Gjest no. 72 Skrevet 6. april 2019 #12201 Skrevet 6. april 2019 10 minutter siden, Gul_gul skrev: Nei, enig. Det var ikke min hensikt å "frikjenne" henne på det moralske planet. Bare at dette aldri blir en sak på juridisk nivå. Tror det sjeldent blir det egentlig, for reglene for at det skal gå under plagiat er slik jeg har forstått det strenge, og det å la seg inspirere er lov, og på toppen av dette putter vi kunstnerisk frihet og alt slik Det til side, så står jeg på at det er manglende respekt og ta setninger fra andres verk og gjøre de om til sine egne. Enten du er blogger eller anerkjent forfatter. Leste debatten om Vigdis Hjort, som ble anklaget for plagiat i 2012. Hun avviste anklagene om plagiat, men erkjente at hun var sterkt inspirert, men ikke før hun ble konfrontert. Da lurer jeg på grunnen til at hun ikke skrev en liten setning om det i selve boka si? Det koster så utrolig lite, og hele debatten kunne kanskje vært unngått.
Gjest no. 72 Skrevet 6. april 2019 #12202 Skrevet 6. april 2019 3 timer siden, DianaV skrev: Nå skulle jeg virkelig ønske jeg hadde klisterhukommelse, for dette er det eneste eksemplet jeg har funnet igjen etter å ha lest plagiat på hennes blogg av andre forfattere nå i nyere tid. Jeg mener å ha lest noe av Alexander Fallo sine setninger også på bloggen hennes, innblandet i egen tekst så klart.
Pust Skrevet 6. april 2019 #12203 Skrevet 6. april 2019 Jeg forstår ikke at de ikke skammer seg og legger seg flate når de blir tatt for plagiering og kopiering/tyveri. 8
Pust Skrevet 6. april 2019 #12204 Skrevet 6. april 2019 2 minutter siden, Peaky Blinders skrev: Tror det sjeldent blir det egentlig, for reglene for at det skal gå under plagiat er slik jeg har forstått det strenge, og det å la seg inspirere er lov, og på toppen av dette putter vi kunstnerisk frihet og alt slik Det til side, så står jeg på at det er manglende respekt og ta setninger fra andres verk og gjøre de om til sine egne. Enten du er blogger eller anerkjent forfatter. Leste debatten om Vigdis Hjort, som ble anklaget for plagiat i 2012. Hun avviste anklagene om plagiat, men erkjente at hun var sterkt inspirert, men ikke før hun ble konfrontert. Da lurer jeg på grunnen til at hun ikke skrev en liten setning om det i selve boka si? Det koster så utrolig lite, og hele debatten kunne kanskje vært unngått. Ja, ikke sant? Jeg tror det er så enkelt som at de tror de ikke skal bli avslørt. 3
Gjest no. 72 Skrevet 6. april 2019 #12205 Skrevet 6. april 2019 Akkurat nå, Pust skrev: Jeg forstår ikke at de ikke skammer seg og legger seg flate når de blir tatt for plagiering og kopiering/tyveri. Aner ikke. Sophie Elise vedkjente vel ikke at hun hadde kopiert det taxi-innlegget, gjorde hun vel? Det minste man kan gjøre er å si at man har latt seg inspirere, og love bot og bedring, men det er kanskje bedre å bare avvise alle anklagere...tenker de.
Gjest no. 72 Skrevet 6. april 2019 #12206 Skrevet 6. april 2019 Akkurat nå, Pust skrev: Ja, ikke sant? Jeg tror det er så enkelt som at de tror de ikke skal bli avslørt. Det tror jeg også. Det som er synd er at det virker som det er få konsekvenser ved at de blir avslørt, så da kan de bare fortsette egentlig. Litt slik som ved merking av reklame. Bota kommer aldri uansett, så hvorfor gidde å følge loven? I verste fall får du et brev fra Forbrukertilsynet liksom.
Pust Skrevet 6. april 2019 #12207 Skrevet 6. april 2019 6 minutter siden, Peaky Blinders skrev: Det tror jeg også. Det som er synd er at det virker som det er få konsekvenser ved at de blir avslørt, så da kan de bare fortsette egentlig. Litt slik som ved merking av reklame. Bota kommer aldri uansett, så hvorfor gidde å følge loven? I verste fall får du et brev fra Forbrukertilsynet liksom. Man kan jo skjønne hvorfor de etter hvert får litt forstørret selvbilde - når de bryter loven gang på gang, og det ikke får noen konsekvenser i det hele tatt. 1
Kragebein Skrevet 7. april 2019 #12208 Skrevet 7. april 2019 Tråden er ryddet for spekulasjoner, brukerdebatt, brudd på opphavsretten, latterliggjøring, personangrep og svar til dette. Kragebein, adm 1
Jemini Skrevet 7. april 2019 #12209 Skrevet 7. april 2019 On 4/5/2019 at 9:07 PM, DianaV said: Jeg har lenge tenkt på en tekst Sophie Elise skrev om litt og publiserte på bloggen sin som sitt eget, men har aldri funnet det igjen. Takket være IG kontoen Renpoesi fant jeg det igjen idag. Teksten er av Håvard Rem. Den er plagiert i innlegget https://sophieelise.blogg.no/1467216673__en_dag_.html Jeg finner ikke lenger mer enn et lite sitat fra diktet, men vet dette ikke er første gang hun har presentert andre sitt arbeid som sitt eget. Det som blant annet blir gjengitt er: "En dag skal jeg fikle med nøklene mine uten å tenke på deg. " Original tekst er: "En gang skal jeg stå ved døren Og fingre med nøklene uten å tenke på deg." Lurer på om Håvard Rem er klar over dette. Ikke første gangen SE stjeler tekst, og sikkert ikke den siste. Er også riiimelig sikker på at en av de mest kjente sitatene fra boken hennes - noe som "vi aksepterer den kjærligheten vi tror vi fortjener" er plagiert fra boken Perks of Being a Wallflower. Nå er jeg ikke helt sikker da jeg ikke har lest boken til SE, men har sett såpass mange screenshots av akkurat den siden at jeg reagerte på det 11
Gjest Gul_gul Skrevet 7. april 2019 #12210 Skrevet 7. april 2019 ^ Fra VG 2018-10-18: Bokanmeldelse: Sophie Elise Isachsen: «Elsk meg»: – Utleverer seg selv
Jemini Skrevet 7. april 2019 #12211 Skrevet 7. april 2019 4 minutter siden, Gul_gul said: ^ Fra VG 2018-10-18: Bokanmeldelse: Sophie Elise Isachsen: «Elsk meg»: – Utleverer seg selv Nemlig, da husket jeg riktig. Men det ble vel aldri noe stor sak ut av dette heller regner jeg med? 9
SoftKitty Skrevet 7. april 2019 #12212 Skrevet 7. april 2019 Men er det et originalt sitat fra den boken? Jeg husker at det sto i den, har lest den (Perks altså) men følte at det er noe jeg har hørt før det, at det er litt sånn kjent formulering...? Typ ala "du må elske deg selv før du kan elske andre" og liknende uttrykk. 1
J.. Skrevet 7. april 2019 #12214 Skrevet 7. april 2019 1 time siden, SoftKitty skrev: Men er det et originalt sitat fra den boken? Jeg husker at det sto i den, har lest den (Perks altså) men følte at det er noe jeg har hørt før det, at det er litt sånn kjent formulering...? Typ ala "du må elske deg selv før du kan elske andre" og liknende uttrykk. Det skal vel uansett henvises som ett sitat,feks blablabla sitat ukjent. De sier det i filmen også,boken har jeg ikke lest. 3
Djungelvrål Skrevet 7. april 2019 #12215 Skrevet 7. april 2019 På 5.4.2019 den 19.57, Missy1 skrev: Er veldig sikker på at hun har skrytt av at disse pillene gjør at håret gror fortere og at man får økt hårvekst av de. Det er heller ikke sånn at hvis du river ut håret ditt i perioder, så vokser det aldri ut igjen. Isåfall burde jeg vært fri for hår både her og der på kroppen. Man kan få reaksjoner på kjemikalier som gjør at man får skallede flekker i hodebunn, men de kommer ikke spesifikt bak ørene for å si det sånn. Da er det flekkvis her og der. Og den reaksjonen bør behandles, så tror ikke det har skjedd og gått henne hus forbi. Pillene er svada. Det er ikke nytt for meg. Det er bare interessant å se at hun igjen og igjen motsier seg selv. Burde føre logg på løgnene sine kanskje (eller helst bare slutte å lyve for å tjene seg rik) Hvis du utsetter håret ditt for exstensions i åresvis KAN håret slutte å vokse ut igjen. Akkurat som overplukkede bryn aldri vokser ut igjen. 4
Gjest Gul_gul Skrevet 8. april 2019 #12216 Skrevet 8. april 2019 7 hours ago, J.. said: Det skal vel uansett henvises som ett sitat,feks blablabla sitat ukjent. De sier det i filmen også,boken har jeg ikke lest. Måten VG fremstiller setningen fra SE-boken er litt misvisende, IMO. I SE-boken (som er roman*) var det en tanke hovedpersonen (jeg-figuren) tenkte, men VG har utelatt slutten på setningen... "Vi aksepterer den kjærligheten vi tror vi fortjener, tenkte jeg." ... så det i VG høres ut som noe den virkelige SE forteller i boken. (Sådan oppfattet jeg det i VG i hvert fall). *Jeg vet SE-boken er basert på hennes egen historie, men det er skjønnlitteratur likevel.
Justlooking Skrevet 8. april 2019 #12217 Skrevet 8. april 2019 Gjelder dette den gamle saken? https://www.dagbladet.no/mat/stotter-sophie-elises-paskekamp---perfekt-eksempel/70844961
Gjest Gul_gul Skrevet 8. april 2019 #12218 Skrevet 8. april 2019 58 minutter siden, Justlooking said: Gjelder dette den gamle saken? https://www.dagbladet.no/mat/stotter-sophie-elises-paskekamp---perfekt-eksempel/70844961 Tja.. Freia bruker fortsatt palmeolje, så det er vel en uavsluttet sak?
Anonym1990. Skrevet 8. april 2019 #12219 Skrevet 8. april 2019 1 time siden, Gul_gul skrev: Tja.. Freia bruker fortsatt palmeolje, så det er vel en uavsluttet sak? Er liksom en gjenganger det med disse bloggerne/influencerene(?) de starter noe men avslutter det sjeldent, så står det uoppklart men de får cred for at de gjør noe bra uavhenging om hvordan saken ender, eller i de fleste tilfeller ikke ender. 6
Viking-girl Skrevet 14. april 2019 #12220 Skrevet 14. april 2019 Syns hun dukker opp «over alt» for tida. Reklamerer for Storytel og den første boka si, og nå for noen sovepiller på sin private Instagramstory. Et eller annet naturpreparat. Eneste som var «positivt» å se er at hun ser fresh og fin ut i akkurat lik min Missoni morgenkåpe 😄 6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå