Gjest no. 72 Skrevet 6. april 2019 #12181 Skrevet 6. april 2019 13 timer siden, Pust skrev: Jeg syns mange bloggere har lite respekt for andres arbeider, særlig tekster. SE har publisert andres dikt som sine egne, på Instagram. Med det mener jeg de gangene hun viser poesi uten å oppgi forfatter. I det siste har jeg observert en annen blogger bruke andres bilder, og det etter at selvsamme blogger skrek høyt over at noen brukte et av hennes bilder. Ja, ja. 🙄 Jeg tror at hvis man begynner å gå bloggerne litt i sømmene når det gjelder plagiat, vil man finne mye som ikke er bloggerens eget arbeid for å si det sånn. Jeg er litt redd for at det kanskje ikke er et isolert blogg-problem, men at det handler om samtiden vi lever i. Vi har ikke lenger respekt for andres arbeid og plukker og bruker som vi selv ønsker, og skriver vårt eget navn på. Jeg syns denne kommentaren er interessant: https://www.nrk.no/ytring/tung-tids-tale-1.14411074 Joda, vi lar oss alle inspirere og ingen tanker er unike, men jeg tror at vi kunne kommet et godt stykke på vei hvis vi var åpne om det i det minste. Skriver jeg en tekst, inspirert av en annen forfatter, så syns jeg det er rett og rimelig at jeg også skal fortelle at jeg faktisk er inspirert av denne. En annen ting med denne kommentaren er at jeg får inntrykk av at forfatteren som er beskyld for plagiat unnskyldes med at hun er under 30 og lett påvirkelig. Litt den samme argumentasjonen vi ofte ser når det gjelder bloggere: enten fra dem selv eller andre som støtter dem. Jeg syns absolutt alder og følelser ikke en unnskylding. Forfattere og bloggere har det som jobb, og forfattere har et forlag i ryggen. Da skulle det bare mangle at de er profesjonelle og ikke plagierer andre.
Pust Skrevet 6. april 2019 #12182 Skrevet 6. april 2019 4 minutter siden, Peaky Blinders skrev: Jeg tror at hvis man begynner å gå bloggerne litt i sømmene når det gjelder plagiat, vil man finne mye som ikke er bloggerens eget arbeid for å si det sånn. Jeg er litt redd for at det kanskje ikke er et isolert blogg-problem, men at det handler om samtiden vi lever i. Vi har ikke lenger respekt for andres arbeid og plukker og bruker som vi selv ønsker, og skriver vårt eget navn på. Jeg syns denne kommentaren er interessant: https://www.nrk.no/ytring/tung-tids-tale-1.14411074 Joda, vi lar oss alle inspirere og ingen tanker er unike, men jeg tror at vi kunne kommet et godt stykke på vei hvis vi var åpne om det i det minste. Skriver jeg en tekst, inspirert av en annen forfatter, så syns jeg det er rett og rimelig at jeg også skal fortelle at jeg faktisk er inspirert av denne. En annen ting med denne kommentaren er at jeg får inntrykk av at forfatteren som er beskyld for plagiat unnskyldes med at hun er under 30 og lett påvirkelig. Litt den samme argumentasjonen vi ofte ser når det gjelder bloggere: enten fra dem selv eller andre som støtter dem. Jeg syns absolutt alder og følelser ikke en unnskylding. Forfattere og bloggere har det som jobb, og forfattere har et forlag i ryggen. Da skulle det bare mangle at de er profesjonelle og ikke plagierer andre. Man lærer mye om opphavsrett og plagiering mens man går på videregående, så egentlig burde det være de yngste som var flinkest til ikke å stjele andres arbeid, til å opplyse om kilder, etc. Rart det der. 10
Pust Skrevet 6. april 2019 #12183 Skrevet 6. april 2019 1 time siden, Gul_gul skrev: Jeg vil si det er en balanse som har endret sig gradvis og en opphoping av ting. Hun har ikke byttet personlighet, men på et tidspunkt mistet hun bakkekontakten. (Hun = den virkelige Sofie Elise som sitter bak skjermen og vurderer hva hun skal skrive om i dagens blogginnlegg). Satt på spissen - det er ikke noe problem å bable litt om dagens lipgloss i et innlegg og skrive seriøst om dyrevern i det neste. Men når det begynner å høres ut som om 'dagens lipgloss' har vokset til å være noe hun funderer over 23 timer i døgnet, er balansen ikke lenger sunn. Selvklart kan det hende at noe kommer til å fremstå på en litt annen måte enn man hadde tenkt, men det skinner jo igjennom at hun er sykelig besatt av eget utseendet og å fikse på kroppen sin. Det med alle diagnoserne - jeg tror ikke hun har oppdiktet det hele selv, og jeg tror hun har skrevet mye av det i god tro. Hun kan har fått ulik informasjon fra forskjellige leger og psykologer, og hun kan ha misforstått ting. Men problemet er at hun har kastet om seg med alvorlige psykiske diagnoser i årevis, og det har hopet seg opp. Det er liksom 27 diagnoser siden folk stoppet å ta henne seriøst. Det tror jeg ikke hun skjønner, bl.a. fordi hun ikke har hørt på kritikken hun har fått de seneste årene. 👍 2
Gjest no. 72 Skrevet 6. april 2019 #12184 Skrevet 6. april 2019 2 minutter siden, Pust skrev: Man lærer mye om opphavsrett og plagiering mens man går på videregående, så egentlig burde det være de yngste som var flinkest til ikke å stjele andres arbeid, til å opplyse om kilder, etc. Rart det der. Ja, det er et godt poeng, men jeg vet ikke om man ser på det som "annerledes" når det er på internett liksom? Litt sånn som Anjior skrev til sitt forsvar. Trist er det uansett, og jeg håper at det blir tatt seriøst og slås ned på så det ikke får utvikle seg videre.
Pust Skrevet 6. april 2019 #12185 Skrevet 6. april 2019 13 minutter siden, Peaky Blinders skrev: Ja, det er et godt poeng, men jeg vet ikke om man ser på det som "annerledes" når det er på internett liksom? Litt sånn som Anjior skrev til sitt forsvar. Trist er det uansett, og jeg håper at det blir tatt seriøst og slås ned på så det ikke får utvikle seg videre. De siste årene har det (på vgs) blitt jobbet mye med nettopp kopiering fra nettet, om hva som er lov og hva som ikke er lov, men bloggere ser ut til å tro at dette bare gjelder på skolen, at det er fritt frem når læreren ikke ser det de gjør. 🙄 Eller så strøk de i norsk, alle sammen. 10
Gjest no. 72 Skrevet 6. april 2019 #12186 Skrevet 6. april 2019 Akkurat nå, Pust skrev: De siste årene har det (på vgs) blitt jobbet mye med nettopp kopiering fra nettet, om hva som er lov og hva som ikke er lov, men bloggere ser ut til å tro at dette bare gjelder på skolen, at det er fritt frem når læreren ikke ser det de gjør. 🙄 Eller så strøk de i norsk, alle sammen. Da burde de ha et godt grunnlag for å holde seg på riktig side i hvert fall. Lurer på om de forfatterne som blir plagiert av bloggere kontakter dem, eller om de bare gir blaffen? Jeg vet jo hva jeg hadde gjort, men kan hende de ser på dem som så uviktige at de ikke bryr seg.
Pust Skrevet 6. april 2019 #12187 Skrevet 6. april 2019 1 minutt siden, Peaky Blinders skrev: Da burde de ha et godt grunnlag for å holde seg på riktig side i hvert fall. Lurer på om de forfatterne som blir plagiert av bloggere kontakter dem, eller om de bare gir blaffen? Jeg vet jo hva jeg hadde gjort, men kan hende de ser på dem som så uviktige at de ikke bryr seg. «Folk flest» gir blaffen i / vet ikke hva bloggere driver med, og ser ikke på dem som annet enn rusk. Du hører til dem som vet hvordan bloggerne stjeler og snylter på andres arbeid, og ville reagert deretter, og bra er det. Og: Vi må bli flinkere til å tipse forfattere og andre som får sitt arbeid stjålet og lagt ut på nett / some! 9
Gjest no. 72 Skrevet 6. april 2019 #12188 Skrevet 6. april 2019 Akkurat nå, Pust skrev: «Folk flest» gir blaffen i / vet ikke hva bloggere driver med, og ser ikke på dem som annet enn rusk. Du hører til dem som vet hvordan bloggerne stjeler og snylter på andres arbeid, og ville reagert deretter, og bra er det. Og: Vi må bli flinkere til å tipse forfattere og andre som får sitt arbeid stjålet og lagt ut på nett / some! Ser at det er nevnt i innlegget til ren poesi, så kanskje han får beskjed. Viktigste er vel som du skriver at det kommer frem, det er først da man får muligheten til å faktisk gjøre noe med det, om det er noe de vil.
Gjest Gul_gul Skrevet 6. april 2019 #12189 Skrevet 6. april 2019 12 minutter siden, Peaky Blinders said: Jeg er litt redd for at det kanskje ikke er et isolert blogg-problem, men at det handler om samtiden vi lever i. Vi har ikke lenger respekt for andres arbeid og plukker og bruker som vi selv ønsker, og skriver vårt eget navn på. Vil bare tilføye at det absolutt ikke er et nytt fenomen. Før internettet var det vanlig at f.eks. journalister og artikkelforfattere bare oversatte ting og skrev eget navn på, litt som SE gjorde med taxitur/rasisme-historien. Der har også vært saker om romaner, hvor det ved et tilfelle viser seg 30 år etter utgivelsen at det meste av historien var "lånt" fra en ukjent, utenlandsk bok. Og på Shakespeares tid stjal forfattere med armer og bein fra hverandre helt åpenlyst og uten skam.
Pust Skrevet 6. april 2019 #12190 Skrevet 6. april 2019 (endret) Helt sant, og før det igjen signerte man ikke verk og alt var «fritt frem». I dag har vi et lovverk som vi skal forholde oss til, ikke gjemme oss bak at «det var lov før». Når vi hittil kun diskuterer bloggernes verkstyverier i denne tråden, er det bare fordi dette er en tråd om en blogger, ikke fordi vi «ikke vet bedre». ✌️😊 Endret 6. april 2019 av Pust 5
Gjest no. 72 Skrevet 6. april 2019 #12191 Skrevet 6. april 2019 1 time siden, Gul_gul skrev: Vil bare tilføye at det absolutt ikke er et nytt fenomen. Før internettet var det vanlig at f.eks. journalister og artikkelforfattere bare oversatte ting og skrev eget navn på, litt som SE gjorde med taxitur/rasisme-historien. Der har også vært saker om romaner, hvor det ved et tilfelle viser seg 30 år etter utgivelsen at det meste av historien var "lånt" fra en ukjent, utenlandsk bok. Og på Shakespeares tid stjal forfattere med armer og bein fra hverandre helt åpenlyst og uten skam. Absolutt, mente ikke at plagiat var et nytt fenomen altså. Det har vi vel gjort i all tid, men jeg lurer på om vi kanskje tenker annerledes nå enn tidligere fordi vi lever i denne "dele og bli sett"-kulturen.
Gjest Gul_gul Skrevet 6. april 2019 #12192 Skrevet 6. april 2019 22 minutter siden, Peaky Blinders said: Absolutt, mente ikke at plagiat var et nytt fenomen altså. Det har vi vel gjort i all tid, men jeg lurer på om vi kanskje tenker annerledes nå enn tidligere fordi vi lever i denne "dele og bli sett"-kulturen. Vet ikke. Kanskje det går begge veier. Det er veldig enkelt å copy-paste, men man kan også raskt bli tatt for det.
Gjest Gul_gul Skrevet 6. april 2019 #12193 Skrevet 6. april 2019 18 hours ago, DianaV said: Jeg har lenge tenkt på en tekst Sophie Elise skrev om litt og publiserte på bloggen sin som sitt eget, men har aldri funnet det igjen. Takket være IG kontoen Renpoesi fant jeg det igjen idag. Teksten er av Håvard Rem. Den er plagiert i innlegget https://sophieelise.blogg.no/1467216673__en_dag_.html Jeg finner ikke lenger mer enn et lite sitat fra diktet, men vet dette ikke er første gang hun har presentert andre sitt arbeid som sitt eget. Det som blant annet blir gjengitt er: "En dag skal jeg fikle med nøklene mine uten å tenke på deg. " Original tekst er: "En gang skal jeg stå ved døren Og fingre med nøklene uten å tenke på deg." Lurer på om Håvard Rem er klar over dette. Ikke første gangen SE stjeler tekst, og sikkert ikke den siste. Har vært på google-ekspedisjon. Det er fra en diktsamling - Tekstmeldinger (Cappelen, 2000) - med "mini dikte" på SMS-lengde (maks 140 tegn). Det var ikke mer enn de to linjer. (Anmeldelse fra Natt&Dag). SEs tekst er ~25 ganger lenger, og det med nøklene er siste setning. Jeg tviler på det kan kalles plagiat utelukkende fordi én setning i hennes tekst ligner på Rem-diktet. Jeg fant forøvrig to andre 'fikle med nøklene' sitater. Muligens var ikke Rems dikt helt originalt heller. Fra Det Norske Akademis Ordbok.
Viking-girl Skrevet 6. april 2019 #12194 Skrevet 6. april 2019 19 timer siden, DianaV skrev: Jeg har lenge tenkt på en tekst Sophie Elise skrev om litt og publiserte på bloggen sin som sitt eget, men har aldri funnet det igjen. Takket være IG kontoen Renpoesi fant jeg det igjen idag. Teksten er av Håvard Rem. Den er plagiert i innlegget https://sophieelise.blogg.no/1467216673__en_dag_.html Jeg finner ikke lenger mer enn et lite sitat fra diktet, men vet dette ikke er første gang hun har presentert andre sitt arbeid som sitt eget. Det som blant annet blir gjengitt er: "En dag skal jeg fikle med nøklene mine uten å tenke på deg. " Original tekst er: "En gang skal jeg stå ved døren Og fingre med nøklene uten å tenke på deg." Lurer på om Håvard Rem er klar over dette. Ikke første gangen SE stjeler tekst, og sikkert ikke den siste. Jeg har tipset Håvard om plagiatet. Håper han ikke bare lar henne slippe lett unna! Han er ekte forfatter, vært det hele sitt liv, og blir nok neppe glad eller takknemlig for at en enkelt blogger twister litt på setningene hans og legger det ut på SoMe som om det er hun som har funnet på det! Håper virkelig at han tar til motmæle. 11
DianaV Skrevet 6. april 2019 #12195 Skrevet 6. april 2019 1 time siden, Gul_gul skrev: Har vært på google-ekspedisjon. Det er fra en diktsamling - Tekstmeldinger (Cappelen, 2000) - med "mini dikte" på SMS-lengde (maks 140 tegn). Det var ikke mer enn de to linjer. (Anmeldelse fra Natt&Dag). SEs tekst er ~25 ganger lenger, og det med nøklene er siste setning. Jeg tviler på det kan kalles plagiat utelukkende fordi én setning i hennes tekst ligner på Rem-diktet. Jeg fant forøvrig to andre 'fikle med nøklene' sitater. Muligens var ikke Rems dikt helt originalt heller. Fra Det Norske Akademis Ordbok. Nå skulle jeg virkelig ønske jeg hadde klisterhukommelse, for dette er det eneste eksemplet jeg har funnet igjen etter å ha lest plagiat på hennes blogg av andre forfattere nå i nyere tid. 1
Gjest Gul_gul Skrevet 6. april 2019 #12196 Skrevet 6. april 2019 31 minutter siden, DianaV said: Nå skulle jeg virkelig ønske jeg hadde klisterhukommelse, for dette er det eneste eksemplet jeg har funnet igjen etter å ha lest plagiat på hennes blogg av andre forfattere nå i nyere tid. Mener du ... ikke det eneste eksemplet...?
Vipser Skrevet 6. april 2019 #12197 Skrevet 6. april 2019 2 timer siden, Gul_gul skrev: Har vært på google-ekspedisjon. Det er fra en diktsamling - Tekstmeldinger (Cappelen, 2000) - med "mini dikte" på SMS-lengde (maks 140 tegn). Det var ikke mer enn de to linjer. (Anmeldelse fra Natt&Dag). SEs tekst er ~25 ganger lenger, og det med nøklene er siste setning. Jeg tviler på det kan kalles plagiat utelukkende fordi én setning i hennes tekst ligner på Rem-diktet. Jeg fant forøvrig to andre 'fikle med nøklene' sitater. Muligens var ikke Rems dikt helt originalt heller. Fra Det Norske Akademis Ordbok. Å fikle med nøklene er jo noe alle gjør. "å fikle med nøklene uten å tenke på deg" er noe annet. Hva med resten av teksten til Sophie Elise? Hvor er det hentet fra? 🤔 5
DianaV Skrevet 6. april 2019 #12198 Skrevet 6. april 2019 4 minutter siden, Gul_gul skrev: Mener du ... ikke det eneste eksemplet...? Jeg mener at når jeg kom over det diktet på ren poesi er det første gang jeg har funnet igjen et eksempel på det jeg mener er plagiering. Det er nå noen år siden jeg sluttet å lese bloggen så da er det noen år siden jeg reagerte på plagiering i bloggen også. Nå har jeg lest litt på renpoesi sin IG og husker på at hun også har presentert noe av Kristian Bergquist som sin egen tekst, men husker ikke hvilken. Folk får tro hva de vil, og mene hva de vil om hva de vil kalle plagiering. 3
Gjest no. 72 Skrevet 6. april 2019 #12199 Skrevet 6. april 2019 3 timer siden, Gul_gul skrev: Har vært på google-ekspedisjon. Det er fra en diktsamling - Tekstmeldinger (Cappelen, 2000) - med "mini dikte" på SMS-lengde (maks 140 tegn). Det var ikke mer enn de to linjer. (Anmeldelse fra Natt&Dag). SEs tekst er ~25 ganger lenger, og det med nøklene er siste setning. Jeg tviler på det kan kalles plagiat utelukkende fordi én setning i hennes tekst ligner på Rem-diktet. Jeg fant forøvrig to andre 'fikle med nøklene' sitater. Muligens var ikke Rems dikt helt originalt heller. Fra Det Norske Akademis Ordbok. Ikke sikkert det vil gå under plagiat, nei, men jeg syns det er rett og rimelig å henvise til forfatteren du har blitt inspirert av når det er så likt som det er i dette tilfelle. Av respekt for den som først skrev det.
Gjest Gul_gul Skrevet 6. april 2019 #12200 Skrevet 6. april 2019 35 minutter siden, Peaky Blinders said: Ikke sikkert det vil gå under plagiat, nei, men jeg syns det er rett og rimelig å henvise til forfatteren du har blitt inspirert av når det er så likt som det er i dette tilfelle. Av respekt for den som først skrev det. Nei, enig. Det var ikke min hensikt å "frikjenne" henne på det moralske planet. Bare at dette aldri blir en sak på juridisk nivå.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå