Gå til innhold

Vi som venter på svar på uføretrygd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dere som venter..... hvorfor logger dere inn på nav.no for å se om det har kommet svar? Dere kan jo bare sette opp pushvarsel på mobilen som plinger når de ligger noe nytt i innboksen?

Anonymkode: 4a155...3ee

Det sendes ikke ut varsel når status endrer seg fra feks. "til behandling" til "klar til attestering". Den siste der betyr at vedtaket er ferdig, man venter bare på at en mer erfaren saksbehandler (beslutter) skal lese gjennom det og godkjenne vedtaket. Hvis denne ikke godkjenner det, går status tilbake til "under behandling". Det kan ligge til attestering i alt fra et par dager til opptil to uker. 

Jeg fikk forøvrig status "Ferdig behandlet" over et døgn før jeg fikk varsel om vedtaket. Systemene til Nav er trege. 

Anonymkode: ed16a...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor ser dere denne statusen? Jeg kan ikke finne noe slikt på mine sider på nav.

Anonymkode: 232a1...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ser dere denne statusen? Jeg kan ikke finne noe slikt på mine sider på nav.

Anonymkode: 232a1...fc8

Når du har logget inn blar du ned og klikker på "Uføretrygd", så skal det stå "Saker til behandling", og der står også status. Klikker du innpå saken (saksnavnet) så kommer det opp dokumenter knyttet til saken din, og der kan du hvilken dato de eventuelt har lest det.

Anonymkode: d75ea...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe svar i går heller. Vet ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom helgen, jeg klarer ikke gjøre noe annet enn å gruble nå.

Anonymkode: 232a1...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke noe svar i går heller. Vet ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom helgen, jeg klarer ikke gjøre noe annet enn å gruble nå.

Anonymkode: 232a1...fc8

Sjekket du om de har åpnet saken din?

Anonymkode: d75ea...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke noe svar i går heller. Vet ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom helgen, jeg klarer ikke gjøre noe annet enn å gruble nå.

Anonymkode: 232a1...fc8

:hug:

Anonymkode: a2426...da6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søknaden min blir behandlet i Molde, og behandlingstiden der var åtte måneder. Nå ser jeg på NAV sin saksbehandlingstidside at det er endret til seks. Wæh! 😶 Ble litt nervøs nå, da svaret kan komme tidligere enn ventet.

Anonymkode: d75ea...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.10.2019 den 15.33, AnonymBruker skrev:

Søknaden min blir behandlet i Molde, og behandlingstiden der var åtte måneder. Nå ser jeg på NAV sin saksbehandlingstidside at det er endret til seks. Wæh! 😶 Ble litt nervøs nå, da svaret kan komme tidligere enn ventet.

Anonymkode: d75ea...114

Min ble også behandlet i Molde. Først stod det 4 mnd, så 8, var ferdig på ca 5,5 mnd :) 

Anonymkode: 74017...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ferdig utredet på AAP nå og skal søke om delvis uføretrygd. Saksbehandleren min har antydet at det vil ta rundt 1,5 år. Blæ. Først så skal de skrive til legen min. Be om oppdatert legeerklæringer m.m. Etter det så skal de innstille også skal de ringe meg for å be meg om at jeg må søke. Etter jeg søker så tar det åtte måneder. :( 

Anonymkode: 431b1...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ferdig utredet på AAP nå og skal søke om delvis uføretrygd. Saksbehandleren min har antydet at det vil ta rundt 1,5 år. Blæ. Først så skal de skrive til legen min. Be om oppdatert legeerklæringer m.m. Etter det så skal de innstille også skal de ringe meg for å be meg om at jeg må søke. Etter jeg søker så tar det åtte måneder. :( 

Det hørtes mye ut? 8 måneder behandlingstid er jo greit nok, men etter at NAV har mottatt legeerklæring og du får klarsignal til å søke burde det virkelig ikke ta veldig lang tid. Tror ikke den delen av prosessen tok mer enn par uker her, maks.

Anonymkode: bf267...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2019 den 20.53, AnonymBruker skrev:

Sjekket du om de har åpnet saken din?

Anonymkode: d75ea...114

Jeg kan ikke se at det finnes noe sted jeg kan sjekke det. Altså, når jeg logger inn går inn på mine saker -> uføresøknad, så får jeg bare opp en liste over dokumenter og kommunikasjonen som har vær, med dato. Det står ingen "status" utenom datoen det skjedde for disse elementene. Venter enda i spenning, har fullstendig gått i hi siste uken, da jeg er ute av stand til å gjøre noenting før jeg har et svar.

Anonymkode: 232a1...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ufør i september i fjor . Ble innvilget etter 4 mnd . De var snille med meg , fikk også ung ufør .

Anonymkode: 0700d...6d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker
På 27.9.2019 den 15.13, altflyter skrev:

For meg var ventetiden på ufør nærmest tortur. Hver eneste dag levde jeg med frykten "hva om jeg får avslag. Hva gjør jeg da? Jeg er for syk til å jobbe! Hva gjør jeg om jeg får avslag. Må jeg bli uteligger? " det gikk som en gjentagende earworm i hjernen min. 

Det er noe av det tøffeste jeg har gått igjennom og jeg har opplevd mye drit i livet. Jeg vekslet mellom å prøve å feie det bort til å prøve å finne løsninger på hva jeg skulle gjøre om avslaget kom. Men jeg fant aldri et alternativ. Det var ikke viljen det sto på. Helsen min klarte ikke en fulltidsjobb. 

Det handlet ikke bare om ventetiden i seg selv, men følelsen av å ha levd på nåde i årevis. Nav sin nåde. Alle brevene, å føle seg mistenkeliggjort hver gang jeg sendte meldekort. Skammen over å være avhengig av felleskapet ble forsterket etter mange år i systemet og tusen spørsmål om hvorfor jeg ikke kunne bidra som alle andre. 

Følelsen av å vente på å bli stemplet som ubrukelig for samfunnet, endestoppet jeg lengtet etter men samtidig var livredd for. Utveien jeg aldri ønsket og gjorde alt for å unngå.... For så å måtte vente i åtte måneder for å se om nav var enig i det legen min hadde sagt i 10 år... Ventetiden er så mye mer enn et svar på en søknad. 

Du reflekterer over deg selv, livet, samfunnet, hva du kunne gjort annerledes, samtidig som du føler du har nådd et endestopp. Å få innvilget søknaden om delvis ufør, løftet en stor bør av skuldrene mine. Endelig kunne jeg puste. Endelig kunne jeg fokusere fult og helt på jobben min og samtidig vite at jeg var økonomisk sikret. Ikke flere brev, ikke mer mistenkeliggjøring. Endelig en pause hvor jeg kunne fokusere på å få mest mulig ut av den arbeidskapasiteten jeg hadde. 

Ventetiden er det verste og jeg syntes ikke den skal bagatelliseres. 

Dine problemer overfor NAV og behandling av  uføre søknader føyer seg utvilsamt inn  i rekken blandt mange andre søknader som ligger inne hos NAV til behandling av uføresøknader.    Opprettelsen av NAV har vert en gedigen fiasko og kostet norske betalere enorme summer.       Folk som er syke bør selvsagt ha andre ting å tenke på en å kjempe mot eit byråkratisk system utan sidestykke.    Digitalisering av NAV-systemet hevdes å skulle bidra til å effektivisere og forenkle møte med NAV.     Mange NAV-brukere er komt i en personleg krise i livet, og trenger ofte noen å prate med og   litt menneskeleg omtanke.     Norge har idag en aldrende befolkning som  er avhengi av NAV sine tjenester og mange  er slettes ikkje så oppdatert på digitaliseringen.  Både NAV-direktøren og NAV- ministren  sitter trygt i sine stilliger ettersom de ikkje har noen oppegående overordnede  som har makt til å få dem  fjærnet.    Byråkratiet i NAV -systemet koster  skattebetalerene langt mer en kostnadene til mange trygdede.       

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei dere, jeg fikk brev fra NAV tidlig i dag med melding om innvilget uføretrygd. Jeg gråt av lettelse lenge. Behandlingstiden skulle være 6-8 måneder, men det tok ikke to engang. 

Jeg kommer til å fortsette å delta i tråden her med dere som venter. Hold ut, jeg har troen på at det ordner seg.

TS

Anonymkode: d75ea...114

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei dere, jeg fikk brev fra NAV tidlig i dag med melding om innvilget uføretrygd. Jeg gråt av lettelse lenge. Behandlingstiden skulle være 6-8 måneder, men det tok ikke to engang. 

Jeg kommer til å fortsette å delta i tråden her med dere som venter. Hold ut, jeg har troen på at det ordner seg.

TS

Anonymkode: d75ea...114

Gratulerer så masse, tok bare to måneder til meg også :nordvesta:

Anonymkode: a2426...da6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke se at det finnes noe sted jeg kan sjekke det. Altså, når jeg logger inn går inn på mine saker -> uføresøknad, så får jeg bare opp en liste over dokumenter og kommunikasjonen som har vær, med dato. Det står ingen "status" utenom datoen det skjedde for disse elementene. Venter enda i spenning, har fullstendig gått i hi siste uken, da jeg er ute av stand til å gjøre noenting før jeg har et svar.

Anonymkode: 232a1...fc8

Du må ikke gå inn på "mine saker", du må gå på "Uføretrygd". Egen underside, når du ser menyen der det står "Mine utbetalinger" osv, så nederst der. Der får du opp saksoversikt. 

Anonymkode: ed16a...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hørtes mye ut? 8 måneder behandlingstid er jo greit nok, men etter at NAV har mottatt legeerklæring og du får klarsignal til å søke burde det virkelig ikke ta veldig lang tid. Tror ikke den delen av prosessen tok mer enn par uker her, maks.

Anonymkode: bf267...937

Jeg vet. Syntes det hørtes helt vilt mye ut :( AAP er så psykisk utmattende. Lei nå

Anonymkode: 431b1...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du må ikke gå inn på "mine saker", du må gå på "Uføretrygd". Egen underside, når du ser menyen der det står "Mine utbetalinger" osv, så nederst der. Der får du opp saksoversikt. 

Anonymkode: ed16a...850

Takk for hjelp!

Har da virkelig vært inne en million ganger på nav sine sider, trodde ikke det var mer uoppdaget. Denne siden hadde jeg aldri funnet om det ikke var for din forklaring! Aldri sett den før! Dæven..

Det står "til behandling" med datoen jeg sendte i juli, og når jeg trykker på se detaljer, får jeg også opp den siste datoen det var korrespondanse, som var for to uker siden. Jeg har sendt dem en melding etter det også, men ikke fått noe svar.

Anonymkode: 232a1...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har fått svar nylig, når på dagen kom svaret? Var det som vanlig melding inne på nav.no og melding på tlf, eller hvordan ble beskjeden levert?

Fremdeles ikke hørt noe, blir sprø.

Anonymkode: 232a1...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som har fått svar nylig, når på dagen kom svaret? Var det som vanlig melding inne på nav.no og melding på tlf, eller hvordan ble beskjeden levert?

Fremdeles ikke hørt noe, blir sprø.

Anonymkode: 232a1...fc8

Fikk plutselig melding på tlf om at jeg måtte gå inn på pensjon inne på nav for der lå det en mld til meg. Gikk inn og da var det innvilget. Fikk det tidlig på dagen 

Anonymkode: a2426...da6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...