Gå til innhold

Er vi trygdede late og udugelige?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er man frisk hvis man ikke klarer å ta seg av hjem, barn og egen helse, selv om man jobber 100%?

Hvis man prioriterer jobb fremfor alt annet? På bekostning av nettopp hjem, familie og egen helse?

Anonymkode: c1c4a...2f2

Behovet til dagens befolkning er ikke nødvendigvis fastjobb. Med borgerlønn ville de fleste likevel fortsette og jobbe gratis på sin arbeidsplass. Noen ville gått over til frivillighetsarbeid, noen ville gått over til egen hobby med eller uten salgs produkter, og noen ville selvfølgelig brukt hele tiden på familien og seg selv. Et minste minimum av mosjon for og holde seg i form er aktivitet som tilsvarer minimum 1500 meter gåing hver dag visstnok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har holdt det skjult at jeg er ufør i mer enn 10 år. Orker ikke det stigmaet og all mistenkeliggjøringen fordi jeg ser frisk ut.

Jeg bidrar dog til samfunnet med frivillig arbeid og sitter i flere utvalg.

Anonymkode: e01a9...2d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser dessverre for meg at det kan komme en ufør selvsmordsbølge etterhvert. Når man leser at samfunnet flest synes at uføre er en byrde... Hva heter det japanske fenomenet? Når man ikke ser at man er nyttig lenger også tar de livet sitt? Kamikaze?

 

Det er viktig å tenke at mange uføre ikke har kontroll over sin sykdom, men de fleste tror at alt er så enkelt. ''Du kan jo bare jobbe litt''

Anonymkode: 18547...17c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg ser dessverre for meg at det kan komme en ufør selvsmordsbølge etterhvert. Når man leser at samfunnet flest synes at uføre er en byrde... Hva heter det japanske fenomenet? Når man ikke ser at man er nyttig lenger også tar de livet sitt? Kamikaze?

 

Det er viktig å tenke at mange uføre ikke har kontroll over sin sykdom, men de fleste tror at alt er så enkelt. ''Du kan jo bare jobbe litt''

Anonymkode: 18547...17c

De fleste uføretrygdede er oppegående nok til ikke å ta livet sitt, samtidig som de er oppegående nok til å forstå at de er en byrde. Det er jo ikke noe folk synes, men et faktum.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har holdt det skjult at jeg er ufør i mer enn 10 år. Orker ikke det stigmaet og all mistenkeliggjøringen fordi jeg ser frisk ut.

Jeg bidrar dog til samfunnet med frivillig arbeid og sitter i flere utvalg.

Anonymkode: e01a9...2d3

Dine nærmeste venner spør ikke ? hvordan klarer du å holde det skjult så lenge mener jeg.

Anonymkode: 18547...17c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

De fleste uføretrygdede er oppegående nok til ikke å ta livet sitt, samtidig som de er oppegående nok til å forstå at de er en byrde. Det er jo ikke noe folk synes, men et faktum.

Det er sant. Men jeg leste at noen mente at de ikke brydde seg om uføre døde her inne, så jeg tror dessverre at sånne meninger er vanligere enn man skulle tro.

Anonymkode: 18547...17c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja vi er en byrde, men hadde staten åpnet for eutanasi hadde det nok blitt en del færre. Det å være på bunnen av samfunnet, syk, isolert er virkelig ikke noe å misunne. 

Anonymkode: df52e...61b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har holdt det skjult at jeg er ufør i mer enn 10 år. Orker ikke det stigmaet og all mistenkeliggjøringen fordi jeg ser frisk ut.

Jeg bidrar dog til samfunnet med frivillig arbeid og sitter i flere utvalg.

Anonymkode: e01a9...2d3

55.000 tvinges til å leve livet med kronisk Posttraumatisk Stressforstyrrelse. PTSD. Det er ingen dans på roser selv om man ser tilsynelatende frisk ut. Livet er et eneste stort mareritt for de fleste. Vanligste dødsårsak selvmord og ulykker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ikke noe fasitsvar. Med så mange forskjellige mennesker, og like mange skjebner. MEN jeg har i vennekretsen et par stk som har som mål å bli ufør. Ja, de blir stressa med tanken på at arbeidstrening via NAV kan avdekke at de faktisk kan jobbe i ett eller annet felt. Da blir ivertfall jeg litt provosert...

Anonymkode: bafd1...7e7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser dessverre for meg at det kan komme en ufør selvsmordsbølge etterhvert. Når man leser at samfunnet flest synes at uføre er en byrde... Hva heter det japanske fenomenet? Når man ikke ser at man er nyttig lenger også tar de livet sitt? Kamikaze?

 

Det er viktig å tenke at mange uføre ikke har kontroll over sin sykdom, men de fleste tror at alt er så enkelt. ''Du kan jo bare jobbe litt''

Anonymkode: 18547...17c

Det er de jævla politikerne som sprer dritt om sine egne uføre. Uføre er ikke late det er ulogisk. Det er ingen som selv har valgt å bli ufør. At noen friskinger klarer og lure til seg trygd skal ikke gå ut over de uføre. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dine nærmeste venner spør ikke ? hvordan klarer du å holde det skjult så lenge mener jeg.

Anonymkode: 18547...17c

Jeg jobbet i mange år og med god lønn så jeg har en større utbetaling enn de fleste og eier både hus og har nyere bil. Jeg har råd til nye klær, sko, frisør og tannlege og til å være sosial.

De spør ikke fordi jeg driver med mye forskjellig som for mange også kan være et levebrød.

Anonymkode: e01a9...2d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En byrde for samfunnet i sin helhet, ja. Lever i sus og dus, nei. Late og udugelige, noen få, men de fleste er syke ikke late.

Men hvorfor tar dere uføre all bekymring rundt denne tendensen som personangrep?

 

Anonymkode: dae10...e89

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En byrde for samfunnet i sin helhet, ja. Lever i sus og dus, nei. Late og udugelige, noen få, men de fleste er syke ikke late.

Men hvorfor tar dere uføre all bekymring rundt denne tendensen som personangrep?

 

Anonymkode: dae10...e89

Fordi mye av det som skrives faktisk er personangrep. Mange av de som skriver slike innlegg evner rett og slett ikke å diskutere noe på generelt grunnlag. Jeg er ikke en gang sikker på om de vet hva det er. Og det er synd for diskusjonen i seg selv er interessant! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er det ikke noe fasitsvar. Med så mange forskjellige mennesker, og like mange skjebner. MEN jeg har i vennekretsen et par stk som har som mål å bli ufør. Ja, de blir stressa med tanken på at arbeidstrening via NAV kan avdekke at de faktisk kan jobbe i ett eller annet felt. Da blir ivertfall jeg litt provosert...

Anonymkode: bafd1...7e7

Jeg hadde et problem tidligere. Tør jeg si til noen at jeg er nervøs? Mange sier ikke det til noen i det hele tatt. Ikke venner en gang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Witch24

Jeg har jobbet fullt i 10år som sykepleier da det smalt, har dårlig helse og den ble verre ved dårlig arbeidsmiljø. Nå er jeg ute av det ordinære arbeidslivet, jobber tilrettelagt 40% og trives mye mer med det da det er bedre for min helse.

Hva andre måtte mene om det driter jeg i jeg har betalt/ fortsatt betaler skatt så jeg bidrar det jeg kan med mine forutsetninger. Skammer meg ikke i det grann over at jeg er blitt delvis ufør, bare takknemlig for velferdsstaten vår.

Det som hele tiden skal hetse uføre kan heller bruke tiden på å gi utrykk for takknemlighet over sin gode helse istedenfor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Leo skrev:

Fordi mye av det som skrives faktisk er personangrep. Mange av de som skriver slike innlegg evner rett og slett ikke å diskutere noe på generelt grunnlag. Jeg er ikke en gang sikker på om de vet hva det er. Og det er synd for diskusjonen i seg selv er interessant! 

Det er nokså sjeldent å se personangrep i denne sammenhengen. Det forekommer,  men vi snakker sannsynligvis ikke engang  om prosenter, men promiller av uttalelsene.

Endret av Husholdning1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

35 minutter siden, Husholdning1 skrev:

De fleste uføretrygdede er oppegående nok til ikke å ta livet sitt, samtidig som de er oppegående nok til å forstå at de er en byrde. Det er jo ikke noe folk synes, men et faktum.

De fleste normale mennesker kaller ikke uføre for en byrde. Det er derimot en del unormale som driver med disse uttalelsene. Og det er selvfølgelig en skam.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Medisinsk bruker skrev:

De fleste normale mennesker kaller ikke uføre for en byrde. Det er derimot en del unormale som driver med disse uttalelsene. Og det er selvfølgelig en skam.

De fleste normale mennesker er i stand til å se faktum. Og trygd er selvsagt en byrde for samfunnet, uavhengig av om det er uføretrygd, alderstrygd eller amdre trygdeordninger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Witch24 skrev:

Jeg har jobbet fullt i 10år som sykepleier da det smalt, har dårlig helse og den ble verre ved dårlig arbeidsmiljø. Nå er jeg ute av det ordinære arbeidslivet, jobber tilrettelagt 40% og trives mye mer med det da det er bedre for min helse.

Hva andre måtte mene om det driter jeg i jeg har betalt/ fortsatt betaler skatt så jeg bidrar det jeg kan med mine forutsetninger. Skammer meg ikke i det grann over at jeg er blitt delvis ufør, bare takknemlig for velferdsstaten vår.

Det som hele tiden skal hetse uføre kan heller bruke tiden på å gi utrykk for takknemlighet over sin gode helse istedenfor ;)

De er gjengangere og hetser også svartinger som de sier. Hasjhuer er det lov og trakassere også. Vi har en Helseminister som går ut av homseskapet sitt uten å ta med seg menneskerettigheter for uføre som står på sidelinja og ser på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Selvsagt er vi ikke late og ubrukelige (de aller fleste, ihvertfall), samtidig som vi er en økonomisk byrde. Akkurat som barn og kvinner er en økonomisk byrde. Er jo bare menn som staten ikke subsidierer på et eller annet vis. Samtidig så slipper man å ha et samfunn hvor syke, gale og handicappede raver rundt i gatene og tyr til desperate handlinger i ren fortvilelse. Så lenge man ikke kan luke ut alle som ikke kommer til å være 100% funksjonsfriske, er dagens system vinn-vinn for alle parter. Velferdsstaten gagner alle, også de som bare betaler skatt uten å ta ut sykepenger engang. Eller ville dere heller hatt samfunn med "gated communities", private livvakter, gitter foran vinduer og å risikere ran hele tiden? Sånn er det i samfunn med store forskjeller. Man beholder mer av inntekten sin, men til gjengjeld betaler man mer for å holde seg trygg og på div forsikringer. 

Anonymkode: ac126...6e2

Og hvorfor er kvinner en økonomisk byrde?

Anonymkode: d4da4...f0e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...