Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2020


Vårstjerne

Anbefalte innlegg

1 time siden, Vårstjerne skrev:

Velkommen så mye! Jeg legger deg til i hovedinnlegget :)

 

16 minutter siden, Skjæra på tunet skrev:

Velkommen! 🎉😊

Takk ^^, 

Det hele føles fortsatt litt uvirkelig helt til jeg må opp alle trappene i blokka 😅 Allerede begynt å kjenne på at jeg blir kjempefort sliten, og kvalmen har begynt å snike seg på hver gang pulsen blir høy. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Skjæra på tunet
26 minutter siden, Vilblimamma90 skrev:

Det hele føles fortsatt litt uvirkelig helt til jeg må opp alle trappene i blokka 😅 Allerede begynt å kjenne på at jeg blir kjempefort sliten, og kvalmen har begynt å snike seg på hver gang pulsen blir høy. 

Dette høres kjent ut... 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er første dag av uke 13, og jeg er offisielt over den første kneika. De siste dagene har kvalmen blitt litt mindre fremtredende, men jeg har til gjengjeld halsbrann hver eneste dag... har også merket at magen har vokst en del og nå føler jeg meg ofte stinn og stram i magen. Har og slutta og gå på do føles det som... 💩 bare et par ganger i uka. 

 

jobben min er en skikkelig sladreplass og noen ganger skjønner jeg ikke hvordan alle får vite ting så raskt, men nå virker det som at hele verden og moren deres vet at jeg er gravid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ER. SÅ.SLITEN. og så lei av å være sliten. Jeg er 10+5 i dag og har vært utslitt lenge. Kunne sikkert fått en sykemelding et par uker, men hva hjelper det, jobben min vil jo bare ligge å vente på meg når jeg kommer tilbake, og det vil bli dobbelt så masse å gjøre når jeg kommer tilbake. Har vært så sliten at jeg bare har grått etter at jeg har fått ungen i seng, og får jo så dårlig samvittighet for å ikke ha energi nok til barn nr. 1. 

Lurer på når denne utslittheten skal gå over, noen andre som sliter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skjæra på tunet
11 minutter siden, Puny skrev:

jeg ER. SÅ.SLITEN. og så lei av å være sliten. Jeg er 10+5 i dag og har vært utslitt lenge. Kunne sikkert fått en sykemelding et par uker, men hva hjelper det, jobben min vil jo bare ligge å vente på meg når jeg kommer tilbake, og det vil bli dobbelt så masse å gjøre når jeg kommer tilbake. Har vært så sliten at jeg bare har grått etter at jeg har fått ungen i seng, og får jo så dårlig samvittighet for å ikke ha energi nok til barn nr. 1. 

Lurer på når denne utslittheten skal gå over, noen andre som sliter? 

Å huff! Det hørtes ille ut.😔 Jeg sliter veldig selv. Er 9+4 i dag. Jobben min er relativt rolig og gjør at jeg «glemmer» å være så kvalm, så jeg er ikke sykmeldt jeg heller. Går rundt og er redd jeg skal være sliten for alltid, men det går jo over om forhåpentligvis ikke lenge. Legger meg tiiiidlig, men føler meg aldri spesielt uthvilt... nei, håper vi får mer energi snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Skjæra på tunet skrev:

Å huff! Det hørtes ille ut.😔 Jeg sliter veldig selv. Er 9+4 i dag. Jobben min er relativt rolig og gjør at jeg «glemmer» å være så kvalm, så jeg er ikke sykmeldt jeg heller. Går rundt og er redd jeg skal være sliten for alltid, men det går jo over om forhåpentligvis ikke lenge. Legger meg tiiiidlig, men føler meg aldri spesielt uthvilt... nei, håper vi får mer energi snart!

Jeg sier hele tiden til meg selv at "det går an en liten stund," men nå syntes jeg denne "lille stunden" har holdt på vel lenge. Det er vel egentlig det jeg føler tar litt knekken på meg nå. Jeg legge meg også veldig tidlig, men sliter i tillegg med ganske tett nese, så sover jo dårlig også 🙄 Huff, nei, nå blir det mye klaging her. Ikke er jeg kvalm og det var jo akkurat det å bli grave jeg ønsket meg, men akkurat nå datt jeg litt ned i selvmedlidenheten 😑

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Skjæra på tunet
23 minutter siden, Puny skrev:

Jeg sier hele tiden til meg selv at "det går an en liten stund," men nå syntes jeg denne "lille stunden" har holdt på vel lenge. Det er vel egentlig det jeg føler tar litt knekken på meg nå. Jeg legge meg også veldig tidlig, men sliter i tillegg med ganske tett nese, så sover jo dårlig også 🙄 Huff, nei, nå blir det mye klaging her. Ikke er jeg kvalm og det var jo akkurat det å bli grave jeg ønsket meg, men akkurat nå datt jeg litt ned i selvmedlidenheten 😑

Ja, det føles som en liten evighet til man ikke er plaget, da tenker man: «åh, det var jo litt slitsomt, men var helt overkommelig». 🤨Men mens det står på så er det helt forferdelig. Jeg venter bare på den tette nesen... sist trodde jeg at jeg skulle bli gal🤯 Det er lov å ha litt selvmedlidenhet selv om man har ønsket seg graviditet. Det kan være tøft til tider 😕 Jeg er ikke så kvalm lenger, noe jeg nyter i fulle drag😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Vilblimamma90 skrev:

Hei!

Da tror jeg også at jeg henger meg på her (foreløpig i hvert fall). Jeg er akkurat nå 4+3, men ulike kalkulatorer/apper plasserer menstermin en eller annen plass mellom 28. juni og 1. juli. 

Jeg er selv 28 år gammel, og samboer er 31. Vi har vært sammen i 12 år nå. Vi har snakket om barn ei stund, og jeg sluttet på p-piller for litt over to år siden. Vi har siden da brukt kondom som prevensjon fram til vi bestemte oss for å prøve. Det var for 3(!) uker siden. Dette var omtrent rett før eggløsning, så da var det bare å kjøre på. 10 dpo sto jeg med en positiv test i hånda. Så her gikk ting virkelig fort i svingene 😅

Nå er det jevnt over mye spenning for oss begge to, blandet med nervøsitet for om den lille spiren blir sittende. Noe av det vi ser fram til er å kunne fortelle det til de kommende besteforeldrene etter hvert. For hans foreldre blir det barnebarn nr. 2 (det første kommer nå i november), mens det for mine foreldre blir det aller første 😊 Om alt går som det skal, og vi klarer å holde oss så lenge, så tenker vi å fortelle det når vi er hjemme i jula da vi bor et stykke unna det meste av familie.

Velkommen! 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.10.2019 den 13.39, Tussi2018 skrev:

Dere som har en følelse på hvilke kjønn det blir; har dere sjekket sånne myter/kjerringråd eller er det kun en "følelse"? Jeg syns det er så spennende å tenke på hvem det er som ligger inni magen 😅🙊 Ble liksom mye mer reelt etter forrige UL, at jeg faktisk skal bli mamma 😍

Ja, og jeg får jente på alle unntatt japansk kalender 🙈 

Men jeg har fortsatt trua på gutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.10.2019 den 16.53, Vårstjerne skrev:

Velkommen og gratulerer!! 

Vi prøvde selv i 5 år før det plutselig klaffet ❤️ Du må oppdatere når du hsr vært på UL. Er det noen grunn til at dere tar en ny, eller er det bare nysgjerrigheten? 😁

Alt så fint ut av det som legen kunne se 🙂 Etter målingen så er jeg akkurat 11 uker på vei i dag 😬

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Puny skrev:

Jeg sier hele tiden til meg selv at "det går an en liten stund," men nå syntes jeg denne "lille stunden" har holdt på vel lenge. Det er vel egentlig det jeg føler tar litt knekken på meg nå. Jeg legge meg også veldig tidlig, men sliter i tillegg med ganske tett nese, så sover jo dårlig også 🙄 Huff, nei, nå blir det mye klaging her. Ikke er jeg kvalm og det var jo akkurat det å bli grave jeg ønsket meg, men akkurat nå datt jeg litt ned i selvmedlidenheten 😑

Jeg har også vært ekstremt sliten de siste ukene! Har følt meg litt bedre de to siste dagene og nå er jeg 11+0. På søndag begynte jeg å grine på kvelden fordi jeg var så utslitt og tenkte på alt jeg har å gjøre på jobb de neste ukene. 

Jeg sliter også med tett nese. Jeg har brukt dexyl nesespray i noen dager og prøver å nøye meg med saltvann på dagen, men på natten går ikke det. Vet jo at man ikke skal gå på vanlig nesespray j mer enn 7-10 dager, men hva bruker dere isteden for? Skal til jordmor neste uke så tenkte å høre da 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tussi2018 skrev:

Jeg har også vært ekstremt sliten de siste ukene! Har følt meg litt bedre de to siste dagene og nå er jeg 11+0. På søndag begynte jeg å grine på kvelden fordi jeg var så utslitt og tenkte på alt jeg har å gjøre på jobb de neste ukene. 

Jeg sliter også med tett nese. Jeg har brukt dexyl nesespray i noen dager og prøver å nøye meg med saltvann på dagen, men på natten går ikke det. Vet jo at man ikke skal gå på vanlig nesespray j mer enn 7-10 dager, men hva bruker dere isteden for? Skal til jordmor neste uke så tenkte å høre da 😊

«Godt» det er flere. Jeg var sliten i forrige graviditet, men ikke sånn her, og ikke SÅ lenge.
 

Ja det lurer jeg også på. Jeg MÅ jo sove. Så her har det rett og slett gått i otrivin for barn på natten. Det hjelper noe, men er sikkert ikke bra. Si gjerne i fra hva jordmor sier. Jeg skal til fastlegen, men det er ikke før om 2 uker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Puny skrev:

«Godt» det er flere. Jeg var sliten i forrige graviditet, men ikke sånn her, og ikke SÅ lenge.
 

Ja det lurer jeg også på. Jeg MÅ jo sove. Så her har det rett og slett gått i otrivin for barn på natten. Det hjelper noe, men er sikkert ikke bra. Si gjerne i fra hva jordmor sier. Jeg skal til fastlegen, men det er ikke før om 2 uker. 

Otrivin kan man i hvert fall trygt bruke som gravid har jeg lest, men det er jo sånn med nesespray at man ikke skal bruke det lengre enn de anbefalte dagene fordi da kan man bli avhengig. Men vi må jo få sove! Ja jeg skal oppdatere hvis hun har noen gode råd 😊 Jeg håper den verste trøttheten går over når vi bikker uke 12 😁🙏 Lov å håpe siden alle snakker sånn om at formen blir bedre da. Kun en uke igjen her 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som er så slitne må passe på dere selv! Husk at den viktigste jobben dere har nå er å bake en bebis og at dette ikke er tiden for å stå i det for å gjøre det. Det er ingen som takker dere for å holde ut på jobb i disse dager. Det er kanskje ikke så greit å dra til legen for sykemelding, men jeg kan love dere at det er en befrielse å gjøre det. Jeg har også vært ubrukelig sliten, og ble tuppet hjem fra jobb en dag jeg hadde sittet og grått på kontoret mitt hele dagen fordi jeg ikke orket mer og da fikk jeg en 50% sykemelding og da jeg fikk den kjente jeg at det var helt nødvendig. De dagene jeg har fri ligger jeg for det meste og lader batteriene, men kanskje jeg orker å gå en tur etc. Vi er ikke gravide mange månedene av et arbeidsliv så å ta hensyn akkurat under den perioden er helt nødvendig. 
vi har også krav på tilrettelegging, og det betyr også skjerming fra stress på jobb. Hvis du ikke klarer å gjøre like mye dom før klarer du ikke det. Igjen er jo bare det for en relativt kort periode. Og for meg med 50% sykemelding så får jeg gjort mindre enn 50% av det jeg gjorde før, men så har jeg bestemt meg for at resten av de oppgavene kan ikke jeg bekymre meg for nå. 
 

Så, det var dagens lille preken. Pass på dere selv og baby! 💛

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg hormonene mine har begynt å løpe løpsk. Sitter på skolen og prøver og jobbe med en oppgave, men bare jeg ser/hører en baby blir jeg så rørt at det nesten kommer tårer 😂 Stakkar samboeren min som må holde ut med en ekstremt overfølsom meg i 9 måneder om det er sånn det blir. Jeg er veldig lettrørt i utgangspunktet, men det får da være måte på 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Vilblimamma90 skrev:

Nå tror jeg hormonene mine har begynt å løpe løpsk. Sitter på skolen og prøver og jobbe med en oppgave, men bare jeg ser/hører en baby blir jeg så rørt at det nesten kommer tårer 😂 Stakkar samboeren min som må holde ut med en ekstremt overfølsom meg i 9 måneder om det er sånn det blir. Jeg er veldig lettrørt i utgangspunktet, men det får da være måte på 😅

Slik var jeg de første ukene. Gråt av alt! Måtte på do og ha flere gråtepauser i løpet av en arbeidsdag 😂

Dette roet seg for min del etter uke 8. Nå er jeg like lettrørt som før svangerskapet, men klarer fint å se en episode av skal vi danse uten å gråte 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, Vilblimamma90 skrev:

Nå tror jeg hormonene mine har begynt å løpe løpsk. Sitter på skolen og prøver og jobbe med en oppgave, men bare jeg ser/hører en baby blir jeg så rørt at det nesten kommer tårer 😂 Stakkar samboeren min som må holde ut med en ekstremt overfølsom meg i 9 måneder om det er sånn det blir. Jeg er veldig lettrørt i utgangspunktet, men det får da være måte på 😅

Det er godt å høre at vi er fler! Jeg gråter av alt.. Her om dagen gråt jeg fordi den ene karakteren i en tv-serie døde, selvom han egentlig ikke har vært med i serien en gang.  Det er nesten irriterende at tårene presser på i tide og utide, for jeg hater å gråte foran andre.. Har tatt meg selv i å måtte bare avslutte setninger fordi jeg har fått skjelven på stemma, og jeg vet at jeg bare bryter ut i full gråt hvis noen spør hva det er 😂

Ellers så er jeg også veldig bevisst på andre bebiser og mødre rundt meg. Ser barnevogner over alt 😍 Rart å tenke på at jeg snart løper rundt med min egen lille tass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var både første svangerskapskontroll og tidlig ultralyd bestilt 😄 

Vi skal hjem til mine foreldre på besøk litt ut i november (uke 9), og har tidlig ultralyd et par dager tidligere. Håpet er at alt er som det skal, og i så fall blir det å fortelle det til de kommende besteforeldrene 😍

I dag har heldigvis vært en ganske rolig dag med tanke på symptomer. Jeg har gått rundt hele uka med en "klump" i halsen som om kvalmen er rett rundt hjørnet, men i dag er den bittelitt mindre merkbar. Jeg mistenker dog at den kommer til å gjøre seg gjeldende igjen når jeg skal på en butikkrunde + opp alle fem etasjene i blokka senere 😅

Endret av Vilblimamma90
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle 😄

Eg har ikkje meldt meg inn før pga eg hadde kjemisk forrige mnd, så tenkte eg ville vente for å sjå. Hadde egentlig tenkt å vente enda litt til, men idag er eg så kvalm at eg ville høyre om tips og triks? 🤢😅

Eg er 34år, dette er barn 3. Termin ifølge appene er 16.juni, eg er då ca 7 veker på veg. 
Eg har ikkje vore kvalm i mine to tidligare svangerskap, så dette er nytt (og forferdelig ubehagelig 😂). Har dokke nokon lure idear der ute? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Miranda Hobbes skrev:

Hei alle 😄

Eg har ikkje meldt meg inn før pga eg hadde kjemisk forrige mnd, så tenkte eg ville vente for å sjå. Hadde egentlig tenkt å vente enda litt til, men idag er eg så kvalm at eg ville høyre om tips og triks? 🤢😅

Eg er 34år, dette er barn 3. Termin ifølge appene er 16.juni, eg er då ca 7 veker på veg. 
Eg har ikkje vore kvalm i mine to tidligare svangerskap, så dette er nytt (og forferdelig ubehagelig 😂). Har dokke nokon lure idear der ute? 

Velkommen! Jeg har ingen lure tips dessverre, bare masse medlidenhet! Håper det gir seg om noen uker for deg. Vet de vanlige tipsene er å spise oftere og mindre og holde seg unna ditt og datt men sånne ting har ingen betydning for kvalmen min, så kanskje det beste tipset er å prøve seg litt frem og se hva som smaker godt og de dagene du er kvalm og ikke får i deg så mye så får du spise det du har lyst på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...