Gå til innhold

Vi som venter på svar på uføretrygd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Veldig glad i dag, fikk innvilget 95 % uføretrygd. Tjener 14 000 kroner i året på en liten støttekontaktjobb, derfor fikk jeg ikke 100 %, men jeg er glad for alt jeg får ❤️ Endelig kan jeg puste litt og senke skuldrene. Er så glad og håper dere andre her som venter, får det innvilget ❤️ 

Nå trenger jeg ikke å selge hus og hjem. Er sååå glad :yvonne::nordvesta:

Var Kristiansand som behandlet søknaden, sendte inn 9 august og svar i dag

Anonymkode: a2426...da6

Åh, så bra du fikk innvilget! Unner deg den lettelsen du kjenner på nå.

Anonymkode: d75ea...114

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer!

Jeg holder på å gå på veggene av å ikke vite, nesten så jeg vurderer å ringe å spørre om det kommer svar snart, men er redd det kan være ødeleggende for søknaden. Får lufte frustrasjonen hos psykolog i morgen.

Anonymkode: 232a1...fc8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.9.2019 den 18.28, AnonymBruker skrev:

Var jeg som lagde forrige tråd og ble så lei meg da de flyttet den. Fordi jeg klarer ikke å holde følge med den store tråden, der de legger alle trygdetråder . Håper denne får stå !

Jeg søkte for snart 2 mnd siden og jeg veksler mellom å tenke at jeg må jo selvsagt få den innvilget, siden jeg er for syk til å jobbe heltid. Har godkjente diagnoser og prøvd det NAV har sagt jeg skal , vært på rehabilitering, jobbtrening,  osv osv..

Men så kommer tvilen siden jeg hører så mange får avslag og jeg blir så redd for fremtiden. Så redd for å selge hus og hjem og må bruke opp alle mine midler, før jeg kan få sosialhjelp. Det plager meg mye og jeg blir stresset og mer syk av denne prosessen :( Flere betennelser i muskler og sener og jeg setter det i sammenheng med stresset av å gå å vente :( 

Lurer også på dette, da saksbehandler kun snakket om en beslutter på et annen nav kontor som skulle godkjenne AEV, Hørte ikke noe om en egen rådgivende navlege, Går den automatisk til navlegen eller er det bare noen aever som må innom der?

Anonymkode: a2426...da6

Hei,du skriver at du er for syk til å jobbe heltid. Søker du delvis eller full ufør? Jeg er under behandling, nettopp begynt på AAP, og får vite snart om operasjonene jeg har vært gjennom vil hjelpe meg eller ei. Og da lurer jeg på; kan man få raskt innvilget ufør, eller er det lang behandlingstid til tross for en rask konklusjon på om man kan jobbe eller ei? 

Anonymkode: dac28...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.10.2019 den 21.39, AnonymBruker skrev:

Jeg vurderer om jeg skal søke gjenopptakelse av aap eller klage på vedtaket. Jeg vet ikke hva som er mest fordelaktig. Har 1,5 år igjen av aap fra forrige gang. Om jeg klager, må jeg selge hus og hjem, bruke opp alt av verdi før jeg kan søke sosialstønad, og det vil jeg svært lite gjøre :(  Vurderer å selge huset og flytte inn  hos kjæresten min, for det er så surt å må bruke opp all sin formue man har jobbet og spart til. Og da sitter  man der med sosialstønad og ingen verdier å falle tilbake på. Helt forferdelig å tenke på. 

Anonymkode: a2426...da6

Det er livet for en del uføre som meg - nemlig der man har ingenting. Formue, "hus og hjem" kan jeg bare drømme om. Mentalt ødelagt, fysisk sliter jeg hardt, og må kaste penger ut av vinduet som leieboer resten av livet mitt, mest sannsynlig og frykter alltid når det kommer oppsigelse av leiekontrakten, slik at jeg må nok en gang ut på leiekarusellen og lete etter noe nytt å leie. Lever av minimumsats og får ellers ingen bostøtte siden den ble fratatt oss av de blå-blå ekstremistene. Ingen kjæreste eller familie å "lene" meg på heller. 

Alone and Die ! Faen meg helt "konge" liv. NOT. Verdens "rikeste" land, ja. Hvis jeg dauer snart, så tipper jeg at jeg er en av de som størkner og stinker død i flere måneder før noen finner meg. 

 

 

 

Anonymkode: 0154d...15b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei,du skriver at du er for syk til å jobbe heltid. Søker du delvis eller full ufør? Jeg er under behandling, nettopp begynt på AAP, og får vite snart om operasjonene jeg har vært gjennom vil hjelpe meg eller ei. Og da lurer jeg på; kan man få raskt innvilget ufør, eller er det lang behandlingstid til tross for en rask konklusjon på om man kan jobbe eller ei? 

Anonymkode: dac28...f8c

Jeg som nettopp fikk innvilget 95% ufør. Jobber som støttekontakt ved siden av. Jeg søkte gradert, siden jeg har litt inntekt ved siden av. Nei jeg søkte etter  2 år pga var ferdig avklart og ferdig behandlet og medisinert. Så du kan bli  avklart tidligere , du trenger ikke å vente i 3-4 år  om sykdommen tilsier at du ikke blir frisk.

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er livet for en del uføre som meg - nemlig der man har ingenting. Formue, "hus og hjem" kan jeg bare drømme om. Mentalt ødelagt, fysisk sliter jeg hardt, og må kaste penger ut av vinduet som leieboer resten av livet mitt, mest sannsynlig og frykter alltid når det kommer oppsigelse av leiekontrakten, slik at jeg må nok en gang ut på leiekarusellen og lete etter noe nytt å leie. Lever av minimumsats og får ellers ingen bostøtte siden den ble fratatt oss av de blå-blå ekstremistene. Ingen kjæreste eller familie å "lene" meg på heller. 

Alone and Die ! Faen meg helt "konge" liv. NOT. Verdens "rikeste" land, ja. Hvis jeg dauer snart, så tipper jeg at jeg er en av de som størkner og stinker død i flere måneder før noen finner meg. 

 

 

 

Anonymkode: 0154d...15b

Ja men da får du vel ung ufør? Om du ikke har opparbeidet deg formue? Kan du søke startlån hos kommunen? Vet venninna mi fikk der, da hun fikk avslag i vanlig bank. 

Du kan prøve det :) Jeg er så heldig at jeg har klart å opparbeide meg litt formue før jeg ble ordentlig syk, og har heldigvis et hjem og er veldig takknemlig for det 

Anonymkode: a2426...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja men da får du vel ung ufør? Om du ikke har opparbeidet deg formue? Kan du søke startlån hos kommunen? Vet venninna mi fikk der, da hun fikk avslag i vanlig bank. 

Du kan prøve det :) Jeg er så heldig at jeg har klart å opparbeide meg litt formue før jeg ble ordentlig syk, og har heldigvis et hjem og er veldig takknemlig for det 

Anonymkode: a2426...da6

Nei, ingen ung ufør. Mistenker at jeg fikk avslag på det nettopp fordi de måtte ha etterbetalt så jævla mange år til meg at det koster dem for mye. Tror det er mye av grunnen til hvorfor mange får avslag på ung ufør, pga etterbetalinga for alle årene man fikk lavere satser enn man ellers skulle ha hatt. 

Hadde jeg fått innvilget ung ufør, så hadde livet kunnet tatt bedre vending, men slik det er nå, er jeg fanget i evig fattigdomsfelle. Man har til det absolutt minimale, men ingenting utover det. Innsatte i fengsel får også dekket det minimale. Så jeg har ingen leilighet som jeg kan "eie" ved å betale ned på den hver måned - ergo ingen mulighet for å bygge noe som helst effektiv formue på sikt. 

Man får ikke noe startlån i kommunen med 2,48 G brutto i året, dessverre.  Har regnet på det og jeg får mindre utbetalt enn en enslig minstepensjonist. Minstepensjonister har rett på bostøtte i tillegg, men det har ikke vi uføre lenger, så man er ikke akkurat en "sterk" betalingskunde.

 

 

 

Anonymkode: 0154d...15b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gratulerer!

Jeg holder på å gå på veggene av å ikke vite, nesten så jeg vurderer å ringe å spørre om det kommer svar snart, men er redd det kan være ødeleggende for søknaden. Får lufte frustrasjonen hos psykolog i morgen.

Anonymkode: 232a1...fc8

Kjenner så på dette du skriver. Jeg var også full av angst og fortvilelse mens jeg ventet. Heldigvis tok det bare 2 mnd og  5 dager før jeg fikk svar. Når søkte du ?

Anonymkode: a2426...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag fikk jeg ett slags svar fra NAV. Sto at de skulle åpne for om det var grunnlag for å få søkt ufør. 

Jeg blir gal av all denne ventetiden og attpåtil måtte sitte her og være redd for at disse nav-legene skal overkjøre mine behandlere og meg selv. Tenk om jeg ikke blir trodd..

Anonymkode: d7b60...e78

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ingen ung ufør. Mistenker at jeg fikk avslag på det nettopp fordi de måtte ha etterbetalt så jævla mange år til meg at det koster dem for mye. Tror det er mye av grunnen til hvorfor mange får avslag på ung ufør, pga etterbetalinga for alle årene man fikk lavere satser enn man ellers skulle ha hatt. 

Hadde jeg fått innvilget ung ufør, så hadde livet kunnet tatt bedre vending, men slik det er nå, er jeg fanget i evig fattigdomsfelle. Man har til det absolutt minimale, men ingenting utover det. Innsatte i fengsel får også dekket det minimale. Så jeg har ingen leilighet som jeg kan "eie" ved å betale ned på den hver måned - ergo ingen mulighet for å bygge noe som helst effektiv formue på sikt. 

Man får ikke noe startlån i kommunen med 2,48 G brutto i året, dessverre.  Har regnet på det og jeg får mindre utbetalt enn en enslig minstepensjonist. Minstepensjonister har rett på bostøtte i tillegg, men det har ikke vi uføre lenger, så man er ikke akkurat en "sterk" betalingskunde.

 

 

 

Anonymkode: 0154d...15b

Nei er så trist at man straffes for å være syk i et av verdens rikeste land. :(

Anonymkode: a2426...da6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner så på dette du skriver. Jeg var også full av angst og fortvilelse mens jeg ventet. Heldigvis tok det bare 2 mnd og  5 dager før jeg fikk svar. Når søkte du ?

Anonymkode: a2426...da6

Søkte 2. juli. De ringte meg for en måned siden, og da fikk jeg inntrykk av at de var nesten ferdig. Men jeg har fremdeles ikke hørt noe.

Anonymkode: 232a1...fc8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søkte 2. juli. De ringte meg for en måned siden, og da fikk jeg inntrykk av at de var nesten ferdig. Men jeg har fremdeles ikke hørt noe.

Anonymkode: 232a1...fc8

Kan jeg få spørre hvorfor de ringte deg? Er det normalt å bli oppringt av de som behandler søknaden?

Anonymkode: d75ea...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg få spørre hvorfor de ringte deg? Er det normalt å bli oppringt av de som behandler søknaden?

Anonymkode: d75ea...114

Jeg har en bitteliten deltidsjobb som de ville spørre litt rundt. Vet egentlig ikke hvorfor de ringte jeg heller, da jeg har hatt denne jobben i flere år og den er dokumentert og informert om i sakspapirene mine. Men jeg har fått ny saksbehandler, så de ville vel bare spørre og sjekke litt ekstra rundt det.

Kom ikke noe svar i dag heller, håper, håper, håper det blir denne uken.

Anonymkode: 232a1...fc8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.10.2019 den 15.59, AnonymBruker skrev:

Søkte ufør i juni etter tre år på AAP. Fikk beskjed om fire mndr behandlingstid i mitt distrikt, men etter tre mndr fikk jeg brev om innvilget søknad. Vært et kjør synes jeg hele prosessen, umulig å forstå for den som ikke har vært igjennom det. Avventer nå min første utbetaling som skal skje denne måneden, tror liksom ikke helt at det virkelig er sant ennå, uvirkelig følelse og dyp lettelse.

Til alle som fortsatt venter på svar vil jeg bare uttrykke medfølelse og jeg håper det går i orden.

Anonymkode: 62456...bfe

Når du får utbetalingen første gang, fikk du alt da eller bare litt , siden man får aap i ventetiden ?.Om de på en måte bare betaler ut deler av første utbetaling, siden den er fra 1 i hver mnd. Min første utbetaling er 20 november. Lurer på om de endrer skattetrekket, eller må vi gjøre det selv hos skatteetaten?

Anonymkode: a2426...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Lurer på om de endrer skattetrekket, eller må vi gjøre det selv hos skatteetaten?

Det må du gjøre selv.

Anonymkode: bf267...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du får utbetalingen første gang, fikk du alt da eller bare litt , siden man får aap i ventetiden ?.Om de på en måte bare betaler ut deler av første utbetaling, siden den er fra 1 i hver mnd. Min første utbetaling er 20 november. Lurer på om de endrer skattetrekket, eller må vi gjøre det selv hos skatteetaten?

Anonymkode: a2426...da6

Man får hele beløpet, da beløpet gjelder fra første til siste dag i måneden. Du vil kun få aap til og med 31. Oktober, så det vil ikke være noe å trekke i fra. 
skattekortet må du inn å endre selv, slik at skattetrekket blir riktig. 

Anonymkode: 50e70...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.10.2019 den 20.14, AnonymBruker skrev:

Nei, ingen ung ufør. Mistenker at jeg fikk avslag på det nettopp fordi de måtte ha etterbetalt så jævla mange år til meg at det koster dem for mye. Tror det er mye av grunnen til hvorfor mange får avslag på ung ufør, pga etterbetalinga for alle årene man fikk lavere satser enn man ellers skulle ha hatt. 

Hadde jeg fått innvilget ung ufør, så hadde livet kunnet tatt bedre vending, men slik det er nå, er jeg fanget i evig fattigdomsfelle. Man har til det absolutt minimale, men ingenting utover det. Innsatte i fengsel får også dekket det minimale. Så jeg har ingen leilighet som jeg kan "eie" ved å betale ned på den hver måned - ergo ingen mulighet for å bygge noe som helst effektiv formue på sikt. 

Man får ikke noe startlån i kommunen med 2,48 G brutto i året, dessverre.  Har regnet på det og jeg får mindre utbetalt enn en enslig minstepensjonist. Minstepensjonister har rett på bostøtte i tillegg, men det har ikke vi uføre lenger, så man er ikke akkurat en "sterk" betalingskunde.

 

 

 

Anonymkode: 0154d...15b

De avslår ikke ung ufør pga størrelse på etterbetaling, det går mot alle regler og retningslinjer. Ung ufør har klare punkter for oppfyllelse, og de har ikke lov til å legge noen vekt på slikt. Jeg vil heller si motsatt, har du vært så lenge i systemet, er det større sjanse for at du får innvilget det. 

Jeg fikk selv etterbetalt for totalt 11 år på diverse stønader. 

Jeg er enslig ung ufør, og har derfor 2,91 G i året, i tillegg har jeg barn med tilhørende barnetillegg. Jeg fikk både startlån og tilskudd i min kommune, enebolig på et plan! Så ingenting er umulig! Tilskuddet jeg fikk var på 500.000. Nå har jeg fysisk funksjonshemning som gjør boligmarkedet vanskelig for meg, så om du også trenger rullestoltilpasset e.l. så kan de gå ganske langt for å sikre trygg bolig. 

Anonymkode: ed16a...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man får hele beløpet, da beløpet gjelder fra første til siste dag i måneden. Du vil kun få aap til og med 31. Oktober, så det vil ikke være noe å trekke i fra. 
skattekortet må du inn å endre selv, slik at skattetrekket blir riktig. 

Anonymkode: 50e70...4f1

Så bra, takk for svar

Anonymkode: a2426...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De avslår ikke ung ufør pga størrelse på etterbetaling, det går mot alle regler og retningslinjer. Ung ufør har klare punkter for oppfyllelse, og de har ikke lov til å legge noen vekt på slikt. Jeg vil heller si motsatt, har du vært så lenge i systemet, er det større sjanse for at du får innvilget det. 

Jeg fikk selv etterbetalt for totalt 11 år på diverse stønader. 

Jeg er enslig ung ufør, og har derfor 2,91 G i året, i tillegg har jeg barn med tilhørende barnetillegg. Jeg fikk både startlån og tilskudd i min kommune, enebolig på et plan! Så ingenting er umulig! Tilskuddet jeg fikk var på 500.000. Nå har jeg fysisk funksjonshemning som gjør boligmarkedet vanskelig for meg, så om du også trenger rullestoltilpasset e.l. så kan de gå ganske langt for å sikre trygg bolig. 

Anonymkode: ed16a...850

Når kan man få tilskudd til bolig? Kan man bare søke om det samtidig som man søker om startlån til bolig? Eller er det noen regler for å få tilskudd?

Anonymkode: a2426...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når kan man få tilskudd til bolig? Kan man bare søke om det samtidig som man søker om startlån til bolig? Eller er det noen regler for å få tilskudd?

Anonymkode: a2426...da6

Det er noe saksbehandleren vurderer når du søker ja. Hvis de ser at du har behov for bolig, oppfyller en eller flere av vilkårene, ikke har nok inntekt til å betjene et høyt nok lån til å skaffe en passende bolig, og de har tilgjengelige midler så kan de velge å gi tilskudd.

Tilskudd, lang nedbetalingstid og avdragsfrihet er virkemidlene de bruker for å kunne gi vanskeligstilte lån som de ellers ikke ville kunne betjent. 

Anonymkode: ed16a...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går klarte jeg ikke vente lenger, og brukte en ubesvart beskjed i nav-innboksen til å ta kontakt med dem. Fikk vite at grunnen til at det tar tid er at jeg har gjort mitt beste for å utnytte den pittelille restarbeidsevnen jeg har. Det er helt spesifikke ting som gjør at det går og dette er forklart i sakspapirene. Jeg er også nødt til å ha enk for å gjøre det på den riktige måten.

Man hører alltid at det skal lønne seg å jobbe, men det føles gang på gang som man blir mistenkeliggjort og straffet hele veien for å gjøre sitt beste.

Anonymkode: 232a1...fc8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...