Gå til innhold

Er de fleste mennesker kunnskapsløse?


AnonymBruker

Er de fleste mennesker kunnskapsløse?  

91 stemmer

  1. 1. Er du enig i påstanden at det gjennomsnittlige mennesket er litt "enkel" og mangler kunnskap om samfunnet og verden?

    • Ja
      71
    • Nei
      19


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Sirkelen
5 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Intelligente mennesker har vidt forskjellige interesser. Å tro at folk er mindre intelligent fordi de ikke prioriterer samfunn og vitenskap høyt blant sine interesser vitner om manglende kunnskap.

Jeg tror ikke det stemmer. Intelligente folk utvikler tidlig en bred horisont, rettet mot verden i sin helhet. Dette fenomenet er lett å observere hos barn.

Endret av Sirkelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sirkelen skrev:

Jeg tror ikke det stemmer. Intelligente folk utvikler tidlig en bred horisont, rettet mot verden i sin helhet. Dette fenomenet er lett å observere hos barn.

Du TROR. Jeg VET.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Du TROR. Jeg VET.

Det stemmer ikke. Dine innlegg har en tendens til å mangle begrunnelse, og blir derfor ikke så interessante som bidrag til en diskusjon. Jeg viser til mitt opprinnelige innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
4 timer siden, 007_008_007 skrev:

Snarere tvert imot. I dag har ALLE ekstremt mye kunnskaper om alle mulige temaer (ironivarsel). For eks. er det den tråd her på KG om barnevernet og hvor fæle de er. Kommentarene er en fornøyelig skue å lese. Folk i dag synser for mye uten at de nødvendigvis vet. Alle skal gi uttrykk for sine meninger og dersom de tar feil, så vil de fleste ikke innrømme det. Å evne å ta til seg ny kunnskap, innrømme at en tok feil og endre sine tankemønstre er det få som gjør.

Dette er bekymringsverdige tegn på at vi beveger oss mot et postfaktuelt samfunn. Vi må gjenreise respekten for faglig begrunnet og solid kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sirkelen skrev:

Det stemmer ikke. Dine innlegg har en tendens til å mangle begrunnelse, og blir derfor ikke så interessante som bidrag til en diskusjon. Jeg viser til mitt opprinnelige innlegg.

Hvis innleggene trenger ytterligere begrunnelse så er det fordi man har for lite kunnskap til å forstå dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sirkelen
1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Hvis innleggene trenger ytterligere begrunnelse så er det fordi man har for lite kunnskap til å forstå dem. 

Som nevnt tidligere er ikke innlegg uten begrunnelse av interesse for meg eller de fleste andre. Jeg henviser til det opprinnelige innlegget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sirkelen skrev:

Som nevnt tidligere er ikke innlegg uten begrunnelse av interesse for meg eller de fleste andre. Jeg henviser til det opprinnelige innlegget. 

Man velger nå selv om man vil lese innlegg eller ikke. Er man interessert i å lære mer om temaene er det bare å oppsøke et helt nett av informasjon. Ønsker man ikke er det bare å la vær. Lar man vær blor det ikke mer kunnskap. Men man er ikke mindre intelligent av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
2 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Man velger nå selv om man vil lese innlegg eller ikke. Er man interessert i å lære mer om temaene er det bare å oppsøke et helt nett av informasjon. Ønsker man ikke er det bare å la vær. Lar man vær blor det ikke mer kunnskap. Men man er ikke mindre intelligent av den grunn.

Det var ikke det jeg mente i innlegget, bare at det er en sammenheng mellom intelligens og generell, omfattende og faglig begrunnet kunnskap om verden. Det står jeg for. Klart det finnes sjeldne unntak.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sirkelen skrev:

Det var ikke det jeg mente i innlegget, bare at det er en sammenheng mellom intelligens og generell, omfattende og faglig begrunnet kunnskap om verden. Det står jeg for. Klart det finnes sjeldne unntak.

 

Unntakene er ikke sjeldne. Det du kaller unntak er det vanlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

Unntakene er ikke sjeldne. Det du kaller unntak er det vanlige.

Nei, det tviler jeg sterkt på. Du tenker kanskje på middels intelligens? Jeg mener høy intelligens. Jeg har til gode å møte en intelligent person som mangler kunnskap om verden.  Vi må bare innse at vi er uenige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sirkelen skrev:

Nei, det tviler jeg sterkt på. Du tenker kanskje på middels intelligens? Jeg mener høy intelligens. Jeg har til gode å møte en intelligent person som mangler kunnskap om verden.  Vi må bare innse at vi er uenige.

DU har til gode å møte der. Jeg møter det stadig vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

DU har til gode å møte der. Jeg møter det stadig vekk.

Jeg må basere meg på min egen erfaring og det resonnement jeg skrev opprinnelig. En person uten nysgjerrighet på verden har svært lav sannsynlighet for å ha utpreget høy intelligens. Selvfølgelig kan personen ha stor kompetanse på sitt område, men har nok kun middels intelligens, muligens endel høyere enn middels også. Vi har alle møtt eksperter og folk med en snever, altoppslukende interesse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sirkelen

Manglene i skoleverket har mye av skylden for at det er slik, ved å hurtig passere gjennom en masse stoff med veldig generell og overfladisk kunnskap. Verden består av detaljer og nyanser, og det burde være mer plass til (og krav til) dybdekunnskap i skolen. Ikke i alt, men i noen temaer. Slik blir folk bedre rustet til å tilegne seg ny og solid kunnskap senere i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gjennomsnittlige mennesket vet jeg ikke.. Men det finnes ihvertfall utrolig mange kunnskapsløse, mindre intelligente mennesker i verden

Anonymkode: 6da1c...c82

Disse bidrar klart til å trekke snittet ned. Noen mennesker har en grunnleggende motstand mot kunnskap, slik vannavstøtende maling avstøter vann. De oppfatter kunnskap som en trussel mot deres egenproduserte verdensbilde, og vil finne grunner til ikke å sjekke fakta eller avvise fakta som blir presentert for dem. Strengt tatt er slike folk mer faktaresistente enn uvitende. Det finnes endel faktaresistente barn, men ofte utvikles dette senere som en metode for å skjule egen latskap.

Endret av Sirkelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en sånn person som ikke vet noe om politikk utover overskriftene i VG og Aftenposten. Stemmer blankt fordi jeg ikke vet eller bryr meg. Vet ingenting om monarkiet vårt heller. Sport er jeg også helt håpløs på. Jeg hadde for eksempel aldri hørt om Vibeke Skofterud før hun døde. Kjente folk og kjendiser på generell basis kan jeg ingenting om, ser ikke så mye sosiale medier, film eller serier. Geografi er jeg ganske håpløs på, vet de fleste land i Europa, men ingen hovedstader. Sliter med norske kommuner. Kan noe historie og viktige datoer. Ikke minst har jeg lite kunnskaper om bil og generell teknologi. 

Kan en del om det som interesserer meg da så det er ikke helt tomt i hodet, men jeg har absolutt lite allmennkunnskaper. Virker helt meningsløst for meg å lære hvem som er statsminister i andre land, eller hvor Syria egentlig ligger bare for at andre skal oppfatte meg smart. Å mangle allmennkunnskaper påvirker jo ikke meg og mitt liv i noe særlig stor grad. 

Anonymkode: 443ad...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, Sirkelen skrev:

Jeg må basere meg på min egen erfaring og det resonnement jeg skrev opprinnelig. En person uten nysgjerrighet på verden har svært lav sannsynlighet for å ha utpreget høy intelligens. Selvfølgelig kan personen ha stor kompetanse på sitt område, men har nok kun middels intelligens, muligens endel høyere enn middels også. Vi har alle møtt eksperter og folk med en snever, altoppslukende interesse. 

Du baserer deg på noe du TROR. Selv om det ikke er slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

Du baserer deg på noe du TROR. Selv om det ikke er slik. 

Jeg viser til tidligere innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sirkelen skrev:

Jeg viser til tidligere innlegg.

Jeg har fått med meg det. Det du tror stemmer imidlertid fortsatt ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen tvil om at verden blir dummere. Årsaken er blant annet at det med internett har blitt en enorm tilgang på kunnskap og informasjon. Alt for mange stoler på kilder de ikke burde stole på og setter seg lite inn i fakta om temaer som opptar dem. 

I stedet for å hente kunnskap fra vitenskapelige kilder på nett så leser en hva influencere, bloggere og realitykjendiser skriver om saken. 

Jeg er oppgitt over hvor mye latterlig vås som forfattes om mitt fagområde. Vranglæren er omfattende. 

Så ja, jeg mener at vi går feil vei. Vi blir dummere og dummere. Noe som til slutt kommer til å endre maktstrukturene i verden. 

 

Anonymkode: 57e84...930

image.jpeg.2639d20e7978d04175f026d10003b0f7.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...