Gå til innhold

Er de fleste mennesker kunnskapsløse?


AnonymBruker

Er de fleste mennesker kunnskapsløse?  

91 stemmer

  1. 1. Er du enig i påstanden at det gjennomsnittlige mennesket er litt "enkel" og mangler kunnskap om samfunnet og verden?

    • Ja
      71
    • Nei
      19


Anbefalte innlegg

De fleste tror selv at de er bedre og smartere enn gjennomsnittet, så ja. Folk tror folk flest er kunnskapsløse (de er det og. Jeg er supersmart)

Anonymkode: 77500...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sirkelen
Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

Jeg har fått med meg det. Det du tror stemmer imidlertid fortsatt ikke. 

Du har ikke fremlagt noe argument eller grunnlag for ditt syn. Selvfølgelig finnes det «fagidioter» og «nerder» (beklager om begrepene oppfattes nedsettende) som bare er opptatt av én ting, men selv disse absorberer nesten alltid mye generell kunnskap og. Og de som ikke vet nesten noe utenfor sitt felt er ikke egentlig intelligente. Nesten enhver kan bli en ekspert ved å lese om bare ett tema lenge nok. Intelligens er unødvendig til det.

Som sagt, dine innlegg sier bare at du VET at ditt og datt er sant, og du VET at andre tar feil. Dette overbeviser ingen. Strengt tatt burde det ikke overbevise deg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste tror selv at de er bedre og smartere enn gjennomsnittet, så ja. Folk tror folk flest er kunnskapsløse (de er det og. Jeg er supersmart)

Anonymkode: 77500...f87

Det er lettere å gjenkjenne andres kunnskapsløshet enn sin egen.

Vi fyller inn «hull» i egen kunnskap med antakelser, spekulasjon og tilogmed fantasi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sirkelen skrev:

Du har ikke fremlagt noe argument eller grunnlag for ditt syn. Selvfølgelig finnes det «fagidioter» og «nerder» (beklager om begrepene oppfattes nedsettende) som bare er opptatt av én ting, men selv disse absorberer nesten alltid mye generell kunnskap og. Og de som ikke vet nesten noe utenfor sitt felt er ikke egentlig intelligente. Nesten enhver kan bli en ekspert ved å lese om bare ett tema lenge nok. Intelligens er unødvendig til det.

Som sagt, dine innlegg sier bare at du VET at ditt og datt er sant, og du VET at andre tar feil. Dette overbeviser ingen. Strengt tatt burde det ikke overbevise deg heller.

Intelligens kreves for å forstå.

Om det overbeviser noen er ikke viktig. Hvis en selv vil ha kunnskap setter en seg inn i tematikken og får det bekreftet. Hvis ikke får man bare fortsette å leve uten kunnskapen. Hvis man fortsetter å leve uten kunnskapen vil man bli korrigert når man skriver noe som ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sirkelen skrev:

Det er lettere å gjenkjenne andres kunnskapsløshet enn sin egen.

Vi fyller inn «hull» i egen kunnskap med antakelser, spekulasjon og tilogmed fantasi.

Det var faktisk et ganske intelligent utsagn. Slutter aldri å bli overrasket på Internett.

Anonymkode: 77500...f87

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sirkelen
1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Intelligens kreves for å forstå.

Om det overbeviser noen er ikke viktig. Hvis en selv vil ha kunnskap setter en seg inn i tematikken og får det bekreftet. Hvis ikke får man bare fortsette å leve uten kunnskapen. Hvis man fortsetter å leve uten kunnskapen vil man bli korrigert når man skriver noe som ikke stemmer.

Du har et underlig kunnskapssyn. Hvor finner du kunnskap?

I likhet med miljødebatten mellom oss tidligere, tror jeg denne diskusjonen ikke er fruktbar. Vi har for ulikt syn på hva en debatt er. Konstatering av eget (tvilsomme) syn holder bare ikke for meg. 
Vi avslutter debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det var faktisk et ganske intelligent utsagn. Slutter aldri å bli overrasket på Internett.

Anonymkode: 77500...f87

Hvis man gransker egne kunnskaper skikkelig, ser man lett at det stemmer. Det er slik mennesket er laget, våre apeforfedre kunne ikke slå opp i en forskningsartikkel i Nature hver gang de fant et rart bær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sirkelen skrev:

Du har et underlig kunnskapssyn. Hvor finner du kunnskap?

I likhet med miljødebatten mellom oss tidligere, tror jeg denne diskusjonen ikke er fruktbar. Vi har for ulikt syn på hva en debatt er. Konstatering av eget (tvilsomme) syn holder bare ikke for meg. 
Vi avslutter debatten.

Jeg finner kunnskap hos kunnskapskildene. 

Konstatering av faktum holder ikke for deg tenker jeg vi sier. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Jeg finner kunnskap hos kunnskapskildene. 

Konstatering av faktum holder ikke for deg tenker jeg vi sier. 

 

Nevn én kunnskapskilde da?

Lykke til videre med å spre ubegrunnede (feil)oppfatninger på KG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sirkelen skrev:

Nevn én kunnskapskilde da?

Lykke til videre med å spre ubegrunnede (feil)oppfatninger på KG.

Internett.

Om klientellet på KG tror det er feiloppfatninger, så gjør det meg lite. Det samme klientellet tror vindmøller støyer voldsomt, og at skattetrekk er hva de betaler i skatt. 

Endret av Husholdning1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. 

Og det hjelper ikke at evnen til kildekritikk begrenser seg til "Er jeg enig i det som står her? Da er det riktig." 

Internett har ødelagt verden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
4 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Internett.

8m klientellet på KG tror det er feiloppfatninger, aå gjør det med like. Det samme klientellet tror vindmøller støyer voldsomt, og at skattetrekk er hva de betaler i skatt. 

«Kilde: Internett»

Ja, det skrev jeg i oppgaver i starten av ungdomsskolen og. Heldigvis utvikler man seg. Klart det er mye uvitenhet på KG.

Vi runder av samtalen her, den bidrar ikke konstruktivt til trådens tema.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Sirkelen skrev:

«Kilde: Internett»

Ja, det skrev jeg i oppgaver i starten av ungdomsskolen og. Heldigvis utvikler man seg. Klart det er mye uvitenhet på KG.

Vi runder av samtalen her, den bidrar ikke konstruktivt til trådens tema.

 

Er internett en kilde til kunnskap? Det er selvsagt vanvittig mange underkilder på internett, men underkildene til kunnskap må ses mot tema det søkes kunnskap om. Det hjelper lite å hente kunnskap fra Lovdata om det man vil vite er temperaturen på Kolahalvøya. 

Endret av Husholdning1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Er internett en kilde til kunnskap? Det er selvsagt vanvittig mange underkilder på internett, men underkildene til kunnskap må ses mot tema det søkes kunnskap om. Det hjelper lite å hente kunnskap fra Lovdata om det man vil vite er temperaturen på Kolahalvøya. 

Akkurat det er helt sant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ca. 68% av alle i Norge ligger mellom 90 og 110 i IQ. med andre ord er de fleste gjennomsnittlige, du spør derimot om kunnskap og ikke intelligens, men en av intelligens er evnen til å erverve og inneha kunnskap om ting, så de henger i stor grad sammen. 

De fleste er altså ca. like kunnskapsrike, og om en vanlig person definerer folk flest som kunnskapsløs, faller de sannsynligvis under den samme definisjonen selv. Med andre ord er det avhengig av hvordan man vurderer kunnskapsløshet. Om man har kunnskapen til en vanlig person som referansepunkt, er de fleste verken kunnskapsløse eller kunnskapsrike, de er helt vanlige.

Det kan derimot være at man opplever andre som kunnskapsløse, til tross for at de ikke er det, fordi de har andre interesser og kunnskap om andre ting enn deg. Om dette er en ting du kan veldig mye om vil du bli overasket over at den andre personen ikke kan noe om det, og potensielt oppleve den personen som kunnskapsløs selv om den i realiteten ikke er det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sirkelen
9 minutter siden, Guile skrev:

Ja. 

Og det hjelper ikke at evnen til kildekritikk begrenser seg til "Er jeg enig i det som står her? Da er det riktig." 

Internett har ødelagt verden. 

Det er på det nivået tilstanden er, stort sett.

Internett skulle bringe verden sammen og spre kunnskap og forståelse til alle verdenshjørner, ref. mange av de tidlige Internett-pionerene og H.G. Wells idé om en «World Brain» på 1920-30-tallet.

Det nøyaktig motsatte skjer nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen

Hadde jeg vært religiøs ville jeg sagt at Internett var Satans måte å spre babelsk forvirring over kloden en gang til, ref. historien om Babels tårn.

Men som ateist nøyer jeg med å fastslå at det samme skjer uten hjelp fra Satan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Sirkelen skrev:

Du har ikke fremlagt noe argument eller grunnlag for ditt syn.

Den åpenbare årsaken til det er ofte at de fornuftige argumentene ikke eksisterer. Har jeg erfart. 

Anonymkode: 57e84...930

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den åpenbare årsaken til det er ofte at de fornuftige argumentene ikke eksisterer. Har jeg erfart. 

Anonymkode: 57e84...930

Jeg har erfart det samme, men velger å gi folk noen sjanser til å mekke sammen et argument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...