Gå til innhold

Er vi trygdede late og udugelige?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ufør. Jeg kan ikke bidra med penger til samfunnet akkurat nå. Men jeg bidra med andre ting. 

Anonymkode: 124c7...b63

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da er de vel gjerne gifte.

Anonymkode: 57edf...4f5

Jeg har mindre og bor for meg selv. 

Anonymkode: 124c7...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som ikke liker uføre = velferdsstaten = Norge. Så altså dere som ikke liker hvordan vi gjør det i Norge kan jo flytte til feks Usa :) Skal ikke stoppe dere vi. 

Anonymkode: 124c7...b63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som ikke liker uføre = velferdsstaten = Norge. Så altså dere som ikke liker hvordan vi gjør det i Norge kan jo flytte til feks Usa :) Skal ikke stoppe dere vi. 

Anonymkode: 124c7...b63

Hvem er disse som ikke liker uføre? Har ikke sett dem her. Det gikk vel i stor grad over etter 40-tallet, så kanskje ikke så rart man ser lite til dem. 

Og uansett, om noen hadde en annen mening enn deg, hvorfor skulle de flytte heller enn å påvirke samfunnet i retningen de ville ønsket?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Hvem er disse som ikke liker uføre? Har ikke sett dem her. Det gikk vel i stor grad over etter 40-tallet, så kanskje ikke så rart man ser lite til dem. 

Og uansett, om noen hadde en annen mening enn deg, hvorfor skulle de flytte heller enn å påvirke samfunnet i retningen de ville ønsket?

Om du ikke liker tomatsuppe blir du ikke tvunget til å spise det :)

Anonymkode: 124c7...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Stjernetåka skrev:

 

De er ingen byrde. De har betalt skatt når de jobba for å bli tatt vare på nå. Det er det som er velferd.

De koster samfunnet mye mer enn de har betalt inn i skatt med mindre de blir uføre i meget godt moden alder. Mange er kvinner som har vært en del hjemme med barn og bare jobbet deltid. De skal ha trygden sin og de trenger ofte mer helsehjelp enn andre og får frikort. Altså en god del utgifter for staten. Regnestykket er ikke i nærheten av å gå opp.

Anonymkode: f58cd...81d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dere som ikke liker uføre = velferdsstaten = Norge. Så altså dere som ikke liker hvordan vi gjør det i Norge kan jo flytte til feks Usa :) Skal ikke stoppe dere vi. 

Anonymkode: 124c7...b63

Så du tror det blir nok skattekroner igjen til å holde liv i dere hvis alle de som synes det er for mange uføre stikker til utlandet? Har du ikke skjønt hvor velferdspengene kommer fra, eller? 😂

Anonymkode: f58cd...81d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Vera skrev:

Hehe..har du kjørt taxi i det siste? Eller i det hele tatt kikket på dem som vasker rundt deg? Har du hatt behov for en malejobb? Snekkerarbeid? Det er vanskelig å finne noen som snakker norsk i disse jobbene :P

Alle disse jobbene kanskje med unntak av vasking krever ulike kvalifikasjoner. Taxi krever førerkort klasse B, og de øvrige yrkene krever (helst) et fagbrev. Jeg kjenner flere lærlinger og fagutdannede snekkere som er arbeidsledige eller permittert. Den høye andelen med importert arbeidskraft senker også lønnsøkningen i disse yrkene som igjen gjør de mindre attraktive for nordmenn. Da kunne man heller ha blitt elektriker eller bilmekaniker feks. 

Anonymkode: 84c63...26c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på valg med dyrebeskyttelsen en gang. Hun ene brukte som argument for å bli valgt inn i styret, at som uføretrygdet har hun god tid til dyrebeskyttelsen. 

Altså, å sitte i styret i db er så travelt at det nesten kunne kaltes en jobb. Så da kan de heller finne seg en jobb. 

Anonymkode: 841db...e51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.10.2019 den 12.32, Juks skrev:

Ingen skal ha dårlig samvittighet fordi dem er uføretrygdet. Ettersom arbeidskapasiteten er så lav, så ville du uansett ikke ha hatt noen plass i yrkeslivet. Arbeidsgivere vil ikke ha deg. 

Likevel bidrar du til nevnte arbeidsgivere. Din trygdeutbetaling virker kanskje høy for å være "ubrukelig", men pengene går jo direkte inn til samfunnet gjennom sirkulasjon. Du bruker pengene, du bidrar til fellesskapet, du gjør at arbeidere får ta ut høyere lønn eller lønn i det hele tatt og du er med på å opprettholde inflasjonen. 

Ettersom Norge har det skatte- og avgiftssystemet dem har på absolutt alt du foretar deg, har AS Norge i løpet av noen år hentet inn nesten alt av pengene som dem har gitt deg. I en evig sirkulasjon. Så selv om du får utbetalt f.eks 300.000,- i 2019, vil staten har melket tilbake alle pengene igjen i løpet av en stund. 

Hadde du ikke vært her, altså hadde du og alle andre uføretrygdede ikke bidratt, ville arbeidsgivere og lønnsmottakere havnet i en større krise. Flere ville havnet som arbeidsledig. På den måten kan du si at med bruken av din trygd i det dagligdagse, er med på å gi en heldig sjel en halv arbeidsplass - som igjen unngår en halv arbeidsledig. I tillegg til at nesten alt du bruker går tilbake til staten. 

Det kalles samfunnsgevinster.

Av og til kan det lønne seg å ta hodet ut av ræva og løfte blikket. Tenk større enn den utbetalingen du som uføretrygdet får. Og slutt å å ha dårlig samvittighet. 

Glemte å si: Meget godt innlegg. Du som har moderator erfaring må gjerne kommentere siste på:  Nå må Norge legalisere medisinsk cannabis.

Endret av Medisinsk bruker
Glemte å si.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.10.2019 den 10.22, Leo skrev:

Fordi mye av det som skrives faktisk er personangrep. Mange av de som skriver slike innlegg evner rett og slett ikke å diskutere noe på generelt grunnlag. Jeg er ikke en gang sikker på om de vet hva det er. Og det er synd for diskusjonen i seg selv er interessant! 

Det er sant! Men de uføre som oppfatter hver diskusjon om uførhet som personangrep, evner jo heller ikke å diskutere på generelt grunnlag... Dessverre, for dette skulle vært løftet opp og fram. Jeg synes debatten som oftest koker ned til følgende; alle uføre er 100% syke og dermed dønn arbeidsuføre, og alle vi i jobb er 100% friske. Vi skal visst være så glad for at vi er friske og kan jobbe. Vel, newsflash, mange av oss i jobb har også diagnoser, utmattelse og smerter. Mange! Jeg kjenner mange uføre, og de fleste av de er kronikere og alvorlig syke, og jeg er virkelig glad for velferdssamfunnet som sikrer disse et verdig liv. Men, jeg kjenner også en del uføre mer i grenseland. Som måtte ha 21 saksbehandlere i NAV før søknaden om ufør endelig gikk igjennom. Elefanten i rommet; Da har du ikke en klokkeklar sak altså, det MÅ det gå an å si.... At man aldri er "syk" når det er noe lystbetont som skal skje, men når de kjipe tingene står for tur, da "sier kroppen stopp ja"... 🙄 Disse må det gå an å tuppe litt i rævva, og så må vi verne om de reelt syke, særlig kanskje de som ikke ser syke ut utad. Respekt til disse 💖

Endret av rebella81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, rebella81 skrev:

Det er sant! Men de uføre som oppfatter hver diskusjon om uførhet som personangrep, evner jo heller ikke å diskutere på generelt grunnlag... Dessverre, for dette skulle vært løftet opp og fram. Jeg synes debatten som oftest koker ned til følgende; alle uføre er 100% syke og dermed dønn arbeidsføre, og alle vi i jobb er 100% friske. Vi skal visst være så glad for at vi er friske og kan jobbe. Vel, newsflash, mange av oss i jobb har også diagnoser, utmattelse og smerter. Mange! Jeg kjenner mange uføre, og de fleste av de er kronikere og alvorlig syke, og jeg er virkelig glad for velferdssamfunnet som sikrer disse et verdig liv. Men, jeg kjenner også en del uføre mer i grenseland. Som måtte ha 21 saksbehandlere i NAV før søknaden om ufør endelig gikk igjennom. Elefanten i rommet; Da har du ikke en klokkeklar sak altså, det MÅ det gå an å si.... At man aldri er "syk" når det er noe lystbetont som skal skje, men når de kjipe tingene står for tur, da "sier kroppen stopp ja"... 🙄 Disse må det gå an å tuppe litt i rævva, og så må vi verne om de reelt syke, særlig kanskje de som ikke ser syke ut utad. Respekt til disse 💖

Hvordan kan hver enkelt "frisk" skille på disse, slik at det blir rettferdig?

Anonymkode: d1205...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, rebella81 skrev:

Det er sant! Men de uføre som oppfatter hver diskusjon om uførhet som personangrep, evner jo heller ikke å diskutere på generelt grunnlag... Dessverre, for dette skulle vært løftet opp og fram. Jeg synes debatten som oftest koker ned til følgende; alle uføre er 100% syke og dermed dønn arbeidsuføre, og alle vi i jobb er 100% friske. Vi skal visst være så glad for at vi er friske og kan jobbe. Vel, newsflash, mange av oss i jobb har også diagnoser, utmattelse og smerter. Mange! Jeg kjenner mange uføre, og de fleste av de er kronikere og alvorlig syke, og jeg er virkelig glad for velferdssamfunnet som sikrer disse et verdig liv. Men, jeg kjenner også en del uføre mer i grenseland. Som måtte ha 21 saksbehandlere i NAV før søknaden om ufør endelig gikk igjennom. Elefanten i rommet; Da har du ikke en klokkeklar sak altså, det MÅ det gå an å si.... At man aldri er "syk" når det er noe lystbetont som skal skje, men når de kjipe tingene står for tur, da "sier kroppen stopp ja"... 🙄 Disse må det gå an å tuppe litt i rævva, og så må vi verne om de reelt syke, særlig kanskje de som ikke ser syke ut utad. Respekt til disse 💖

Forstår du ikke at nettopp dette er et symptom på at man ikke er frisk? På psykiske plager? At personen ikke har bygget nok robusthet psykisk enda, til at kroppen fungerer normalt også med litt press?

Det blir IKKE bedre av å gå i lås. Man må finne det steget hvor det akkurat er passe utfordring UTEN at kroppen går i lås. Og så jobbe seg opp derfra. For mange betyr dette babysteg. Det er en vanskelig prosess. Det er så utrolig tydelig når folk asom har null kompetanse synser om disse tingene.

Respekt til den som tar jobben med å bygge seg selv opp på en måte som faktisk fører noe sted på lang sikt, uansett hvor små babystegene er!

Anonymkode: b3302...68b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forstår du ikke at nettopp dette er et symptom på at man ikke er frisk? På psykiske plager? At personen ikke har bygget nok robusthet psykisk enda, til at kroppen fungerer normalt også med litt press?

Det blir IKKE bedre av å gå i lås. Man må finne det steget hvor det akkurat er passe utfordring UTEN at kroppen går i lås. Og så jobbe seg opp derfra. For mange betyr dette babysteg. Det er en vanskelig prosess. Det er så utrolig tydelig når folk asom har null kompetanse synser om disse tingene.

Respekt til den som tar jobben med å bygge seg selv opp på en måte som faktisk fører noe sted på lang sikt, uansett hvor små babystegene er!

Anonymkode: b3302...68b

Ok, vi kan gjerne diskutere, men sikkert greit å sette noen premisser først. Mener du at absolutt alle uføre er det av reelle årsaker? Eller finnes de som blir uføre uten å egentlig ha noe særlig grunn til det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskning viser at psykisk syke blir friskere av å jobbe litt eller ganske mye. Hva med alle de som var veldig syke da de fikk innvilget ufør, men som ikke er så syke lengre? Vi kan ikke ha 300 000 på trygd. 

Anonymkode: ea0f9...da3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forskning viser at psykisk syke blir friskere av å jobbe litt eller ganske mye. Hva med alle de som var veldig syke da de fikk innvilget ufør, men som ikke er så syke lengre? Vi kan ikke ha 300 000 på trygd. 

Anonymkode: ea0f9...da3

Da må arbeidsgiverne der ute slutte å avvise fol pga hull i CV og heller være villig til å gi dem en sjanse.

 

Anonymkode: 92e92...23e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da må arbeidsgiverne der ute slutte å avvise fol pga hull i CV og heller være villig til å gi dem en sjanse.

 

Anonymkode: 92e92...23e

Innenfor offentlig sektor har arbeidslivet blitt mer inkluderende. 

Anonymkode: ea0f9...da3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Innenfor offentlig sektor har arbeidslivet blitt mer inkluderende. 

Anonymkode: ea0f9...da3

Så en med ett 10 år stort hull og ingen høyere utdannelse utover vgs kunne glatt fått en 20% stilling der, uten at nav betaler arbeidsgiver for å ha arbeidstageren der gratis?

Anonymkode: 92e92...23e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så en med ett 10 år stort hull og ingen høyere utdannelse utover vgs kunne glatt fått en 20% stilling der, uten at nav betaler arbeidsgiver for å ha arbeidstageren der gratis?

Anonymkode: 92e92...23e

Du trenger utdannelse. Du kan ta utdanning mens du er på uføretrygd i avtale med NAV. Et så stort hull i CVen er ikke uoverkommelig innenfor yrker hvor der er rift om arbeidskraften. Samfunnet forandrer seg sakte men sikkert. 

Anonymkode: ea0f9...da3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er uføre pga psyken sin har jeg lite tiltro til. En periode på ett års tid med sykmelding pga møtt veggen, ja det er noe annet. Men totalt uføre? Spar meg. DET er en belastning for samfunnet.

De som derimot har alvorlige sykdommer eller vært utsatt for ulykker, de er en annen sak.

Kjenner flere som har vært svært alvorlig psykisk syk. De har endret karriere som tilpasser psyken sin bedre, startet med små steg og JOBBET seg tilbake til normal psykisk helse. 

Anonymkode: e0689...15b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...