Gå til innhold

Er vi trygdede late og udugelige?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi uføre bidrar jo selvfølgelig til statskassen! Moms og avgifter på mat, klær, biler, boliger, frisør, kafe(vanlig oppholdssted for uføre), vaskehjelp(for de som trenger det), osv. ALT vi bruker de stakkars kronene vi får fra staten på bidrar jo til at samfunnet går rundt. De bidrar til at våre barn og familier kan jobbe og skatte istedenfor å være hjemme å ta seg av hus og hjem når vi ikke kan. 
 

Men vi får jo «gratis» penger, personlig føler jeg at det å være kronisk syk er verdt vær krone vi får, for det er fader meg HARDT å være syk... Evig takknemlig for systemet som gjør det mulig å ha inntekt uten å jobbe når man er syk og folk kan si hva de vil. Men jeg syntes det er så mye bedre å si at sykdom er en byrde, ikke menneskene. 

Anonymkode: f82b3...f0a

Jeg tror holdninger som dette er med på å øke stigmaet rundt de uføre. At de/vi ikke en gang skjønner at vi ikke bidrar med en krone, men er 100% utgifter klinger ikke bra i ørene på en som gjør en innsats for pengene.

Anonymkode: d1205...a4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, Husholdning1 skrev:

De fleste normale mennesker er i stand til å se faktum. Og trygd er selvsagt en byrde for samfunnet, uavhengig av om det er uføretrygd, alderstrygd eller amdre trygdeordninger. 

Uførepensjon er innført etter demokratiske prinsipper. Mobbere av denne gruppen er selvsagt ikke normale.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Husholdning1 skrev:

De fleste uføretrygdede er oppegående nok til ikke å ta livet sitt, samtidig som de er oppegående nok til å forstå at de er en byrde. Det er jo ikke noe folk synes, men et faktum.

Det kan du ikke vite, ikke om man tenker rent samfunnsøkonomisk engang.  Å være en støtte for sine nærmeste kan føre til at disse holder lengre i jobb.  Dessuten er det vanskelig å si hvordan det ville påvirke samfunnet hvis alle visste at det ikke finnes sikkerhetsnett.  Det man vant på at folk jobbet seg til et dødelig hjerteinfarkt, ville man kanskje tape på lavere tillit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Husholdning1 skrev:

De fleste normale mennesker er i stand til å se faktum. Og trygd er selvsagt en byrde for samfunnet, uavhengig av om det er uføretrygd, alderstrygd eller amdre trygdeordninger. 

Dette stemmer. Det er en byrde, men en nødvendig byrde. Tar man vekk de økonomiske støtteordningene til uføretrygd, alderspensjon og andre ytelser, vil vi raskt få et samfunn som er lite hyggelig for alle.

Det spørs om ikke byrden uten ytelser ville vært større enn byrden med ytelser.

Anonymkode: d1205...a4a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Men vi ER en byrde. Vi bidrar ikke med en krone i statskassen og er et pengesluk uten like.

Jeg gir blaffen i hva folk syns om det, og at de ikke liker at jeg ikke bidrar. Jeg kan uansett ikke gjøre noe med det.

Anonymkode: d1205...a4a

Om du reduserer mennesker ned til objekter som kun eksisterer for profitt og kapital, sikkert. Gratulerer, du har slukt kapitalismen rå og har blitt offer for pengetankegangen som kontrollerer samfunnet, der alt er penger inn og ut og det finnes ingen andre verdier eller gleder. En mor som er en god omsorgsperson og gir barna en bra opvekst? NULL VERDI. Det er ingen penger i det. Hun har kun verdi om hun også tjener 1 mill i året, DA er hun verdifull. En kompis som alltid er der for deg om du er nede? NULL VERDI. Om han ikke tjener 600k i året så kan han gå og skyte seg

Samfunnet vårt har blitt så ekstremt opphengt i penger at vi ikke lenger ser verdier utenfor. Det gjør også at vi blir tomme på innsiden, for alt dette materielle og fokus på penger gir oss ikke gode opplevelser med andre mennesker, kjærlighet, empati eller mening med livet. Angst og depresjon øker, flere blir syke på sikt. 

Det er faktisk mye et individ kan gi andre mennesker, som ikke handler om ting og penger. Hadde vi som samfunn innsett dette og behandlet hverandre bedre, så hadde psykene våre blitt mye bedre og vi hadde hatt det mye bedre med oss selv og andre mennesker.

Anonymkode: 4f43c...497

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er noen her på forumet som omtaler  uføre som late, snyltere, folk med vondt i viljen osv, men jeg har aldri sett noen skrive at uføre bør avlives, få et nakkeskudd eller lignende - foruten dere uføre selv. 
Poenget mitt er at, ja det finnes nedrige debattanter her på KG, men ja, det finnes uføre som er nedrige debattanter også. 
 

Direkte angrep med generaliserende karakteristikker av uføre skjønner jeg godt at det reageres på. Men at uføre tar enhver diskusjon om uføretrygd som et angrep på uføre, det blir jeg drittlei av. Det skjer ofte. 

Anonymkode: caada...e3a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Jensine said:

Det kan du ikke vite, ikke om man tenker rent samfunnsøkonomisk engang.  Å være en støtte for sine nærmeste kan føre til at disse holder lengre i jobb.  Dessuten er det vanskelig å si hvordan det ville påvirke samfunnet hvis alle visste at det ikke finnes sikkerhetsnett.  Det man vant på at folk jobbet seg til et dødelig hjerteinfarkt, ville man kanskje tape på lavere tillit.

Det er sykelig at vi i det hele tatt må rettferdiggjøre et godt vennskap med at det tjener penger ved å være bra for andre og holde de lengre i arbeid. Et godt vennskap har netsen ikke verdi og burde knapt eksistere om vi ikke kan finne en måte det er lønnsomt på

Anonymkode: 4f43c...497

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du reduserer mennesker ned til objekter som kun eksisterer for profitt og kapital, sikkert. Gratulerer, du har slukt kapitalismen rå og har blitt offer for pengetankegangen som kontrollerer samfunnet, der alt er penger inn og ut og det finnes ingen andre verdier eller gleder. En mor som er en god omsorgsperson og gir barna en bra opvekst? NULL VERDI. Det er ingen penger i det. Hun har kun verdi om hun også tjener 1 mill i året, DA er hun verdifull. En kompis som alltid er der for deg om du er nede? NULL VERDI. Om han ikke tjener 600k i året så kan han gå og skyte seg

Samfunnet vårt har blitt så ekstremt opphengt i penger at vi ikke lenger ser verdier utenfor. Det gjør også at vi blir tomme på innsiden, for alt dette materielle og fokus på penger gir oss ikke gode opplevelser med andre mennesker, kjærlighet, empati eller mening med livet. Angst og depresjon øker, flere blir syke på sikt. 

Det er faktisk mye et individ kan gi andre mennesker, som ikke handler om ting og penger. Hadde vi som samfunn innsett dette og behandlet hverandre bedre, så hadde psykene våre blitt mye bedre og vi hadde hatt det mye bedre med oss selv og andre mennesker.

Anonymkode: 4f43c...497

Ser poenget ditt. Men en kan spørre seg selv om en har noen verdi som ufør? Ja, en kan si at en har det, men stemmer dette?

Jeg bidrar med mindre enn 0 i samfunnet og kan dermed ikke se jeg har noen verdi i det hele tatt. Ja, ok jeg kan ha venner og familie som setter pris på meg, men er det statens jobb å gi meg penger slik at jeg fortsatt kan være en "verdi" for de som liker meg?

Anonymkode: d1205...a4a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, dere er en byrde. 
Mange er også late, men langt fra alle. De late kan gå og ta seg ei bolle. Jeg lar meg provosere. 

Anonymkode: d4511...825

Hvorfor er ikke du med de meningene en byrde? Som jeg ser det, så er det som belaster samfunnet mest, intolerante mennesker uten kunnskap. Kunnskap er nr1 for et bedre samfunn. Her svikter du. Og dine meningsfeller. Så..hvem er en byrde?

Alt handler om penger ja! UPS Sinna mennesker som er redd alle godene deres blir borte. Og vi har så mange goder og lever er så greit liv, at hadde vi nå mistet noe, så lever vi likevel veldig bra. Slutt å vær en byrde du, kanskje? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror holdninger som dette er med på å øke stigmaet rundt de uføre. At de/vi ikke en gang skjønner at vi ikke bidrar med en krone, men er 100% utgifter klinger ikke bra i ørene på en som gjør en innsats for pengene.

Anonymkode: d1205...a4a

Jeg er ufør og betaler 7500 i skatt i måneden. Jeg har likevel jobba i 25 år og bidratt til fellesskapet ved å betale skatt til alle som har mottatt arbeidsledighetstrygd og sykepenger enten de er late eller ikke. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Medisinsk bruker skrev:

Jeg er ufør og betaler 7500 i skatt i måneden. Jeg har likevel jobba i 25 år og bidratt til fellesskapet ved å betale skatt til alle som har mottatt arbeidsledighetstrygd og sykepenger enten de er late eller ikke. 

Ja du bidro da du var i jobb. Nå skatter du av penger du får gratis. Jeg gjentar at å tro at man på denne måten bidrar med noe som helst, øker stigmaet. Du bidrar ikke med skatt. Du betaler tilbake litt penger du har fått gratis av staten.

Anonymkode: d1205...a4a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja du bidro da du var i jobb. Nå skatter du av penger du får gratis. Jeg gjentar at å tro at man på denne måten bidrar med noe som helst, øker stigmaet. Du bidrar ikke med skatt. Du betaler tilbake litt penger du har fått gratis av staten.

Anonymkode: d1205...a4a

Penger man har fått gratis av staten?!?

Staten har tatt 37% av mine penger fra det øyeblikket jeg begynte å tjene de.

Med tanke på de verdiene "staten" har fått av mine penger så vil det på ingen måte måle seg opp mot det de gir meg tilbake.

Anonymkode: c1c4a...2f2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:
Er vi late trygdede en for stor byrde for samfunnet? Lever vi et liv i sus og dus på fete trygder mens resten må jobbe og slite for å fø på oss? Det er det intrykket man sitter igjen med etter å ha lest i kommentarfeltene i nettavisene. Selv visse autoritetspersoner her på KG insinuerer det samme.
 
Vi er mange som arbeidet så lenge vi kunne, før sykdommer, arbeidsskader og liknende satte stopp for arbeidskarrieren, og vi måtte bite i det sure eplet å sykemelde oss og senere bli uføretrygdet. Vi kanskje snakker for lite om den store eksistensielle krise det er å bli uføretrygdet. Det er så mye man mister, og man har ikke noe valg. Drømmer om studier, karriere, sosialt sammenheng og nettverk, økonomi forsvinner fra oss og det gjør vondt!
 
Hvis vi ikke fungerer i arbeidslivet, hva bør da gjøres med oss? Er et nakkeskudd for brutalt? Det ville nå ihvertfall frigjort midler til skatteletter for de som holder hjulene i gang. Kanskje nok til en nyere bil, eller en ekstra sydentur?

Anonymkode: 57edf...4f5

Jeg forstår ikke hvorfor du kan ta deg nær av ignoransen på KG. Det er så mange dumme og ufølsomme mennesker som kommenterer her inne. Det kan være farlig å lese for mye av det som skrives her. Selv vi som er i arbeid, kan bli deprimert av å lese det som står her. Jeg mistenker at mange av de som skriver og svarer i trådene, er fulle når de skriver inn. Jeg synes du skal lese andre ting enn KG kommentarer. Bestem deg for hva du ønsker å ta inn av impulser resten av livet. Sett opp en leseplan, og hold deg til den. Du vil kunne nyte trygden din, og føle deg bedre i hverdagen!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er noen her på forumet som omtaler  uføre som late, snyltere, folk med vondt i viljen osv, men jeg har aldri sett noen skrive at uføre bør avlives, få et nakkeskudd eller lignende - foruten dere uføre selv. 
Poenget mitt er at, ja det finnes nedrige debattanter her på KG, men ja, det finnes uføre som er nedrige debattanter også. 
 

Direkte angrep med generaliserende karakteristikker av uføre skjønner jeg godt at det reageres på. Men at uføre tar enhver diskusjon om uføretrygd som et angrep på uføre, det blir jeg drittlei av. Det skjer ofte. 

Anonymkode: caada...e3a

Kaller du deg frisk om du hadde uttalt denne setningen da: Uføre er oppegående nok til å ikke ta sitt eget liv selv om de skjønner de er en byrde? Vedkommende som skriver slik skulle selvfølgelig hatt grisemaska i panna etter min mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Medisinsk bruker skrev:

Jeg er ufør og betaler 7500 i skatt i måneden. Jeg har likevel jobba i 25 år og bidratt til fellesskapet ved å betale skatt til alle som har mottatt arbeidsledighetstrygd og sykepenger enten de er late eller ikke. 

Vi skal være glade for at vi betaler skatt. Vi lever i en velferdsstat hvor alle må bidra. Det er bra at alle bidrar. Det gjør at velferdsstaten er legitim. Også de som har lite, kan rette seg opp i ryggen og si "jeg bidrar". Det er bra. Alle bør betale skatt. Alltid!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Olaug Olsen said:

Vi skal være glade for at vi betaler skatt. Vi lever i en velferdsstat hvor alle må bidra. Det er bra at alle bidrar. Det gjør at velferdsstaten er legitim. Også de som har lite, kan rette seg opp i ryggen og si "jeg bidrar". Det er bra. Alle bør betale skatt. Alltid!

Og man skatter av trygd, bare sånn for å ha sagt det, til de som tror noe annet.

Anonymkode: c1c4a...2f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Ser poenget ditt. Men en kan spørre seg selv om en har noen verdi som ufør? Ja, en kan si at en har det, men stemmer dette?

Jeg bidrar med mindre enn 0 i samfunnet og kan dermed ikke se jeg har noen verdi i det hele tatt. Ja, ok jeg kan ha venner og familie som setter pris på meg, men er det statens jobb å gi meg penger slik at jeg fortsatt kan være en "verdi" for de som liker meg?

Anonymkode: d1205...a4a

Du ser det helt feil vei. Staten gir deg penger fordi menneskene i samfunnet verdsetter mennesker som individer, arbeidsfør eller ikke. Staten er ikke vår gud som gir livet og mennesker mening og verdi. Staten avgjør hva som skal gjøres basert på verdiene til menneskene i samfunnet. Du har høynet staten som en gud som har endelig makt til å avgjøre hva som er verdifult eller ei. 

Om staten ikke skaper et godt samfunn for menneskene i det, så er det verdiløst. Om staten begynner avlive mennesker fordi de ikke bidrar med penger, så er ikke staten levedyktig moralsk eller verdibasert. Det er ingen grunn til å mene at den endelige moral og den eneste riktige måten å leve på, er å ha et system som kun verdsetter mennesker etter hvor store pengemaskiner de er, slik det virker som du mener er riktig å verdsette mennesker og er verdier verdt å leve etter

Anonymkode: 4f43c...497

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Medisinsk bruker skrev:

Uførepensjon er innført etter demokratiske prinsipper. Mobbere av denne gruppen er selvsagt ikke normale.

Det stemmer at uføretrygd er innført etter demokratiske prinsipper. Det betyr ikke det samme som at ikke uføretrygd må betales. Det om må betales er altså en byrde.

Mobbing har ingenting med om pengeutbetalinger er en byrde eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja du bidro da du var i jobb. Nå skatter du av penger du får gratis. Jeg gjentar at å tro at man på denne måten bidrar med noe som helst, øker stigmaet. Du bidrar ikke med skatt. Du betaler tilbake litt penger du har fått gratis av staten.

Anonymkode: d1205...a4a

Tuller du? Jeg har som 55.000 andre fått livet ødelagt av Statens korrupte barnevern (PTSD.)Verdens verste barnevern. Det er ikke noe vi burde betalt skatt til noen av oss  det kommer nå for en dag. Jeg har vel faen ikke fått disse pengene gratis. Nå må du skjerpe deg. Det er penger jeg har innbetalt hver mnd. i 25 år til pensjons og uføreforsikring. Sett deg inn i sakene før du uttaler deg om noe. Røverstaten erstatter ikke liv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sykelig at vi i det hele tatt må rettferdiggjøre et godt vennskap med at det tjener penger ved å være bra for andre og holde de lengre i arbeid. Et godt vennskap har netsen ikke verdi og burde knapt eksistere om vi ikke kan finne en måte det er lønnsomt på

Anonymkode: 4f43c...497

"ikke om man tenker rent samfunnsøkonomisk engang", skrev jeg.  Mente med det å signalisere at det finnes andre perspektiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...