Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2020


Vårstjerne

Anbefalte innlegg

På 6.2.2020 den 9.59, Camiraz skrev:

23+6 her! En aktiv krabat, kjenner alle slags bevegelser. Alt fra spark til romstering, føler meg 30+ uker på vei. Hadde kun følelse av spark med nr 1 på denne tiden. 😅 Har nettopp vært på 24 kontroll, og igjen har vi ikke fått en fin vinkel av den lille. De tror det er en gutt, men foreløpig har vi ikke fått sett det tydelege tegnet sp er mektig frustrert 😅 Hadde håpet at vi fikk se han fra siden denne gangen, men fikk her var mest ben og hodet. Fikk så vidt sett ryggrad og hjerte i en annen vinkel, så hva tror dere? Kan det hende at kjønnet ikke stemmer? For på UL i uke 18 sa damen ‘jeg tror det er gutt’ og det sa hun etter at jeg spurte da jeg følte at jeg så noen streker. Men har lest i etterkant at streker gjelder vist for jenter og.. 🙈

Får du ul hver kontroll? 

Selv om jeg ikke ville gått bananas med gutteklær osv, så er det sjeldent de tar feil på gutt når de først tror de har sett snoppen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

29+0

Nå er jeg like stor som jeg var i uke 37 sist 🙈 Noen andre som er kvalme igjen? Jeg spyr ikke, men er konstant kvalm. 

Vekta viser 11 kg på, til tross for mye bedre kosthold enn ellers 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.2.2020 den 12.32, Sinsiew skrev:

29+0

Nå er jeg like stor som jeg var i uke 37 sist 🙈 Noen andre som er kvalme igjen? Jeg spyr ikke, men er konstant kvalm. 

Vekta viser 11 kg på, til tross for mye bedre kosthold enn ellers 😅

Huff da! Håper den kvalmen bare er et siste krampetrekk og gir seg igjen. Jeg er ikke kvalm, men føler meg ofte litt uggen, sliten og lei. Hormoner som raser i kroppen samtidig som at alt virker litt tungrodd, så er det kanskje ikke så rart. Sliter også med å sove for det finnes virkelig ingen behagelig liggestilling i denne verden. Og i alle fall ikke når vi helst skal bare ligge på venstre side. 
 

jeg har nok muligens en lett svangerskapsdiabetes, så jeg har aldri vært så sunn før som det jeg er nå. Jeg gikk ned litt i starten pga kvalme, gikk opp igjen 5 kg og har gått ned igjen ca 1 kg, men babyen i magen var fin i størrelsen og jeg har litt å ta av så det er nok ingen fare med noen av oss... 

 

hvordan ligger dere an med utstyr til baby? Har dere begynt innkjøp osv? Vi har kjøpt masse brukt, så vi har nesten alt utenom stelleplass og noen småting som må ordnes før baby kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.2.2020 den 11.32, 123aha skrev:

Huff da! Håper den kvalmen bare er et siste krampetrekk og gir seg igjen. Jeg er ikke kvalm, men føler meg ofte litt uggen, sliten og lei. Hormoner som raser i kroppen samtidig som at alt virker litt tungrodd, så er det kanskje ikke så rart. Sliter også med å sove for det finnes virkelig ingen behagelig liggestilling i denne verden. Og i alle fall ikke når vi helst skal bare ligge på venstre side. 
 

jeg har nok muligens en lett svangerskapsdiabetes, så jeg har aldri vært så sunn før som det jeg er nå. Jeg gikk ned litt i starten pga kvalme, gikk opp igjen 5 kg og har gått ned igjen ca 1 kg, men babyen i magen var fin i størrelsen og jeg har litt å ta av så det er nok ingen fare med noen av oss... 

 

hvordan ligger dere an med utstyr til baby? Har dere begynt innkjøp osv? Vi har kjøpt masse brukt, så vi har nesten alt utenom stelleplass og noen småting som må ordnes før baby kommer. 

Ja, den sovinga er et herk. Nå er toåringen syk om dagen også, så jeg våkner stadig av ei lita som vil ligge mellom oss i senga for nærhet og trøst også. 

Vi har alt vi trenger fra sist. Vi pusser opp rommet S skal ha, ogmå kjøpe en ny lekekasse til rommer til J, samt få opp et skap og en kommode på rommet til S. Jeg ønsker også hylleløsning til barnebøkene på begge rom, men det får vi ta etterhvert. 

Så tingene har vi, men rommet til S har vært kontor/roterom, så er en del å ta tak i der. 

Så her er det full rulle om dagen 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei damer 🙂

Hvordan har dere det i disse korona-tider ? Er vi flere som er litt bekymret ? Jeg tenker mye og liker ikke helt det som skjer. Jeg vet at det blir sagt at gravide og nyfødte ikke ser ut til å ta skade av det, men merker meg at det også blir sagt at man ikke har nok informasjon til å vite helt sikkert. Tenker også på fødsel og hvordan det blir med kapasitet på sykehus. 

 

Endret av Mai-skatt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også bekymret. Føler også at jeg ikke blir hørt eller møtt på min bekymring av helsevesenet. Blir liksom avfeid med "ikke bekymre deg, det er ingenting som tyder på at ...." ja vel, men vi VET ikke, vi VET ingenting. Er også bekymret for fødselen, ser nå at flere sykehus ikke tillater at partner overnatter på barsel eller hotell, det tror jeg ikke at jeg greier, da må jeg bare komme meg hjem, selv om det også er utrolig skummelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også begynt å bli bekymret. Er bekymret for at jeg plutselig skal bli syk rett før fødsel og derfor ikke får sett baby før jeg er frisk igjen, og bekymret for at de nå strammer inn enda mer slik at jeg i verste fall må både føde og være på barsel helt alene. 
 

Vi har jo avlyst alt av sosiale sammenkomster og selvom jeg vet at det både er nødvendig og riktig å gjøre det er jeg også litt lei meg for det. Jeg får ikke noe babyshower, det blir ingen barselbesøk når vi kommer hjem osv. Denne tiden som skal være så koselig og fin blir mer og mer ensom og isolert og jeg er ganske trist for det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2020 den 19.29, Puny skrev:

Jeg er også bekymret. Føler også at jeg ikke blir hørt eller møtt på min bekymring av helsevesenet. Blir liksom avfeid med "ikke bekymre deg, det er ingenting som tyder på at ...." ja vel, men vi VET ikke, vi VET ingenting. Er også bekymret for fødselen, ser nå at flere sykehus ikke tillater at partner overnatter på barsel eller hotell, det tror jeg ikke at jeg greier, da må jeg bare komme meg hjem, selv om det også er utrolig skummelt...

Føler på akkurat det samme som deg. Jeg har prøvd å snakke med både jordmor og lege, og det føles som om ingen tar meg seriøst. Man får liksom bare til svar at dette kommer til å gå fint, men det vet man faktisk ikke helt sikkert. Har også spurt hvordan det blir ift. kapasitet på sykehus, om man for eks. får epidural og masse mer, men får liksom bare til svar at det kommer til å gå fint. Når man leser nyheter får man ikke inntrykk av at dette kommer til å gå fint.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2020 den 9.52, 123aha skrev:

Jeg har også begynt å bli bekymret. Er bekymret for at jeg plutselig skal bli syk rett før fødsel og derfor ikke får sett baby før jeg er frisk igjen, og bekymret for at de nå strammer inn enda mer slik at jeg i verste fall må både føde og være på barsel helt alene. 
 

Vi har jo avlyst alt av sosiale sammenkomster og selvom jeg vet at det både er nødvendig og riktig å gjøre det er jeg også litt lei meg for det. Jeg får ikke noe babyshower, det blir ingen barselbesøk når vi kommer hjem osv. Denne tiden som skal være så koselig og fin blir mer og mer ensom og isolert og jeg er ganske trist for det. 

"Denne tiden som skal være så koselig og fin blir bare mer og mer ensom og isolert og jeg er ganske trist". Dette tenker jeg flere ganger hver dag. Noen dager har jeg bare lyst til å sove, og ikke stå opp. Alt føles bare så trist. Alt som liksom skal være så fint og koselig, alt man har gledet seg sånn til, det har bare blitt ødelagt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Mai-skatt skrev:

Føler på akkurat det samme som deg. Jeg har prøvd å snakke med både jordmor og lege, og det føles som om ingen tar meg seriøst. Man får liksom bare til svar at dette kommer til å gå fint, men det vet man faktisk ikke helt sikkert. Har også spurt hvordan det blir ift. kapasitet på sykehus, om man for eks. får epidural og masse mer, men får liksom bare til svar at det kommer til å gå fint. Når man leser nyheter får man ikke inntrykk av at dette kommer til å gå fint.. 

Nå syntes jeg dette på generell basis i graviditeten, men i hvert fall nå med Corona; de sier «det går fint, bare slapp av» bare for å ikke stresse den gravide. Det irriterer meg og jeg får lyst til å svare « jeg er ikke et barn, ikke snakk til meg som om jeg ikke forstår». Det hadde vært SÅ mye bedre å bli møtt med « jeg forstår at du er redd» i steden for å prøve å overtale meg om at min redsel er ubegrunnet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Mai-skatt skrev:

"Denne tiden som skal være så koselig og fin blir bare mer og mer ensom og isolert og jeg er ganske trist". Dette tenker jeg flere ganger hver dag. Noen dager har jeg bare lyst til å sove, og ikke stå opp. Alt føles bare så trist. Alt som liksom skal være så fint og koselig, alt man har gledet seg sånn til, det har bare blitt ødelagt. 

Enig! Å artikler og ting som liksom skal være «beroligende og betryggende» bare provoserer meg. https://www.klikk.no/foreldre/gravid/risiko-koronavirus-gravide-og-spedbarn-6890375

han uttaler seg så skråsikkert, hva med å være litt ydmyk og si at det er mye usikkerhet og mye vi ikke vet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skjæra på tunet
12 timer siden, Puny skrev:

Nå syntes jeg dette på generell basis i graviditeten, men i hvert fall nå med Corona; de sier «det går fint, bare slapp av» bare for å ikke stresse den gravide. Det irriterer meg og jeg får lyst til å svare « jeg er ikke et barn, ikke snakk til meg som om jeg ikke forstår». Det hadde vært SÅ mye bedre å bli møtt med « jeg forstår at du er redd» i steden for å prøve å overtale meg om at min redsel er ubegrunnet. 

Akkurat dette. Og spesielt i tilfeller der de egentlig ikke kan vite om det går fint. Å be noen prøve å ikke være redd må være det minst virkningsfulle jeg hører. 

Jeg er absolutt bekymret. Hva gjør jeg hvis jeg får symptomer og skal på kontroll hos kommunal jordmor? Får jeg da ikke kontroll, eller blir jeg sendt et annet sted? Hvis noen har hørt noe om det så vil jeg gjerne vite. Det er vanskelig å føle seg uønsket når man trenger oppfølging (bare min følelse og ingen som har fått meg til å føle det slik). 

Håper dere alle er friske og raske og gjør det beste ut av denne tiden som mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Gjest Skjæra på tunet

Ikke født enda her. 😊 Er 35+5 i dag, så begynner å nærme seg. Følte for et par uker siden at det var en evighet til termin, men så fort jeg passerte 35 uker, så føles det ikke så forferdelig lenge til allikevel. 

Synes formen er bra, men det er etter forholdene vil jeg si. Bekkenløsning, tett nese, vondt her og der, tungpustet og ja... tung... 😊 Gleder meg veldig til å møte den lille gutten i magen. ♥️

Forberedelser og innkjøp er ganske ferdige nå, så er bare småpussel igjen. Hender jeg får ånden over meg og storvasker et helt rom, men så blir det veldig rent og pent også da. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36+5 her i dag, kanskje på tide å pakke sykehusbagen 🙈  Sliter med søvn, bekkenløsning og halsbrann. 
Har det meste klart, bare litt igjen å vaske 🙂 

Andre som har tenkt å pakke med til partner i tilfelle barsel blir åpnet for dei? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er bagen nesten ferdig pakket og det aller meste annet er klart for at baby skal komme ut. Har bare småpussel igjen, som å vaske alt ferdig ol. 
 

Har fått igangsettelsesdato neste tirsdag, så har hun i armene mine i løpet av neste uke med mindre hun bestemmer seg for å komme før det. Noe hun gjerne kan gjøre, for jeg er leiiii! 

 

sliter mye med bekkenløsning og at jeg føler meg ekstremt tung. Er også rimelig lei av svangerskapsdiabetes nå, og gleder meg til å spise mat jeg ikke må tenke over hele tiden. 
 

Nå er vi i innspurten og til tross for pandemi så gleder jeg meg veldig til å gå våren og sommeren i møte med baby ❣️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Skjæra på tunet
1 time siden, 123aha skrev:

Her er bagen nesten ferdig pakket og det aller meste annet er klart for at baby skal komme ut. Har bare småpussel igjen, som å vaske alt ferdig ol. 
 

Har fått igangsettelsesdato neste tirsdag, så har hun i armene mine i løpet av neste uke med mindre hun bestemmer seg for å komme før det. Noe hun gjerne kan gjøre, for jeg er leiiii! 

 

sliter mye med bekkenløsning og at jeg føler meg ekstremt tung. Er også rimelig lei av svangerskapsdiabetes nå, og gleder meg til å spise mat jeg ikke må tenke over hele tiden. 
 

Nå er vi i innspurten og til tross for pandemi så gleder jeg meg veldig til å gå våren og sommeren i møte med baby ❣️

Så spennende! Tenk å ha fått en dato! Da er hun kommet, liksom...😊

Jeg også kjenner på den følelsen at til tross for pandemi så gleder jeg meg veldig💙 

@SenyDer jeg skal føde er det ikke lagt opp til at far skal bo på barsel, pluss at vi har et barn hjemme også, så her gjøres det ingen forberedelser for at far skal være med på barsel. Men han har fått beskjed om å legge mat og det han trenger i fødebag, samt kjølevarer i kjøleskapet som skal dumpes oppi før vi drar, så ikke han sulter i hjel under fødselen😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen fødsel her. 36+5 i dag. Gikk på overtid sist, så greier ikke se for meg noe annet nå, men man vet jo aldri... sliter med nedstemthet, og er spent på hvordan denne barselstiden blir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bra med meg, 35+3 i dag. Men begynner å bli leeeeeiiii av å føle meg tung og ha vondt overalt 😂 Har blitt henvist til ultralyd og vekstkontroll på sykehuset, da jordmor ikke klarte å finne ut hvilken vei hun ligger, samt at s/f-målet har bykset (litt) opp siden siste måling 🤔

Mangler litt småtteri som sengetøy og dyne, men ellers tror jeg vi har alt vi trenger :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...