Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Viktig tråd! Jeg har lest gjennom alle innleggene her, og jeg har et litt annet, men likevel problematisk, drikkemønster enn mange dere andre. Jeg drikker ikke daglig, og det kan gå uker mellom hver gang, men når jeg først drikker så klarer jeg ikke å kontrollere meg.

Det er alltid i sosialt lag. Har en vennegjeng som pleier å møtes for middager, konserter, ut på byen eller bare hjemmekos. Har det koselig og fint til vinglass nummer 3 eller 4, men etter det får jeg en slags tenning og det sklir alltid ut i rølp og fyll og utagerende oppførsel. Vennene mine sier at jeg forandrer meg veldig. Blir flørtete og høylytt, og har havnet i mange tvilsomme situasjoner pga fyll. Ofte så blacker jeg ut, og husker ikke hvem jeg har vært med (og ja - dessverre så har det blitt mange ONSer som jeg ikke husker...)

Vennene mine spør meg hele tiden hvorfor jeg ikke kan stoppe på det 3.glasset, og heller bare nyte å være lett brisen. Hvorfor må jeg bli full? Jeg vet ikke egentlig. Føler ikke jeg har kontroll. Og dagen derpå er et helvete. 

Jeg vet ikke hvorfor jeg blir sånn, og ser at både kjæreste og venner klarer å være normale selv om de drikker mer enn meg. Føler det er et eller annet genetisk her. Har prøvd å slutte helt, men det sklir alltid ut igjen. 

- Sara

Anonymkode: 4851d...7b2

Nå ble det to Saraer her. :fnise: Kunne du valgt et annet navn siden jeg allerede har begynt å poste som Sara! 

- Sara 

Anonymkode: 74710...152

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg bor i et forholdsvis lite samfunn, har god jobb og høy status, og treffer fastlegen min på butikken og fotballcup. Kan ikke risikere å miste førerkort, jobbanseelse og (tør ikke engang tenke det) ungene.

-Siv-

Anonymkode: 8bc5c...830

Nettopp! Jeg vil gjerne ha hjelp, men å gå igjennom det offentlige er uaktuelt for meg. Andre tenker kanskje annerledes, men for  meg er ikke det et alternativ. 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Finnes det anonyme alternativer?

-Siv-

Anonymkode: 8bc5c...830

Vet ikke🤔 og vil de i samme grad som offentlig helsevesen kontakte andre instanser? noen som vet? Det hadde jeg også vært interessert i. 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri turt å fortelle det til noen heller. Var hos psykolog pga av angst for en del år siden og fortalte en gang hva som hadde skjedd. Da spurte hun om barna var hjemme og jeg sa nei selvsagt ikke de var hos far. Dette stemte, naturligvis. Hun sa så til meg at hun er pliktig til å melde til barnevernet om barna hadde vert tilstede. Etter det sluttet jeg å snakke åpen og ærlig med henne. Mistet alt av tillit og kommer ikke til å dra igjen!

trude

Anonymkode: ab763...d0c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde aldri turt å fortelle det til noen heller. Var hos psykolog pga av angst for en del år siden og fortalte en gang hva som hadde skjedd. Da spurte hun om barna var hjemme og jeg sa nei selvsagt ikke de var hos far. Dette stemte, naturligvis. Hun sa så til meg at hun er pliktig til å melde til barnevernet om barna hadde vert tilstede. Etter det sluttet jeg å snakke åpen og ærlig med henne. Mistet alt av tillit og kommer ikke til å dra igjen!

trude

Anonymkode: ab763...d0c

Ja, det skjønner jeg godt. Jeg hadde aldri dratt tilbake jeg heller. 

Kanskje det finnes nettbaserte psykologtimer. Psykologer basert i andre land for eksempel🤔 jeg bare tenker litt høyt jeg...

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, det skjønner jeg godt. Jeg hadde aldri dratt tilbake jeg heller. 

Kanskje det finnes nettbaserte psykologtimer. Psykologer basert i andre land for eksempel🤔 jeg bare tenker litt høyt jeg...

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

Jeg hørte på en Amerikansk podcast som reklamerte for en netbasert utdannede psykologer som man også kunne benytte seg av om man bodde utenfor USA.

Anonymkode: ab763...d0c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kvinne i tredveårene, gift og barnløs. Mannen er omtrent avholds, jeg drikker mye vin.

Er også arbeidsledig, så ja...det blir MYE vin til tider, selvom jeg egentlig ikke har råd til det.

Igår delte jeg en treliter med etpar venner, så jeg drakk ikke alene som jeg gjør mest..røyker hasj også, men det gjør jeg ikke så ofte. Kanskje en eller to ganger i måneden. Det er noe jeg har begynt med iløpet av det siste året.

Vet ikke helt hva jeg vil her, men er godt å vite vi er flere. Jeg har "heldigvis" også noen venner i omtrent samme situasjon.

Jeg har ikke ambisjoner om å bli avholds, men å moderere meg til mer normalt forbruk.

Er første gang jeg poster på Kvinneguiden, har bare lest her i mange år Men var glad for å komme over denne tråden 🙂

Ha en fin kveld, alle sammen.

Ps jeg drikker ikke ikveld.

-Amanda

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke🤔 og vil de i samme grad som offentlig helsevesen kontakte andre instanser? noen som vet? Det hadde jeg også vært interessert i. 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

https://www.juliewinge.no/ eller https://www.retretten.no/. Der kan du være anonym. Det samme er man på AA og NA. Private klinikker som Vangseter koster penger, men du beholder anonymiteten. 

Anonymkode: 1d646...bca

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonymanda skrev:

Er kvinne i tredveårene, gift og barnløs. Mannen er omtrent avholds, jeg drikker mye vin.

Er også arbeidsledig, så ja...det blir MYE vin til tider, selvom jeg egentlig ikke har råd til det.

Igår delte jeg en treliter med etpar venner, så jeg drakk ikke alene som jeg gjør mest..røyker hasj også, men det gjør jeg ikke så ofte. Kanskje en eller to ganger i måneden. Det er noe jeg har begynt med iløpet av det siste året.

Vet ikke helt hva jeg vil her, men er godt å vite vi er flere. Jeg har "heldigvis" også noen venner i omtrent samme situasjon.

Jeg har ikke ambisjoner om å bli avholds, men å moderere meg til mer normalt forbruk.

Er første gang jeg poster på Kvinneguiden, har bare lest her i mange år Men var glad for å komme over denne tråden 🙂

Ha en fin kveld, alle sammen.

Ps jeg drikker ikke ikveld.

-Amanda

Hei Amanda, og velkommen! Så godt at du ikke drikker i kveld. Det er en seier det også😊

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man har barn og går til fastlegen og sier man har et skyhøyt alkoholkonsum. Hva tror du skjer da? 

Mulig jeg er paranoid, men den sjansen tar jeg ikke. 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

 

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg bor i et forholdsvis lite samfunn, har god jobb og høy status, og treffer fastlegen min på butikken og fotballcup. Kan ikke risikere å miste førerkort, jobbanseelse og (tør ikke engang tenke det) ungene.

-Siv-

Anonymkode: 8bc5c...830

Man blir ikke fratatt omsorgsretten for barn fordi man oppsøker hjelp pga. høyt alkoholkonsum. Det viktigste er vel barnas beste? Min eksmann har f.eks hatt perioder der han har måttet levere "rene" blodprøver (tatt hos fastlegen) for å få ha samvær med barna. Det skal mye til for å bli fratatt barna/fratatt samvær. Vet ikke med mennene deres, men har de et normalt forhold til alkohol, trenger dere i alle fall ikke bekymre dere.

Man kan også søke hjelp hos organisasjoner som Anonyme alkoholikere og Blåkors.

S.

Anonymkode: 67e80...5b7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye tro på psykologer og psykiatere. Jeg tror det må være en driv som kommer innenfra som gjør at man vil slutte å ruse seg.  Jeg var på klinikk for å få en kickstart, det å møte andre i samme situasjon var veldig viktig for meg.  Jeg har også tro på AA og NA. Det går an å reise unna hjemstedet. 

Angreguri

Anonymkode: 79ccb...c85

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Man blir ikke fratatt omsorgsretten for barn fordi man oppsøker hjelp pga. høyt alkoholkonsum. Det viktigste er vel barnas beste? Min eksmann har f.eks hatt perioder der han har måttet levere "rene" blodprøver (tatt hos fastlegen) for å få ha samvær med barna. Det skal mye til for å bli fratatt barna/fratatt samvær. Vet ikke med mennene deres, men har de et normalt forhold til alkohol, trenger dere i alle fall ikke bekymre dere.

Man kan også søke hjelp hos organisasjoner som Anonyme alkoholikere og Blåkors.

S.

Anonymkode: 67e80...5b7

Nei da, vet at det ikke automatisk er sånn, men jeg hadde aldri tatt sjansen. 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var åpen om det, ble ikke fratatt barn, heller ikke mistet jeg førerkort eller jobb. Måtte levere urinprøver ett år etterpå.  

Angreguri

Anonymkode: 79ccb...c85

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var åpen om det, ble ikke fratatt barn, heller ikke mistet jeg førerkort eller jobb. Måtte levere urinprøver ett år etterpå.  

Angreguri

Anonymkode: 79ccb...c85

Og hva hadde skjedd om du ikke hadde bestått prøvene? 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man har barn og går til fastlegen og sier man har et skyhøyt alkoholkonsum. Hva tror du skjer da? 

Mulig jeg er paranoid, men den sjansen tar jeg ikke. 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

 

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp! Jeg vil gjerne ha hjelp, men å gå igjennom det offentlige er uaktuelt for meg. Andre tenker kanskje annerledes, men for  meg er ikke det et alternativ. 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

Jeg kan forstå at du er redd for å søke hjelp, men jeg kjenner likevel at dette gjør meg forbannet. Du må tenke på barnas beste! Om du ikke søker hjelp så vil det være barna som må betale prisen. 

Jeg forstår at du er livredd. Det hadde jeg også vært. Jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Det må være tøft å stå der du står. BV kan bli innblandet, men det er for å hjelpe deg og familien. Det er skadelig for barn å være vitne til at omsorgspersonene er fulle. 

Om du ikke klarer å slutte og drikke, så MÅ du søke hjelp. For barna. Som forelder skal man alltid sette barnas behov først. Alltid. 

  • Liker 12
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Og hva hadde skjedd om du ikke hadde bestått prøvene? 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

Jeg hadde antakelig mistet jobben. 

Angreguri

Anonymkode: 79ccb...c85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en lettelse av en tråd. Fy faen, som jeg har skammet meg og fortsatt gjør det. Rett og slett.

Jeg VET jeg må slutte, men det går bare ikke. Har barn (...) og drikker hvertfall 4 ganger i uka. Opprettholder jobb, sosialliv, barna og trening (!). Men jeg sliter med tankene mine og bare det å eksistere. Dette er slik jeg håndterer det. Har vært i behandling i årevis. Bokser, flasker og vinkartonger skjules i søpla. Er nesten sjokkert at jeg ikke er oppdaget.

- Sølv

Anonymkode: ff879...066

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Hubbie skrev:

 

Jeg kan forstå at du er redd for å søke hjelp, men jeg kjenner likevel at dette gjør meg forbannet. Du må tenke på barnas beste! Om du ikke søker hjelp så vil det være barna som må betale prisen. 

Jeg forstår at du er livredd. Det hadde jeg også vært. Jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Det må være tøft å stå der du står. BV kan bli innblandet, men det er for å hjelpe deg og familien. Det er skadelig for barn å være vitne til at omsorgspersonene er fulle. 

Om du ikke klarer å slutte og drikke, så MÅ du søke hjelp. For barna. Som forelder skal man alltid sette barnas behov først. Alltid. 

Men da skjønner du ikke situasjonen! Og du er kanskje ikke en av dem som tråden er laget for? 

Ungene lider ingen overlast. Det er snakk om godt fungerende hjem; hvor alle er på jobb og skole hver dag, og gjør det bra, vi deltar i idrett og kulturskole, går på foreldremøter, ungene har med matpakke og gymtøy, MEN mamma og pappa drikker fem glass vin de tre første timene etter at ungene har sovnet. OG det at barnevernet kanskje ville involvert seg, er en av grunnene til at vi aldri kommer til å be om hjelp. Det ville gjort livene til mine barn MYE mer utrygge enn dagens situasjon.

-Siv-

Anonymkode: 8bc5c...830

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var en lettelse av en tråd. Fy faen, som jeg har skammet meg og fortsatt gjør det. Rett og slett.

Jeg VET jeg må slutte, men det går bare ikke. Har barn (...) og drikker hvertfall 4 ganger i uka. Opprettholder jobb, sosialliv, barna og trening (!). Men jeg sliter med tankene mine og bare det å eksistere. Dette er slik jeg håndterer det. Har vært i behandling i årevis. Bokser, flasker og vinkartonger skjules i søpla. Er nesten sjokkert at jeg ikke er oppdaget.

- Sølv

Anonymkode: ff879...066

Velkommen Sølv 😘 Godt å få sagt det, ikke sant? Her trenger dj uke skamme deg.

Har du gjort deg noen tanker om hvorfor du drikker?

 

-Siv-

Anonymkode: 8bc5c...830

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...