Gå til innhold

Sophie Elise

Fremhevede innlegg

Skrevet
8 minutter siden, Mehr skrev:

Slike holdninger er en av grunnene til at jeg sjeldent gidder å kommentere i slike tråder, for jeg vet at det er som å skrive til en vegg. Jeg har aldri sagt at noen er grusomme mennesker - jeg stiller spørsmål ved måten dere omtaler henne på. At du føler deg som et grusomt menneske basert på hva du skriver (virker slik siden du antar at jeg mener dere er grusomme???), så er det din sak, ikke min. 

Hun har fått tittelen Norges farligste forbilde delvis fordi samfunnet trenger en syndebukk for unge jenters dårlige selvbilde. Sannheten er at komplekser får man uansett, enten man leser bloggen hennes eller ei. Alle kompleksene hun har presentert på bloggen sin er ikke egenartede, det var ikke hun som fant dem opp. 

Sophie Elise er kjent blant annet fordi hun er såpass kontroversiell som hun er. Hun elsker å provosere, og hun vet at ved å provosere får hun oppmerksomhet. Dermed genererer hun flere klikk og følgere. Det spiller ingen rolle om de liker henne eller ikke, hun får penger i kassa for det uansett. Dere gjør ordene hennes mektige og dere reagerer kraftig på utspillene hun kommer med, som om det hun sier betyr mye for dere. Gjør det egentlig det? En gang i blant kaster hun ut agnet og alle biter på. Det syns jeg er så rart! 

Psykiske lidelser er jeg ganske så kjent med, og jeg føler meg hverken støtt eller provosert av utsagnet hennes om at "angst føles bedre når man ser fab ut". Jeg fnyser av det og lar det ligge. Men jeg skjønner selvfølgelig at andre reagerer annerledes enn meg. De fleste vet derimot at det er individuelt hvordan man opplever angst. Det virker som om siden hun er den hun er, så får hun ikke lov til å mene eller si det og det. Siden hun har en forhistorie med å være useriøs og lyve til leserne sine, så kan ikke ordene hennes være ekte. Jeg tviler ikke et sekund på at Sophie Elise har angst og har opplevd depresjon som følge av den jobben hun har. Å ha sosiale medier som jobb er jaggu ingen spøk, for i altfor mange tilfeller blir alt man gjør feil. 

Hvorfor gi henne makt når hun ikke burde ha makt? Hvorfor la seg provosere når det er levebrødet hennes? Det er så uforståelig. 

Hun har selv tillatt og bli syndebukken som samfunnet kan kritisere og hamre løs. Hadde hun endret stil og måten hun formulerer seg på, så ville ikke folk vørt så kritisk til henne. Det er en grunn for at hun til stadighet havner i media og andre bloggere må ta henne i nakken som at hun skulle være en rampete kattunge. Og når det kommer det alvorlige diagnoser og helsesitisjoener så forverres det bare. Hun snakker som at det er naturlig å ja så mange sykdommer og nærmeste behandler bloggen som sin "dagbok" noe den ikke er lengre.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, Uglesjel skrev:

Hun har selv tillatt og bli syndebukken som samfunnet kan kritisere og hamre løs. Hadde hun endret stil og måten hun formulerer seg på, så ville ikke folk vørt så kritisk til henne. Det er en grunn for at hun til stadighet havner i media og andre bloggere må ta henne i nakken som at hun skulle være en rampete kattunge. Og når det kommer det alvorlige diagnoser og helsesitisjoener så forverres det bare. Hun snakker som at det er naturlig å ja så mange sykdommer og nærmeste behandler bloggen som sin "dagbok" noe den ikke er lengre.

Jeg er til en viss grad enig. Dette med at hun snakker som om det er naturlig å ha så mange sykdommer forstår jeg ikke helt. Det er mange som har flere diagnoser. Om hun har det eller ikke er det kun hun selv som vet. Det er jo en positiv ting å gjøre psykiske lidelser mindre tabu. 

Skrevet
6 minutter siden, Mehr skrev:

Jeg er til en viss grad enig. Dette med at hun snakker som om det er naturlig å ha så mange sykdommer forstår jeg ikke helt. Det er mange som har flere diagnoser. Om hun har det eller ikke er det kun hun selv som vet. Det er jo en positiv ting å gjøre psykiske lidelser mindre tabu. 

Det er sant. Men det er måten hun gjør det på som får folk til og se rødt. Hun omtaler sine psykiske lidelser som en hverdagsform og noe man kan bli frisk av om man endre litt på utseende eller fikser på kroppen. Det er sammenhengene mellom disse som gjør det så ulogisk. Dermed fyrer hun opp ikke være leserene sine, men også blogg-kollegaene som har sett seg lei på hvordan hun holder på. 

• Liker 13
Skrevet

Haters make you fameous ! 

Altså .. Er folk her inne besatt av å hate SE? Det dømmes for ALT jenta foretar seg?? Om hun vil bruke 400 på solarium så er det vel helt opp til henne selv?? _HVORFOR_ gidde å bry seg så mye om hva hun gjør , når all nysgjerrighet er næret av hat ? 

• Liker 2
Gjest Mocchhaa
Skrevet

Som sakt, få klarer å holde seg passe konstruktive og få klarer å holde det til det faktiske problemet. Alt annet må pirkes på, og le av. Folk tar seg nær av små ting hun sier, som vi alle har sakt i en eller annen sammenheng, og det blir blåst opp. 

Synes folk burde omtale andre mennesker med LITT mer omhu. 

Skrevet (endret)

Sparkesyklet rett forbi Sofie Elise i Oslo idag, hvor jeg hørte hun pratet med noen forbipasserende(?). Hun virker som en jordnær person, som tar seg tid til folk. Blikket hun ga meg, når jeg kjørte forbi, ga meg det inntrykket at hun er en hyggelig person, som respekterer andre, både fremmede og kjente. Blikk kan si mer en tusen ord, på en måte. Jeg har personlig aldri likt bloggere, men Sofie ga meg et positivt inntrykk. Jeg tror folk må møte\treffe\se dem personlig, og i det daglige liv, før dem kan dømme dem rett. Hvordan en person evt. blir fremstilt i media, og hvordan dem er på ordentlig, er som natt og dag.

Endret av TrekStar
  • Liker 5
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
12 timer siden, TrekStar skrev:

Sparkesyklet rett forbi Sofie Elise i Oslo idag, hvor jeg hørte hun pratet med noen forbipasserende(?). Hun virker som en jordnær person, som tar seg tid til folk. Blikket hun ga meg, når jeg kjørte forbi, ga meg det inntrykket at hun er en hyggelig person, som respekterer andre, både fremmede og kjente. Blikk kan si mer en tusen ord, på en måte. Jeg har personlig aldri likt bloggere, men Sofie ga meg et positivt inntrykk. Jeg tror folk må møte\treffe\se dem personlig, og i det daglige liv, før dem kan dømme dem rett. Hvordan en person evt. blir fremstilt i media, og hvordan dem er på ordentlig, er som natt og dag.

Så koselig å høre❤️

Gjest CecilieX
Skrevet (endret)
16 timer siden, Mehr skrev:

Man fjerner tabu, men det tilkommer jo bare de som selv er friske. Det er deres tabuer som blir utfordret. Og så kan man jo spørre seg om det de lærer er allmenngyldig for diagnosen. Hvis det ikke er det, vil jo feilinformasjonen bare legge sten til byrden. 

Blant annet handler det om fungering. Sophie Elise viser jo svært god fungering på tross av alle sine «diagnoser». Problemet oppstår hvis dette er noe folk tror at er gjengs og forventer samme fungering fra de som har samme diagnose. Da blir det veldig problematisk fordi for de fleste psykisk syke nettopp blir sett ned på fordi de «kan jo bare ta seg sammen». Og dette er en holdning som man ikke kommer til livs når Sophie viser at man feks bare kan være «fab» og dermed få mindre angst. 

Jeg er for å dele psykisk sykdom og fjerne tabuer. Det er fint at man ser andre med samme diagnose og kan føle seg mindre alene. Men Sophie Elise sin blogging har ikke denne effekten. 

Endret av CecilieX
Skrevet
Akkurat nå, CecilieX skrev:

Man fjerner tabu, men det tilkommet jo bare de som selv er friske. Det er deres tabuer som blir utfordret. Og så kan man jo spørre seg om det de lærer er allmenngyldig for diagnosen. Hvis det ikke er det, vil jo feilinformasjonen bare legge sten til byrden. 

Blant annet handler det om fungering. Sophie Elise viser jo svært god fungering på tross av alle sine «diagnoser». Problemet oppstår hvis dette er noe folk tror at er gjengs og forventer samme fungering fra de som har samme diagnose. Da blir det veldig problematisk fordi for de fleste psykisk syke nettopp blir sett ned på fordi de «kan jo bare ta seg sammen». Og dette er en holdning som man ikke kommer til livs når Sophie viser at msn feks bare kan være «fab» og dermed få mindre angst. 

Jeg er for å dele psykisk sykdom og fjerne tabuer. Det er fint at man ser andre med samme diagnose og kan føle seg mindre alene. Men Sophie Elise sin blogging har ikke denne effekten. 

Dette er jeg uenig i. Man kan vise at man fungerer godt i samfunnet selv om man har noen diagnoser på papiret, men hvordan man fungerer i det offentlige gjenspeiler ikke hvordan man er privat. Det er ganske mange som tar på seg en maske når de går ut døra og klarer å gjennomføre ganske mye bra selv om de er syke, men så snart de kommer hjem knekker de sammen. Det er en grunn til at for eksempel selvmord ofte kommer sjokkerende på andre, fordi de i utgangspunktet trudde personen hadde det bra. Ja, hen var kanskje litt deppa og sånt og hadde en diagnose men var det virkelig nok? Tydeligvis, ja. 

Det er allmenn kunnskap å vite at alle mennesker er annerledes og takler utfordringer i livet ulikt. Om en person ikke klarer å forstå det så er det ikke på grunn av at Sophie Elise har sagt at hun har den og den diagnosen, men fungerer utmerket i jobben hun har. Sophie Elise viser heller ikke at man får mindre angst av å være "fab", hun påpekte at hun syntes angsten ble bedre når hun følte seg fin/bra. Det tror jeg ikke hun er alene om, for om man føler seg bra så er det jo en mindre ting å ha angst for?

Gjest CecilieX
Skrevet
Akkurat nå, Mehr skrev:

Dette er jeg uenig i. Man kan vise at man fungerer godt i samfunnet selv om man har noen diagnoser på papiret, men hvordan man fungerer i det offentlige gjenspeiler ikke hvordan man er privat. Det er ganske mange som tar på seg en maske når de går ut døra og klarer å gjennomføre ganske mye bra selv om de er syke, men så snart de kommer hjem knekker de sammen. Det er en grunn til at for eksempel selvmord ofte kommer sjokkerende på andre, fordi de i utgangspunktet trudde personen hadde det bra. Ja, hen var kanskje litt deppa og sånt og hadde en diagnose men var det virkelig nok? Tydeligvis, ja. 

Det er allmenn kunnskap å vite at alle mennesker er annerledes og takler utfordringer i livet ulikt. Om en person ikke klarer å forstå det så er det ikke på grunn av at Sophie Elise har sagt at hun har den og den diagnosen, men fungerer utmerket i jobben hun har. Sophie Elise viser heller ikke at man får mindre angst av å være "fab", hun påpekte at hun syntes angsten ble bedre når hun følte seg fin/bra. Det tror jeg ikke hun er alene om, for om man føler seg bra så er det jo en mindre ting å ha angst for?

Det er ikke allmennkunnskap for alle nei. Unge mennesker blir syke av å se på de glansbildene som presenteres i SoMe. De sammenlikner seg og når ikke opp. Det har blitt problematisert såpass mye i media at man må ha bodd under en stein for å ikke ha fått med seg hvordan SoMe bidrar til epidemien av psykiske plager som rammer ungdommen vår. 

Skrevet
Akkurat nå, CecilieX skrev:

Det er ikke allmennkunnskap for alle nei. Unge mennesker blir syke av å se på de glansbildene som presenteres i SoMe. De sammenlikner seg og når ikke opp. Det har blitt problematisert såpass mye i media at man må ha bodd under en stein for å ikke ha fått med seg hvordan SoMe bidrar til epidemien av psykiske plager som rammer ungdommen vår. 

Men nå snakker du jo om noe helt annet enn det du skrev. De aller fleste vet som sagt at man takler ting ulikt, det gjelder både psykiske lidelser, fysiske sykdommer, endringer i livssituasjon, at et nært familiemedlem dør osv. Noen klarer å jobbe selv om de nettopp har mistet moren sin mens andre trenger sykmelding fordi de havner i kjelleren. Noen klarer ikke gå ut døren fordi de har angst mens noen klarer det. Nå snakker du om unge mennesker, og unge mennesker lærer heldigvis. Dermed får de vite med andre at bare fordi det er slik med Sophie Elise, så betyr det ikke at det er slik med alle. 

Det at unge mennesker sammenligner seg og ikke når opp er en helt annen debatt. Det at SoMe bidrar til psykiske plager er også en annen debatt.... 

De voksne som ikke klarer å forstå at folk opplever ting forskjellig, har et ganske stort problem. Heldigvis er de langt ifra i flertall! 

Gjest CecilieX
Skrevet
1 minutt siden, Mehr skrev:

Men nå snakker du jo om noe helt annet enn det du skrev. De aller fleste vet som sagt at man takler ting ulikt, det gjelder både psykiske lidelser, fysiske sykdommer, endringer i livssituasjon, at et nært familiemedlem dør osv. Noen klarer å jobbe selv om de nettopp har mistet moren sin mens andre trenger sykmelding fordi de havner i kjelleren. Noen klarer ikke gå ut døren fordi de har angst mens noen klarer det. Nå snakker du om unge mennesker, og unge mennesker lærer heldigvis. Dermed får de vite med andre at bare fordi det er slik med Sophie Elise, så betyr det ikke at det er slik med alle. 

Det at unge mennesker sammenligner seg og ikke når opp er en helt annen debatt. Det at SoMe bidrar til psykiske plager er også en annen debatt.... 

De voksne som ikke klarer å forstå at folk opplever ting forskjellig, har et ganske stort problem. Heldigvis er de langt ifra i flertall! 

Jeg svarer på det du skriver. Du skrev at det er allmennkunnskap. Det er det ikke. 

Og nei, det er ikke slik at dette er endimensjonal problematikk og debatt. Dette handler om komplekse problemstillinger og samfunnsutviklingen som helhet.

Skrevet

Det er vel så bra at det er full fokus på pysisk helse etc. Det jeg reagerer på er hvordan og hvilken sammenheng SE gjør det. For hun normalisere pysisk helse så til det grade med å putte inn snik småe reklamering av skjønnhets produkter, eller tips om klinikken på hjørnet. For sannheten er jo det at ingenting av det vil forbedre en diagnose av det. Man blir verken 10, 20, 30 , 40 eller 50% bedre pysisk av og fikse på leppene eller tatovere der man har høye vike. Eller bruke nærmeste 2 tusen hos hudpleieren. Man må jobbe innenfra og ikke utvendig. Selvfølgelig skal man få føle seg bra og fresh. Men ikke men den type kombo. Da er det viktig at man har fagpersoner inn i bildet slik at man kan trå til dem, når det smellet. SE trår til bloggen enn fagpersoner, det er nå mitt inntrykk av hvordan hun håndterer det hele. Men for alt folk og verden kan vite så kan hun ha en skikkelig faglig gruppe som følger henne opp etc.

• Liker 7
Skrevet

Ryddet for avsporinger, brukerdebatt og spekulasjoner samt svar til dette.

Edie, adm.

Skrevet

Så fin leilighet hun har! Så house-tour på You Tube. Skule ønske jeg hadde stor nok garderobe til å ha 'system'. Ikke lett med ett skap, bare. :ler: 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, loffen skrev:

Så fin leilighet hun har! Så house-tour på You Tube. Skule ønske jeg hadde stor nok garderobe til å ha 'system'. Ikke lett med ett skap, bare. :ler: 

Ja, det er bloggleserene hennes som har betalt for luxusen.  Synes hun burde behandle de deretter. 

• Liker 16
Skrevet
8 minutter siden, SupaWoman skrev:

Ja, det er bloggleserene hennes som har betalt for luxusen.  Synes hun burde behandle de deretter. 

Såpass ja.

• Liker 1
Skrevet

Syns det er synd å lese alle disse kommentarene. Voksne mennesker som rakker ned på ei ung jentes liv! Skammelig! 

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, Qvinn skrev:

Syns det er synd å lese alle disse kommentarene. Voksne mennesker som rakker ned på ei ung jentes liv! Skammelig! 

Så du har lest deg gjennom alle 502 kommentarer som er både positive og negative om SE?

• Liker 9
Gjest Xstrella
Skrevet
8 minutter siden, Qvinn skrev:

Da leser vi forskjellig. Ser ikke nedrakking her. Konstruktiv kritikk derimot. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...