Gå til innhold

Sophie Elise

Fremhevede innlegg

Skrevet
Dumpappen skrev (6 timer siden):

Jeg vil heller kalle henne en utspekulert, kalkulerende forretningsdame uten moralske skrupler.

Du har rett.

Frisk Frosk skrev (6 timer siden):

Det er et nesten surrealistisk skue.

Minst fire, Resar, Lind, Charlo Halvorsen og kringkastingssjefen Fürst Haugen har alle tiår hver i Nrk.

Og så er de villige til å ofre anseelse, rykte og jobb... for en rusavhengig og selvskadende influencer som bryter alt hun kan av Nrks regelverk og samtidig fronter farlig adferd til unge.

Det er nesten vanskelig å tro det som skjer...!

Og du har rett.

Dere har begge rett.

NordreSving skrev (26 minutter siden):

Når det gjelder Oddvar Stenstrøm sin uttalelse er den veldig god, men han gir dessverre skyts til SE med denne setningen: 

Det er ikke samsvar med NRKs samfunnsoppdrag å gi sånne mennesker en plattform.

Her gjør han nettopp den kardinalfeilen at han lar det handle om person og ikke sak. Når han skriver om «sånne mennesker» så får jo SE mer brensel til påstandene om at det er motstanden mot henne som er årsaken til kritikken. Dessverre.

Men det er mennesket Sofie Isachsen som står bak avataren Sophie Elise. Det er et menneske som tar beslutningene om å gjemme seg fra media, nekte å svare til spørsmål og kaste bort skattepenger på podcast med skadelig for sårbare unge mennesker innhold. 

Hvorfor skal hun slippe kritikk? Hun er avataren. Det er ikke mulig å skille de to. Det er tross alt hun som står for alt avataren gjør og sier.

• Liker 16
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Heisann1234 skrev (10 timer siden):

Sorry, mente instastory, du kan se det på kopieelise 😊 Men det er bedre å la vær altså, for blodtrykket og sånt 😅

Jeg ville se men Fetisha slettet storyen 🙄

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes jeg ser en dreining nå i kommentarfelt- at folk begynner å bli lei denne saken nå. «La henne være i fred nå», «straff nok nå i 3 uker», «husk hun er ung, stakkar, hvor mye kan hun tåle», «VG forfølger henne» osv. 

Strutse-strategien hennes kan være i ferd med å lykkes.  Spesielt hvis Nrk beholder podcasten.  Dessverre. 

• Liker 18
  • Nyttig 2
Skrevet
Handful skrev (35 minutter siden):

Jeg ville se men Fetisha slettet storyen 🙄

Du finner den på kopielise

• Liker 4
Skrevet
Zenhouse skrev (10 minutter siden):

Jeg synes jeg ser en dreining nå i kommentarfelt- at folk begynner å bli lei denne saken nå. «La henne være i fred nå», «straff nok nå i 3 uker», «husk hun er ung, stakkar, hvor mye kan hun tåle», «VG forfølger henne» osv. 

Strutse-strategien hennes kan være i ferd med å lykkes.  Spesielt hvis Nrk beholder podcasten.  Dessverre. 

Virker desverre mer og mer som at NRK og Sophie Elise driver en slags utmattelsestaktikk på saken. Jo lenger den henger uten avgjørelser og svar - jo mer blir sakens kjerne glemt mens man venter. Leser i kommentarfeltene at folk nå skriver "La jenta være i fred, har dere aldri gjort feil dere?" 

Jeg tror nok det vil bli en avslutning på podcastsamarbeidet, men ser for meg at de denne uka blir enig om en avvikling av den som gjør at begge parter kommer fint ut av det. 

"Sophie Elise trekker seg fra podcasten! "Jeg føler ikke lenger at jeg kan være meg selv i podcasten, og ønsker ikke å skape mer støy for NRK"

Eller: 

"NRK og Sophie Elise enige om å legge ned podcasten. "Vi har et ansvar for at de som samarbeider med oss har det bra - og dette har vært veldig tøft for alle parter" 

Jeg tror ikke det blir noen beklagelser, forståelse, legge seg flat eller oppklaring og svar. 

• Liker 22
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
DianaV skrev (9 timer siden):

Hun har vel strengt tatt aldri hatt en original idé i løpet av denne karrieren sin.

Vet jeg har sett bilder fra en eller flere av bøkene der det var åpenbar plagiat og lett omskrevet fra andre bøker, og dikt, hvis jeg ikke husker feil, tror bloggen som dekket "toppbloggere" hadde et innlegg om det. 

Bloggen er dessverre lagt ned. Sak om plagiering er omtalt i Nettavisen,  Seher.no,  Harstad Tidende og her: https://www.nordlys.no/sophie-elise/blogg/harstad/sophie-elise-beskyldes-for-a-ha-kopiert-amerikansk-twitter-innlegg-jeg-har-ikke-behov-for-a-plagiere/s/5-34-288957

Og her i tråden, sitater tatt fra blant andre Renpoesi og Håvard Rem:

Endret av Revenge o'Cavatina
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
Snublefot62 skrev (36 minutter siden):

Du finner den på kopielise

Den er borte der, prøvde å legge ved skjermdump men KG vil ikke akkurat nå

• Liker 1
Gjest IreneV
Skrevet (endret)
Revenge o'Cavatina skrev (27 minutter siden):

Bloggen er dessverre lagt ned. Sak om plagiering er omtalt i Nettavisen,  Seher.no,  Harstad Tidende og her: https://www.nordlys.no/sophie-elise/blogg/harstad/sophie-elise-beskyldes-for-a-ha-kopiert-amerikansk-twitter-innlegg-jeg-har-ikke-behov-for-a-plagiere/s/5-34-288957

Og her i tråden, sitater tatt fra blant andre Renpoesi og Håvard Rem:

Dette har jeg lest om, og vil tro jeg finner ganske mange likheter ved å lese de to bøkene opp mot hverandre. Det er et kjent triks mange benytter på videregående også det, finne geniale passasjer i bøker, som man får til å passe inn i det man skriver. Da kan det fort gå fra "inspirert" til "plagiat". Men det er het tydelig at hun er voldsomt inspirert av denne boken.
Den første boken er vel nærmest en videreføring av bloggen. 
Det jeg biter meg mest merke i er responsen på ulike innlegg tidlig i bloggen. Når hun skriver om mobbing  feks, så er det veldig mye ros og applaus. Hun har selv sagt at hun tenker strategisk, og "gir folk det de vil ha". Hun benytter samme ord og vendinger som hun gjør i NRK-saken. "Det er ikke synd på meg, men..."
Det lille jeg har lest av bøkene er så klisjefylt og repetativt at jeg ikke orket å ta i tu med det, men nå skal jeg gjøre det. Om ikke annet, så er det lettlest, så det skal gå ganske fort.

Endret av IreneV
Skrevet
Carrie_S skrev (12 timer siden):

Nei, hun har skrevet alt selv. Det er ikke brukt ghostwritere. Hun skriver godt, det skal hun faktisk ha, mener jeg! 

Nå har jeg ikke lest disse bøkene, og har ingen planer om det. Men jeg er ikke i tvil om at det er brukt skyggeforfatter. Om du ser på det hun legger ut i sosiale medier skriver hun ikke bra norsk. Dårlig oppbygging av setninger, skrivefeil og tegnsetting feil florerer. Om hun hadde skrevet så godt som du påstår er det noe spesielt at hun skriver så dårlig i egne kanaler.

Et godt eksempel er denne "beklagelsen" hun postet på instagram for noen dager siden. Både ordlyd og skrivemåte avslører at det ikke er Sofie Steen Isachsen som er "forfatteren".

• Liker 17
  • Nyttig 1
Skrevet
Oida skrev (2 minutter siden):

Nå har jeg ikke lest disse bøkene, og har ingen planer om det. Men jeg er ikke i tvil om at det er brukt skyggeforfatter. Om du ser på det hun legger ut i sosiale medier skriver hun ikke bra norsk. Dårlig oppbygging av setninger, skrivefeil og tegnsetting feil florerer. Om hun hadde skrevet så godt som du påstår er det noe spesielt at hun skriver så dårlig i egne kanaler.

Et godt eksempel er denne "beklagelsen" hun postet på instagram for noen dager siden. Både ordlyd og skrivemåte avslører at det ikke er Sofie Steen Isachsen som er "forfatteren".

Akkurat det der behøver ikke bety at det er brukt skyggeforfatter. Bokforlagene har korrekturlesere som korrigerer feil.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg så nettopp en episode av Bloggerne, den hvor Kristin vinner en pris og holder en tale hvor hun blir ganske oppskaket og engasjert. Og det er faktisk veldig interessant hvordan div store "beauty-nonsense" influencere som beskytter SE (Martine Lunde, Emma Ellingsen, Iselin Guttormsen) og mener Kristin angriper henne. Det Kristin sier er jo helt riktig, unge jenter sliter pga hva influencere kommuniserer - de er ikke sitt ansvar bevisst. Og hvorfor skal man dokumentere at man tar brazillian butt lift, liksom - de som mener det er normalt og greit mangler en god del viktige personkarakteristikker, men nå tror jeg også det er helt essensielt å mangle disse karakteristikkene hvis man vil klare å bli  influencer. For de alle mangler presis de samme karaktertrekkene. Litt interessant faktisk. 

• Liker 30
  • Nyttig 3
Gjest IreneV
Skrevet (endret)
Oida skrev (54 minutter siden):

Det finnes ikke kilder på verken det ene eller det andre. Men som du skriver, så kan man se klare forskjeller på språk, og mange paralleller til bøker hun har lest i forkant av sine utgivelser. I tillegg ser man klart hva som gir mest positiv  respons i bloggen, og hun har selv sagt at hun er en mester i å manipulere, hun gir folk det de vil ha, og endrer personlighet  og hjertesaker etter det, SE AS sine ord, ikke mine.

Endret av IreneV
Gjest IreneV
Skrevet
MyMichelle skrev (18 minutter siden):

Akkurat det der behøver ikke bety at det er brukt skyggeforfatter. Bokforlagene har korrekturlesere som korrigerer feil.

Forlaget fikk vel kritikk for ikke å ha lest korrektur på en bok. Der samme ord er benyttet om og om igjen, men er stavet forskjellig. Det er ikke kvalitet dette. Og igjen er det lett å falle litt i fella, der man tenker hun er yngre enn det hun er. Hun var faktisk 22 år da den første boken kom ut. Jeg trodde hun var yngre. 

Gjest Finlay
Skrevet
Oida skrev (27 minutter siden):

Absolutt alle manus, av absolutt alle forfattere, blir språkvasket.

Setninger kan bli bygget om, tegn satt inn. Hele manuskriptet kan forandres og forbedres på alle måter. Noe krever store endringer, andre knapt noen.

Forfatteren er likevel forfatteren.

Skrevet (endret)
Drizzt skrev (2 timer siden):

Men det er mennesket Sofie Isachsen som står bak avataren Sophie Elise. Det er et menneske som tar beslutningene om å gjemme seg fra media, nekte å svare til spørsmål og kaste bort skattepenger på podcast med skadelig for sårbare unge mennesker innhold. 

Hvorfor skal hun slippe kritikk? Hun er avataren. Det er ikke mulig å skille de to. Det er tross alt hun som står for alt avataren gjør og sier.

Det er sant!
Selv om man skal kritisere bedriften og ikke privatpersonen, så må det være lov å kritisere sjefen for en bedrift og hvordan vedkommende gjør jobben sin. Hadde en sjef for en hvilken som helst annen bedrift oppført seg så uprofesjonelt, manipulativt og kynisk som Sophie Elise, hadde man lett omtalt vedkommende som "sånne mennesker" også, og ingen hadde reagert på det. Fordi man forventer at folk i ledelsen oppfører seg profesjonelt. Influencere slipper altfor lett unna med at de er "stakkars unge jenter" og privatpersoner man skal la være i fred. Driver du bedrift må du tåle kritikk mot bedriften og jobben du gjør. Da gråter man heller fra seg til familie og venner, og så svarer man kunder, media og andre folk på en ordentlig måte.
Hvis man seriøst mener at noen fokuserer for mye på privatpersonen, så må man likevel kunne svare ordentlig og argumentere for hvorfor man mener man er utsatt for personhets e.l. Å snakke om at man er sliten og tenker på døden er bare manipulativt og ment for å appellere til følgerne så de kan ta kampen for henne, så hun slipper å stå til ansvar. Jeg forventer mye mer av en forretningskvinne på snart 30 år.

Endret av Ardwinna
Manglet et par ord
  • Liker 14
  • Nyttig 2
Gjest IreneV
Skrevet
Finlay skrev (21 minutter siden):

Absolutt alle manus, av absolutt alle forfattere, blir språkvasket.

Setninger kan bli bygget om, tegn satt inn. Hele manuskriptet kan forandres og forbedres på alle måter. Noe krever store endringer, andre knapt noen.

Forfatteren er likevel forfatteren.

Det er sant. Og hun er sikkert også inspirert av både Girls og Sex and the City, og det er lov. Men det er det jeg vil fram til da, at det virker uekte og konstruert, ikke selvbiografisk. Det er ikke ulovlig, men dette skinner igjennom i alt hun gjør. Dette er hele problemet med å leve et liv på nett, som influencer, man mister sin identitet, og styres av det som gir mest klikk, likes og ros, både bevisst og ubevisst.

Gjest IreneV
Skrevet (endret)
Ardwinna skrev (29 minutter siden):

Det er sant!
Selv om man skal kritisere bedriften og ikke privatpersonen, så må det være lov å kritisere sjefen for en bedrift og hvordan vedkommende gjør jobben sin. Hadde en sjef for en hvilken som helst annen bedrift oppført seg så uprofesjonelt, manipulativt og kynisk som Sophie Elise, hadde man lett omtalt vedkommende som "sånne mennesker" også, og ingen hadde reagert på det. Fordi man forventer at folk i ledelsen oppfører seg profesjonelt. Influencere slipper altfor lett unna med at de er "stakkars unge jenter" og privatpersoner man skal la være i fred. Driver du bedrift må du tåle kritikk mot bedriften og jobben du gjør. Da gråter man heller fra seg til familie og venner, og så svarer man kunder, media og andre folk på en ordentlig måte.
Hvis man seriøst mener at noen fokuserer for mye på privatpersonen, så må man likevel kunne svare ordentlig og argumentere for hvorfor man mener man er utsatt for personhets e.l. Å snakke om at man er sliten og tenker på døden er bare manipulativt og ment for å appellere til følgerne så de kan ta kampen for henne, så hun slipper å stå til ansvar. Jeg forventer mye mer av en forretningskvinne på snart 30 år.

Veldig enig med deg her. Og dette er viktig, for det vil ta brodden ut av det mest destruktive ved infuencerbransjen. Det må bli et klart skille på merkevaren, AS og person. Det er ikke så vanskelig som de  gjerne vil ha oss til å tro.

Endret av IreneV
Skrevet
IreneV skrev (22 minutter siden):

Det er sant. Og hun er sikkert også inspirert av både Girls og Sex and the City, og det er lov. Men det er det jeg vil fram til da, at det virker uekte og konstruert, ikke selvbiografisk. Det er ikke ulovlig, men dette skinner igjennom i alt hun gjør. Dette er hele problemet med å leve et liv på nett, som influencer, man mister sin identitet, og styres av det som gir mest klikk, likes og ros, både bevisst og ubevisst.

Jeg opplever det som at hun på nett skapte seg en identitet : "Sophie Elise". Mange kaller `Sophie Elise` Sofie Steen Isachsen sin avatar, helt enig i den vurderingen. 

Etterhvert realiserte hun denne avataren også fysisk med massiv kirurgi. Det virker som hun ønsket å fjerne Sofie helt. 

Jeg har tidligere i tråden undret meg over at foreldrene tillot bloggingen da hun fremdeles var umyndig og bodde hjemme. Det er ganske tydelig at hun utviklet alvorlige problemer med identitet og med forhold til kropp. Hun skulle hatt hjelp DA, ikke spons og likes. 

• Liker 19
  • Nyttig 3
Skrevet
Handful skrev (1 time siden):

Den er borte der, prøvde å legge ved skjermdump men KG vil ikke akkurat nå

den er der enda. den er på storyen til kopielise, ikke som innlegg

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...