapport enn å bruke hele dagen på å skrive rapporter. 

Anonymkode: 48de6...5ae

Det du gjør er å legge ansvaret over på barnehagen for å holde deg oppdatert på livet til barnet ditt når du ikke har ham.

Dersom det er hovedårsaken til at du vil ha utfyllende rapporter slik du beskriver det her foreslår jeg heller at du bedrer kommunikasjonen med barnefar. 

Anonymkode: dff21...f28

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er veldig merkelig at de ikke klarer å skrive bedre enn det. Jobber i helsesektoren hvor det ikke er avsatt ett minutt kontortid. Men vi klarer og MÅ skrive ordentlige rapporter HVER dag. Dette får de til om de vil. Det må jo ikke skrives profesjonelt eller noe. Bare kort om hva de har gjort i løpet av dagen. Tar det to minutter da? 

Anonymkode: bb4b6...589

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 8.11.2019 den 15.36, AnonymBruker skrev:

 

"Snø, snø nam, nam. Rulle rulle snøballer. Deilig lunsj og *navn på voksen* smiler. God helg".

 

Anonymkode: 48de6...5ae

Min tanke er at det er ikke noe problemer med innholdet, men måten det ble skrevet på.

Hadde de skrevet:"i dag har barna kost seg med å leke i snøen.  Den måtte også smakes på, så klart.  Etter en morsom lek ute smakte det godt med en deilig lunsj.  Alt i alt en flott dag for både store og små.  God helg", hadde du vel ikke reagert? 

Anonymkode: 090e2...a7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er skilte foreldre. Jeg synes det er veldig ok å lese der den uka han ikke er med meg. Det er forøvrig veldig stor forskjell på å bruke 4 minutter på en god rapport enn å bruke hele dagen på å skrive rapporter. 

Anonymkode: 48de6...5ae

Vel. At du ikke lenger får med deg «alt» må du faktisk regne med når du er skilt.

4 minutter på ditt barn, kanskje? Men ditt barn er ikke det eneste barnet. Dette er, som flere sier, en tidstyv uten like, og barnet ditt har MYE bedre av å være med noen som har fokus på å være tilstede der og da, i stedet for noen som sitter og tenker på hva de skal skrive i dagsrapporten.

Skjerp deg.

Anonymkode: a6a6b...806

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
På 8.11.2019 den 15.42, AnonymBruker skrev:

Vi er skilte foreldre. Jeg synes det er veldig ok å lese der den uka han ikke er med meg. Det er forøvrig veldig stor forskjell på å bruke 4 minutter på en god rapport enn å bruke hele dagen på å skrive rapporter. 

Anonymkode: 48de6...5ae

Gang 4 minutter med antall barn, så skjønner du kanskje hvorfor det blir en tidstyv. 

Med 20 barn tar det da 1,5 timer å skrive rapporter og det er da en mindre ansatt på avdelingen i det tidsrommet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, førstedamen skrev:

Gang 4 minutter med antall barn, så skjønner du kanskje hvorfor det blir en tidstyv. 

Med 20 barn tar det da 1,5 timer å skrive rapporter og det er da en mindre ansatt på avdelingen i det tidsrommet. 

Det er jo én rapport for hele avdelingen, ikke per barn.

Anonymkode: fd9c5...177

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...