Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2020


Vårstjerne

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Sinsiew skrev:

Jeg er jo kun 10+6, så det er jo ikke slik at livmora har vokst over skambeinet en gang, og sjansen for å høre hjertet er liten. Da venter jeg heller, så det ikke blir unødvendig bekymring. 

Den var fin :) Vi pratet om psykisk helse og tidligere fødselserfaring. Gikk gjennom sykdommer og medisiner, om jeg røyker/drikker, snakket om kosthold og om eldstejenta, tok blodtrykk og skulle vel egentlig sjekket urinprøve, men det glemte jeg å ta med 🙈 De har et prosjekt gående som omhandler psykisk helse som alle gravide blir spurt om å delta i. Så jeg skal til psykolog i uke 24-26 og svare på noen spm, så tilbake på 6 ukerskontrollen og svare på de samme spørsmålene. 

Fin time :)

Åja sånn ja 😊 Ja det er vel først etter uke 12 man kan regne med å høre? Dumt med unødig bekymring ja! 

Høres ut som en fin time ja 😊 og så bra at de fokuserer mer på psykisk helse 👏

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mai-skatt

Hei alle 🙂

Jeg vil gjerne være med her 🙂 Er 31 år og venter tredje barn. Termin er 23. mai (8+2 i dag). Har fulgt med både her og på ikm september, men i frykt for at noe skal gå galt har jeg ikke skrevet noe før nå. Men etter tidlig ultralyd i dag, senket skuldrene seg litt. Der fikk jeg nemlig se lille hjerte slå ❤️

Formen er så som så. Er fryktelig kvalm og ble derfor sykemeldt i dag. Tenker at det kan være fint å ha noen å "prate med" når man ligger hjemme på sofaen og prøver å få dagene til å gå. Hvordan har dere andre det i dag ? ❣️💓

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gjest Mai-skatt skrev:

Hei alle 🙂

Jeg vil gjerne være med her 🙂 Er 31 år og venter tredje barn. Termin er 23. mai (8+2 i dag). Har fulgt med både her og på ikm september, men i frykt for at noe skal gå galt har jeg ikke skrevet noe før nå. Men etter tidlig ultralyd i dag, senket skuldrene seg litt. Der fikk jeg nemlig se lille hjerte slå ❤️

Formen er så som så. Er fryktelig kvalm og ble derfor sykemeldt i dag. Tenker at det kan være fint å ha noen å "prate med" når man ligger hjemme på sofaen og prøver å få dagene til å gå. Hvordan har dere andre det i dag ? ❣️💓

 

 

 

Velkommen hit, og så fint at du har hatt en fin opplevelse på UL i dag ❤️

Hvor gamle er de to andre barna dine? Jeg legger deg i hovedinnlegget 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai-skatt
30 minutter siden, Vårstjerne skrev:

Velkommen hit, og så fint at du har hatt en fin opplevelse på UL i dag ❤️

Hvor gamle er de to andre barna dine? Jeg legger deg i hovedinnlegget 

Takk for det 😊

Vi har en gutt som er 9 og en jente som er 7 . Ikke fortalt det til de enda, bare til nærmeste familie. Tenker å vente noen uker til. 

Tenker litt på dette med MA/SA etter at man har sett hjerte slå. Er det like stor fare for at det går galt når man har sett hjerte slå i uke 8 ? Noen som vet ? Måtte de neste ukene gå fort 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Gjest Mai-skatt skrev:

Takk for det 😊

Vi har en gutt som er 9 og en jente som er 7 . Ikke fortalt det til de enda, bare til nærmeste familie. Tenker å vente noen uker til. 

Tenker litt på dette med MA/SA etter at man har sett hjerte slå. Er det like stor fare for at det går galt når man har sett hjerte slå i uke 8 ? Noen som vet ? Måtte de neste ukene gå fort 🙄

Jeg har også vært redd for MA, men jeg leste på norsk helseinformatikk (nhi) at hvis man har et levende foster i uke 8 så er sjansen for MA under 3% og det er jo superlite. Det er vanskelig å slå seg helt til ro, men det hjelper hvertfall på. Dessuten er gravidsymptomer også en god ting selvom de er superirriterende. 
 

du får ta frem bildene fra ultralyden og titte på de når du føler usikkerheten komme ❤️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gjest Mai-skatt skrev:

Takk for det 😊

Vi har en gutt som er 9 og en jente som er 7 . Ikke fortalt det til de enda, bare til nærmeste familie. Tenker å vente noen uker til. 

Tenker litt på dette med MA/SA etter at man har sett hjerte slå. Er det like stor fare for at det går galt når man har sett hjerte slå i uke 8 ? Noen som vet ? Måtte de neste ukene gå fort 🙄

Heihei! 

Så koselig at du også blir med her! Godt å ha noen å snakke med synes jeg 😊

Jeg tenkte også mye på MA/SA men jordmord sa til meg, som den over skriver, at sjansen er liten for at noe skjer når du har sett hjerteaktivitet og er over åtte uker på vei! Veldig betryggende ord for min del.  Jeg er 10+6 i dag, og fikk se det lille hjertet slå på gynekologisk undersøkelse da jeg var 7+4😄 Er førstegangs så alt er helt nytt for min del, men jeg bekymret meg også mye for at noe skulle gå galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Skjæra på tunet

Da har jeg vært på TUL😊 Ett embryo (er tvillinger i slekta, så håpet helst på ett), og et hjerte som slo. Jeg må ha rota fælt med termindato og beregning, for bare ut fra første dag i siste mens så tok jeg feil på hvor langt jeg var. I tillegg stemte det hun regnet seg frem til, med faktisk størrelse.
 

Jeg er derfor ikke 8+1, men 7+4 i dag. ❤️
 

Hilsen surrehue... 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Skjæra på tunet skrev:

Da har jeg vært på TUL😊 Ett embryo (er tvillinger i slekta, så håpet helst på ett), og et hjerte som slo. Jeg må ha rota fælt med termindato og beregning, for bare ut fra første dag i siste mens så tok jeg feil på hvor langt jeg var. I tillegg stemte det hun regnet seg frem til, med faktisk størrelse.
 

Jeg er derfor ikke 8+1, men 7+4 i dag. ❤️
 

Hilsen surrehue... 🤪

Så koselig😍 Hvor stor var den? Min var 1,2cm når jeg var 7+4 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skjæra på tunet
11 minutter siden, rosaa skrev:

Så koselig😍 Hvor stor var den? Min var 1,2cm når jeg var 7+4 😊

Akkurat så stor ja 😊❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Gjest Mai-skatt skrev:

Hei alle 🙂

Jeg vil gjerne være med her 🙂 Er 31 år og venter tredje barn. Termin er 23. mai (8+2 i dag). Har fulgt med både her og på ikm september, men i frykt for at noe skal gå galt har jeg ikke skrevet noe før nå. Men etter tidlig ultralyd i dag, senket skuldrene seg litt. Der fikk jeg nemlig se lille hjerte slå ❤️

Formen er så som så. Er fryktelig kvalm og ble derfor sykemeldt i dag. Tenker at det kan være fint å ha noen å "prate med" når man ligger hjemme på sofaen og prøver å få dagene til å gå. Hvordan har dere andre det i dag ? ❣️💓

 

 

 

Så hyggelig at du blir med i gruppen 😍 Og så godt å høre at alt sto bra til på UL! Jeg har også hørt at sjansen for MA er mindre etter å ha sett et bankende hjerte i uke 8. Jeg var akkurat begynt på uke 8 da jeg var (7+1) så derfor er jeg veldig spent på ny UL neste uke når jeg er 10+0. Pga cyster og hormonbehandling har jeg fått vite at sjansen er større for at det går galt så det hjelper ikke akkurat på om dagen. Formen min er helt grei 😊 Kjedelig med kvalme 😫 Håper det kommer seg raskt! Hvor lenge er du sykemeldt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai-skatt
22 timer siden, 123aha skrev:

Jeg har også vært redd for MA, men jeg leste på norsk helseinformatikk (nhi) at hvis man har et levende foster i uke 8 så er sjansen for MA under 3% og det er jo superlite. Det er vanskelig å slå seg helt til ro, men det hjelper hvertfall på. Dessuten er gravidsymptomer også en god ting selvom de er superirriterende. 
 

du får ta frem bildene fra ultralyden og titte på de når du føler usikkerheten komme ❤️

Takk for svar. Det hjelper på å vite at sjansen for at noe går galt er så liten ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai-skatt
19 timer siden, rosaa skrev:

Heihei! 

Så koselig at du også blir med her! Godt å ha noen å snakke med synes jeg 😊

Jeg tenkte også mye på MA/SA men jordmord sa til meg, som den over skriver, at sjansen er liten for at noe skjer når du har sett hjerteaktivitet og er over åtte uker på vei! Veldig betryggende ord for min del.  Jeg er 10+6 i dag, og fikk se det lille hjertet slå på gynekologisk undersøkelse da jeg var 7+4😄 Er førstegangs så alt er helt nytt for min del, men jeg bekymret meg også mye for at noe skulle gå galt.

Takk for svar, rosaa. Det e betryggende å vite at sjansen for at noe går galt er så liten.  Så fantastisk at du også har fått se det lille hjertet. Det er virkelig en fantastisk følelse ❤️

Så spennende med nr. 1! Husker så godt følelsen av at alt var helt nytt. Savner egentlig litt den følelsen. Det var liksom noe som var så fint (og spennende!) med å ikke vite hva som kom til å skje videre og hva man gikk til. Trodde forresten jeg kom til å bli mer avslappet etterhvert som jeg fikk flere, men når det er 7 år siden forrige fødsel føles liksom alt som nytt igjen 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mai-skatt
19 timer siden, Skjæra på tunet skrev:

Da har jeg vært på TUL😊 Ett embryo (er tvillinger i slekta, så håpet helst på ett), og et hjerte som slo. Jeg må ha rota fælt med termindato og beregning, for bare ut fra første dag i siste mens så tok jeg feil på hvor langt jeg var. I tillegg stemte det hun regnet seg frem til, med faktisk størrelse.
 

Jeg er derfor ikke 8+1, men 7+4 i dag. ❤️
 

Hilsen surrehue... 🤪

Så fantastisk å få se det lille hjertet slå ❤️ Både jeg og mannen har tvillinger i slekta, så var ganske spent på UL selv. Må innrømme at jeg håpet på ett hjerte selv. Hadde selvfølgelig blitt superglad om det var to, men når man vet hvor mye en baby krever er det skremmende å tenke på at man skal ha to 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai-skatt
18 timer siden, Tussi2018 skrev:

Så hyggelig at du blir med i gruppen 😍 Og så godt å høre at alt sto bra til på UL! Jeg har også hørt at sjansen for MA er mindre etter å ha sett et bankende hjerte i uke 8. Jeg var akkurat begynt på uke 8 da jeg var (7+1) så derfor er jeg veldig spent på ny UL neste uke når jeg er 10+0. Pga cyster og hormonbehandling har jeg fått vite at sjansen er større for at det går galt så det hjelper ikke akkurat på om dagen. Formen min er helt grei 😊 Kjedelig med kvalme 😫 Håper det kommer seg raskt! Hvor lenge er du sykemeldt? 

Så spennende med ny UL snart ❤️ Og så bra at du blir ekstra fulgt opp. Det kan umulig være noe godt å vite at sjansen er større for at noe går galt. Samtidig tenker jeg at du allerede har kommet langt, og det må jo være ett godt tegn ❤️

Jeg er sykmeldt i to uker fra og med mandag. Har høstferie nå (er lærer), så derfor fra mandag. Hvordan er det med deg ? Er du i form til å jobbe ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skjæra på tunet
15 minutter siden, Gjest Mai-skatt skrev:

Så fantastisk å få se det lille hjertet slå ❤️ Både jeg og mannen har tvillinger i slekta, så var ganske spent på UL selv. Må innrømme at jeg håpet på ett hjerte selv. Hadde selvfølgelig blitt superglad om det var to, men når man vet hvor mye en baby krever er det skremmende å tenke på at man skal ha to 😅

Hehe, ja. Var forsåvidt klar for to i første svangerskap, men når vi synes to er nok, så ville tre blitt mye å håndtere. 😊 Men hadde det vært flere enn én, så fikk vi bare ta imot. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, Gjest Mai-skatt skrev:

Så spennende med ny UL snart ❤️ Og så bra at du blir ekstra fulgt opp. Det kan umulig være noe godt å vite at sjansen er større for at noe går galt. Samtidig tenker jeg at du allerede har kommet langt, og det må jo være ett godt tegn ❤️

Jeg er sykmeldt i to uker fra og med mandag. Har høstferie nå (er lærer), så derfor fra mandag. Hvordan er det med deg ? Er du i form til å jobbe ? 

Jeg går til privat gyn så det er helt på eget initiativ, kun for å roe nervene 😊🙏 Ja, håper det ❤ 

Okei, det blir sikkert godt å få hentet seg litt inn og forhåpentligvis er kvalmen bedre innen den tid. Jeg har vært i helt grei form til nå, men idag har jeg ikke hatt mye å bidra med på jobb kjenner jeg. Ingen energi, hodepine og bare ekstremt trøtt. Men heldigvis ikke veldig kvalm. Godt det kun er en dag igjen før helg! 

Har du fortalt om graviditeten på jobb? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte på om det er flere som ikke har fått svangerskapskvalme (enda?)? Jeg er 7+1 og merker andre symptomer (halsbrann, ømme bryster, tisse ofte, svimmel), men har ikke vært spesielt kvalm. Jeg leser om alle som sliter med kvalme som gravide, så ville bare spørre om det er flere som ikke er det.. Uff, som gravid bekymrer man vel seg for alt mulig rart.. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Tussi2018 skrev:

Jeg går til privat gyn så det er helt på eget initiativ, kun for å roe nervene 😊🙏 Ja, håper det ❤ 

Okei, det blir sikkert godt å få hentet seg litt inn og forhåpentligvis er kvalmen bedre innen den tid. Jeg har vært i helt grei form til nå, men idag har jeg ikke hatt mye å bidra med på jobb kjenner jeg. Ingen energi, hodepine og bare ekstremt trøtt. Men heldigvis ikke veldig kvalm. Godt det kun er en dag igjen før helg! 

Har du fortalt om graviditeten på jobb? 

 Jeg forstår. Hadde jeg vært i din situasjon, hadde jeg nok gjort det samme selv. Vurderte å bestille privat UL før legetimen jeg hadde nå på onsdag, men fikk heldigvis se hjerte slå der. Skal tilbake om to uker og håper han tar frem UL-apparatet da også :hjerte: Usikker på om det er noe de vanligvis gjør, eller om han gjorde fordi jeg har hatt så mye magevondt. Sliter sånn med mageverk i perioder. I natt våknet jeg helt forferdelige magekramper. Legen mener det er hormonelt og at det er "bra" at jeg har vondt. Det betyr at ting skjer der nede. Men jeg har aldri hatt mageverk i de andre svangerskapene mine, så det stresser meg litt. Heldigvis ingen blod, og jeg har sett hjerte slå, men likevell .. Andre som er plaget med mageverk her ?

Jeg har forfalt om graviditeten til sjefen, men sagt at jeg gjerne vil holde det mellom oss i noen uker til. Han tok det heldigvis superfint og ble oppriktig glad på mine vegne. Jeg begynte i jobben i august, så jeg gledet meg ikke akkurat til å fortelle :sjokkbla: Har du fortalt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Heidu90 skrev:

Jeg lurte på om det er flere som ikke har fått svangerskapskvalme (enda?)? Jeg er 7+1 og merker andre symptomer (halsbrann, ømme bryster, tisse ofte, svimmel), men har ikke vært spesielt kvalm. Jeg leser om alle som sliter med kvalme som gravide, så ville bare spørre om det er flere som ikke er det.. Uff, som gravid bekymrer man vel seg for alt mulig rart.. 😅

Jeg sliter med kvalme, så burde vell egentlig ikke svare her. Jeg forstår bekymringen din, og jeg tror nok jeg hadde følt på det samme selv om jeg ikke var kvalm. Samtidig tror jeg de første 12 ukene er preget av mye bekymringer for de fleste av oss, uansett hvilke symptomer vi har. Man bekymrer seg virkelig for alt mulig :sjokkbla:

Vi får bare prøve å ta en dag om gangen, og tenke at vi er en dag nærmere tolv uker for hver dag som går. Plutselig så er vi der alle sammen :hjerte:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...