Gå til innhold

Vi som venter på svar på uføretrygd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

I går klarte jeg ikke vente lenger, og brukte en ubesvart beskjed i nav-innboksen til å ta kontakt med dem. Fikk vite at grunnen til at det tar tid er at jeg har gjort mitt beste for å utnytte den pittelille restarbeidsevnen jeg har. Det er helt spesifikke ting som gjør at det går og dette er forklart i sakspapirene. Jeg er også nødt til å ha enk for å gjøre det på den riktige måten.

Man hører alltid at det skal lønne seg å jobbe, men det føles gang på gang som man blir mistenkeliggjort og straffet hele veien for å gjøre sitt beste.

Anonymkode: 232a1...fc8

Jeg har også en pitteliten restarbeidevne,men det er kun for støttekontakt og der kan jeg styre timene etter formen. NAV pushet meg til flere timer så jeg ble helt ødelagt, men kom frem til at jeg klarer ca 4,8 % i denne jobben, men kunne ikke fungert i en ordinær jobb. Det konkluderte de på arbeidssenteret jeg var på. Likevel fik jeg bare 95% pga den lille inntektsevnen jeg har. Så da kan det hende du heller ikke får 100%. Kan jeg spørre hva du jobber som? Og hvor mye?

Anonymkode: a2426...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også en pitteliten restarbeidevne,men det er kun for støttekontakt og der kan jeg styre timene etter formen. NAV pushet meg til flere timer så jeg ble helt ødelagt, men kom frem til at jeg klarer ca 4,8 % i denne jobben, men kunne ikke fungert i en ordinær jobb. Det konkluderte de på arbeidssenteret jeg var på. Likevel fik jeg bare 95% pga den lille inntektsevnen jeg har. Så da kan det hende du heller ikke får 100%. Kan jeg spørre hva du jobber som? Og hvor mye?

Anonymkode: a2426...da6

Tror du har rett i det, tror ikke jeg får 100 % da. Jeg jobber litt med treningsundervisning, stort sett mellom 0 og kanskje 4 timer i uken. Det er veldig fleksibelt, jeg kan ta pause en måned eller to om jeg trenger, og stort sett alltid bytte timer med noen når formen ikke holder samme dagen. Så det kan variere ganske mye alt etter formen hvor aktiv eller inaktiv jeg er. Jeg holder også et par foredrag, kanskje 1-5, i løpet av året, da pleier jeg å passe på at jeg ikke skal noenting dagene før og etter da jeg kan bli ganske sliten av det.

Anonymkode: 232a1...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

I går klarte jeg ikke vente lenger, og brukte en ubesvart beskjed i nav-innboksen til å ta kontakt med dem. Fikk vite at grunnen til at det tar tid er at jeg har gjort mitt beste for å utnytte den pittelille restarbeidsevnen jeg har. Det er helt spesifikke ting som gjør at det går og dette er forklart i sakspapirene. Jeg er også nødt til å ha enk for å gjøre det på den riktige måten.

Man hører alltid at det skal lønne seg å jobbe, men det føles gang på gang som man blir mistenkeliggjort og straffet hele veien for å gjøre sitt beste.

Anonymkode: 232a1...fc8

Dette er også min erfaring. At man har prøvd, ødelagt seg selv mer og mer for hvert år før man kræsjet og ba om hjelp har ødelagt mye for meg også.

Det er så sinnsykt!

Anonymkode: 60dbc...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du har rett i det, tror ikke jeg får 100 % da. Jeg jobber litt med treningsundervisning, stort sett mellom 0 og kanskje 4 timer i uken. Det er veldig fleksibelt, jeg kan ta pause en måned eller to om jeg trenger, og stort sett alltid bytte timer med noen når formen ikke holder samme dagen. Så det kan variere ganske mye alt etter formen hvor aktiv eller inaktiv jeg er. Jeg holder også et par foredrag, kanskje 1-5, i løpet av året, da pleier jeg å passe på at jeg ikke skal noenting dagene før og etter da jeg kan bli ganske sliten av det.

Anonymkode: 232a1...fc8

Ja da ser de på inntektsevnen din og da får du sannsynligvis ikke 100% Jeg tjener bare 14000 i året med feriepenger og alt og likevel får jeg bare 95% . Har regnet ut at min stillingsprosent er 4,8 . Konklusjonen på arbeidstreningen var 0% i ordinært arbeid, så merkelig at de setter meg på 95%. Jeg er veldig glad for å få det altså, men har bare lurt litt på om det er riktig .Trodde om jeg lå under 5% stilling, skulle det automatisk bli 100. Snakket med noen om det, men nå er jeg bare usikker på om det stemmer.

Noen som vet reglene om dette?

Anonymkode: a2426...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk sendt avgårde uføresøknad digitalt idag. Krysser fingrene for at det gå seg til. Jeg er redd.

Anonymkode: d7b60...e78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal snart søke. Og er livredd. Hva hvis jeg får avslag. Da går økonomi totalt i grus. Selv om den er ganske ræva allerede.

Er veldig glad for å ha psykiater i ryggen dog, og ikke "bare" en psykolog. Med sosial amgst, depresjoner, bipolar, unnvikende personlighetsforstyrrelse og kompleks ptsd, så er det ikke bare bare å jobbe. Og jeg trenger nok noen år.med behandling først. Og jeg håper jo jeg en gang kan jobbe, da jeg mye heller vil tjene penger som alle andre. Gjøre nytte for meg.

Men gjennstår å se. Men å ha nav hengende over seg er ekstremt stressende hvertfall.

Anonymkode: 937ec...b85

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, det begynner å ane meg at jeg har vært veldig naiv. Jeg har trodd det var slik at uavhengig av utfall på søknaden, får man beholde aap ut gjeldende vedtaksperiode. Men så hører jeg folk si dette er feil, og at det vil kuttes på dagen om man får avslag? Noen som vet hva som er korrekt?

Anonymkode: 232a1...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ok, det begynner å ane meg at jeg har vært veldig naiv. Jeg har trodd det var slik at uavhengig av utfall på søknaden, får man beholde aap ut gjeldende vedtaksperiode. Men så hører jeg folk si dette er feil, og at det vil kuttes på dagen om man får avslag? Noen som vet hva som er korrekt?

Anonymkode: 232a1...fc8

Det stemmer at stønaden kuttes med én gang man får avslag, dessverre. 

Anonymkode: d75ea...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, det begynner å ane meg at jeg har vært veldig naiv. Jeg har trodd det var slik at uavhengig av utfall på søknaden, får man beholde aap ut gjeldende vedtaksperiode. Men så hører jeg folk si dette er feil, og at det vil kuttes på dagen om man får avslag? Noen som vet hva som er korrekt?

Anonymkode: 232a1...fc8

Fikk du brev i postn etter at du søkte uføretrygd om at du får AAP i inntil 8 mnd mens de behandler uføresøknaden din, vil den dessverre kuttes om du får avslag og det tvert. Da må du søke sosialstønad

Anonymkode: a2426...da6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.10.2019 den 16.23, AnonymBruker skrev:

Ok, det begynner å ane meg at jeg har vært veldig naiv. Jeg har trodd det var slik at uavhengig av utfall på søknaden, får man beholde aap ut gjeldende vedtaksperiode. Men så hører jeg folk si dette er feil, og at det vil kuttes på dagen om man får avslag? Noen som vet hva som er korrekt?

Anonymkode: 232a1...fc8

Hvis det er innvilget på grunnlag av uføresøknad under behandling, så kuttes den på dagen. Hvis den er innvilget av andre grunner, at du har løpende AAP og ikke "unntaket" som er AAP under behandling av uførsøknad, så beholder du den til uføretrygden iverksettes. 

Anonymkode: ed16a...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet snart ikke hvordan jeg skal takle denne ventetiden lenger, jeg holder på å gå fullstendig fra vettet av å ikke vite. Ber til gud om at svaret kommer. Jeg har brukt opp alle metoder og teknikker for å skyve dette unna, nå har jeg nådd punktet hvor ingenting virker og jeg klarer ikke annet enn å sitte og spørre meg selv om og om igjen om det blir ja eller nei, kommer svaret i dag eller ikke.

Anonymkode: 232a1...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk innvilget 100% ufør mandag denne uken etter tilsammen 10 års kamp med/mot Nav. De som sier at denne prosessen er enkel kan gå å ta seg en megabolle.

Mannen min og jeg dro på restaurant for å feire at kampen nå er over. 

Anonymkode: 4a155...3ee

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk innvilget 100% ufør mandag denne uken etter tilsammen 10 års kamp med/mot Nav. De som sier at denne prosessen er enkel kan gå å ta seg en megabolle.

Mannen min og jeg dro på restaurant for å feire at kampen nå er over. 

Anonymkode: 4a155...3ee

Amen for den, jeg brukte tilsammen 7 år. Jeg satte meg ned og gråt av lettelse at alt var over. Fikk ufør i fjor. Før ble søknader behandlet individuelt når følges jo alle av samme program uansett diagnose virker det som. Da ufør ble bestemt tok det ca 7 måneder før jeg fikk det innvilget. 

Anonymkode: 9c62b...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk innvilget 100% ufør mandag denne uken etter tilsammen 10 års kamp med/mot Nav. De som sier at denne prosessen er enkel kan gå å ta seg en megabolle.

Mannen min og jeg dro på restaurant for å feire at kampen nå er over. 

Anonymkode: 4a155...3ee

Gratulerer :nordvesta:

Anonymkode: a2426...da6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet snart ikke hvordan jeg skal takle denne ventetiden lenger, jeg holder på å gå fullstendig fra vettet av å ikke vite. Ber til gud om at svaret kommer. Jeg har brukt opp alle metoder og teknikker for å skyve dette unna, nå har jeg nådd punktet hvor ingenting virker og jeg klarer ikke annet enn å sitte og spørre meg selv om og om igjen om det blir ja eller nei, kommer svaret i dag eller ikke.

Anonymkode: 232a1...fc8

Går snart på veggen selv. Er snart to måneder siden jeg søkte, og jeg sjekker daglig om de har åpnet søknaden, men det har de ikke. Så her må jeg bare smøre meg med tålmodighet. 

Det verste er at jeg etterhvert som tiden har gått er blitt overbevist om avslag. 

Anonymkode: d75ea...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gratulerer :nordvesta:

Anonymkode: a2426...da6

Takk.

Behandlingtiden min var like over 3 mnd. fikk beskjed om at det kunne gå opp mot 8 mnd. 

Anonymkode: 4a155...3ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går snart på veggen selv. Er snart to måneder siden jeg søkte, og jeg sjekker daglig om de har åpnet søknaden, men det har de ikke. Så her må jeg bare smøre meg med tålmodighet. 

Det verste er at jeg etterhvert som tiden har gått er blitt overbevist om avslag. 

Anonymkode: d75ea...114

Men hvorfor sjekker du daglig? Det er da virkelig ikke noe poeng i å gjøre! Du blir gal av det! Sånn holdt jeg også på de første ukene, inntil psykologen kjeftet litt på meg og sa at jeg bare gjorde det verre for meg selv om jeg fortsatte sånn til svaret kom! Det er en grunn til at du får vite behandlingstiden på søknaden, så om du har åtte måneder slik som meg så trenger du virkelig ikke å sjekke mer enn maks en gang i måneden de første seks månedene! Først etter det kan du begynne å sjekke litt oftere! Og det hjalp når jeg sluttet å sjekke daglig og hele tiden tenke på det, for plutselig tikket det inn en melding fra nav om at jeg måtte logge inn for jeg hadde fått et nytt brev! Og det bare etter 4 1/2måned! (Lokalkontor i Hordaland, søknad behandlet i Molde, i tilfelle noen lurer på det) 

Så til dere som venter - pust med magen, prøv å glemme søknaden og fokus heller energien deres på andre ting i hverdagen! Jeg vet det er vanskelig for jeg har vært der selv, men dagene blir faktisk litt bedre om dere ikke har søknaden konstant i hodet!

Anonymkode: be236...d27

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Går snart på veggen selv. Er snart to måneder siden jeg søkte, og jeg sjekker daglig om de har åpnet søknaden, men det har de ikke. Så her må jeg bare smøre meg med tålmodighet. 

Det verste er at jeg etterhvert som tiden har gått er blitt overbevist om avslag. 

Anonymkode: d75ea...114

Gikk litt over 2 mnd til meg , så det kan være like om hjørnet hos deg. Var også overbevist om avslag, men fikk innvilget. Håper du også får det

Anonymkode: a2426...da6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere som venter..... hvorfor logger dere inn på nav.no for å se om det har kommet svar? Dere kan jo bare sette opp pushvarsel på mobilen som plinger når de ligger noe nytt i innboksen?

Anonymkode: 4a155...3ee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor sjekker du daglig? Det er da virkelig ikke noe poeng i å gjøre! Du blir gal av det! Sånn holdt jeg også på de første ukene, inntil psykologen kjeftet litt på meg og sa at jeg bare gjorde det verre for meg selv om jeg fortsatte sånn til svaret kom! Det er en grunn til at du får vite behandlingstiden på søknaden, så om du har åtte måneder slik som meg så trenger du virkelig ikke å sjekke mer enn maks en gang i måneden de første seks månedene! Først etter det kan du begynne å sjekke litt oftere! Og det hjalp når jeg sluttet å sjekke daglig og hele tiden tenke på det, for plutselig tikket det inn en melding fra nav om at jeg måtte logge inn for jeg hadde fått et nytt brev! Og det bare etter 4 1/2måned! (Lokalkontor i Hordaland, søknad behandlet i Molde, i tilfelle noen lurer på det) 

Så til dere som venter - pust med magen, prøv å glemme søknaden og fokus heller energien deres på andre ting i hverdagen! Jeg vet det er vanskelig for jeg har vært der selv, men dagene blir faktisk litt bedre om dere ikke har søknaden konstant i hodet!

Anonymkode: be236...d27

Jeg sjekket også daglig, så bestemte jeg meg for å droppe å sjekke EN eneste dag, og hva skjedde? Fikk plutselig mld i innboksen at jeg hadde fått innvilget uføretrygd den ene dagen jeg ikke sjekket😂

Anonymkode: a2426...da6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...