Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei 😊

Jeg er hjemme og har det stille og rolig siden det er barn i hus. Fin typisk TV og tacokveld. 

Uroen i meg er døyvet med mye mat og store mengder godteri så overspisingen tar over... Men alt i alt en fin kveld.

Ønsker deg det beste 🥰

Elisabeth

Anonymkode: 08a06...aae

Takk!❤️

Hjelper å døyve uroen med god mat, kanskje ikke så bra det heller på sikt, men uansett MYE bedre enn å drikke alkohol!!

Ønsker deg alt godt tilbake!!

Klem..🤗

Anonymkode: 273df...b94

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Sånne dager kommer... Det eneste jeg kan si er det jeg lærte av ei som hjalp meg i forhold til rus er "tenk tanken ut, altså tenk deg igjennom kvelden og det du opplever, tenk så på at du våkner i morgen og hvilken tanker du da har, hvilken følelser har du i morgen når du våkner?

Jeg må innrømme at det aldri har hjulpet meg siden jeg blir så gira på alkohol at jeg ikke klarer å stoppe meg selv... men kanskje du kan? Går det ann? Å stoppe når man har fått tenning?.....

Elisabeth

Sant!!

Tenk så godt å kunne våkne opp uthvilt, frisk og opplagt etter god søvn, og uten å ha drukket alkohol kvelden før..

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er han. Men igår var han faktisk ren. Men hos han sitter det sånn skikkelig i

Hjelper neppe med en edru dag der kan du si. 

Jeg var på jobb her om dagen og da spurte jeg en kollega rett ut om hun hadde drukket. Hun ble ganske perpleks. Vet du hva det var? Ettersmakslukten av mozartkuler

Anonymkode: 6d036...f31

Klassiker det. Neste gang munnskyllevann.

Anonymkode: f6f07...662

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånne dager kommer... Det eneste jeg kan si er det jeg lærte av ei som hjalp meg i forhold til rus er "tenk tanken ut, altså tenk deg igjennom kvelden og det du opplever, tenk så på at du våkner i morgen og hvilken tanker du da har, hvilken følelser har du i morgen når du våkner?

Jeg må innrømme at det aldri har hjulpet meg siden jeg blir så gira på alkohol at jeg ikke klarer å stoppe meg selv... men kanskje du kan? Går det ann? Å stoppe når man har fått tenning?.....

Elisabeth

Ja, det kan nok være et godt tips. Jeg klarte faktisk å melde avbud. Mest fordi jeg vet jeg kommer til å bli eksponert for andre rusmidler hvis jeg drar, og den store frykten for at politiet skulle dukke opp akkurat når jeg var der. For de blir ikke å bry seg om at jeg da kun drikker øl. Da blir det fort ny bekymringsmelding pluss lappen ryker sikkert. Jeg vet ikke, men jeg turte ikke ta sjansen. Jeg hadde en veldig dårlig magefølelse på det hele, men lysten stod sterkt. Det som nok også var avgjørende er at jeg kom akkurat hjem. Har hatt en sinnsykt slitsom uke og idet jeg kom inn døra så kjente jeg at nei, jeg skal ta medisinen min (C-preparat) også skal jeg ta tidlig kveld. 

Så...I kveld klarte jeg det faktisk. Men, jeg sa vi kunne møtes nestes helg i stedet (og da hos meg og ikke der dopet er), så jeg har vel i grunn bare utsatt det. Likevel er jeg overrasket over at jeg klarte å stoppe meg selv når jeg var kommet så langt i prosessen med å sprekke. Jeg skulle bare inn, hive av meg sekken og dra bortover. I stedet sitter jeg her i sofaen og har sendt melding om at jeg ikke kommer. 

Kanskje var det hjelp i tråden her? Det føles jo ganske bra å skrive at jeg klarte det i kveld. Jeg klarer det kanskje ikke neste helg, men i kveld klarte jeg det. En del av meg angrer allerede, men nå har jeg tatt valget om å la det være for denne gang. 

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er tungt!!

Men når vi "lærer" oss å mestre livet igjen, UTEN alkohol kommer livet til å bli mye bedre på alle måter, egentlig vet både du og jeg det, og det er dit vi må komme os nå, FØR alt går til h......!!❤️

Pia

Ja. Det er sant. For min del gikk det jo fullstendig til helvete og jeg nådde den berømte bunnen, men så har jeg brukt ett år på å bygge meg opp til her jeg er i dag. I den store sammenheng har jeg bare gått museskrittt, men som min lege sa til meg for noen uker siden, så hadde han overhodet ikke trodd dette for ett år siden. For jeg var et vrak både psykisk og fysisk, hadde mistet boligen min og brukte tunge stoffer og store mengder døgnet rundt. Likevel må jeg ikke glemme at veien tilbake til helvete er kort. Alt for kort. 

- C 

Anonymkode: 1ead6...708

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det kan nok være et godt tips. Jeg klarte faktisk å melde avbud. Mest fordi jeg vet jeg kommer til å bli eksponert for andre rusmidler hvis jeg drar, og den store frykten for at politiet skulle dukke opp akkurat når jeg var der. For de blir ikke å bry seg om at jeg da kun drikker øl. Da blir det fort ny bekymringsmelding pluss lappen ryker sikkert. Jeg vet ikke, men jeg turte ikke ta sjansen. Jeg hadde en veldig dårlig magefølelse på det hele, men lysten stod sterkt. Det som nok også var avgjørende er at jeg kom akkurat hjem. Har hatt en sinnsykt slitsom uke og idet jeg kom inn døra så kjente jeg at nei, jeg skal ta medisinen min (C-preparat) også skal jeg ta tidlig kveld. 

Så...I kveld klarte jeg det faktisk. Men, jeg sa vi kunne møtes nestes helg i stedet (og da hos meg og ikke der dopet er), så jeg har vel i grunn bare utsatt det. Likevel er jeg overrasket over at jeg klarte å stoppe meg selv når jeg var kommet så langt i prosessen med å sprekke. Jeg skulle bare inn, hive av meg sekken og dra bortover. I stedet sitter jeg her i sofaen og har sendt melding om at jeg ikke kommer. 

Kanskje var det hjelp i tråden her? Det føles jo ganske bra å skrive at jeg klarte det i kveld. Jeg klarer det kanskje ikke neste helg, men i kveld klarte jeg det. En del av meg angrer allerede, men nå har jeg tatt valget om å la det være for denne gang. 

Ja. Det er sant. For min del gikk det jo fullstendig til helvete og jeg nådde den berømte bunnen, men så har jeg brukt ett år på å bygge meg opp til her jeg er i dag. I den store sammenheng har jeg bare gått museskrittt, men som min lege sa til meg for noen uker siden, så hadde han overhodet ikke trodd dette for ett år siden. For jeg var et vrak både psykisk og fysisk, hadde mistet boligen min og brukte tunge stoffer og store mengder døgnet rundt. Likevel må jeg ikke glemme at veien tilbake til helvete er kort. Alt for kort. 

- C 

Vet så altfor godt hvordan du har det, skulle ønske jeg kunne gitt deg en klem akkurat nå!!,❤️

Aldri gi opp, du har styrken i deg!!

Pia

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet så altfor godt hvordan du har det, skulle ønske jeg kunne gitt deg en klem akkurat nå!!,❤️

Aldri gi opp, du har styrken i deg!!

Pia

Takk! 

Det samme til deg. :hjerte:

- C 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

- C 

Nei f så tøft! Du gjorde det! Nå er du trygt og godt hjemme å kan kjenne at dagen er bra når du våkner i morgen :) 

Ikke bry deg om at du tenker at du bare utsatte det. En dag av gangen kan være nok når man kjemper med seg selv tror jeg. Jeg kan kjenne en enorm sorg og tomhet hvis jeg tenker at jeg aldri mer skal drikke, men hvis jeg tenker kun på dagen i dag, nå som jeg er edru så blir jeg bare glad.

Elisabeth

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei f så tøft! Du gjorde det! Nå er du trygt og godt hjemme å kan kjenne at dagen er bra når du våkner i morgen :) 

Ikke bry deg om at du tenker at du bare utsatte det. En dag av gangen kan være nok når man kjemper med seg selv tror jeg. Jeg kan kjenne en enorm sorg og tomhet hvis jeg tenker at jeg aldri mer skal drikke, men hvis jeg tenker kun på dagen i dag, nå som jeg er edru så blir jeg bare glad.

Elisabeth

Ja du har rett i det, en dag av gangen¡❤️

Mandag blir det min tur å måtte stå i det, en dag av gangen..

Vet det kommer til å bli steintøft, men så utrolig mye bedre  på sikt..!

Har så lyst å bli edru igjen, leve, få et LIV igjen nå, etter flere år uten, pga alkoholen og traumer..

VET at det finnes et MYE bedre liv å leve,  for oss alle, UTEN  den helvetes alkoholen..

Pia

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drakk ikke i går, men tømte soloen, colaen og en champagnebrus og sikkert en liter med vann. Jeg og gjestene spilte brettspill og kosa oss, jeg var så stresset inni meg at jeg trodde jeg skulle eksplodere, men klarte store deler av kvelden å fokusere på andre ting. Det var tøft, men det gikk. Jeg vil ikke falle tilbake i gamle vaner, nå skremmer den tanken meg mer enn å fortsette på den veien jeg er nå,.den er rett,.enda det er tøft som bare juling.

Jeg satt og heiet på deg -C, er så glad du bestemte deg for ikke å gå, det var en viktig avgjørelse for deg og ditt beste! Klem!

-Alice

Anonymkode: 0ab49...9be

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg drakk ikke i går, men tømte soloen, colaen og en champagnebrus og sikkert en liter med vann. Jeg og gjestene spilte brettspill og kosa oss, jeg var så stresset inni meg at jeg trodde jeg skulle eksplodere, men klarte store deler av kvelden å fokusere på andre ting. Det var tøft, men det gikk. Jeg vil ikke falle tilbake i gamle vaner, nå skremmer den tanken meg mer enn å fortsette på den veien jeg er nå,.den er rett,.enda det er tøft som bare juling.

Jeg satt og heiet på deg -C, er så glad du bestemte deg for ikke å gå, det var en viktig avgjørelse for deg og ditt beste! Klem!

-Alice

Så utrolig bra gjort. Du har all grunn til å være stolt av deg selv nå 😊 

-Sinna 

Anonymkode: adf0f...e18

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

-Alice

Så flink du var! Det krever mye å stå i ubehaget, og det føles veldig bra når en klarer det! 

Takk! :) Fint å våkne edru i dag. Da kan jeg trene og slippe å føle meg slapp. 

I morgen er det akkurat ett år siden jeg ble innlagt på avrusning. Har hatt flere sprekker gjennom denne behandlingen, men har likevel da vært nykter 99% av tiden det siste året. Har vel ruset meg 4 ganger på narkotiske stoffer og 5 ganger på alkohol. Det er jo nå den virkelige kampen er i gang. Nå når jeg ikke er i døgnbehandling lenger. Mtp at jeg har hatt regelmessige sprekker i behandling så er jeg spent på hvordan jeg klarer meg utenfor behandling. Det er tross alt lettere å holde seg rusfri på innsiden enn på utsiden. 

- C 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du det er rett og slett umulig! Men jeg tror at noen rett og slett lukter mye mer enn andre. Jeg og venninnen min kan være skikkelig dritings og ikke lukte noe etter at vi ble edru samboeren min lukter mye mer. Han kan drikke akkurat lik mengde som kompisen og han lukter mye mer. I følge promille tester har han alltid promille mye lenger enn meg og. 

Trude

Anonymkode: ab763...d0c

Det er langt i fra umulig. Det hjelper ikke hvor mye man dusjer og skifter klær. Det er av kroppen hovedsaklig og av ånden det lukter. Det er en distinkt lukt av kroppen etter den har forbrent alkohol. En slags "kjemisk" lukt. Den kan på en måte minne om den lukten kroppen får når man er i ketose, acetonaktig.

Jeg kjenner den svært lett og har kjent den en drøss med ganger. Når man kjenner den, følger man jo litt med denne personen og en finner da ut etterhvert hvordan det står til med alkoholforbrukt.

Anonymkode: 162f7...366

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøver å stå imot fristelsen. Har ikke drukket på en uke nå ( tror jeg ihvertfall ,jeg mener natt til lørdag forrige uke var sist jeg gikk på fylla med 10 øl ) og merker at jeg har så lyst å bli full. Det blir så ekstra ille når jeg blir sittende alene inne i finværet ( Oslo har sjukt fint vær nå ) og kjenner på den sterke depresjonen og angsten som ligger og murrer under huden på meg. Det er så helt for jævlig når sola skinner, fugler synger og folk ler og koser seg ute i hagene sine her mens jeg sitter med skadetrang og alt er bare helt mørkt og håpløst. Drikker boblevann med smak og cola zero bare for å ha noe å drikke på som ikke er alkohol. 

Faen idag er en så jævlig vanskelig dag, sto opp for 2 timer siden og vil egentlig bare legge meg igjen. 

-Vimsa

Anonymkode: e69cc...774

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Prøver å stå imot fristelsen. Har ikke drukket på en uke nå ( tror jeg ihvertfall ,jeg mener natt til lørdag forrige uke var sist jeg gikk på fylla med 10 øl ) og merker at jeg har så lyst å bli full. Det blir så ekstra ille når jeg blir sittende alene inne i finværet ( Oslo har sjukt fint vær nå ) og kjenner på den sterke depresjonen og angsten som ligger og murrer under huden på meg. Det er så helt for jævlig når sola skinner, fugler synger og folk ler og koser seg ute i hagene sine her mens jeg sitter med skadetrang og alt er bare helt mørkt og håpløst. Drikker boblevann med smak og cola zero bare for å ha noe å drikke på som ikke er alkohol. 

Faen idag er en så jævlig vanskelig dag, sto opp for 2 timer siden og vil egentlig bare legge meg igjen. 

-Vimsa

Føler med deg men du er tøff som klarer å la være!!❤️ Er det noe du kan finne på å gjøre for å få tankene over på noe annet?!

Her er det andre veien, fikk besøk i går og tyllet innpå nesten 10 halvlitere. Er i vanvittig dårlig form, med vondt i hodet, kvalme og hjertebank, alt selvforskyldt og velfortjent.. hater bare å ha det sånn..😔😣

Pia

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føler med deg men du er tøff som klarer å la være!!❤️ Er det noe du kan finne på å gjøre for å få tankene over på noe annet?!

Her er det andre veien, fikk besøk i går og tyllet innpå nesten 10 halvlitere. Er i vanvittig dårlig form, med vondt i hodet, kvalme og hjertebank, alt selvforskyldt og velfortjent.. hater bare å ha det sånn..😔😣

Pia

Takk! Jeg gjør så godt jeg kan. ❤️ Har prøvd å få gjort litt husarbeid, men merker at hode og kropp vil ikke samarbeide helt. Fikk unna litt støv i det minste, og matet katten. Jeg har jo interesser, men jeg blir helt ute av stand til å gjennomføre dem når jeg har det slik jeg har nå. Har ikke utført de 2 hobbyene mine på godt over ett halvt år nå, og det er så sykt sårt for jeg savner det jo. Savner også å ha noen å prate med, men har ikke time med behandleren min før tirsdag og jeg har så sykt telefonskrekk så jeg kan heller ikke ringe noen hjelpetelefoner.

Tror jeg bare må legge meg i senga med pcen og bli der resten av dagen. Det er for slitsomt å sitte oppreist og se verden nå.

Ja jeg kjenner igjen den dagen-derpå formen as. Pleier å bli så sjukt dårlig og sverge til meg selv at jeg aldri skal drikke igjen, så går det 3-4 dager også er jeg drita igjen..

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Hiver meg inn i tråden.

Gift, barn, fin jobb, alt på stell. Har drukket alkohol hver dag i en uke nå. Alt fra en boks cider til en flaske vin, kommer an på om jeg har noe liggende. Går max fem dager uten. Det har jeg gjort i snart fem år. Lyst til å bli avholds. Men elsker rusen. Blir ikke full. Slapper bare av. Det gjør meg glad. Redd for helsa, selv om jeg trener og er i god form og holder meg godt. 

Lyst til å prøve meg på en uke uten fra og med imorgen. Kanskje kan en uke bli mer. Jeg vet ikke. Jeg vet bare at jeg vil slutte å drikke. Men det er så jævla vanskelig å la være..

Anonymkode: 8f787...013

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er langt i fra umulig. Det hjelper ikke hvor mye man dusjer og skifter klær. Det er av kroppen hovedsaklig og av ånden det lukter. Det er en distinkt lukt av kroppen etter den har forbrent alkohol. En slags "kjemisk" lukt. Den kan på en måte minne om den lukten kroppen får når man er i ketose, acetonaktig.

Jeg kjenner den svært lett og har kjent den en drøss med ganger. Når man kjenner den, følger man jo litt med denne personen og en finner da ut etterhvert hvordan det står til med alkoholforbrukt.

Anonymkode: 162f7...366

Jeg er klar over det du skriver og har selvsagt også kjent lukten av andre som har drukket. Men ikke slik det var snakk om her to øl på kvelden det kjenner du ikke dagen etter altså! Man er kjørbar etter bare noen timer.

Anonymkode: ab763...d0c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

-Alice

Du er kjempeflink Alice. Du inspirerer oss andre💪🏻 Kjenner meg godt igjen i den «uroen» av å ikke drikke, den er vond å få bukt med! 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Du er kjempeflink Alice. Du inspirerer oss andre💪🏻 Kjenner meg godt igjen i den «uroen» av å ikke drikke, den er vond å få bukt med! 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

Hvor lang tid tar det cirka før den uroen gir seg?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...