Medisinsk bruker Skrevet 13. oktober 2019 #61 Skrevet 13. oktober 2019 (endret) 18 minutter siden, Olaug Olsen skrev: Vi skal være glade for at vi betaler skatt. Vi lever i en velferdsstat hvor alle må bidra. Det er bra at alle bidrar. Det gjør at velferdsstaten er legitim. Også de som har lite, kan rette seg opp i ryggen og si "jeg bidrar". Det er bra. Alle bør betale skatt. Alltid! Jeg er ufør og betaler 7500 mnd. i skatt. Å kalle dette landet velferdslandet er er vel i drøyeste laget. Det er kun en politiker definisjon. Endret 13. oktober 2019 av Medisinsk bruker
Husholdning1 Skrevet 13. oktober 2019 #62 Skrevet 13. oktober 2019 44 minutter siden, Jensine skrev: Det kan du ikke vite, ikke om man tenker rent samfunnsøkonomisk engang. Å være en støtte for sine nærmeste kan føre til at disse holder lengre i jobb. Dessuten er det vanskelig å si hvordan det ville påvirke samfunnet hvis alle visste at det ikke finnes sikkerhetsnett. Det man vant på at folk jobbet seg til et dødelig hjerteinfarkt, ville man kanskje tape på lavere tillit. Vi kan selvsagt vite at trygd er en byrde, selv om alternativer kunne vært en større byrde.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #63 Skrevet 13. oktober 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Penger man har fått gratis av staten?!? Staten har tatt 37% av mine penger fra det øyeblikket jeg begynte å tjene de. Med tanke på de verdiene "staten" har fått av mine penger så vil det på ingen måte måle seg opp mot det de gir meg tilbake. Anonymkode: c1c4a...2f2 Igjen, dette er totalt feil måte å se det på. Du fremstiller det slik at du tror du kun har betalt inn til deg selv, for så å få de tilbake. Det er ikke slik det fungerer i praksis. Anonymkode: d1205...a4a 7
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #64 Skrevet 13. oktober 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og man skatter av trygd, bare sånn for å ha sagt det, til de som tror noe annet. Anonymkode: c1c4a...2f2 Ja, av penger en har fått gratis. At det fortsatt finnes uføre som tror at de på noen som helst måte med dette, er skremmende. Anonymkode: d1205...a4a 5
Frøken fjong Skrevet 13. oktober 2019 #65 Skrevet 13. oktober 2019 Mange er neppe for syke til å kunne bidra med noe som helst.. skulle vært flere tilrettelagte oppgaver for folk som går på trygd 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #66 Skrevet 13. oktober 2019 7 minutter siden, Medisinsk bruker skrev: Tuller du? Jeg har som 55.000 andre fått livet ødelagt av Statens korrupte barnevern (PTSD.)Verdens verste barnevern. Det er ikke noe vi burde betalt skatt til noen av oss det kommer nå for en dag. Jeg har vel faen ikke fått disse pengene gratis. Nå må du skjerpe deg. Det er penger jeg har innbetalt hver mnd. i 25 år til pensjons og uføreforsikring. Sett deg inn i sakene før du uttaler deg om noe. Røverstaten erstatter ikke liv. Det er dette jeg mener. Så lenge du fortsetter å innbille deg at du har bidratt, kommer vi ingen vei. Du fremstiller det slik at du har betalt inn i 25 år og skal nå ha disse pengene igjen. Hvordan har du da bidratt til noe som helst? Ved å få igjen pengene du har betalt inn, bidrar du bare til deg selv, ikke samfunn og andre ting. Anonymkode: d1205...a4a 6
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #67 Skrevet 13. oktober 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og man skatter av trygd, bare sånn for å ha sagt det, til de som tror noe annet. Anonymkode: c1c4a...2f2 Hvis du tror at å skatte av penger du får gratis, er å bidra til velferdsstaten er det på tide å sette seg på skolebenken igjen, gitt. Vi kunne like så gjerne tatt vekk skatt av trygd, og det ville gitt null, nada niks forskjell. Ganske latterlig at du ikke forstår så enkel økonomi selv. Men man må jo finne rettferdiggjøringer, forstår jeg. Anonymkode: b4443...f24 4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #68 Skrevet 13. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis du tror at å skatte av penger du får gratis, er å bidra til velferdsstaten er det på tide å sette seg på skolebenken igjen, gitt. Vi kunne like så gjerne tatt vekk skatt av trygd, og det ville gitt null, nada niks forskjell. Ganske latterlig at du ikke forstår så enkel økonomi selv. Men man må jo finne rettferdiggjøringer, forstår jeg. Anonymkode: b4443...f24 Det er derfor jeg mener dette er med på å øke stigmaet for de uføre. De koster staten uhorvelige mengder penger, for så i tillegg hevde at de faktisk bidrar. Det høres helt latterlig og dumt ut for alle. Jeg er ufør selv og er veldig klar over at jeg ikke bidrar med 5 flate øre. Anonymkode: d1205...a4a 5
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 13. oktober 2019 #69 Skrevet 13. oktober 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Er vi late trygdede en for stor byrde for samfunnet? Lever vi et liv i sus og dus på fete trygder mens resten må jobbe og slite for å fø på oss? Det er det intrykket man sitter igjen med etter å ha lest i kommentarfeltene i nettavisene. Selv visse autoritetspersoner her på KG insinuerer det samme. Vi er mange som arbeidet så lenge vi kunne, før sykdommer, arbeidsskader og liknende satte stopp for arbeidskarrieren, og vi måtte bite i det sure eplet å sykemelde oss og senere bli uføretrygdet. Vi kanskje snakker for lite om den store eksistensielle krise det er å bli uføretrygdet. Det er så mye man mister, og man har ikke noe valg. Drømmer om studier, karriere, sosialt sammenheng og nettverk, økonomi forsvinner fra oss og det gjør vondt! Hvis vi ikke fungerer i arbeidslivet, hva bør da gjøres med oss? Er et nakkeskudd for brutalt? Det ville nå ihvertfall frigjort midler til skatteletter for de som holder hjulene i gang. Kanskje nok til en nyere bil, eller en ekstra sydentur? Anonymkode: 57edf...4f5 Jeg er i fullt arbeid. Jeg har en helt vanlig jobb som jeg noen ganger liker og noen ganger ikke liker. Jeg syns jeg er heldig som har noe å gå til hver dag. Jeg har hatt mine utfordringer i livet og vært mye sykemeldt. Jeg ønsker aboslutt ikke å være utenfor arbeidslivet, sosiale sammenhenger eller utenfor økonomisk. Nei, jeg vil ikke si at trygdede som gruppe er late. Jeg unner ingen å være trygded. De aller fleste er arbeidsufør med god grunn. Samtidig tror jeg mange/ en del fint kunne bidratt i arbeidslivet på en eller annen måte. Dessverre er ikke arbeidslivet tilretteleagt slik at de med en eller annenen prosentvis restarbeidsevne blir inkludert og kan brukes som arbeidskraft. Kan man for eksempel jobbe 2 timer i uken så er det ingen jobb som passer med en slik stillingsprosent. Fordommer hersker på alle områder i livet, også når det gjelder uføre. For håper at de som er flinkest til å kritiserer "livsstilen" til uføre ikke havner i en slik situasjon selv. Det unnes ingen å bli alvorlig syk med alt det som det medfører. Jeg tenker at folk må bli litt godere med hverandre enn å hakke på de "svakeste" i samfunnet. Legg egoismen og selvgodheten til siden prøve å sette dere inn i hvordan andre har det. Man vil ganske fort se at det ikke er så attraktivt å være alvorlig syk og ufør - og ikke minst se at det ikke er selvvalgt. Fordommer altså......
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #70 Skrevet 13. oktober 2019 Problemet vårt er at det blir stadig færre som drar lasset. Et stadig tyngre lass, det brukes mer og mer på trygd, pensjon og andre ting. Det er en pyramide som kollapser i det oljepengene er brukt opp. Anonymkode: 45b0b...a47 5
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #71 Skrevet 13. oktober 2019 16 minutter siden, Medisinsk bruker skrev: Jeg er ufør og betaler 7500 mnd. i skatt. Å kalle dette landet velferdslandet er er vel i drøyeste laget. Det er kun en politiker definisjon. Det er vel heller litt drøyt å mene at vi ikke har en velferdsstat.... Du kunne jo prøvd deg en stund som syk og ufør i USA, eller f.eks Venezuela. Da hadde du nok fått opp øynene for hvor bra vi har det her i landet. Ingen kan forvente å leve som en greve av diverse trygdeordninger fra staten, og selvfølgelig har trygdede råd til mindre enn folk som tjener pengene sine selv. Det skulle jo også bare mangle. Det er en selvfølge at staten har trygdeordninger for de som ikke klarer seg selv, men det er vanvittig mye sutring fra en stor andel trygdemottakere. De aller fleste kan gjøre noe selv også, for å bedre sine kår. Anonymkode: 9944e...96a 4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #72 Skrevet 13. oktober 2019 Nå går jeg på aap og er ikke uføretrygdet. Men samfunnet tjener på at jeg ikke er innlagt på psykiatrisk sykehus i flere uker om gangen. Flere ganger i året. Vet ikke hvor mange 100 000 kroner et sånt opphold koster. Anonymkode: 774de...e74 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #73 Skrevet 13. oktober 2019 29 minutter siden, AnonymBruker said: Igjen, dette er totalt feil måte å se det på. Du fremstiller det slik at du tror du kun har betalt inn til deg selv, for så å få de tilbake. Det er ikke slik det fungerer i praksis. Anonymkode: d1205...a4a Jeg har betalt dette, med velferdssataen i tankene, disse pengene går til meg, deg, og alle andre som får ting dekket eller redusert, når det kommer til offentlige tilbud og tjenester. 27 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, av penger en har fått gratis. At det fortsatt finnes uføre som tror at de på noen som helst måte med dette, er skremmende. Anonymkode: d1205...a4a IKKE GRATIS. Er du helt teit, eller? Jeg skjønte forresten ikke egentlig hva du skrev, siden det manglet noen ord der. Men jeg oppfattet at du mente at noen får noe gratis, og det er på ingen måte tilfellet. Om ikke ungene har betalt noe, så er det noen, som har betalt noe, et eller annet sted. Anonymkode: c1c4a...2f2 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #74 Skrevet 13. oktober 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet vårt er at det blir stadig færre som drar lasset. Et stadig tyngre lass, det brukes mer og mer på trygd, pensjon og andre ting. Det er en pyramide som kollapser i det oljepengene er brukt opp. Anonymkode: 45b0b...a47 Oljepengene er godt og vel brukt opp for lenge siden. https://www.nettavisen.no/na24/norge-gar-med-rekordstort-underskudd---og-mer-enn-hele-oljefondet-er-lovet-bort/3423286094.html Anonymkode: caada...e3a 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #75 Skrevet 13. oktober 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Er vi late trygdede en for stor byrde for samfunnet? Lever vi et liv i sus og dus på fete trygder mens resten må jobbe og slite for å fø på oss? Det er det intrykket man sitter igjen med etter å ha lest i kommentarfeltene i nettavisene. Selv visse autoritetspersoner her på KG insinuerer det samme. Vi er mange som arbeidet så lenge vi kunne, før sykdommer, arbeidsskader og liknende satte stopp for arbeidskarrieren, og vi måtte bite i det sure eplet å sykemelde oss og senere bli uføretrygdet. Vi kanskje snakker for lite om den store eksistensielle krise det er å bli uføretrygdet. Det er så mye man mister, og man har ikke noe valg. Drømmer om studier, karriere, sosialt sammenheng og nettverk, økonomi forsvinner fra oss og det gjør vondt! Hvis vi ikke fungerer i arbeidslivet, hva bør da gjøres med oss? Er et nakkeskudd for brutalt? Det ville nå ihvertfall frigjort midler til skatteletter for de som holder hjulene i gang. Kanskje nok til en nyere bil, eller en ekstra sydentur? Anonymkode: 57edf...4f5 Nok en tråd laget av en mørkeblå ekstremist. Synes at du bør slutte å utgi deg for å være "ufør" og den som liksom "fremstår" som "reflektert", samtidig som du snakker om nakkeskudd. Om du er ufør - men jeg tviler ekstremt sterkt på det, så ser jeg iallfall grunnet til at du ufør, så sånn sett har du et massivt selvhat ovenfor deg selv - men som sagt, jeg heller mer mot at du IKKE er ufør, men har et massivt hat ovenfor uføre. Du har vel sett hva som har skjedd nå i kommunevalget - venstresiden knuste dine mørkeblå overalt. Det ble totalt grusing over hele fjøla. Neste juling runde som de mørkeblå vil måtte tåle er i begynnelsen av september 2021. Et meget pent snitt så langt ut i oktober 2019, der venstresiden ville ha fått 110 mandater, mens dine mørkeblå tapere ville ha fått 59 mandater samlet sett. http://www.pollofpolls.no/?cmd=Stortinget&do=snitt&yw=201910 At du og dine likesinnede er fullstendig i utakt med flertallet av den norske befolkningen, som støtter en sterk velferdsstat, er jeg ikke overrasket over, men det er alltid fint å minne på slike som deg at dine meninger er i sterkt mindretall. Anonymkode: 658d7...431 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #76 Skrevet 13. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har betalt dette, med velferdssataen i tankene, disse pengene går til meg, deg, og alle andre som får ting dekket eller redusert, når det kommer til offentlige tilbud og tjenester. IKKE GRATIS. Er du helt teit, eller? Jeg skjønte forresten ikke egentlig hva du skrev, siden det manglet noen ord der. Men jeg oppfattet at du mente at noen får noe gratis, og det er på ingen måte tilfellet. Om ikke ungene har betalt noe, så er det noen, som har betalt noe, et eller annet sted. Anonymkode: c1c4a...2f2 Men som ufør i relativt ung alder vil du raskt overstige det du har betalt inn i skatt mens du var i jobb. Om du ikke skjønner at penger fra staten uten å gjøre noe for de, altså verdiskapning, er gratis penger, kan ikke jeg hjelpe deg videre. Anonymkode: d1205...a4a 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #77 Skrevet 13. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Oljepengene er godt og vel brukt opp for lenge siden. https://www.nettavisen.no/na24/norge-gar-med-rekordstort-underskudd---og-mer-enn-hele-oljefondet-er-lovet-bort/3423286094.html Anonymkode: caada...e3a Ikke helt riktig. Oljefondet kommer til å bli brukt opp, men vi har det enda. Anonymkode: d1205...a4a 2
Medisinsk bruker Skrevet 13. oktober 2019 #78 Skrevet 13. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel heller litt drøyt å mene at vi ikke har en velferdsstat.... Du kunne jo prøvd deg en stund som syk og ufør i USA, eller f.eks Venezuela. Da hadde du nok fått opp øynene for hvor bra vi har det her i landet. Ingen kan forvente å leve som en greve av diverse trygdeordninger fra staten, og selvfølgelig har trygdede råd til mindre enn folk som tjener pengene sine selv. Det skulle jo også bare mangle. Det er en selvfølge at staten har trygdeordninger for de som ikke klarer seg selv, men det er vanvittig mye sutring fra en stor andel trygdemottakere. De aller fleste kan gjøre noe selv også, for å bedre sine kår. Anonymkode: 9944e...96a Ingen som utstøtes i et samfunn kan bidra med noe. Hvis hunden din brakk beinet hadde du gått over til billigere hundemat du da. 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #79 Skrevet 13. oktober 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er derfor jeg mener dette er med på å øke stigmaet for de uføre. De koster staten uhorvelige mengder penger, for så i tillegg hevde at de faktisk bidrar. Det høres helt latterlig og dumt ut for alle. Jeg er ufør selv og er veldig klar over at jeg ikke bidrar med 5 flate øre. Anonymkode: d1205...a4a Jeg er helt for at vi skal ha det sikkerhetsnettet vi har. Absolutt. Vi må ta vare på syke også. Men la oss være ærlige om hva uføreutbetalinger er og ikke finne unnskyldninger som "Jeg betaler skatt av pengene jeg får gratis". Jeg er enig med deg: de unnskyldningene fører til mer stigma(og minner om at vi må ha mer fokus på samfunnsøkonomi på skolen) Anonymkode: b4443...f24 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #80 Skrevet 13. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg er helt for at vi skal ha det sikkerhetsnettet vi har. Absolutt. Vi må ta vare på syke også. Men la oss være ærlige om hva uføreutbetalinger er og ikke finne unnskyldninger som "Jeg betaler skatt av pengene jeg får gratis". Jeg er enig med deg: de unnskyldningene fører til mer stigma(og minner om at vi må ha mer fokus på samfunnsøkonomi på skolen) Anonymkode: b4443...f24 Her kommer det igjen, "gratis"... Hva er det du mener er nok innsats eller bidrag for at man ikke skal få noe "gratis"? Anonymkode: c1c4a...2f2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå