Gå til innhold

Er vi trygdede late og udugelige?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Juks skrev:

Så derfor er uføretrygden faktisk en god løsning. 

Men jeg kan innrømme at det er "farlig" å gjøre den for høy. Med tanke på at mange risikerer å søke seg til trygd. Men det er en annen debatt. Jeg mener enda at dem som nå er uføretrygdet i skrivende stund, av åpenbare grunner, ikke bør sitte å ha vondt i levra fordi dem får støtteutbetalinger hver måned. Dem bidrar dem også. Selv om det er veldig få som ser det, annet enn selve "utgiftsposten" som skjer gjennom betalingen.

Din peis. 😜 Er det deg igjen. Har ikke rukket å se på det enda, men vi kan godt ta den debatten om litt. Vet ikke hva statsbudsjettet har skrevet om det. Må ta en kalkulasjon etter å ha funnet det ;) 

Jeg ser poengene dine godt. Men uansett om pengene sirkuleres er vi uføre en utgift. I varierende grad, selvsagt. Jeg skal se litt på dette etterhvert, hva som tilbakeføres til samfunnet av en ufør i snitt, i form av skatter og avgifter.

Anonymkode: d1205...a4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Warrior
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du tar ikke hvilken som helst jobb? Og er ikke lat men aktiv og mer trent enn mange i jobb. Hører du selv hva du sier og hvordan du øker stigmaet?

Anonymkode: 60464...6e8

Tror du alle uføre sitter på rumpa hele dagen? Det er mange mange grunner til at noen blir ufør. Det er ikke bare fysisk sykdom. Jeg elsker å trene. Problem med det?

Nei jeg tar ikke hvilken som helst jobb. Å jobbe i en jobb jeg ikke likte hadde gjort meg enda sykere. Det hadde ikke gått enkelt og greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hva føler du om det, da?

Anonymkode: c1c4a...2f2

Føler ikke så mye, da der er slik det er. Det er en realitet, så jeg trenger ikke å ha så mye følelser rundt dette. Jeg koster staten penger, slik er situasjonen akkurat nå.

Anonymkode: d1205...a4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Føler ikke så mye, da der er slik det er. Det er en realitet, så jeg trenger ikke å ha så mye følelser rundt dette. Jeg koster staten penger, slik er situasjonen akkurat nå.

Anonymkode: d1205...a4a

Men hva FØLER du om det?

Føler du deg som en byrde? Føler at du ikke er verdt kostnaden?

Anonymkode: c1c4a...2f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser poengene dine godt. Men uansett om pengene sirkuleres er vi uføre en utgift. I varierende grad, selvsagt. Jeg skal se litt på dette etterhvert, hva som tilbakeføres til samfunnet av en ufør i snitt, i form av skatter og avgifter.

Anonymkode: d1205...a4a

Jeg tror det er en usannsynlig og umulig kalkulasjon. Svaret blir basert på indisier. Enkelt og greit fordi legger du som ufør igjen enn hundrings på Narvesen gjennom et varekjøp, så må du følge hele hundringsen gjennom hele systemet helt til den er "oppbrukt", altså kommet i 0. Det tar år, og flere hundre tusen mottakere. Går faktisk ikke an å bare se hundringsen gjennom første eller andre kjøpeledd. Kjeden til hundringsen sirkulerer langt og lenge, og på et eller annet tidspunkt i sirkuleringen så når en bit av den kanskje deg også. 

Det sier seg selv at hadde ikke den uføre hatt denne hundringsen, så ville den ikke kunne blitt sirkulert. Og denne sirkuleringen skaper samfunn-, personlige- og økonomiske gevinster for staten og individer. 

Folk som ellers er umyndiggjort til å bidra i samfunnet. 

Endret av Juks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men hva FØLER du om det?

Føler du deg som en byrde? Føler at du ikke er verdt kostnaden?

Anonymkode: c1c4a...2f2

Jeg føler som sagt ikke noe om det. Jeg ser på regnestykket at jeg koster staten penger. Enkelt og greit. Jeg har ikke noe behov for å føle så mye rundt det?

Jeg har allerede sagt at jeg/vi er en byrde. Det er en logisk slutning av et regnestykke som går i minus.

Anonymkode: d1205...a4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvordan skal vi få alle disse syke menneskene ut i jobb da? Jeg hører bare surmuling men ingen som foreslår løsninger. Kunne man ha tvunget arbeidsgiverne til å ta inn en viss % med mennesker som har lite restarbeidsevne slik at de også får bidratt litt?

Hvem vil f.eks ha meg, som sliter med vrangforestillinger, hallusinasjoner og er manisk depressiv? Jeg fungerer godt i de periodene jeg er manisk, men ender opp med skremme kollegaer med væremåten min og blir bedt av sjefen om å dra hjem ( eller han ringer legevakt ). Jeg har prøvd meg i forskjellige jobber en alltid fått fyken i det vrangforestillingene blusset opp ( selv på utplasseringsplasser hos NAV ), så hvor er det egentlig jeg kan være hvor jeg også blir godtatt slik at jeg kan bidra istedet for å være snylter? Og da mener jeg ikke å jobbe for trygda ( Siden det er enorm utgiftspost for staten og skattebetalerne ) men at arbeidsplassen faktisk betaler deg akkurat den samme lønna de samme kollegaene dine får for akkurat samme jobben. 

Anonymkode: 92e92...23e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Juks skrev:

Jeg tror det er en usannsynlig og umulig kalkulasjon. Svaret blir basert på indisier. Enkelt og greit fordi legger du som ufør igjen enn hundrings på Narvesen gjennom et varekjøp, så må du følge hele hundringsen gjennom hele systemet helt til den er "oppbrukt", altså kommet i 0. Det tar år, og flere hundre tusen mottakere. Går faktisk ikke an å bare se hundringsen gjennom første eller andre kjøpeledd. Kjeden til hundringsen sirkulerer langt og lenge, og på et eller annet tidspunkt i sirkuleringen så når en bit av den kanskje deg også. 

Det sier seg selv at hadde ikke den uføre hatt denne hundringsen, så ville den ikke kunne blitt sirkulert. 

Jo, men jeg ville bare ta det fra der den uføre faktisk brukte pengene. F.eks vil staten tjene mer på skatter og avgifter om denne kjøpte mye røyk og alkohol, da dette er tungt avgiftsbelagt.

Anonymkode: d1205...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo, men jeg ville bare ta det fra der den uføre faktisk brukte pengene. F.eks vil staten tjene mer på skatter og avgifter om denne kjøpte mye røyk og alkohol, da dette er tungt avgiftsbelagt.

Anonymkode: d1205...a4a

Mye mulig, men jeg tenker at staten likevel tar inn anslagsvis 90 av 100 kroner i løpet av kjeden i skatter og avgifter. Hvis vi da regner inn andre samfunnsgevinster, så tror jeg ikke vi er langt unna 0,- etterhvert. Dette er selvfølgelig bare et anslag fra en mann som sitter å drikker kaffe og ser på frosten på bakken, en rolig søndags formiddag. ;) 

Jeg tror jeg har levert mitt bidrag i denne tråden. Nå er det dusj! Snakkes plutselig i en annen tråd - 3,2!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo, men jeg ville bare ta det fra der den uføre faktisk brukte pengene. F.eks vil staten tjene mer på skatter og avgifter om denne kjøpte mye røyk og alkohol, da dette er tungt avgiftsbelagt.

Anonymkode: d1205...a4a

Hei, troll.

Dette var lavmål, du antyder at uføre bruker mye penger på tobakk og alkohol?

Hallo i luken...

Anonymkode: c1c4a...2f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, men jeg ville bare ta det fra der den uføre faktisk brukte pengene. F.eks vil staten tjene mer på skatter og avgifter om denne kjøpte mye røyk og alkohol, da dette er tungt avgiftsbelagt.

Anonymkode: d1205...a4a

Fokuser mer på hvorfor folk i Norge har blitt uføre. Her er Røverstaten en kraftig bidragsyter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Juks skrev:

Mye mulig, men jeg tenker at staten likevel tar inn anslagsvis 90 av 100 kroner i løpet av kjeden i skatter og avgifter. Hvis vi da regner inn andre samfunnsgevinster, så tror jeg ikke vi er langt unna 0,- etterhvert. Dette er selvfølgelig bare et anslag fra en mann som sitter å drikker kaffe og ser på frosten på bakken, en rolig søndags formiddag. ;) 

Jeg tror jeg har levert mitt bidrag i denne tråden. Nå er det dusj! Snakkes plutselig i en annen tråd - 3,2!

Bra. Takk for innsatsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, troll.

Dette var lavmål, du antyder at uføre bruker mye penger på tobakk og alkohol?

Hallo i luken...

Anonymkode: c1c4a...2f2

Nei, jeg antyder at det finnes mennesker som bruker mer penger enn andre penger på alkohol og tobakk. Uføre som arbeidstakere. Gammel som ung. Kvinne som mann.

Burde være åpenbart, syns du ikke:-)?. Men du finner sikkert mer å surre om, du:-)

Anonymkode: d1205...a4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, jeg antyder at det finnes mennesker som bruker mer penger enn andre penger på alkohol og tobakk. Uføre som arbeidstakere. Gammel som ung. Kvinne som mann.

Burde være åpenbart, syns du ikke:-)?. Men du finner sikkert mer å surre om, du:-)

Anonymkode: d1205...a4a

Du og.

Hvem er de neste du skal ta?

Anonymkode: c1c4a...2f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste på uføretrygd er nesten pensjonister. Dette er folk som er blitt syke før de rakk å nå pensjonsalderen. 

Av de 350.000 uføretrygdede er ca 200.000 kvinner og ca 150.000 menn.

Ca 120.000 av de 350.000 er folk som er godt oppe i 60-årene der snittet er på ca 64 år (Aldersgruppa 60 - 67 år)

Den andre svære gruppa (over 125.000 uføretrygdede) er folk godt oppe i 50-årene, der snittet er på ca 55 år (Aldersgruppa 50 - 59 år)

Totalt sett er nesten 250.000 av de 350.000 uføre og syke, mellom 50 - 66 år gamle.

Så disse folkene vil om ikke så lenge være pensjonister - det skjer automatisk ved fylte 67 år for de uføre. 

Med andre ord er det kun 100.000 uføre sånn ca, som er under 50 år og de aller, aller fleste blant disse er alvorlig syke. 

På tide å slutte å snakke dr!tt om uføre bare fordi de ennå ikke har fylt 67 år. Er det sånn at man er en "byrde" når man er 64 år, men slipper hetsen fra mørkeblå idioter når man fyller 67 år og går over til alderspensjon, eller hvordan er det nå igjen de mørkeblå idiot-trollene tenker? 

Forøvrig var det flere uføre i prosentandel i årene 2003 - 2004. Da var andelen 10,5%. Nå er andelen 10,2%. Ingenting kritisk slik en del noldus idioter prøver å fremstille det som. Samtidig går antallet folk som er på AAP, kraftig NED. Men det glemmer de å ta med selvsagt.

Anonymkode: 658d7...431

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg føler som sagt ikke noe om det. Jeg ser på regnestykket at jeg koster staten penger. Enkelt og greit. Jeg har ikke noe behov for å føle så mye rundt det?

Jeg har allerede sagt at jeg/vi er en byrde. Det er en logisk slutning av et regnestykke som går i minus.

Anonymkode: d1205...a4a

Men da er dine verdier utifra hvor mye penger en person er verdt, og de fleste mener at mennesker har verdi uavhengig av hvor mye skatt de betaler. At du går et slikt ekstremt pengefokus og mener at det er guden som avgjør verdi får være ditt problem. De fleste forstår at mennesker er verdt mer enn penger, og at en person uten inntekt kan være den som stanset ens egne rike ræv fra å ta selvmord, fordi de var der på en måte de rike kompisene ikke var. For å ta et ekstremt eksempel. De fleste annerkjenner at mennesklig kontakt, empati, forhold osv er viktigere enn hvor mye penger noen har i lommeboka. Man blir ikke glad og elsket av det. Det virker heller ikke som om dette verdisynet ditt gjør deg glad og lykkelig når du bruker flere timer på å skrive denne slags innlegg på kg. Jeg var her for et par timer siden og skrev et par innlegg, og når jeg sjekker innom her nå så skriver du fortsatt. Jeg mener at det snakker for seg selv om hvor bra verdisystemet ditt er, der mennesker skal måles i penger. 

Anonymkode: 4f43c...497

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes det er rart at så mange er 100 % arbeidsuføre. Skjønner selvsagt hvis man sitter i rullestol eller har ALS.
 

Men at man feks ikke kan bidra en gang  i uka eller måneden. Feks en ekstravakt på et sykehjem, holde noen eldre i hånda eller dryppe noen tørre øyne på et sykehjem. Alle monner drar. Selv springer jeg beina av meg for å hjelpe våre gamle og syke og har pådratt meg senebetennelse akkurat nå, men har en super arbeidsgiver som gjør at jeg nå kan være på jobb med litt andre oppgaver enn tungt stell. Jeg er i miljøarbeid og vi driver med håndarbeid og andre ting for de eldre. Når betennelsen har lagt seg er jeg i gang igjen :) 

Anonymkode: eea8f...e87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg synes det er rart at så mange er 100 % arbeidsuføre. Skjønner selvsagt hvis man sitter i rullestol eller har ALS.
 

Men at man feks ikke kan bidra en gang  i uka eller måneden. Feks en ekstravakt på et sykehjem, holde noen eldre i hånda eller dryppe noen tørre øyne på et sykehjem. Alle monner drar. Selv springer jeg beina av meg for å hjelpe våre gamle og syke og har pådratt meg senebetennelse akkurat nå, men har en super arbeidsgiver som gjør at jeg nå kan være på jobb med litt andre oppgaver enn tungt stell. Jeg er i miljøarbeid og vi driver med håndarbeid og andre ting for de eldre. Når betennelsen har lagt seg er jeg i gang igjen :) 

Anonymkode: eea8f...e87

Fordi ingen vil ansette noen som kan jobbe litt, nå og da.

Anonymkode: c1c4a...2f2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er rart at så mange er 100 % arbeidsuføre. Skjønner selvsagt hvis man sitter i rullestol eller har ALS.
 

Men at man feks ikke kan bidra en gang  i uka eller måneden. Feks en ekstravakt på et sykehjem, holde noen eldre i hånda eller dryppe noen tørre øyne på et sykehjem. Alle monner drar. Selv springer jeg beina av meg for å hjelpe våre gamle og syke og har pådratt meg senebetennelse akkurat nå, men har en super arbeidsgiver som gjør at jeg nå kan være på jobb med litt andre oppgaver enn tungt stell. Jeg er i miljøarbeid og vi driver med håndarbeid og andre ting for de eldre. Når betennelsen har lagt seg er jeg i gang igjen :) 

Anonymkode: eea8f...e87

Jeg er forøvrig 56 år og har hatt god helse alltid! Men har venninner og menn som er naboer som er blitt uføre og stusser over at de både kan dra på utenlandsturer, sykle, ha hund, delta i trimmen  vi har her på lokalet men altså likevel ikke er i stand til å gå ut noe som helst i arbeid. For meg virker de til å ha bedre helse enn både NEG selv og flere av mine arbeidende kolleger!

Anonymkode: eea8f...e87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi ingen vil ansette noen som kan jobbe litt, nå og da.

Anonymkode: c1c4a...2f2

Det er bare tull! Sykehjem, hjemmesykepleien etc skriker etter ekstravakter. Dere trengs i aller høyeste grad! Eller er kravet ditt at du skal ha100% fast stilling som du uansett er for syk til?

systemet legger opp til at uføre skal kunne jobbe litt ekstra og på tilkalling uten å miste stønad. 

Anonymkode: eea8f...e87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...