Gå til innhold

Er vi trygdede late og udugelige?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt for at vi skal ha det sikkerhetsnettet vi har. Absolutt. Vi må ta vare på syke også. Men la oss være ærlige om hva uføreutbetalinger er og ikke finne unnskyldninger som "Jeg betaler skatt av pengene jeg får gratis".  Jeg er enig med deg: de unnskyldningene fører til mer stigma(og minner om at vi må ha mer fokus på samfunnsøkonomi på skolen) 

Anonymkode: b4443...f24

Helt enig. Slikt som dette og at uføre nekter plent å innrømme at det finnes snyltere øker stigmaet.

Jeg fatter ikke at dette er noe vanskelig å innse? Å påstå at en bidrar ved å betale skatt av penger en får gratis, er da så bort i natta man kan få det? Samt at om en er så syndig å snakke om at noen snylter, skal hver eneste uføretrygdet ta dette som et personlig angrep på seg selv?

Hvordan går det an å ikke kunne diskutere dette på en normal måte?

Anonymkode: d1205...a4a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, AnonymBruker skrev:
Er vi late trygdede en for stor byrde for samfunnet? Lever vi et liv i sus og dus på fete trygder mens resten må jobbe og slite for å fø på oss? Det er det intrykket man sitter igjen med etter å ha lest i kommentarfeltene i nettavisene. Selv visse autoritetspersoner her på KG insinuerer det samme.
 
Vi er mange som arbeidet så lenge vi kunne, før sykdommer, arbeidsskader og liknende satte stopp for arbeidskarrieren, og vi måtte bite i det sure eplet å sykemelde oss og senere bli uføretrygdet. Vi kanskje snakker for lite om den store eksistensielle krise det er å bli uføretrygdet. Det er så mye man mister, og man har ikke noe valg. Drømmer om studier, karriere, sosialt sammenheng og nettverk, økonomi forsvinner fra oss og det gjør vondt!
 
Hvis vi ikke fungerer i arbeidslivet, hva bør da gjøres med oss? Er et nakkeskudd for brutalt? Det ville nå ihvertfall frigjort midler til skatteletter for de som holder hjulene i gang. Kanskje nok til en nyere bil, eller en ekstra sydentur?

Anonymkode: 57edf...4f5

Ingen skal ha dårlig samvittighet fordi dem er uføretrygdet. Ettersom arbeidskapasiteten er så lav, så ville du uansett ikke ha hatt noen plass i yrkeslivet. Arbeidsgivere vil ikke ha deg. 

Likevel bidrar du til nevnte arbeidsgivere. Din trygdeutbetaling virker kanskje høy for å være "ubrukelig", men pengene går jo direkte inn til samfunnet gjennom sirkulasjon. Du bruker pengene, du bidrar til fellesskapet, du gjør at arbeidere får ta ut høyere lønn eller lønn i det hele tatt og du er med på å opprettholde inflasjonen. 

Ettersom Norge har det skatte- og avgiftssystemet dem har på absolutt alt du foretar deg, har AS Norge i løpet av noen år hentet inn nesten alt av pengene som dem har gitt deg. I en evig sirkulasjon. Så selv om du får utbetalt f.eks 300.000,- i 2019, vil staten har melket tilbake alle pengene igjen i løpet av en stund. 

Hadde du ikke vært her, altså hadde du og alle andre uføretrygdede ikke bidratt, ville arbeidsgivere og lønnsmottakere havnet i en større krise. Flere ville havnet som arbeidsledig. På den måten kan du si at med bruken av din trygd i det dagligdagse, er med på å gi en heldig sjel en halv arbeidsplass - som igjen unngår en halv arbeidsledig. I tillegg til at nesten alt du bruker går tilbake til staten. 

Det kalles samfunnsgevinster.

Av og til kan det lønne seg å ta hodet ut av ræva og løfte blikket. Tenk større enn den utbetalingen du som uføretrygdet får. Og slutt å å ha dårlig samvittighet. 

Endret av Juks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har betalt dette, med velferdssataen i tankene, disse pengene går til meg, deg, og alle andre som får ting dekket eller redusert, når det kommer til offentlige tilbud og tjenester.

IKKE GRATIS. Er du helt teit, eller? Jeg skjønte forresten ikke egentlig hva du skrev, siden det manglet noen ord der. Men jeg oppfattet at du mente at noen får noe gratis, og det er på ingen måte tilfellet. Om ikke ungene har betalt noe, så er det noen, som har betalt noe, et eller annet sted.

Anonymkode: c1c4a...2f2

Jo, du får det helt gratis. Nei, du har ikke betalt noe som helst. Vi kunne som sagt fjernet skatt av uføretrygd uten at det hadde gjort en forskjell. 

Nei, jeg er ikke teit. Jeg forstår bare bedre enn deg hvordan et samfunn fungerer. Det er derimot ganske teit å tro at du bidrar ved å betale skatt av noe du får gratis. 

At du sier ungene betaler skatt, eller noen andre et eller annet sted, er bare for teit. Ikke prøv å legg noe mellom. Du får penger gratis. Du tar penger fra statskassa uten å bidra. Og nei, det lille du har bidrar i yrkesaktivt liv er på ingen måte nok til å ha betalt for seg selv. 

Nei, at ungene dine betaler skatt, gjør ikke pengene du får noe mindre gratis. 

Du lever på staten. Ferdig med det. 

Anonymkode: b4443...f24

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Juks skrev:

Ingen skal ha dårlig samvittighet fordi dem er uføretrygdet. Ettersom arbeidskapasiteten er så lav, så ville du uansett ikke ha hatt noen plass i yrkeslivet. Arbeidsgivere vil ikke ha deg. 

Likevel bidrar du til nevnte arbeidsgivere. Din trygdeutbetaling virker kanskje høy for å være "ubrukelig", men pengene går jo direkte inn til samfunnet gjennom sirkulasjon. Du bruker pengene, du bidrar til fellesskapet, du gjør at arbeidere får ta ut høyere lønn eller lønn i det hele tatt og du er med på å opprettholde inflasjonen

Ettersom Norge har det skatte- og avgiftssystemet dem har på absolutt alt du foretar deg, har AS Norge i løpet av noen år hentet inn nesten alt av pengene som dem har gitt deg. I en evig sirkulasjon. Så selv om du får utbetalt f.eks 300.000,- i 2019, vil staten har melket tilbake alle pengene igjen i løpet av en stund. 

Hadde du ikke vært her, hadde du og alle andre bidratt, ville arbeidsgivere og lønnsmottakere havnet i en større krise. Flere ville havnet som arbeidsledig. På den måten kan du si at med bruken av din trygd i det dagligdagse, er med på å gi en heldig sjel en halv arbeidsplass - som igjen unngår en halv arbeidsledig. I tillegg til at nesten alt du bruker går tilbake til staten. 

Det kalles samfunnsgevinster.

Av og til kan det lønne seg å ta hodet ut av ræva og løfte blikket. Tenk større enn den utbetalingen du som uføretrygdet får. Og slutt å å ha dårlig samvittighet. 

😂 Noe så dumt.. 

Anonymkode: b4443...f24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

😂 Noe så dumt.. 

Anonymkode: b4443...f24

Dét er faktisk en realitet, uansett hvor dumt du synes det høres ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Slikt som dette og at uføre nekter plent å innrømme at det finnes snyltere øker stigmaet.

Jeg fatter ikke at dette er noe vanskelig å innse? Å påstå at en bidrar ved å betale skatt av penger en får gratis, er da så bort i natta man kan få det? Samt at om en er så syndig å snakke om at noen snylter, skal hver eneste uføretrygdet ta dette som et personlig angrep på seg selv?

Hvordan går det an å ikke kunne diskutere dette på en normal måte?

Anonymkode: d1205...a4a

De føler seg som snyldere. De vet så altfor godt at de tar mer enn de gir. Derfor treffer det de, og de tar det personlig. 

Anonymkode: b4443...f24

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo, du får det helt gratis. Nei, du har ikke betalt noe som helst. Vi kunne som sagt fjernet skatt av uføretrygd uten at det hadde gjort en forskjell. 

Nei, jeg er ikke teit. Jeg forstår bare bedre enn deg hvordan et samfunn fungerer. Det er derimot ganske teit å tro at du bidrar ved å betale skatt av noe du får gratis. 

At du sier ungene betaler skatt, eller noen andre et eller annet sted, er bare for teit. Ikke prøv å legg noe mellom. Du får penger gratis. Du tar penger fra statskassa uten å bidra. Og nei, det lille du har bidrar i yrkesaktivt liv er på ingen måte nok til å ha betalt for seg selv. 

Nei, at ungene dine betaler skatt, gjør ikke pengene du får noe mindre gratis. 

Du lever på staten. Ferdig med det. 

Anonymkode: b4443...f24

Jeg tenkte mer på at foreldrene har betalt skatt i all tid, men vær så god, lev i din egen boble, jeg forstår nå at du er et barn selv, og svarer ut i fra dine egne, begrensede, erfaringer.

Lykke til videre i livet.

Anonymkode: c1c4a...2f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Juks skrev:

Ingen skal ha dårlig samvittighet fordi dem er uføretrygdet. Ettersom arbeidskapasiteten er så lav, så ville du uansett ikke ha hatt noen plass i yrkeslivet. Arbeidsgivere vil ikke ha deg. 

Likevel bidrar du til nevnte arbeidsgivere. Din trygdeutbetaling virker kanskje høy for å være "ubrukelig", men pengene går jo direkte inn til samfunnet gjennom sirkulasjon. Du bruker pengene, du bidrar til fellesskapet, du gjør at arbeidere får ta ut høyere lønn eller lønn i det hele tatt og du er med på å opprettholde inflasjonen. 

Ettersom Norge har det skatte- og avgiftssystemet dem har på absolutt alt du foretar deg, har AS Norge i løpet av noen år hentet inn nesten alt av pengene som dem har gitt deg. I en evig sirkulasjon. Så selv om du får utbetalt f.eks 300.000,- i 2019, vil staten har melket tilbake alle pengene igjen i løpet av en stund. 

Hadde du ikke vært her, hadde du og alle andre bidratt, ville arbeidsgivere og lønnsmottakere havnet i en større krise. Flere ville havnet som arbeidsledig. På den måten kan du si at med bruken av din trygd i det dagligdagse, er med på å gi en heldig sjel en halv arbeidsplass - som igjen unngår en halv arbeidsledig. I tillegg til at nesten alt du bruker går tilbake til staten. 

Det kalles samfunnsgevinster.

Av og til kan det lønne seg å ta hodet ut av ræva og løfte blikket. Tenk større enn den utbetalingen du som uføretrygdet får. Og slutt å å ha dårlig samvittighet. 

Bortsett fra at dette også gjelder arbeidstakere. Som da gjør en innsats for pengene de får. De skaper verdier. En uføretrygdet skaper verdier med penger denne får gratis av staten.

For å sette det på spissen er uføretrygdede vandrende lommebøker utstedt av staten. Staten kunne like godt satt disse pengene i sirkulasjon selv og tjent mye på dem, som oljefondet. 

Forskjellen er bare at de holder liv i 350000 stk ved å gi pengene til de uføre.

Anonymkode: d1205...a4a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Juks skrev:

Dét er faktisk en realitet, uansett hvor dumt du synes det høres ;) 

Nåja. 

Det er det ikke. 

Uføretrygd bidrar ikke med noe annet enn å ta penger fra statskassa. 

Vi kunne betalt bo og mat, og det hadde ikke gjort noen forskjell, uansett hvor mye du prøver å bortforklare det. 

Vi får se om denne modellen din går så fint som du sier når antall uføreteygdede øker markant. 

Du ser selv det du skriver vare er vissvass, men man må jo rettferdiggjøre trygdeytelser på en måte, og da var det en av mange udugelige måter å gjøre det på. 

Ufløretrygd er bra å ha. Syke må også få leve. Men det bidrar ikke med noe annet enn å være et pengesluk. 

Anonymkode: b4443...f24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte mer på at foreldrene har betalt skatt i all tid, men vær så god, lev i din egen boble, jeg forstår nå at du er et barn selv, og svarer ut i fra dine egne, begrensede, erfaringer.

Lykke til videre i livet.

Anonymkode: c1c4a...2f2

Beklager å si det, men du når ikke den du siterer til leggen engang.

Anonymkode: d1205...a4a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnet hadde ikke gått rundt uten trygdede. De jobber frivillig og står på uten å forlange en skit tilbake. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bortsett fra at dette også gjelder arbeidstakere. Som da gjør en innsats for pengene de får. De skaper verdier. En uføretrygdet skaper verdier med penger denne får gratis av staten.

For å sette det på spissen er uføretrygdede vandrende lommebøker utstedt av staten. Staten kunne like godt satt disse pengene i sirkulasjon selv og tjent mye på dem, som oljefondet. 

Forskjellen er bare at de holder liv i 350000 stk ved å gi pengene til de uføre.

Anonymkode: d1205...a4a

Selvfølgelig gjelder dette alle. Og arbeidstakere betyr jo gevinst. Men man kan ikke kaste uføretrygdede under en stol å si at dem ikke har en plass i det økonomiske fellesskapet. Dem er med på å opprettholde at pengene sirkulerer. Vi snakker om mennesker som likevel ikke har en plass i arbeidslivet. Skal trygdeordningen falle fullstendig ifra, så vil arbeidsmarkedet og den norske økonomien bli hardt rammet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nåja. 

Det er det ikke. 

Uføretrygd bidrar ikke med noe annet enn å ta penger fra statskassa. 

Vi kunne betalt bo og mat, og det hadde ikke gjort noen forskjell, uansett hvor mye du prøver å bortforklare det. 

Vi får se om denne modellen din går så fint som du sier når antall uføreteygdede øker markant. 

Du ser selv det du skriver vare er vissvass, men man må jo rettferdiggjøre trygdeytelser på en måte, og da var det en av mange udugelige måter å gjøre det på. 

Ufløretrygd er bra å ha. Syke må også få leve. Men det bidrar ikke med noe annet enn å være et pengesluk. 

Anonymkode: b4443...f24

Med mindre man da har jobbet en stund først og dermed har betalt flerfoldige tusen til statskassa i mange år... 🙄

Anonymkode: c1c4a...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Kaisada skrev:

Samfunnet hadde ikke gått rundt uten trygdede. De jobber frivillig og står på uten å forlange en skit tilbake. 

Sånn bortsett fra de 100 milliardene som går med årlig, da:-)

Anonymkode: d1205...a4a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt for at vi skal ha det sikkerhetsnettet vi har. Absolutt. Vi må ta vare på syke også. Men la oss være ærlige om hva uføreutbetalinger er og ikke finne unnskyldninger som "Jeg betaler skatt av pengene jeg får gratis".  Jeg er enig med deg: de unnskyldningene fører til mer stigma(og minner om at vi må ha mer fokus på samfunnsøkonomi på skolen) 

Anonymkode: b4443...f24

De pengene jeg får har jeg selv innbetalt til pensjonsfondet i 25 år. Det er ikke gratis. Skal dere begynne å trekk meg for innbetalt forsikring også da. Det er det samme som å godta at dere ikke får alderspensjon det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Beklager å si det, men du når ikke den du siterer til leggen engang.

Anonymkode: d1205...a4a

Det er kanskje fordi den jeg siterer er et provokativt troll som ikke er interessert i å diskutere realiteter.

Anonymkode: c1c4a...2f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nåja. 

Det er det ikke. 

Uføretrygd bidrar ikke med noe annet enn å ta penger fra statskassa. 

Vi kunne betalt bo og mat, og det hadde ikke gjort noen forskjell, uansett hvor mye du prøver å bortforklare det. 

Vi får se om denne modellen din går så fint som du sier når antall uføreteygdede øker markant. 

Du ser selv det du skriver vare er vissvass, men man må jo rettferdiggjøre trygdeytelser på en måte, og da var det en av mange udugelige måter å gjøre det på. 

Ufløretrygd er bra å ha. Syke må også få leve. Men det bidrar ikke med noe annet enn å være et pengesluk. 

Anonymkode: b4443...f24

Hæ? Her tilegnet du meg meninger som ikke stemmer med det jeg skrev. 

Jeg mener det jeg skriver: uføretrygd er med på å opprettholde arbeidsmarkedet og den økonomiske situasjonen. Og i det lange løp har nesten hele uføreutbetalingen havnet tilbake igjennom skatter og avgifter. 

Endret av Juks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Med mindre man da har jobbet en stund først og dermed har betalt flerfoldige tusen til statskassa i mange år... 🙄

Anonymkode: c1c4a...2f2

Ja, og hatt barnetrygd i 18 år, gratis skole, gratis skoleskyss, gratis sykehus, frikort osv.

Anonymkode: d1205...a4a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Medisinsk bruker skrev:

De pengene jeg får har jeg selv innbetalt til pensjonsfondet i 25 år. Det er ikke gratis. Skal dere begynne å trekk meg for innbetalt forsikring også da. Det er det samme som å godta at dere ikke får alderspensjon det.

Hva er summen totalt du har betalt inn disse 25 årene, da?

Anonymkode: d1205...a4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte mer på at foreldrene har betalt skatt i all tid, men vær så god, lev i din egen boble, jeg forstår nå at du er et barn selv, og svarer ut i fra dine egne, begrensede, erfaringer.

Lykke til videre i livet.

Anonymkode: c1c4a...2f2

Så flink du er med personangrep og hersketeknikker :)

At dine foreldre har betalt skatt i all tid, har ingen ting å si. 

Det er der vi to er ulike. Du lever i en boble hvor du ikke forstår samfunnsøkonomi og hvordan et samfunn holdes i gang. 

Jeg er voksen og godt bereist, og har derfor de erfaringer innabords som gir meg kunnskap om hvordan uføretrygdede påvirker samfunnsøkonomien. Og samtidig er jeg godt nok i matte til å forstå at vi slett ikke bidrar så mye som yrkesaktive at det å leve på staten halve/hele livet dekkes av det vi har betalt inn. 

Du får fortsette å rettferdiggjøre uføretrygd med st gud og hvermansen betaler for deg. Så for slike som meg de realistisk på det, og tjene opp de verdier som er nødvendige så våre barn og barnebarn er sikret når velferdsstaten går dunken. 

Se bare på hvordan folk sykemeldes i hytt og pine, det blir fler og fler uføretrygdede og flere og flere innvandrere som skal ha sin del av kaka. 

Lys fremtid? Neppe. 

 

Anonymkode: b4443...f24

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...