Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2020


Vårstjerne

Anbefalte innlegg

Gjest Skjæra på tunet
1 time siden, Mai-skatt skrev:

 .. Andre som er plaget med mageverk her ?

Hmmm... Hvis du tenker på typiske menssmerter, så har jeg ikke det, men jeg har mye luftsmerter. Luftsmerter kan være utrolig vondt og sitte ganske langt nede. Kan det være det du har? 

Jeg er så lei kvalmen og luftsmertene nå... er jo på en måte glad for at ting skjer, men hallo... 

Edit: Sånne svake menssmerter har jeg av og til, men de er kortvarige. Men kom på nå at i første svangerskap hadde jeg en periode med mye smerter som viste seg å være fordi livmoren strakk seg. Var relativt kortvarig (et par dager kanskje...) men veldig vondt. 

Endret av Skjæra på tunet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Mai-skatt skrev:

 Jeg forstår. Hadde jeg vært i din situasjon, hadde jeg nok gjort det samme selv. Vurderte å bestille privat UL før legetimen jeg hadde nå på onsdag, men fikk heldigvis se hjerte slå der. Skal tilbake om to uker og håper han tar frem UL-apparatet da også :hjerte: Usikker på om det er noe de vanligvis gjør, eller om han gjorde fordi jeg har hatt så mye magevondt. Sliter sånn med mageverk i perioder. I natt våknet jeg helt forferdelige magekramper. Legen mener det er hormonelt og at det er "bra" at jeg har vondt. Det betyr at ting skjer der nede. Men jeg har aldri hatt mageverk i de andre svangerskapene mine, så det stresser meg litt. Heldigvis ingen blod, og jeg har sett hjerte slå, men likevell .. Andre som er plaget med mageverk her ?

Jeg har forfalt om graviditeten til sjefen, men sagt at jeg gjerne vil holde det mellom oss i noen uker til. Han tok det heldigvis superfint og ble oppriktig glad på mine vegne. Jeg begynte i jobben i august, så jeg gledet meg ikke akkurat til å fortelle :sjokkbla: Har du fortalt ?

Jeg har hatt masse «mensensmerter». I de tidligere ukene så kunne de være verre enn ekte mensensmertene men varte bare et par minutter hver gang de kom. Nå er jeg i uke 11 og de kommer ikke like ofte og er ikke line sterke selvom jeg får de innimellom. Har lest at det er fordi livmoren utvider seg. I løpet av de første ukene vokser den jo til dobbelt størrelse, så det er ikke rart det kan gjøre litt vondt tenker jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Heidu90 skrev:

Jeg lurte på om det er flere som ikke har fått svangerskapskvalme (enda?)? Jeg er 7+1 og merker andre symptomer (halsbrann, ømme bryster, tisse ofte, svimmel), men har ikke vært spesielt kvalm. Jeg leser om alle som sliter med kvalme som gravide, så ville bare spørre om det er flere som ikke er det.. Uff, som gravid bekymrer man vel seg for alt mulig rart.. 😅

Jeg sliter ikke veldig med kvalme. Litt uggen på morgenen, men kaster ikke opp og resten av dagen er jeg helt fin. Men blir fort sulten og føler meg uvel hvis det går for lenge mellom hvert måltid. Men ikke den ordentlige kvalmen. Det er jo mange som går igjennom svangerskap uten å ha den typiske kvalmen 🙏

Jeg er 9+2. Så hjertet slå 7+1 så alt var normalt da i hvert fall. Har du vært/skal på TUL? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Mai-skatt skrev:

 Jeg forstår. Hadde jeg vært i din situasjon, hadde jeg nok gjort det samme selv. Vurderte å bestille privat UL før legetimen jeg hadde nå på onsdag, men fikk heldigvis se hjerte slå der. Skal tilbake om to uker og håper han tar frem UL-apparatet da også :hjerte: Usikker på om det er noe de vanligvis gjør, eller om han gjorde fordi jeg har hatt så mye magevondt. Sliter sånn med mageverk i perioder. I natt våknet jeg helt forferdelige magekramper. Legen mener det er hormonelt og at det er "bra" at jeg har vondt. Det betyr at ting skjer der nede. Men jeg har aldri hatt mageverk i de andre svangerskapene mine, så det stresser meg litt. Heldigvis ingen blod, og jeg har sett hjerte slå, men likevell .. Andre som er plaget med mageverk her ?

Jeg har forfalt om graviditeten til sjefen, men sagt at jeg gjerne vil holde det mellom oss i noen uker til. Han tok det heldigvis superfint og ble oppriktig glad på mine vegne. Jeg begynte i jobben i august, så jeg gledet meg ikke akkurat til å fortelle :sjokkbla: Har du fortalt ?

Oi det var jo bra service av lengen 😍 er jo ikke alle leger som har UL apparat, så der var du heldig😊

Jeg har hatt magevondt innimellom, men i svært korte perioder om gangen. Gjerne når jeg skal legge meg om kvelden. Sliter også en del med luft i magen og er veldig oppblåst. Slipper jeg ut magen så ser det jo ut som jeg er langt på vei allerede (9+2 Idag) 🙈

Så bra at han tok det fint! Og det skulle jo bare mangle 😊 Jeg fortalte det til to kolleger idag, men rakk ikke å si det til sjefen så det får bli etter hun har hatt ferie. Jeg begynte også i jobben i august så har tenkt på det samme som deg, men samtidig har vi prøvd så lenge på dette at ingen skal få ta fra meg gleden over det. Tar ikke sjefen det bra er ikke det en arbeidsplass jeg vil være på uansett. Var veldig deilig å si det til kolleger idag for da kan jeg gjerne få litt mer forståelse for hvorfor jeg virker litt trøtt og umotivert enkelte dager 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tussi2018 skrev:

Jeg sliter ikke veldig med kvalme. Litt uggen på morgenen, men kaster ikke opp og resten av dagen er jeg helt fin. Men blir fort sulten og føler meg uvel hvis det går for lenge mellom hvert måltid. Men ikke den ordentlige kvalmen. Det er jo mange som går igjennom svangerskap uten å ha den typiske kvalmen 🙏

Jeg er 9+2. Så hjertet slå 7+1 så alt var normalt da i hvert fall. Har du vært/skal på TUL? 

Takk for betryggende ord ❤️ Jeg skal på TUL om en måned, da er jeg 12 uker. Håper og tror egentlig at alt er som det skal, blir bare litt ekstra bekymret siden det ikke har gått 12 uker enda og jeg tenker veldig mye 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.10.2019 den 16.12, Tussi2018 skrev:

Jeg sliter ikke like mye med kvalme som en del av dere, men føler meg stort sett litt uggen og trøtt/sliten. Ekstremt sulten. Så jeg kommer sikkert til å bli stor 🙈 er normalt slank fra før da. 

Det jeg strever mest med for tiden er frykten for at det skal gå galt. Vi fikk jo se hjerte slå i uke 7+1. Nå er jeg 8+5 og der har heldigvis ikke kommet mer blod enn den dagen jeg var på UL. Men ting kan jo fortsatt gå galt og jeg klarer ikke helt å slippe den tanken. Vi skal på ny UL om 1,5 uke. 

I helgen fikk jeg innkalling til UL i starten av uke 15 på sykehuset. Det sto ikke noe om hvorfor, men da jeg googlet litt ser det ut som det kanskje er fordi jeg har PCO og evt også fordi jeg har fått hormoner for å bli gravid. Det er jo en større risiko for at ting går galt da. Men jeg er ikke helt sikker. Noen som kjenner til den prosedyren med UL da? 

Ellers har vi nettopp fortalt nyheten til nærmeste familie og nærmeste venner, så jeg klarer jo å tenke positivt og glede meg over dette selv om jeg er litt engstelig 😊

Det er SÅ slitsomt å bekymre seg! For meg hjalp den linken noen i den skravletråden delte https://datayze.com/miscarriage-chart.php

når du er kommet så langt som 8+5 så er faktisk sjansen ganske liten for at det går galt. Jeg syntes i alle fall slik statistikk hjelper litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8.10.2019 den 17.57, Sinsiew skrev:

Etter hva jeg har lest, skal man holde seg under en kvart kg lakris i uken. Så man kan spise en god del 😊

Ja, det er deilig å ha fødeplass "klar". Men jeg håper barsel på riksen er bedre enn barsel på Ahus. 

Var du misfornøyd på ahus? Jeg er SÅ usikker på hvor jeg skal velge denne gangen. Var ikke så fornøyd på Ullevål sist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Puny skrev:

Det er SÅ slitsomt å bekymre seg! For meg hjalp den linken noen i den skravletråden delte https://datayze.com/miscarriage-chart.php

når du er kommet så langt som 8+5 så er faktisk sjansen ganske liten for at det går galt. Jeg syntes i alle fall slik statistikk hjelper litt.

Har også hatt mye hjelp i den linken. ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Puny skrev:

Var du misfornøyd på ahus? Jeg er SÅ usikker på hvor jeg skal velge denne gangen. Var ikke så fornøyd på Ullevål sist...

Var veldig fornøyd med føden, men barsel var et mareritt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sinsiew skrev:

Var veldig fornøyd med føden, men barsel var et mareritt. 

Aha, jeg hadde motsatt erfaring på Ullevål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Puny skrev:

Det er SÅ slitsomt å bekymre seg! For meg hjalp den linken noen i den skravletråden delte https://datayze.com/miscarriage-chart.php

når du er kommet så langt som 8+5 så er faktisk sjansen ganske liten for at det går galt. Jeg syntes i alle fall slik statistikk hjelper litt.

Ja jeg har sett på den linken 😊 Det jeg er mest redd for er jo MA, for utifra det jeg har lest så kan man føle seg gravid med flere symptomer og likevel kan fosteret ha vært dødt en stund. Prøver å ikke tenke for mye på det. Tror jeg blir roligere etter neste UL hvis alt ser fint ut da. Det er neste uke og da er jeg 11+0. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Tussi2018 skrev:

Ja jeg har sett på den linken 😊 Det jeg er mest redd for er jo MA, for utifra det jeg har lest så kan man føle seg gravid med flere symptomer og likevel kan fosteret ha vært dødt en stund. Prøver å ikke tenke for mye på det. Tror jeg blir roligere etter neste UL hvis alt ser fint ut da. Det er neste uke og da er jeg 11+0. 

Jeg har opplevd MA selv, og det er jo den store skrekken. Jeg har fått innkalling til rutineUL i slutten av november. Spent på om jeg klarer å holde meg til det, eller om nysgjerrigheten blir for stor, og det ryker noen kroner hos privat... 🙈

 

Gleder meg så til man kjenner liv, og kan trygges litt på dette. 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Vårstjerne skrev:

Jeg har opplevd MA selv, og det er jo den store skrekken. Jeg har fått innkalling til rutineUL i slutten av november. Spent på om jeg klarer å holde meg til det, eller om nysgjerrigheten blir for stor, og det ryker noen kroner hos privat... 🙈

 

Gleder meg så til man kjenner liv, og kan trygges litt på dette. 😅

Ja, det er absolutt den store skrekken! Håper alle her slipper unna det ❤

Jeg klarer ikke å vente så lenge 🙈 men jeg har ikke time før i midten av desember for den ordinære. Hvis du skal ta en før hvilken uke tenker du å ta i da?

Endret av Tussi2018
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Tussi2018 skrev:

Ja, det er absolutt den store skrekken! Håper alle her slipper unna det ❤

Jeg klarer ikke å vente så lenge 🙈 men jeg har ikke time før i midten av desember for den ordinære. Hvis du skal ta en før hvilken uke tenker du å ta i da?

Jeg tror faktisk ikke jeg ville hatt mulighet før i uke 15. Og da er det jo bare 3 uker til den ordinære... Håper bare dagene og ukene går FORT, så jeg slipper å tenke mere på det 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Vårstjerne skrev:

Jeg tror faktisk ikke jeg ville hatt mulighet før i uke 15. Og da er det jo bare 3 uker til den ordinære... Håper bare dagene og ukene går FORT, så jeg slipper å tenke mere på det 😅

Ja da er det jo ikke så lenge til uansett 😊 Jeg håper også at ukene går fort nå. Du er vel snart 12 uker du? Jeg er det i slutten av mnd og tenker at det egentlig går ganske fort dit. Bare alt er bra på UL til uken 🤞 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, Tussi2018 skrev:

Ja da er det jo ikke så lenge til uansett 😊 Jeg håper også at ukene går fort nå. Du er vel snart 12 uker du? Jeg er det i slutten av mnd og tenker at det egentlig går ganske fort dit. Bare alt er bra på UL til uken 🤞 

Går inn i uke 12 i neste uke 😁 Det er jo ca en uke mellom oss, så vi følger hverandre nært 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært så redd for ma pga manglende symptomer. Men nå fant jeg hjerteslagene "hans" på første forsøk. Fikk høre i ca 3 sek, før det ble svakere og så forsvant. Mistenker at det er en som rører litt på seg inni der 😍 

 

Flere som har navn klare allerede? 😂 Vi har bestemt oss for både guttenavn og jentenavn 🙈 Men jeg er helt sikker på at det gjemmer seg en lillebror der inne 😊

Hvordan går det med folk her inne? Nå begynner vel de fleste å komme seg over den første, mest kritiske fasen :)

Endret av Sinsiew
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Sinsiew skrev:

Jeg har vært så redd for ma pga manglende symptomer. Men nå fant jeg hjerteslagene "hans" på første forsøk. Fikk høre i ca 3 sek, før det ble svakere og så forsvant. Mistenker at det er en som rører litt på seg inni der 😍 

 

Flere som har navn klare allerede? 😂 Vi har bestemt oss for både guttenavn og jentenavn 🙈 Men jeg er helt sikker på at det gjemmer seg en lillebror der inne 😊

Hvordan går det med folk her inne? Nå begynner vel de fleste å komme seg over den første, mest kritiske fasen :)

Så utrolig deilig det må være å få høre hjerteslag 😍😍 Du fullfører vel uke 12 denne uken du? 

Jeg er 9+6 idag, skal på ny UL i morgen og både gruer og gleder meg. Føler meg ikke mye gravid om dagen (utenom trøtthet og sulten konstant), men vet jo at det kan være normalt. Håper så inderlig at alt er bra 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Sinsiew skrev:

Jeg har vært så redd for ma pga manglende symptomer. Men nå fant jeg hjerteslagene "hans" på første forsøk. Fikk høre i ca 3 sek, før det ble svakere og så forsvant. Mistenker at det er en som rører litt på seg inni der 😍 

 

Flere som har navn klare allerede? 😂 Vi har bestemt oss for både guttenavn og jentenavn 🙈 Men jeg er helt sikker på at det gjemmer seg en lillebror der inne 😊

Hvordan går det med folk her inne? Nå begynner vel de fleste å komme seg over den første, mest kritiske fasen :)

Jeg er 10+6 i dag, så i morgen er den første dagen i uke 12 (11+0) og det blir godt å komme over den kneika. Skal til jordmor i morgen og grugleder meg litt. Føler jeg ikke har trent nok, spist bra nok osv. Føler dere andre også litt på det presset til å gjøre en bra nok innsats nå? jeg har vært veldig kvalm og så sliten som jeg aldri har vært før i hele mitt liv, så jeg har egentlig ikke fått til å gjøre det bedre enn jeg har gjort men føler uansett på det. Sikkert også en blanding av veldig mye hormoner... 

 

har mange navn klare til både gutt og jente, men jeg er som deg; ganske sikker på at det er en liten gutt der inne. Har det på følelsen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...