Gå til innhold

Vi som venter på svar på uføretrygd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil nok ikke få noe hastevedtak, og det skal man jo egentlig være glad for. Ting kunne jo alltid vært mye verre.
 

Så får man bare prøve å holde ut ventetiden som best mulig.

Anonymkode: d75ea...114

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil nok ikke få noe hastevedtak, og det skal man jo egentlig være glad for. Ting kunne jo alltid vært mye verre.
 

Så får man bare prøve å holde ut ventetiden som best mulig.

Anonymkode: d75ea...114

Tja. Trenger ikke være alvorlig heller for at det kan registreres som hastevedtak. Mange momenter som spiller inn for at du blir vurdert opp mot en hastesak. Veileder skal også være 100% sikker på at du ikke på noen som helst måte har inntektsevne. 

Men som sagt: ulik praksis rundt dette fra veileder til veileder. Grad av diagnose spiller inn, samt avklaring. 

Bare å la det gå mest mulig i glemmeboka, så fyker tiden avgårde også.. Nytter vel ikke gå rundt å kverne om det. Snart advent og juletid, og utpå nyåret så har det faktisk gått 4 måneder og svaret begynner å nærme seg, hvis det ikke har kommet! ;) 

Anonymkode: ba498...f4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gleder dere til når dere forhåpentligvis får innvilget?

- Jeg gleder meg til å kunne begynne å planlegge livet mitt, å endelig ha noe fast å forholde meg til

- Gleder meg til å føle meg litt selvstendig igjen, slippe meldekort og slikt.

- Jeg gleder meg til honnør status. Her jeg bor er månedskort på buss under halv pris for honnør sammenlignet med vanlig voksen pris som jeg har nå.

- Gleder meg til å kunne ta meg råd til å gjøre ting som faktisk hjelper meg mye men som ikke kvalifiserer som behandling, som f eks noen yogatimer og lignende.

 

Anonymkode: 232a1...fc8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gleder dere til når dere forhåpentligvis får innvilget?

- Jeg gleder meg til å kunne begynne å planlegge livet mitt, å endelig ha noe fast å forholde meg til

- Gleder meg til å føle meg litt selvstendig igjen, slippe meldekort og slikt.

- Jeg gleder meg til honnør status. Her jeg bor er månedskort på buss under halv pris for honnør sammenlignet med vanlig voksen pris som jeg har nå.

- Gleder meg til å kunne ta meg råd til å gjøre ting som faktisk hjelper meg mye men som ikke kvalifiserer som behandling, som f eks noen yogatimer og lignende.

 

Anonymkode: 232a1...fc8

- Gleder meg til å ikke være livredd for å miste AAP i de periodene jeg har vært for syk til å følge aktivitetsplanen

- Til å kunne ha en fast sikkerhet rundt økonomien

- Kjenne på roen og forhåpentligvis litt etter litt bli bedre til å gjøre noe frivillig arbeid når helsa tillater det

Anonymkode: d75ea...114

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg til:
- å slippe frykten for å ikke bli forstått eller for å bli konfrontert
- å slippe frykten for å miste støtte/AAP underveis
- å distansere meg til NAV, både rutiner, prosesser, tiltak og den kontinuerlige uvitenheten av å stå i systemet
- å kunne senke skuldrene, og faktisk se framover istedet for bakover
- økonomisk sikkerhet
- å kunne fokusere på de tingene som jeg mener er viktig i livet mitt og som gagner meg
- å slippe å føle på press. Fra arbeidsmarkedet, fra byråkratiet, fra folk og fra meg selv, når jeg ikke er i stand til noe uansett.
 

 

Anonymkode: ba498...f4b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ventet siden april og også her er behandlingstiden åtte måneder. Men jeg har bodd i utlandet i noen år, så jeg regner med at det er det som gjør at det tar så lang tid. Jeg kunne ikke søke på nett, og måtte sende med eget skjema for arbeidsplassene i det aktuelle landet.

Anonymkode: c8b9c...dfe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da har NAV-veileder bedt om hastevedtak. Det gjør dem kun i særskilte tilfeller, ved f.eks alvorlig sykdom, skjønnstilfeller osv. Det er dessverre ulikt fra veileder til veileder hva dem bedømmer som slike hastetilfeller. 2 med samme sykdom kan dermed ha stor forskjell i ventetid. En får innvilget på en uke, den andre må vente f.eks 7 mnd. 

Anonymkode: ba498...f4b

Hastevedtak? Vi har jo samme sykdom, bare at hun ikke er fullt så syk som meg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tja. Trenger ikke være alvorlig heller for at det kan registreres som hastevedtak. Mange momenter som spiller inn for at du blir vurdert opp mot en hastesak. Veileder skal også være 100% sikker på at du ikke på noen som helst måte har inntektsevne. 

Men som sagt: ulik praksis rundt dette fra veileder til veileder. Grad av diagnose spiller inn, samt avklaring. 

Bare å la det gå mest mulig i glemmeboka, så fyker tiden avgårde også.. Nytter vel ikke gå rundt å kverne om det. Snart advent og juletid, og utpå nyåret så har det faktisk gått 4 måneder og svaret begynner å nærme seg, hvis det ikke har kommet! ;) 

Anonymkode: ba498...f4b

Ok, da er det sikkert forskjell på veilederne

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva gleder dere til når dere forhåpentligvis får innvilget?

- Jeg gleder meg til å kunne begynne å planlegge livet mitt, å endelig ha noe fast å forholde meg til

- Gleder meg til å føle meg litt selvstendig igjen, slippe meldekort og slikt.

- Jeg gleder meg til honnør status. Her jeg bor er månedskort på buss under halv pris for honnør sammenlignet med vanlig voksen pris som jeg har nå.

- Gleder meg til å kunne ta meg råd til å gjøre ting som faktisk hjelper meg mye men som ikke kvalifiserer som behandling, som f eks noen yogatimer og lignende.

 

Anonymkode: 232a1...fc8

Å ha økonomisk trygghet gjennom livet. Å fokusere på helsen istedet for å bli verre av alt vi må igjennom.

Honnør på buss og sånn, er det kun for de som har 100% ufør, eller gjelder det de  med gradert også?

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ventet siden april og også her er behandlingstiden åtte måneder. Men jeg har bodd i utlandet i noen år, så jeg regner med at det er det som gjør at det tar så lang tid. Jeg kunne ikke søke på nett, og måtte sende med eget skjema for arbeidsplassene i det aktuelle landet.

Anonymkode: c8b9c...dfe

Jeg fikk også beskjed om 8 måneder. Håper jeg ikke får svar før jul om det er avslag, for da ødelegger det hele julen

Anonymkode: a2426...da6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Honnør på buss og sånn, er det kun for de som har 100% ufør, eller gjelder det de  med gradert også?

"Personer som er innvilget minimum 50 prosent uføretrygd fra NAV, vil automatisk få tilsendt honnørkort i forbindelse med vedtak om uføretrygd."

Anonymkode: d75ea...114

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Personer som er innvilget minimum 50 prosent uføretrygd fra NAV, vil automatisk få tilsendt honnørkort i forbindelse med vedtak om uføretrygd."

Anonymkode: d75ea...114

Ok takk for svar 

Anonymkode: a2426...da6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier veilederen deres på NAV om sjansene deres for å få innvilget? Min ville/kunne ikke svare, fordi h*n "ikke jobber med denne typen saker." Må si det er et svar som uroer meg en god del.

Anonymkode: d75ea...114

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva sier veilederen deres på NAV om sjansene deres for å få innvilget? Min ville/kunne ikke svare, fordi h*n "ikke jobber med denne typen saker." Må si det er et svar som uroer meg en god del.

Anonymkode: d75ea...114

Min sa det var gode sjanser, men at ikke noe var sikkert pga det ikke var de som bestemte. Og så ønsket hun meg lykke til. Men det har ikke noe å si, for det er dessverre ikke NAV lokal som godkjenner din søknad, det er arbeid og ytelser . Og de kan plutselig mene noe annet enn legen din, spesialister, nav lokalt og alle de som kjenner deg best og din sak. Så kommer noen fra et annet navkontor og avslår hele greien. Helt sykt spør du meg og jeg er sykt stresset.

Anonymkode: a2426...da6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva sier veilederen deres på NAV om sjansene deres for å få innvilget? Min ville/kunne ikke svare, fordi h*n "ikke jobber med denne typen saker." Må si det er et svar som uroer meg en god del.

Anonymkode: d75ea...114

Det er ikke den vanlige saksbehandleren din på ditt lokale NAV kontor som vurderer og behandler uføresøknader. Derfor sa han det han sa.

Det skjer en helt annen plass i landet, på et eget NAV kontor som driver med bare den slags (søknadsbehandlinger).

Anonymkode: 2d506...5d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva sier veilederen deres på NAV om sjansene deres for å få innvilget? Min ville/kunne ikke svare, fordi h*n "ikke jobber med denne typen saker." Må si det er et svar som uroer meg en god del.

Anonymkode: d75ea...114

Fikk beskjed om at jeg hadde fått ny veileder rett før jeg fikk lov til å søke. Så jeg har aldri møtt vedkommende og har ikke fått noe spesielt inntrykk. Behandler og lege er helt på min side, så jeg kjenner meg ganske trygg.

Anonymkode: 232a1...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke den vanlige saksbehandleren din på ditt lokale NAV kontor som vurderer og behandler uføresøknader. Derfor sa han det han sa.

Det skjer en helt annen plass i landet, på et eget NAV kontor som driver med bare den slags (søknadsbehandlinger).

Anonymkode: 2d506...5d6

Jeg er klar over alt dette, og jeg vet hvor saken min blir behandlet. Men man kan likevel ha fått høre hva veilederen mener om sjansene.

Anonymkode: d75ea...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte ufør i juni etter tre år på AAP. Fikk beskjed om fire mndr behandlingstid i mitt distrikt, men etter tre mndr fikk jeg brev om innvilget søknad. Vært et kjør synes jeg hele prosessen, umulig å forstå for den som ikke har vært igjennom det. Avventer nå min første utbetaling som skal skje denne måneden, tror liksom ikke helt at det virkelig er sant ennå, uvirkelig følelse og dyp lettelse.

Til alle som fortsatt venter på svar vil jeg bare uttrykke medfølelse og jeg håper det går i orden.

Anonymkode: 62456...bfe

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk beskjed om at jeg hadde fått ny veileder rett før jeg fikk lov til å søke. Så jeg har aldri møtt vedkommende og har ikke fått noe spesielt inntrykk. Behandler og lege er helt på min side, så jeg kjenner meg ganske trygg.

Anonymkode: 232a1...fc8

Flere som har kjent seg trygge men fått avslag, dermed er jeg redd for at jeg også får det. Både lege og behandlere og nav lokalt er enige i at uføretrygd er rett og at jeg er ferdig behandlet og utredet. Likevel kan nav arbeid og ytelser avslå søknaden. Er derfor folk er så redde for avslag uansett. 

Anonymkode: a2426...da6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Søkte ufør i juni etter tre år på AAP. Fikk beskjed om fire mndr behandlingstid i mitt distrikt, men etter tre mndr fikk jeg brev om innvilget søknad. Vært et kjør synes jeg hele prosessen, umulig å forstå for den som ikke har vært igjennom det. Avventer nå min første utbetaling som skal skje denne måneden, tror liksom ikke helt at det virkelig er sant ennå, uvirkelig følelse og dyp lettelse.

Til alle som fortsatt venter på svar vil jeg bare uttrykke medfølelse og jeg håper det går i orden.

Anonymkode: 62456...bfe

Vet du hvilket kontor som behandlet søknaden din?

Anonymkode: a2426...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hvilket kontor som behandlet søknaden din?

Anonymkode: a2426...da6

Nei, det vet jeg ikke dessverre.

Anonymkode: 62456...bfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flere som har kjent seg trygge men fått avslag, dermed er jeg redd for at jeg også får det. Både lege og behandlere og nav lokalt er enige i at uføretrygd er rett og at jeg er ferdig behandlet og utredet. Likevel kan nav arbeid og ytelser avslå søknaden. Er derfor folk er så redde for avslag uansett. 

Anonymkode: a2426...da6

Ja, ser den. Absolutt klar over at jeg har null kontroll eller garanti for hva utfallet blir, er forberedt på alt. Mente det mer bare som en slags personlig følelse av at jeg "tror/håper" det ordner seg. Men tar ingenting for gitt. Derfor denne ventetiden er så fæl, for man kan jo ikke gjøre annet enn å spekulere.

Anonymkode: 232a1...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.10.2019 den 17.10, AnonymBruker skrev:

Jeg har ventet siden april og også her er behandlingstiden åtte måneder. Men jeg har bodd i utlandet i noen år, så jeg regner med at det er det som gjør at det tar så lang tid. Jeg kunne ikke søke på nett, og måtte sende med eget skjema for arbeidsplassene i det aktuelle landet.

Anonymkode: c8b9c...dfe

Har du søkt i landet du har bodd i også? Du vil også kunne risikerer redusert trygd pga trygdetid. 

Anonymkode: 74017...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...