Gå til innhold

Er de fleste mennesker kunnskapsløse?


AnonymBruker

Er de fleste mennesker kunnskapsløse?  

91 stemmer

  1. 1. Er du enig i påstanden at det gjennomsnittlige mennesket er litt "enkel" og mangler kunnskap om samfunnet og verden?

    • Ja
      71
    • Nei
      19


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kommer an på hvor mye kunnskap en regner som ok for et menneske.

Hvor mye om alt er nok?

Anonymkode: 4c290...f26

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjennomsnittlige mennesket vet jeg ikke.. Men det finnes ihvertfall utrolig mange kunnskapsløse, mindre intelligente mennesker i verden

Anonymkode: 6da1c...c82

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste har vel overfladisk kunnskap om samfunn og verden. Dvs det de leser i overskrifter og hører på nyheter. Jeg tror de fleste mangler dypere kunnskap, fordi det krever at en setter seg inn i. Syns det er få som ser sammenhenger og forbindelser. Men folk er ikke enklere nå enn før. Tror faktisk en er mer opplyst. Men at vi er blitt mer egosentriske er også tilfelle, så litt delt der. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at verden blir dummere. Årsaken er blant annet at det med internett har blitt en enorm tilgang på kunnskap og informasjon. Alt for mange stoler på kilder de ikke burde stole på og setter seg lite inn i fakta om temaer som opptar dem. 

I stedet for å hente kunnskap fra vitenskapelige kilder på nett så leser en hva influencere, bloggere og realitykjendiser skriver om saken. 

Jeg er oppgitt over hvor mye latterlig vås som forfattes om mitt fagområde. Vranglæren er omfattende. 

Så ja, jeg mener at vi går feil vei. Vi blir dummere og dummere. Noe som til slutt kommer til å endre maktstrukturene i verden. 

 

Anonymkode: 57e84...930

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det handler om interesse.  Er det noe du ikke er interessert i så skaffer du deg heller ikke en masse kunnskaper om emnet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Stina234 said:

Tror det handler om interesse.  Er det noe du ikke er interessert i så skaffer du deg heller ikke en masse kunnskaper om emnet.

akkurat hva jeg skulle skrive, de fleste besitter mye kunnskap, men det er mye kunnskap som er helt uinteressant for andre. Det jeg synes er spennende og viktig er nødvendigvis ikke hva andre synes er spennende og viktig. 

Anonymkode: 52004...eaa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Stina234 said:

Tror det handler om interesse.  Er det noe du ikke er interessert i så skaffer du deg heller ikke en masse kunnskaper om emnet.

 

 

2 minutter siden, AnonymBruker said:

akkurat hva jeg skulle skrive, de fleste besitter mye kunnskap, men det er mye kunnskap som er helt uinteressant for andre. Det jeg synes er spennende og viktig er nødvendigvis ikke hva andre synes er spennende og viktig. 

Anonymkode: 52004...eaa

Så når noen tror at Mexico er nabolandet til Syria (ekte tilfelle), forklaringen er at den personen er ikke interessert i geografi, men sikkert sitter med mye kunnskap om andre ting?

Anonymkode: ce946...bfa

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kunnskapsrik på noen områder, men håpløs på andre. Viktig å kjenne sin egen begrensning.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

 

 

Så når noen tror at Mexico er nabolandet til Syria (ekte tilfelle), forklaringen er at den personen er ikke interessert i geografi, men sikkert sitter med mye kunnskap om andre ting?

Anonymkode: ce946...bfa

ja, kanskje personen kan navnet og historien til alle fotballspillere på flere lag, men vet ikke hvem som er statsminister. Kanskje noen kan legge den mest perfekte sminken men ikke vet hvordan et vikepliktskilt ser ut. Summen av kunnskap hos disse fiktive personene kan fortsatt være høy.

Anonymkode: 52004...eaa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at komplett mangel på allmennkunnskap sier ingenting om personens intelligens?Ok da.

Anonymkode: ce946...bfa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, Stina234 skrev:

Tror det handler om interesse.  Er det noe du ikke er interessert i så skaffer du deg heller ikke en masse kunnskaper om emnet.

Både enig og uenig. Det finnes temaer jeg mener alle burde ha grunnleggende faktabaserte kunnskaper om. Samfunn og politikk er eksempler på slike temaer. Fordi historien viser oss hvor galt det kan gå når mennesker mangler grunnleggende kunnskaper om hva som skjer i samfunnet rundt dem. Og hvorfor det skjer. 

Så finnes det en masse temaer der personlige interesser styrer hvor mye kan kan og vet om temaet. 

Romfart, religion og sport er eksempler på slike temaer mener jeg. 

 

 

Anonymkode: 57e84...930

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener at komplett mangel på allmennkunnskap sier ingenting om personens intelligens?Ok da.

Anonymkode: ce946...bfa

Det sier alt etter mitt syn. Det er selve skillet på en uintelligent person og en intelligent person. En intelligent person tilegner seg nyttig kunnskap. 

Anonymkode: 57e84...930

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det sier alt etter mitt syn. Det er selve skillet på en uintelligent person og en intelligent person. En intelligent person tilegner seg nyttig kunnskap. 

Anonymkode: 57e84...930

Kan du forklare?

Anonymkode: ce946...bfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det sier alt etter mitt syn. Det er selve skillet på en uintelligent person og en intelligent person. En intelligent person tilegner seg nyttig kunnskap. 

Anonymkode: 57e84...930

Hva er nyttig kunnskap? 

Anonymkode: a93ca...296

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du forklare?

Anonymkode: ce946...bfa

En intelligent person forstår hvilke kunnskaper som tjener personen godt. Og tilegner seg disse. Og da ikke utelukkende styrt av interesser. 

En mindre intelligent person tenker kun på interesser. Og vil tilegne seg omfattende kunnskaper om f.eks livsstil eller donuts. Og ingen ting annet. Denne personen vil være helt uvitende om hvem som er statsminister og hva de forskjellige politiske partiene står for. 

Begge eksempler satt på spissen. 

Anonymkode: 57e84...930

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva er nyttig kunnskap? 

Anonymkode: a93ca...296

Kunnskap som er til nytte for verden og samfunnet man lever i. Med nytte mener jeg at det er kunnskap som er et gode for alle. 

Feks en kur for kreft, ende fattigdom, slutt på alle konflikter osv. Igjen satt på spissen. 

Anonymkode: 57e84...930

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...