Gå til innhold

Er de fleste mennesker kunnskapsløse?


AnonymBruker

Er de fleste mennesker kunnskapsløse?  

91 stemmer

  1. 1. Er du enig i påstanden at det gjennomsnittlige mennesket er litt "enkel" og mangler kunnskap om samfunnet og verden?

    • Ja
      71
    • Nei
      19


Anbefalte innlegg

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den åpenbare årsaken til det er ofte at de fornuftige argumentene ikke eksisterer. Har jeg erfart. 

Anonymkode: 57e84...930

Eventuelt at det skal være unødvendig å drive opplæring ovenfor noen som skal diskutere noe. Orker man ikke søke kunnskapen selv kan man ikke forvente at andre skal tilføre deg den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sirkelen
Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

Eventuelt at det skal være unødvendig å drive opplæring ovenfor noen som skal diskutere noe. Orker man ikke søke kunnskapen selv kan man ikke forvente at andre skal tilføre deg den.

En diskusjon er jo ment å være opplysende for begge parter, ved at ulike syn, argumenter og kilder til kunnskap møter hverandre.

Din type debatt ender jo opp slik:

Debattant A: Jeg mener X

Debattant B: Jeg mener Y

Debattant A: Hvorfor mener du Y?

Debattant B: Du må selv søke kunnskapen. Hvorfor mener du X?

Debattant A: Du må selv søke kunnskapen.

Etcetra...

 

Jeg kan være enig i at mange politiske debatter ofte fungerer slik, med endeløs konstatering av eget syn. Men dette er lite givende og kan knapt kalles en debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sirkelen skrev:

En diskusjon er jo ment å være opplysende for begge parter, ved at ulike syn, argumenter og kilder til kunnskap møter hverandre.

Din type debatt ender jo opp slik:

Debattant A: Jeg mener X

Debattant B: Jeg mener Y

Debattant A: Hvorfor mener du Y?

Debattant B: Du må selv søke kunnskapen. Hvorfor mener du X?

Debattant A: Du må selv søke kunnskapen.

Etcetra...

 

Jeg kan være enig i at mange politiske debatter ofte fungerer slik, med endeløs konstatering av eget syn. Men dette er lite givende og kan knapt kalles en debatt.

Jeg presenterer ikke eget syn i denne debatten, men hvordan ting er.

Politikere derimot presenterer i stor grad meninger. Meninger har en helt annen natur enn opplysninger.

Hva andre mener er givende og ikke tar jeg ikke tungt. Jeg er ikke medlem av forumet for andres del, men for min egen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
10 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Jeg presenterer ikke eget syn i denne debatten, men hvordan ting er.

Politikere derimot presenterer i stor grad meninger. Meninger har en helt annen natur enn opplysninger.

Hva andre mener er givende og ikke tar jeg ikke tungt. Jeg er ikke medlem av forumet for andres del, men for min egen.

Uten begrunnelse blir ditt syn kun en mening. Jeg kan ytre min mening om et tema så mye jeg vil, men uten enhver begrunnelse eller argumentasjon kan jeg ikke forvente at noen skal ta det seriøst. På et universitet kan man ta en professors ord som god fisk, men selv der er en kritisk holdning på plass. Særlig om det virker urimelig. På et internettforum har ingen noen slik autoritet.

Og som miljødebatten mellom oss viste tydelig, mangler du elementær miljø- og naturkunnskap. Av det slutter jeg (fordomsfullt nok) at ditt generelle kunnskapsnivå ikke er så høyt. Det kan være helt feil. Men dine innlegg overbeviser ikke om det motsatte.

Som sagt er diskusjonen mellom oss ufruktbar og bør avsluttes. Denne tråden bør brukes til en mer seriøs diskusjon av TS’ tema. 

Endret av Sirkelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sirkelen skrev:

Uten begrunnelse blir ditt syn kun en mening. Jeg kan ytre min mening om et tema så mye jeg vil, men uten enhver begrunnelse eller argumentasjon kan jeg ikke forvente at noen skal ta det seriøst. På et universitet kan man ta en professors ord som god fisk, men selv der er en kritisk holdning på plass. Særlig om det virker urimelig. På et internettforum har ingen noen slik autoritet.

Og som miljødebatten mellom oss viste tydelig, mangler du elementær miljø- og naturkunnskap. Av det slutter jeg (fordomsfullt nok) at ditt generelle kunnskapsnivå ikke er så høyt. Det kan være helt feil. Men dine innlegg overbeviser ikke om det motsatte.

Som sagt er diskusjonen mellom oss ufruktbar og bør avsluttes. Denne tråden bør brukes til en mer seriøs diskusjon av TS’ tema. 

Hadde det vært mitt syn hadde det vært min mening. Men det var altså ikke mitt syn.

Miljødebatten viste vel heller at du manglet kunnskapen. Verden ordner opp i dette selv, slik den alltid har gjort. Verden trenger ikke mennesket, og kvitter seg med det når tiden er inne. På samme måte som den kvittet seg med dinosaurene da deres tid var over.

Endret av Husholdning1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
På 29.10.2019 den 18.38, Stina234 skrev:

Tror det handler om interesse.  Er det noe du ikke er interessert i så skaffer du deg heller ikke en masse kunnskaper om emnet.

Jeg er enig. Skal samfunnet få en mer kunnskapsrik befolkning må folk øke sin interesse for et bredt spekter av samfunnsaktuelle områder, slik at de videreutdanner seg på egen hånd. Selv om skolen gir mye kunnskap, trenger man påfyll av kunnskap gjennom livet for å utvide sitt perspektiv og bli ajour med utviklingen. Det trengs en skikkelig kunnskapsdugnad, med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sirkelen
2 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Hadde det vært mitt syn hadde det vært min mening. Men det var altså ikke mitt syn.

Miljødebatten viste vel heller at du manglet kunnskapen. Verden ordner opp i dette selv, slik den alltid har gjort. Verden trenger ikke mennesket, og kvitter seg med det nær tiden er inne.

Verden er ute av stand til å ordne opp i de alvorlige problemer mennesker skaper. 
Men dette kan du lese mer om på egen hånd. Jeg avslutter debatten da du er faktaresistent, ref. mitt tidligere innlegg om temaet.

Endret av Sirkelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sirkelen skrev:

Verden er ute av stand til å ordne opp i de alvorlige problemer mennesker skaper. 
Men dette kan du lese mer om på egen hånd. Jeg avslutter debatten da du er faktaresistent, ref. mitt tidligere innlegg om temaet.

Nei, verden er ikke ute av stand til å ordne opp i de eventuelle problemer den selv har skapt. Vi vet dette fra historien. 

Du sier stadig du skal avslutte debatten, men fortsetter etter hver eneste gang. Det er vel ingen som tvinger deg til å komme med tilsvar?

Endret av Husholdning1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.10.2019 den 19.11, AnonymBruker skrev:

Det sier alt etter mitt syn. Det er selve skillet på en uintelligent person og en intelligent person. En intelligent person tilegner seg nyttig kunnskap. 

Anonymkode: 57e84...930

Tja. De aller smarteste tilegner seg jo ofte en del unyttig kunnskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
3 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Nei, verden er ikke ute av stand til å ordne opp i de eventuelle problemer den selv har skapt. Vi vet dette fra historien. 

Du sier stadig du skal avslutte debatten, men fortsetter etter hver eneste gang. Det er vel ingen som tvinger deg til å komme med tilsvar?

Helt riktig, men du kommer stadig med feiloppfatninger. Siden du er faktaresistent har videre debatt ingen funksjon annet enn å irritere øvrige KG-brukere. Samtalen mellom oss kan bare brukes til å illustrere faktaresistens i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
2 minutter siden, Thyra skrev:

Tja. De aller smarteste tilegner seg jo ofte en del unyttig kunnskap. 

Det stemmer. Selv ikke en intelligent person kan på forhånd avgjøre nytteverdien av all kunnskap, og allmenn kunnskap beriker livet uansett nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sirkelen skrev:

Helt riktig, men du kommer stadig med feiloppfatninger. Siden du er faktaresistent har videre debatt ingen funksjon annet enn å irritere øvrige KG-brukere. Samtalen mellom oss kan bare brukes til å illustrere faktaresistens i praksis.

Nei, jeg kommer ikke med feiloppfatninger. At du ikke vil tro på realitetene er en feil som ligger hos deg, ikke hos meg.

Det kan den, men det skjer på motsatt måte av hva du tror for de brukerne som har kunnskap om temaene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Verden ordner opp i dette selv, slik den alltid har gjort. Verden trenger ikke mennesket, og kvitter seg med det når tiden er inne. På samme måte som den kvittet seg med dinosaurene da deres tid var over.

Verden sendte en bestilling på en stor meteoritt for å få utslettet dinosaurene når de ble plagsomme? 

:ler:

Yeah right. 

Anonymkode: 57e84...930

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Verden sendte en bestilling på en stor meteoritt for å få utslettet dinosaurene når de ble plagsomme? 

:ler:

Yeah right. 

Anonymkode: 57e84...930

Verden styrer verden. Overrasker det deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Verden sendte en bestilling på en stor meteoritt for å få utslettet dinosaurene når de ble plagsomme? 

:ler:

Yeah right. 

Anonymkode: 57e84...930

Haha, det er neppe slik verden fungerer 😊

Verden er ikke noe automatisk selvregulerende system, særlig ikke etter at mennesker overtok kontrollen med sine enorme endringer av hele klodens biosfære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Verden styrer verden. Overrasker det deg?

Det overrasker meg at meteoritter kommer fra verden. All vitenskap slår fast uten tvil at de kommer fra verdensrommet. 

 

Anonymkode: 57e84...930

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Sirkelen skrev:

Haha, det er neppe slik verden fungerer 😊

Verden er ikke noe automatisk selvregulerende system, særlig ikke etter at mennesker overtok kontrollen med sine enorme endringer av hele klodens biosfære.

Selvsagt er verden et selvregulerende system. Verden har gjort mennesket til jordens herskere for en liten periode.

Endret av Husholdning1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det overrasker meg at meteoritter kommer fra verden. All vitenskap slår fast uten tvil at de kommer fra verdensrommet. 

 

Anonymkode: 57e84...930

Og verdensrommet er som kjent en del av verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
3 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Nei, jeg kommer ikke med feiloppfatninger. At du ikke vil tro på realitetene er en feil som ligger hos deg, ikke hos meg.

Det kan den, men det skjer på motsatt måte av hva du tror for de brukerne som har kunnskap om temaene.

Jeg tror ikke på noe uten dokumentasjon eller argumentasjon. Repetisjon teller som sagt ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...