Gå til innhold

Er de fleste mennesker kunnskapsløse?


AnonymBruker

Er de fleste mennesker kunnskapsløse?  

91 stemmer

  1. 1. Er du enig i påstanden at det gjennomsnittlige mennesket er litt "enkel" og mangler kunnskap om samfunnet og verden?

    • Ja
      71
    • Nei
      19


Anbefalte innlegg

Jeg kjenner faktisk folk som kan navn og alder på alle de tåpelige Kardashian-folkene. I tillegg til nærmest hver eneste detalj om deres offentlige liv.

Men de har absolutt NULL peiling på hvilke politikere som sitter i regjeringsposter, hvem som er statsleder i forskjellige land (ikke en gang Danmark eller Sverige har de peiling på) eller annet nyttig informasjon fra samfunn eller politikk.

Anonymkode: f621c...5ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kjenner faktisk folk som kan navn og alder på alle de tåpelige Kardashian-folkene. I tillegg til nærmest hver eneste detalj om deres offentlige liv.

Men de har absolutt NULL peiling på hvilke politikere som sitter i regjeringsposter, hvem som er statsleder i forskjellige land (ikke en gang Danmark eller Sverige har de peiling på) eller annet nyttig informasjon fra samfunn eller politikk.

Anonymkode: f621c...5ed

Men i følge AB 52004...eaa har de sikkert lik mengde kunnskap, og begge type kunnskap er like gode. Jeg er svært uenig i det, men det finnes åpenbart folk som mener det..

Anonymkode: ce946...bfa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen

Man kan jo se det positive i dette. De fleste har svart Ja og innser dermed at også de mangler kunnskap om verden. Vi innser med andre ord våre begrensninger, det er viktigste trinn for å bli bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen tvil om at verden blir dummere. Årsaken er blant annet at det med internett har blitt en enorm tilgang på kunnskap og informasjon. Alt for mange stoler på kilder de ikke burde stole på og setter seg lite inn i fakta om temaer som opptar dem. 

I stedet for å hente kunnskap fra vitenskapelige kilder på nett så leser en hva influencere, bloggere og realitykjendiser skriver om saken. 

Jeg er oppgitt over hvor mye latterlig vås som forfattes om mitt fagområde. Vranglæren er omfattende. 

Så ja, jeg mener at vi går feil vei. Vi blir dummere og dummere. Noe som til slutt kommer til å endre maktstrukturene i verden. 

 

Anonymkode: 57e84...930

Verden blir også mer og mer slik at alle får samme informasjon. Twitter, instagram, youtube...

 

Før var det slik at man måtte oppsøke informasjon selv... ikke idag.

 

Jeg er redd for fremtiden!

Anonymkode: 58f5f...260

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner faktisk folk som kan navn og alder på alle de tåpelige Kardashian-folkene. I tillegg til nærmest hver eneste detalj om deres offentlige liv.

Men de har absolutt NULL peiling på hvilke politikere som sitter i regjeringsposter, hvem som er statsleder i forskjellige land (ikke en gang Danmark eller Sverige har de peiling på) eller annet nyttig informasjon fra samfunn eller politikk.

Anonymkode: f621c...5ed

Mette er statsminister i Danmark, Lofven (eller hvordan det skrives) er statsminister i Sverige...

 

Men ja, det er vel ikke noe galt at folk har som hobby å følge personer de liker, men hvis de ikke kan ''basic stuff'' så er det jo et problem.. huffameg

Anonymkode: 58f5f...260

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

En intelligent person forstår hvilke kunnskaper som tjener personen godt. Og tilegner seg disse. Og da ikke utelukkende styrt av interesser. 

En mindre intelligent person tenker kun på interesser. Og vil tilegne seg omfattende kunnskaper om f.eks livsstil eller donuts. Og ingen ting annet. Denne personen vil være helt uvitende om hvem som er statsminister og hva de forskjellige politiske partiene står for. 

Begge eksempler satt på spissen. 

Anonymkode: 57e84...930

Det vil si at dersom man har de "rette" interessene så kan man fremstå som mye mer intelligent enn man egentlig er. 

Anonymkode: 7ab44...952

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det vil si at dersom man har de "rette" interessene så kan man fremstå som mye mer intelligent enn man egentlig er. 

Anonymkode: 7ab44...952

Nei. Ikke fremstår. Man er mer intelligent enn de som ikke har de rette interessene. 

Satt på spissen. De fleste har jo forskjellige interesser. 

Anonymkode: 57e84...930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen

Verden er inne i en spiral av fordumming. Man kan ikke styre folks mediebruk, så har store problemer med å se en virkelig løsning. Fordypelse er nødvendigvis alltid mer «kjedelig» enn kjapp underholdning, så man kan ikke gjøre annet enn oppfordre til å ta samfunnsansvar ved å lese mer seriøst stoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er svært kunnskapsrik. Dett pga at jeg husker stort sett alt jeg leser og har alltid gjort det.

Sitter med en drøss info i hodet jeg svært sjelden får brukt.

Anonymkode: a72e6...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Både enig og uenig. Det finnes temaer jeg mener alle burde ha grunnleggende faktabaserte kunnskaper om. Samfunn og politikk er eksempler på slike temaer. Fordi historien viser oss hvor galt det kan gå når mennesker mangler grunnleggende kunnskaper om hva som skjer i samfunnet rundt dem. Og hvorfor det skjer. 

Så finnes det en masse temaer der personlige interesser styrer hvor mye kan kan og vet om temaet. 

Romfart, religion og sport er eksempler på slike temaer mener jeg. 

 

 

Anonymkode: 57e84...930

Godt poeng.  Tror du er inne på noe der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Så når noen tror at Mexico er nabolandet til Syria (ekte tilfelle), forklaringen er at den personen er ikke interessert i geografi, men sikkert sitter med mye kunnskap om andre ting?

Anonymkode: ce946...bfa

Hva? Er ikke Mexico nabolandet til Syria? ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Jeg er enig i at mange mange, kanskje de fleste mangler kunnskaper om verden. Det gjør dem ikke "enkle". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Ikke fremstår. Man er mer intelligent enn de som ikke har de rette interessene. 

Satt på spissen. De fleste har jo forskjellige interesser. 

Anonymkode: 57e84...930

Nei, man er ikke mer intelligent. Man har annen kunnskap. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Sirkelen said:

Man kan jo se det positive i dette. De fleste har svart Ja og innser dermed at også de mangler kunnskap om verden. Vi innser med andre ord våre begrensninger, det er viktigste trinn for å bli bedre!

Eventuelt innser vi kun andres begrensninger. 

Anonymkode: ea488...2e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Nei, man er ikke mer intelligent. Man har annen kunnskap. 

All kunnskap er likeverdig. Er det din påstand? 

Anonymkode: 57e84...930

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

All kunnskap er likeverdig. Er det din påstand? 

Anonymkode: 57e84...930

Var det det jeg skrev?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Var det det jeg skrev?

Det kan tolkes slik ja. 

 

Anonymkode: 57e84...930

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan tolkes slik ja. 

 

Anonymkode: 57e84...930

Om man velger å tolke noe som ikke står skrevet ut fra det som står skrevet ja. Du, som andre, bør lese det som står skrevet.

Endret av Husholdning1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Om man velger å tolke noe som ikke står skrevet ut fra det som står skrevet ja. Du, som andre, bør lese det som står skrevet.

Eller du kan presisere hva du mener. 

Jeg lever fint med min tolkning. Ingen fare med det. 

Anonymkode: 57e84...930

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...