Gå til innhold

Sophie Elise

Fremhevede innlegg

Skrevet
IreneV skrev (52 minutter siden):

Det finnes ikke kilder på verken det ene eller det andre. Men som du skriver, så kan man se klare forskjeller på språk, og mange paralleller til bøker hun har lest i forkant av sine utgivelser. I tillegg ser man klart hva som gir mest positiv  respons i bloggen, og hun har selv sagt at hun er en mester i å manipulere, hun gir folk det de vil ha, og endrer personlighet  og hjertesaker etter det, SE AS sine ord, ikke mine.

At Sofie Steen Isachsen har bygget en karriere på alternative sannheter og manipulasjon er det ingen tvil om.

Når nå hennes "forfatterskap" blir diskutert. Hennes ville historie om jakten på Mac tyven i trange gater i Paris var vel en teaser til en kommende bok. Manuset til denne boken, det eneste eksemplaret  lå vel på den omtalte Mac. Fantastisk nok klarte hun å fange tyven, få igjen Mac'en  og rekke flyet til Gardermoen på null tid.

Finlay skrev (40 minutter siden):

Absolutt alle manus, av absolutt alle forfattere, blir språkvasket.

Setninger kan bli bygget om, tegn satt inn. Hele manuskriptet kan forandres og forbedres på alle måter. Noe krever store endringer, andre knapt noen.

Forfatteren er likevel forfatteren.

Nå er det vel ingen som har sagt at ikke Sofie Steen Isachsen ikke står bak innholdet i disse bøkene. En bok skrevet av en skyggeforfatter blir forøvrig kreditert "forfatteren".

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
K_mb skrev (2 timer siden):

Finn to feil...Screenshot_20230301_082311_Instagram.thumb.jpg.dd36094b7cdd94003e97accda76aef83.jpg

Dette er bare trist. Skal man le eller gråte?

• Liker 20
  • Nyttig 1
Gjest Finlay
Skrevet
Oida skrev (12 minutter siden):

Nå er det vel ingen som har sagt at ikke Sofie Steen Isachsen ikke står bak innholdet i disse bøkene. En bok skrevet av en skyggeforfatter blir forøvrig kreditert "forfatteren".

SE er god til å uttrykke seg skriftlig. Ja, det er ofte feil i oppbygning og tegnsetting, men absolutt ikke verre enn at det enkelt kan rettes opp i.

Hun kan skrive, og hun liker å skrive. Bloggen hennes var velskrevet på sitt beste. Så hvorfor i all verden skulle hun bruke en skyggeforfatter? Det blir bare spekulasjoner, uten forankring i noe som helst.

Skrevet
K_mb skrev (2 timer siden):

Finn to feil...Screenshot_20230301_082311_Instagram.thumb.jpg.dd36094b7cdd94003e97accda76aef83.jpg

Jeg trodde det var 1. april da jeg leste om Kåss som får lagt ned programmet mens SE kanskje får fortsette, men dessverre er det en hel måned til 1. april.

• Liker 18
  • Hjerte 1
Gjest IreneV
Skrevet (endret)
Oida skrev (21 minutter siden):

At Sofie Steen Isachsen har bygget en karriere på alternative sannheter og manipulasjon er det ingen tvil om.

Når nå hennes "forfatterskap" blir diskutert. Hennes ville historie om jakten på Mac tyven i trange gater i Paris var vel en teaser til en kommende bok. Manuset til denne boken, det eneste eksemplaret  lå vel på den omtalte Mac. Fantastisk nok klarte hun å fange tyven, få igjen Mac'en  og rekke flyet til Gardermoen på null tid.

Jeg  tror jeg har ordlagt meg veldig feil i dette spørsmålet.  Jeg anklager ikke SE for plagiat, men har lest anklager om det, og det vil jeg se om kan stemme. Jeg tror ikke anmeldere eller forlag har gjort noe stort arbeid der.

Det er absolutt ikke ulovlig å benytte skyggeforfattere, eller få hjelp til korrektur. Det er heller ikke ulovlig å være inspirert av andre bøker. Men hvis man benytter ord og vendinger som er direkte tatt fra en annen bok, så er det uheldig. Klisjeer som "Vi aksepterer den kjærligheten vi tror vi fortjener", er direkte tatt fra The Perks of being a Wallflower, men selvsagt også å finne andre steder.
Det var noe en anmelder trakk fram: «det stakk i magen min, vonde sommerfugler som minnet mer om veps.» Dette er jo en velkjent metafor, som du kan finne mase av på nett:  "Be careful because butterflies can be wasps osv. 
Så har du en annen passasje: «Dette forholdet var ikke ment for dagslys i ansiktet og størknede sperm-rester i håret på Deli de Luca.» Lyder også velkjent. Men hun gjør det til sitt, på en lovlig måte
. Allikevel, sett i kontekst med  feks det du nevner over her, tweeten som var stjålet osv, så blir inntrykket at det er "klipp og lim", satt sammen til noe hun hevder å være selvopplevd, men som meget mulig ikke er det.
En ting skal være sikkert og visst, disse bøkene ville aldri blitt gitt ut hvis forfatteren ikke var SE!

Endret av IreneV
Skrevet

"Samtalen" mellom NRK og SE fortsetter og fortsetter..

Kommer ikke til å ende noen plass det der.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Gjest IreneV
Skrevet
Finlay skrev (1 time siden):

Absolutt alle manus, av absolutt alle forfattere, blir språkvasket.

Setninger kan bli bygget om, tegn satt inn. Hele manuskriptet kan forandres og forbedres på alle måter. Noe krever store endringer, andre knapt noen.

Forfatteren er likevel forfatteren.

Du har feks Gine Cornelia Pedersen, fra serien Unge Lovende på NRK. 
Hun er først og fremst forfatter. Hun skrev en bok i 2015, «Kjærlighetshistorie eller Utenom og hjem eller Et epos».
Der har Ibsen inspirert til navnene på hovedpersonene, og kanskje også hele fortellingen, men hun gjør den til sin egen, og setter det inn i vår tid. 

Fra anmeldelsen:

"Kva gjer ei moderne Solveig når Peer stikk av frå heile greia? Gine Cornelia Pedersen kopierer Ibsen på originalt vis. Resultatet er ein teatral roman med trøkk så vel som rom for ettertanke."

https://www.nrk.no/kultur/bokmelding-av-_kjaerlighetshistorie_-av-gine-cornelia-pedersen-1.12568579

Gjest Finlay
Skrevet
IreneV skrev (18 minutter siden):

En ting skal være sikkert og visst, disse bøkene ville aldri blitt gitt ut hvis forfatteren ikke var SE!

Garantert ikke.

Hun er ikke et forfattertalent som plutselig dukker opp fra intet. Bøkene gis ut fordi det er et kjent navn bak, og det navnet selger.

Skrevet (endret)
Honey Dew skrev (1 time siden):

Jeg trodde det var 1. april da jeg leste om Kåss som får lagt ned programmet mens SE kanskje får fortsette, men dessverre er det en hel måned til 1. april.

En troverdig aprilspøk fra NRK i år ville kanskje ha vært nyheten om at for å modernisere Dagsrevyen og gjøre programmet mer attraktivt for unge, har man valgt en "influencer" som nyhetsoppleser.

På den annen side - med dagens sørgelige utvikling der alt gjøres til underholdning, er det vel bare et spørsmål om tid før dette faktisk skjer.

Endret av - Brian
  • Liker 8
  • Nyttig 4
Gjest IreneV
Skrevet (endret)
Finlay skrev (6 minutter siden):

Garantert ikke.

Hun er ikke et forfattertalent som plutselig dukker opp fra intet. Bøkene gis ut fordi det er et kjent navn bak, og det navnet selger.

Da er vi i det minste enige der! :) Jeg beklager forøvrig at det kom ut som anklager om plagiat og skyggeforfattere.
Det kan se ut til at det er en såkalt "trådsannhet", uten spesifikk kilde.

Men vi er uenige i at språket er godt. Jeg synes ikke hun skriver bra. Hun skriver ikke dårlig heller, på bloggen, til blogg å være, men forfatter er hun ikke. Og det er overfylt med klisjeer og enkel symbolikk, som hun vet treffer sin målgruppe.

Endret av IreneV
Skrevet

Ble litt satt ut... og ser folk tenker litt det samme. Jeg er kanskje mer i målgruppen for Else kåss-showet, og selv om jeg ikke har sett hver eneste sending, har jeg kost meg med programmet. Else er herlig, byr på seg selv, fremstår som ekte. På en annen side har jeg på et vis "vokst opp" med SE, jeg er bare noen år eldre enn henne. Jeg vet ikke mer hva hun har å tilby. Man surfer på overflaten av SE, plast og tomme meninger. Hvis podcasten hadde vært en god plattform, kunne hun snakket om miljø, dyrevern, slike ting. Hatt gjester, fått innspill fra andre unge folk med samme tanker, eller noe sånt, men nei, det snakkes om pikk og pung og Tinderdates. Kåss til kvelds hadde rundt 20 episoder totalt i 2022, og hadde flere episoder til april før det var pause og de tok opp episodene igjen i september. Det at vi snakker om mars, en måned tidligere enn fjorårets våravslutning, tolker jeg dithen at dette er en avgjørelse tatt ganske kjapt. Har ikke sett videoene i media der Else snakker, så vet ikke om det er noe hun visste en stund før, eller kom brått på, at hele showet legges ned, og det tar jeg på min kappe, burde ha sjekket det opp, men jeg tenker også at det er litt dårlig uansett, at podden til SE får holde på, med egentlig ingen innhold, mens et så fint show som Kåss til kvelds bare brått avsluttes. Ikke at Kåss til kvelds fenger alle såklart, men det er langt flere seere av showet enn lyttere til SE sin pod...

• Liker 23
  • Hjerte 4
Skrevet
Zenhouse skrev (3 timer siden):

Jeg synes jeg ser en dreining nå i kommentarfelt- at folk begynner å bli lei denne saken nå. «La henne være i fred nå», «straff nok nå i 3 uker», «husk hun er ung, stakkar, hvor mye kan hun tåle», «VG forfølger henne» osv. 

Strutse-strategien hennes kan være i ferd med å lykkes.  Spesielt hvis Nrk beholder podcasten.  Dessverre. 

Strutsestrategien i stakkars-meg-strategien har lyktes hver eneste gang før, så naturlig nok prøver hun igjen. 

Det blir tidenes skandale i NRK hvis NRK beholder podcasten. 

De sitter i gjørma til halsen, så eneste vei opp og ut er å kutte alle forbindelser med SE. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
1 hour ago, Oida said:

I Norge blir skyggeforfatter alltid oppgitt selv om forfatterens navn står på forsiden. Enten på forsiden som «i samarbeid med» eller inne på kolofon-siden. Boken til Anne Rasmussen er et eksempel. Hun brukte skyggeforfatter og vedkommende er selvsagt oppgitt som «medforfatter». 

• Liker 3
Skrevet
50 minutter siden, IreneV said:

Jeg  tror jeg har ordlagt meg veldig feil i dette spørsmålet.  Jeg anklager ikke SE for plagiat, men har lest anklager om det, og det vil jeg se om kan stemme. Jeg tror ikke anmeldere eller forlag har gjort noe stort arbeid der.

Det er absolutt ikke ulovlig å benytte skyggeforfattere, eller få hjelp til korrektur. Det er heller ikke ulovlig å være inspirert av andre bøker. Men hvis man benytter ord og vendinger som er direkte tatt fra en annen bok, så er det uheldig. Klisjeer som "Vi aksepterer den kjærligheten vi tror vi fortjener", er direkte tatt fra The Perks of being a Wallflower, men selvsagt også å finne andre steder.
Det var noe en anmelder trakk fram: «det stakk i magen min, vonde sommerfugler som minnet mer om veps.» Dette er jo en velkjent metafor, som du kan finne mase av på nett:  "Be careful because butterflies can be wasps osv. 
Så har du en annen passasje: «Dette forholdet var ikke ment for dagslys i ansiktet og størknede sperm-rester i håret på Deli de Luca.» Lyder også velkjent. Men hun gjør det til sitt, på en lovlig måte
. Allikevel, sett i kontekst med  feks det du nevner over her, tweeten som var stjålet osv, så blir inntrykket at det er "klipp og lim", satt sammen til noe hun hevder å være selvopplevd, men som meget mulig ikke er det.

Det er ikke plagiat å benytte seg av velkjente talemåter og ordspråk, det kalles bare klisjeer og er uoriginalt.

• Liker 6
Gjest IreneV
Skrevet
Carrie_S skrev (1 minutt siden):

Det er ikke plagiat å benytte seg av velkjente talemåter og ordspråk, det kalles bare klisjeer og er uoriginalt.

Jeg tror jeg har forklart meg ganske godt på dette nå? :)  Ikke plagiat i ulovlig forstand, men sett i konteksten av hvem hun er, hva hun selv har sagt, skrevet og gjort, så er det preget av "klipp og lim", og mer fiksjon enn virkelighet, der hennes "avatar" på nett og blogg er utgangspunktet. Men deri ligger også problemet, for det er jo hennes liv, om  ikke levd irl, som "ungdommen" sier. 

Ekstremt uorginalt, overfylt med klisjeer og enkel symbolikk, som hun vet "fansen" liker. Hun går Paulo Cohelo en høy gang!

Skrevet

Den lå på 11. plass før «posebildet».

EDF8806F-051B-4843-973A-A42B2943F831.jpeg

• Liker 2
Skrevet
MyMichelle skrev (2 minutter siden):

Den lå på 11. plass før «posebildet».

EDF8806F-051B-4843-973A-A42B2943F831.jpeg

ja tror nok NRK driter i oss da gett.. de har jo skutt gullfuglen. Garantert at de IKKE kvitter seg med hun, men hun må sikkert begynne å snakke om andre ting enn pikk og pung. men da spørs det vel om hun holder seg oppå lista der. 

• Liker 5
Skrevet

Har det alltid stått; Sophie og Fetisha er de frekke venninnene du ikke visste du trengte – før nå. på podcasten?

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...