Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2020


Vårstjerne

Anbefalte innlegg

På 13.11.2019 den 20.53, Sinsiew skrev:

Hei damer! 

Jeg har et dilemma og lurer på om noen her har innspill.

Saken er som følger; dette svangerskapet har jeg blitt fulgt opp to ganger hos samme gynekolog, og fikk der i uke 13+5 en termin som stemmer spot on med eggløsningstidspunkt. 

I mitt forrige svangerskap fikk jeg det samme på denne klinikken, men fikk på 18 ukers kontroll i utlandet en dato som var 5 dager senere enn kontrollen ved 13+3. Dvs; termin ved uke 13 var 7 desember, og termin ved uke 18(som ikke stemte med eggløsning) ble satt til 12 desember. Den gang gikk vi for termin satt i Norge, for det var det jordmor fant best. 

Forrige svangerskap ble jeg satt igang i uke 42+0, og var helt umoden. Hadde jeg hatt terminen fra oul, ville jeg først blitt satt igang i uke 42+5. 

Fra en venninnes erfaring vet jeg at de går etter termin satt ved sykehus på oul, uansett hva tidligere ul viser. 

Nå er jeg redd for at det skal skje igjen. Og at de skal gå etter det som etter eggløsning blir feil termin, med påfølgende sen igangsetting.

Sist revnet jeg en sterk grad 2 nedover, og rev også over muskel ut mot lår på begge sider i tillegg til fremover mot klitoris. Jeg slet egentlig ikke i ettertid, og alt føles og kjennes helt fint ut. Men vi har store barn i familien, og hun neste som kommer blir nok ikke så særlig mye mindre enn storesøster. Jeg vil jo helst ikke revne mer 😛

I tillegg kom jo nå denne studien ut, og jeg ble ikke beroliget. 

Så, til det egentlige spm. Ville dere gått privat til samme gyn og tatt oul der, eller sjanset på sykehus og stabil termin utregning? 

Haha, jeg overtenker nok mer enn jeg burde, men det er jo en risiko ser jeg. 

 

Så dvs at terminen som du mente passet helt med når du hadde eggløsning var feil? Jeg har jo ingen tidligere erfaring, men er det slik at det kan endre seg underveis fordi fostre vokser i ulikt tempo? I så tilfelle ville jeg ha tenkt at det er tryggest å gå etter den man får på OUL siden det er den siste. Evt kan du jo ta en privat UL en stund etter den OUL for å se om du får samme dato? 🤔

Jeg hadde i hvert fall sjekket en gang til hvis du fremdeles er usikker og tenker mye på det etter OUL. Når har du den timen forresten? 

Hvilken studie sikter du til forresten? 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, Tussi2018 skrev:

Så dvs at terminen som du mente passet helt med når du hadde eggløsning var feil? Jeg har jo ingen tidligere erfaring, men er det slik at det kan endre seg underveis fordi fostre vokser i ulikt tempo? I så tilfelle ville jeg ha tenkt at det er tryggest å gå etter den man får på OUL siden det er den siste. Evt kan du jo ta en privat UL en stund etter den OUL for å se om du får samme dato? 🤔

Jeg hadde i hvert fall sjekket en gang til hvis du fremdeles er usikker og tenker mye på det etter OUL. Når har du den timen forresten? 

Hvilken studie sikter du til forresten? 😊

Ja. Det stemmer. Problemet er at hvis de setter en dato på oul er det den de går etter - uansett hva andre ul viser. Og det er jo frem til uke 12 Ish fostre vokser i samme tempo. Etterhvert vokser jo alle ulikt. 

Den svenske studien de skrev om i avisa her for ei ukes tid siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg i uke 17 og jeg har begynt å kjenne liv! Har kjent det i en ukes tid allerede men var veldig usikker på om det var bebien eller luft jeg kjente i starten. Nå kjenner jeg det hver dag, og det føles på en måte som «kort» leamus i livmora hvis det gir mening. Jeg kjenner det på forskjellige steder og gjerne flere bevegelser på rad. Så gøy og spesielt😍 Er det noen flere av dere som har merket noe ennå? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, rosaa skrev:

Nå er jeg i uke 17 og jeg har begynt å kjenne liv! Har kjent det i en ukes tid allerede men var veldig usikker på om det var bebien eller luft jeg kjente i starten. Nå kjenner jeg det hver dag, og det føles på en måte som «kort» leamus i livmora hvis det gir mening. Jeg kjenner det på forskjellige steder og gjerne flere bevegelser på rad. Så gøy og spesielt😍 Er det noen flere av dere som har merket noe ennå? 

17+3 og har kjent liv siden 14+0. Først vardet bare så vidt jeg kjente det helt nederst i magen, mens nå kan jeg kjenne at hun turner godt inni der og mannen fikk kjenne første spark for noen dager siden 😍

I natt våknet jeg flere ganger fordi det kjennes ut som hun legger seg med hode inn mot ryggen og rumpa ut mot magen og sparket alt hun kunne.. Hele magen min ble helt skjev 😂 

Men jeg er annengangs, og kjente ikke så tydelig liv og bevegelser med første. Livmora står mye høyere nå også, enn den gjorde sist på samme tidspunkt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk vi endelig vært på TUL. Traff på ei kjempetrivelig jordmor som var superflink til å vise og forklare. Hun ville prøve med utvendig først til tross for at det kanskje var litt tidlig, og det fungerte kjempefint 😊 Så da fikk vi sett et fint lite knøtt med helt rett størrelse og både armer og bein i ferd med å dannes. Og et bittelite hjerte med perfekt hjerterytme 💓 Ble estimert til 8+4, noe som er én dag mer enn ut ifra menstermin, som kan stemme bra med tanke på at jeg har hatt litt kortere sykluser enn de 28 som regnes som standard. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.11.2019 den 14.46, Sinsiew skrev:

17+3 og har kjent liv siden 14+0. Først vardet bare så vidt jeg kjente det helt nederst i magen, mens nå kan jeg kjenne at hun turner godt inni der og mannen fikk kjenne første spark for noen dager siden 😍

I natt våknet jeg flere ganger fordi det kjennes ut som hun legger seg med hode inn mot ryggen og rumpa ut mot magen og sparket alt hun kunne.. Hele magen min ble helt skjev 😂 

Men jeg er annengangs, og kjente ikke så tydelig liv og bevegelser med første. Livmora står mye høyere nå også, enn den gjorde sist på samme tidspunkt. 

Så koselig😍 Prøver å få samboer til å kjenne bevegelsene jeg også men har ikke lykkes enda. Jeg kan kjenne det utenpå selv, men det er sikkert fordi jeg kjenner det inni samtidig.
Jeg er førstegangs og har ikke fått mye til mage enda. Kjenner livmora godt og ser det når jeg ligger, men utenom det er det lite som tilsier at jeg er gravid. Venter i spenning på at magen skal «poppe» mer og bli synlig for andre😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.11.2019 den 23.17, rosaa skrev:

Nå er jeg i uke 17 og jeg har begynt å kjenne liv! Har kjent det i en ukes tid allerede men var veldig usikker på om det var bebien eller luft jeg kjente i starten. Nå kjenner jeg det hver dag, og det føles på en måte som «kort» leamus i livmora hvis det gir mening. Jeg kjenner det på forskjellige steder og gjerne flere bevegelser på rad. Så gøy og spesielt😍 Er det noen flere av dere som har merket noe ennå? 

Nå ligger jeg og spiller musikk inn til magen mens baby danser rundt inni der 😻 kjenner den beveger seg rundt og flytter på seg. De er for svake til å kjenne på utsiden, men jeg gleder meg til mannen også kan kjenne på de 💛

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh høres fantastisk ut å kjenne liv ❤ gleder meg skikkelig! Akkurat nå føler jeg ikke at jeg er gravid. Magen har blitt litt større, men jeg har enda ikke gått opp i vekt fra det jeg veide før jeg ble gravid. Sliter allerede med bekkenet så merker det jo sånn sett. Og trøtt og sliten 😅 tre uker til OUL, håper bare alt står bra til 🤞

Jeg er 15+3 idag 

Hvordan går det med dere andre? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 + 6

Jeg har hatt en så fin helg! 
For to uker siden begynte jeg å fossblø, med klumper og det hele. Var helt sikker på at jeg hadde abortert, og legevakten (som jeg ikke ville ha meg inn) mente og at det var det ut fra mine beskrivelser. Gikk dermed helt i kjelleren den uka. Det eneste var at symptomene med kvalme, murringer, superluktesans og trøtthet fortsatt var der. Så forrige mandag var jeg hos legen og sa at jeg føler meg fortsatt gravid, så enten er jeg gal eller så er det noe igjen (rester eller foster). Hun var forsåvidt enig i at det ar rart, så målte hcg. Den var høy (tilsvarte hvor langt jeg var kommet), men hun ville at jeg skulle vente en uke eller to før ny prøve. Det ble for lenge for meg og mannen, så på fredag kom vi oss endelig til privat UL og der var det liv!
Plutselig måte vi snu alt på hodet igjen, men for en fin følelse. 🥰

Dermed brekker jeg meg fortsatt hver dag, må sove litt når jeg kommer hjem fra jobb og blir andpusten opp den minste bakken. Det hjelper på at det er for en liten en jeg må lide og ikke bare ettervirkninger :) 

Enig med @Vårstjerne, de av dere som kjenner liv er så heldige! Gleder meg så mye til det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Kaie skrev:

9 + 6

Jeg har hatt en så fin helg! 
For to uker siden begynte jeg å fossblø, med klumper og det hele. Var helt sikker på at jeg hadde abortert, og legevakten (som jeg ikke ville ha meg inn) mente og at det var det ut fra mine beskrivelser. Gikk dermed helt i kjelleren den uka. Det eneste var at symptomene med kvalme, murringer, superluktesans og trøtthet fortsatt var der. Så forrige mandag var jeg hos legen og sa at jeg føler meg fortsatt gravid, så enten er jeg gal eller så er det noe igjen (rester eller foster). Hun var forsåvidt enig i at det ar rart, så målte hcg. Den var høy (tilsvarte hvor langt jeg var kommet), men hun ville at jeg skulle vente en uke eller to før ny prøve. Det ble for lenge for meg og mannen, så på fredag kom vi oss endelig til privat UL og der var det liv!
Plutselig måte vi snu alt på hodet igjen, men for en fin følelse. 🥰

Dermed brekker jeg meg fortsatt hver dag, må sove litt når jeg kommer hjem fra jobb og blir andpusten opp den minste bakken. Det hjelper på at det er for en liten en jeg må lide og ikke bare ettervirkninger :) 

Enig med @Vårstjerne, de av dere som kjenner liv er så heldige! Gleder meg så mye til det!

For en berg-og-dal-banen 😫 Veldig godt at det gikk bra! Kunne gynekologen si noe om hvorfor du hadde blødd så mye når alt sto bra til? Håper du får gode opplevelser fremover ❤🤞

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plutselig har det gått noen uker siden sist jeg skrev noe her inne. De siste ukene har vært litt opp og ned. Jeg er heldigvis ikke så kvalm lenger, men sliter veldig med hodepine. Er delvis sykmeldt på grunn av det. Lurer likevel på om jeg skal be lege om full sykemelding siste ukene før jul, men tenkte å diskutere dette med jordmor (første kontroll❤️) i morgen. Det er liksom sånn at jeg kommer meg gjennom dagane på jobb, men er helt ødelagt i flere dager etterpå. Må bare ligge i senga i et mørkt rom og vente på at det blir bedre. Det er gjerne sånn at jeg har vondt to-tre dager i gangen, så har jeg noen fine dager, så kommer det igjen. Det hadde kanskje funket å ha det sånn om man bare hadde seg selv å tenke på, men når man har to barn som også trenger mammaen sin er det trist å ha det sånn.

Ellers er jeg 15+0 i dag og har så smått begynt å kjenne litt liv i magen. Det er virkelig en magisk følelse ❤️ Har også fått innkalling til OUL om tre uker og gleder meg veldig, veldig mye til det 🙂Det er så deilig å være ferdig med første trimester og bekymringene som følger med den tiden. Alt blir liksom så mye bedre når man kjenner den lille inni der.

Hvordan er formen til dere andre for tiden ? :gravid:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Kaie skrev:

9 + 6

Jeg har hatt en så fin helg! 
For to uker siden begynte jeg å fossblø, med klumper og det hele. Var helt sikker på at jeg hadde abortert, og legevakten (som jeg ikke ville ha meg inn) mente og at det var det ut fra mine beskrivelser. Gikk dermed helt i kjelleren den uka. Det eneste var at symptomene med kvalme, murringer, superluktesans og trøtthet fortsatt var der. Så forrige mandag var jeg hos legen og sa at jeg føler meg fortsatt gravid, så enten er jeg gal eller så er det noe igjen (rester eller foster). Hun var forsåvidt enig i at det ar rart, så målte hcg. Den var høy (tilsvarte hvor langt jeg var kommet), men hun ville at jeg skulle vente en uke eller to før ny prøve. Det ble for lenge for meg og mannen, så på fredag kom vi oss endelig til privat UL og der var det liv!
Plutselig måte vi snu alt på hodet igjen, men for en fin følelse. 🥰

Dermed brekker jeg meg fortsatt hver dag, må sove litt når jeg kommer hjem fra jobb og blir andpusten opp den minste bakken. Det hjelper på at det er for en liten en jeg må lide og ikke bare ettervirkninger :) 

Enig med @Vårstjerne, de av dere som kjenner liv er så heldige! Gleder meg så mye til det!

Så godt å høre at alt gikk fint likevel ❤️ Og så utrolig slitsomt det må være å gå gjennom noe sånt. Graviditet er ikke for pingler altså 😯

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.11.2019 den 12.29, Tussi2018 skrev:

Ååh høres fantastisk ut å kjenne liv ❤ gleder meg skikkelig! Akkurat nå føler jeg ikke at jeg er gravid. Magen har blitt litt større, men jeg har enda ikke gått opp i vekt fra det jeg veide før jeg ble gravid. Sliter allerede med bekkenet så merker det jo sånn sett. Og trøtt og sliten 😅 tre uker til OUL, håper bare alt står bra til 🤞

Jeg er 15+3 idag 

Hvordan går det med dere andre? 

Du har jo kommet langt Tussi2018, så plutselig kjenner du liv du også ❤️ Er det din første ? Må innrømme at jeg misunner deg den ikke-eksisterende vektoppgangen. Jeg har gått opp fire kg allerede. Sånn har jeg vært i alle svangerskapene mine. Føler jeg går opp to kilo bare av å se på en graviditetstest 😅 Det er heldigvis verdt det 🙂

Har skrevet litt om formen min under. Sliter mye med hodepine og er litt sliten av det. Ellers har jeg ingen plager. Håper jeg slipper bekkensmerter denne gangen. Det er ikke noe godt. Er du veldig plaget, eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tussi2018 skrev:

For en berg-og-dal-banen 😫 Veldig godt at det gikk bra! Kunne gynekologen si noe om hvorfor du hadde blødd så mye når alt sto bra til? Håper du får gode opplevelser fremover ❤🤞

Nei, det kan ha vært abort av en tvilling, men hun kunne ikke se noen tegn på det eller noe annet for den saks skyld. Alt så bra ut nå hvert fall, så godt fornøyd med det og krysser fingrene for at det ikke skjer igjen :) 

 

3 timer siden, Mai-skatt skrev:

Så godt å høre at alt gikk fint likevel ❤️ Og så utrolig slitsomt det må være å gå gjennom noe sånt. Graviditet er ikke for pingler altså 😯

Nei, virkelig ikke! Må si du står i tunge tider selv da. Håper du får litt mer sykemelding og aller helst blir god igjen snart. Er virkelig ikke motiverende å ha det sånn hele veien ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mai-skatt skrev:

Du har jo kommet langt Tussi2018, så plutselig kjenner du liv du også ❤️ Er det din første ? Må innrømme at jeg misunner deg den ikke-eksisterende vektoppgangen. Jeg har gått opp fire kg allerede. Sånn har jeg vært i alle svangerskapene mine. Føler jeg går opp to kilo bare av å se på en graviditetstest 😅 Det er heldigvis verdt det 🙂

Har skrevet litt om formen min under. Sliter mye med hodepine og er litt sliten av det. Ellers har jeg ingen plager. Håper jeg slipper bekkensmerter denne gangen. Det er ikke noe godt. Er du veldig plaget, eller ?

Ja, det er min første så jeg har lest at mange kjenner det mellom uke 16/17 og 20. Jeg venter i spenning hver dag 🙊😅 Jeg regner med at kiloene kommer etter hvert for jeg spiser mye mer enn til vanlig nå 😅 ikke trener jeg heller, men må komme i gang med noe som kan være forebyggende for bekkenet i hvert fall. Ja jeg blir mer og mer plaget føler jeg. Første uken var det bare litt hvis jeg hadde stått i en uheldig stilling på jobb f.eks, mens nå er det vondt konstant og spesielt når jeg reiser meg etter å ha sittet. Har begynt med behandling og fått en del tøyeøvelser der. På jobb er det veldig tungt allerede så jeg ser for meg at jeg har en hard vinter i møte 🙈 

Det høres ikke noe godt ut med hodepinen du beskriver! Jeg har vært noe plaget selv, men ikke i nærheten av slik. Ekstra ille når du har flere å ta vare på ja ❤ Forhåpentligvis er det forbigående 🤞 Håper jordmoren er forståelsesfull. Kan hun sykemelde forresten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Føler det er en evighet siden jeg har oppdatert her. Men det er vel mest fordi at dagene går veldig sakte. 

Jeg er fortsatt ganske dårlig, med daglig oppkast. Det er dog blitt noe bedre, siden jeg nå for det meste spyr på morgenen, og ikke hele dagen. 

Var på første jordmortime på mandag, fikk grått litt, og snakket om mine bekymringer, og den dårlige samvittigheten over manglende tilknytning til denne graviditeten, og MA jeg hadde i vår. Snakket også en del om kommende ultralyd. Gruer meg så til denne, siden den skal gjennomføres samme sted jeg fant ut av MA sist. Så redd for at det ikke skal være liv igjen. Var til en veldig flink jordmorstudent og hennes veileder. Så det var en fin time. 

Til slutt skulle de lytte på hjertet til bebis, og brukte lang tid uten å finne hjertelyd. De skulle prøve med en annen doppler, og på dette tidspunktet lå jeg bare og stirret i taket og tenkte "faen heller. Skjer dette nå igjen??" 

Men plutselig! 147 slag i minuttet på dette bøllefrøet. Synes det er helt surrealistisk at man kan bli MER bekymret for den lille skapningen når den har kommet til verden 😂

Jeg kjenner meg i hvertfall litt roligere etter å ha hørt hjerteslag, og nå gleder jeg meg nesten litt til ultralyd nå på fredag! 

Jeg har sagt at mannen kan få bestemme om vi skal vite kjønn, og han vingler fælt. Så vi får se hva han bestemmer seg for ;)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant plutselig denne gruppen, og tenkte å slenge meg med 😅

Dame på 31 år, som endelig kan rope ut at jeg er gravid etter å ha prøvd i halvannet år ❤ Jeg har en datter fra et tidligere forhold på ni år, så det blir fantastisk å kunne gi henne en lillebror/søster- til tross for aldersforskjellen. Fikk beskjed om at jeg mest sannsynlig ikke kunne bli gravid og måtte ha hjelp til dette. Jeg reagerte veldig på lukter, og tenkte jeg skulle ta en graviditetstest for å utelukke og både jeg og samboer ble veldig overraska når den var utelukkende positiv 🥰

Vi har termin 13.juni, så jeg er "bare" i uke tolv. Men godt å være over den magiske "grensa". Det ender i planlagt keisersnitt hos meg, så den lille kommer da en uke før termin. Var på tidlig ultralyd for et par uker siden - og alt sto bra til med den lille. Nå gleder vi oss bare til å få vite kjønn i januar ❤

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, iligoz skrev:

Fant plutselig denne gruppen, og tenkte å slenge meg med 😅

Dame på 31 år, som endelig kan rope ut at jeg er gravid etter å ha prøvd i halvannet år ❤ Jeg har en datter fra et tidligere forhold på ni år, så det blir fantastisk å kunne gi henne en lillebror/søster- til tross for aldersforskjellen. Fikk beskjed om at jeg mest sannsynlig ikke kunne bli gravid og måtte ha hjelp til dette. Jeg reagerte veldig på lukter, og tenkte jeg skulle ta en graviditetstest for å utelukke og både jeg og samboer ble veldig overraska når den var utelukkende positiv 🥰

Vi har termin 13.juni, så jeg er "bare" i uke tolv. Men godt å være over den magiske "grensa". Det ender i planlagt keisersnitt hos meg, så den lille kommer da en uke før termin. Var på tidlig ultralyd for et par uker siden - og alt sto bra til med den lille. Nå gleder vi oss bare til å få vite kjønn i januar ❤

Velkommen hit. Legger deg inn i hovedinnlegget ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig å lese alt dere har skrevet i det siste! <3 Og at flere av dere kjenner liv og har hørt hjerteslag! Nå har både samboer og mamma kjent bevegelser på utsiden av magen min, og det er så gøy! Hadde ikke trodd det var mulig så tidlig. 

Nå er jeg halvveis om en ukes tid, og det er helt merkelig å tenke på. Magen har begynt å komme på ordentlig, selvom man nok ikke ser det noe særlig med mindre man vet det enda. Vi er veldig spente på hva vi finner på OUL om en ukes tid 😍 Jeg har også begynt å slite litt med bekkenet mitt merker jeg, men håper at det ikke blir for ille utover vinteren.. Litt plager må man vel bare regne med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...