Gå til innhold

Drømmen om en familie


Neutral90

Anbefalte innlegg

Neutral90 skrev (3 timer siden):

Så leit å høre ❤️ Det er noe med det å hele tiden få litt og litt dritt hevet etter seg slik at man aldri helt får nytt livet fullt ut. Det er skikkelig tungt. Det er helt innafor å skrive dette altså, det er fint du er ærlig. Det er ikke slik at jeg har en illusjon om at bare man får baby så blir livet rosenrødt. Kan heller se for meg at det er en stor omveltning på mange måter som skaper ekstra belastning, uten at det selvsagt betyr at man ikke er utrolig glad for og i baby ❤️ Jeg er glad for at du får hjelp, da har du tatt det viktige steget :) Jeg håper det bare blir bedre fra her og videre, klem!

Jeg trodde heller ikke livet med baby skulle bli bare kos, følte jeg var godt forberedt på hvor slitsomt og utfordrende det kom til å bli, men at man såklart ikke kunne være helt forberedt til noe man ikke har vært borti før.. Men helsesykepleier sa til meg at en av risikofaktorene for å utvikle fødselsdepresjon var faktisk å ha vært gjennom ivf (langtidsprøvere) fordi man har ventet så lenge på dette og skapt seg så store forventninger, dette er liksom det eneste som har manglet. 

Tenkte det var best å være ærlig, ja. Er selvfølgelig veldig, veldig glad for at vi har fått jenta vår ❤️ Håper du også får oppleve å bli mamma, det er virkelig noe jeg unner deg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Amatariel skrev (På 10.6.2021 den 13.42):

Jeg tenker mye på deg Neutral90 og håper alt jeg kan på at du får gjort et innsett før ferieavviklingen 🤞 :klem:

Takk 😍 glad det går så fint for deg og jeg krysser fingre for godw nyheter på TUL neste uke! 

Sånn bare fordi at; de har faktisk ikke stengt pga ferie, men de må stenge fertilitetsseksjonen fordi legene som jobber der må jobbe på fødeavdelingen 😏

Saschi skrev (På 10.6.2021 den 14.49):

Tydeligvis ikke, men jeg hadde krevd at de sjekket, du vet aldri men så overtenker jeg ALT 🙈

Kjenner igjen den følelsen, hadde og en veldig rar og lang syklus før jeg fikk innsett, hadde gitt opp på å få innsett på den syklusen når de plutselig sa at det blir innsett 😅

Ikke tenk på det, er like dårlig som deg, kanskje verre, er i min egen lille rugeboble akkurat nå 🙈Snik leser i alle dagbøkene jeg følger men følte at du trengte en liten oppmuntring med optimisme ❤️

Rugeboble er så vondt og så fint samtidig, det er deilig når det er håp 😍 krysser fingre for positiv test i helga! 🤞

Takk for at du tenker på meg, det er jeg glad for 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dovendyr1 skrev (21 timer siden):

Jeg trodde heller ikke livet med baby skulle bli bare kos, følte jeg var godt forberedt på hvor slitsomt og utfordrende det kom til å bli, men at man såklart ikke kunne være helt forberedt til noe man ikke har vært borti før.. Men helsesykepleier sa til meg at en av risikofaktorene for å utvikle fødselsdepresjon var faktisk å ha vært gjennom ivf (langtidsprøvere) fordi man har ventet så lenge på dette og skapt seg så store forventninger, dette er liksom det eneste som har manglet. 

Tenkte det var best å være ærlig, ja. Er selvfølgelig veldig, veldig glad for at vi har fått jenta vår ❤️ Håper du også får oppleve å bli mamma, det er virkelig noe jeg unner deg! 

Åh jeg får så vondt når jeg leser dette ❤️ 

Jeg leste statistikk på at mange langtidsprøvere/ivfpasienter får PTSD. Forstod det slik at jo lengre behandling jo større sjanse å oppleve PTSD. Går bare ut ifra at dette er litt i samme leie som hvorfor man lettere kan få fødselsdepresjon. 

Håper det går bedre snart for deg, godt å lese at dere tross dette koser dere mye med jenta deres :blomst:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neutral90 skrev (På 11.6.2021 den 15.05):

Åh jeg får så vondt når jeg leser dette ❤️ 

Jeg leste statistikk på at mange langtidsprøvere/ivfpasienter får PTSD. Forstod det slik at jo lengre behandling jo større sjanse å oppleve PTSD. Går bare ut ifra at dette er litt i samme leie som hvorfor man lettere kan få fødselsdepresjon. 

Håper det går bedre snart for deg, godt å lese at dere tross dette koser dere mye med jenta deres :blomst:

Takk for det ❤️ Jeg tror ting vil lysne sakte men sikkert for meg, det vil hjelpe på å bli fysisk frisk så jeg kan begynne med aktiviteter og trening. Det har vel du også kjent på, at det er viktig oppi prøvingen at du gjør dine ting, aktiviteter, hobbyer for å prøve og holde humøret oppe. Det med PTSD kan jeg godt forstå, ja. Det vil nok for mange oppleves traumatisk med gjentagende negative tester, negative utfall ved et forsøk, høyt stressnivå. PTSD er nok ikke "forbeholdt" krigsofre og veteraner som det typisk var snakk om før. Tenker det er bra du vet om det med PTSD, og også at man faktisk kan bli motsatt av lykkelig når man faktisk får barn.. Du har vel fått litt oppfølging mtp psyken i prøvingen? Sikkert lurt å fortsette med det når du blir gravid og etterhvert i barseltiden ❤️ Ble kanskje litt rotete skrevet dette, men du forstår vel hva jeg prøver å komme fram til 😅

Endret av Dovendyr1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cd 8

Temmelig irritert på meg selv nå! Herlighet så dum jeg kan være. Fra cd 2 til cd 7,altså i 5 dager, tok jeg albyl e som er acetylsalisylsyre som kan hemme eggløsning. Herregud hvor korka går det an å bli liksom? Her får jeg en gavepakke om at jeg kanskje når innsett før sommeren, så kanskje klusser jeg det til med å ta medisin som hemmer eggløsning?! :kjempesinna: :trist:

Noen som har opplevd å tatt mye ibux/albyl e/aspirin og likevel fått eggløsning som vanlig? 

Temmelig sur på meg selv nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neutral90 skrev (23 timer siden):

Cd 8

Temmelig irritert på meg selv nå! Herlighet så dum jeg kan være. Fra cd 2 til cd 7,altså i 5 dager, tok jeg albyl e som er acetylsalisylsyre som kan hemme eggløsning. Herregud hvor korka går det an å bli liksom? Her får jeg en gavepakke om at jeg kanskje når innsett før sommeren, så kanskje klusser jeg det til med å ta medisin som hemmer eggløsning?! :kjempesinna: :trist:

Noen som har opplevd å tatt mye ibux/albyl e/aspirin og likevel fått eggløsning som vanlig? 

Temmelig sur på meg selv nå. 

Jada, jeg har gjort dette jeg og. Høyere dose acetylsalisylsyre enn albyle og. Og Ibux. Det gikk fint det:)

Som du sier. Det klusser KANSKJE til. Problemet er jo at nå som du tenker det så vil du jo klandre deg selv om det klusset det til. Haha. For min del hadde jeg mye kluss uten disse medisinene også 😛

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cd 10

Har heldigvis ikke ødelagt for eggløsning, men den blir nok litt forsinket ifht hva som var før aborten. 

Slimhinne 4 mm og ledende follikel 10 mm. Så eggløsning ca cd 17-18. Har ennå mensen (!!!) så var ikke overrasket over at slimhinnen fortsatt var tynn. 

Det har vært sykepleierstreik så har ikke fått tilbakemelding fra st Olavs ennå, men håper de lar meg gjøre en måling til og at de bare ikke avbryter. I teorien når vi det før sommerstenging 🤞

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dovendyr1 skrev (På 12.6.2021 den 9.28):

Takk for det ❤️ Jeg tror ting vil lysne sakte men sikkert for meg, det vil hjelpe på å bli fysisk frisk så jeg kan begynne med aktiviteter og trening. Det har vel du også kjent på, at det er viktig oppi prøvingen at du gjør dine ting, aktiviteter, hobbyer for å prøve og holde humøret oppe. Det med PTSD kan jeg godt forstå, ja. Det vil nok for mange oppleves traumatisk med gjentagende negative tester, negative utfall ved et forsøk, høyt stressnivå. PTSD er nok ikke "forbeholdt" krigsofre og veteraner som det typisk var snakk om før. Tenker det er bra du vet om det med PTSD, og også at man faktisk kan bli motsatt av lykkelig når man faktisk får barn.. Du har vel fått litt oppfølging mtp psyken i prøvingen? Sikkert lurt å fortsette med det når du blir gravid og etterhvert i barseltiden ❤️ Ble kanskje litt rotete skrevet dette, men du forstår vel hva jeg prøver å komme fram til 😅

Veldig kloke ord du skriver her, Dovendyr1 ❤️ jobber med meg slev parallelt hele veien slik at jeg kan være best rustet for en slik endring å få barn faktisk er. Ikke det at det sikrer meg mot evnt fødselsdepresjon, men helsen har innimellom vært litt skral etter all motgangen, så jeg bør prøve å være best rustet uansett :) jeg får heldigvis oppfølging ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå, håper så inderlig at dere rekker et innsett før sommeren 🤞🏻 Du fortjener alle oppturene du kan få 🌼❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SUPERMIRI skrev (29 minutter siden):

Åå, håper så inderlig at dere rekker et innsett før sommeren 🤞🏻 Du fortjener alle oppturene du kan få 🌼❤️

Så god du er, tusen takk :klem: jeg håper 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CD 18

Fortsatt ikke positiv eggløsningstest. Egget ble målt til 17 mm på mandag, cd 14, så det er tydeligvis ennå et megaegg som blir laget. De to siste innsett har jeg hatt egg på hvv 26 mm og 27 mm ved ultralyd dagen før positiv eggløsningstest. Hadde sårt håpet på tidligere eggløsning, men ser ut som at det ikke blir før ila helga eller mandag. Dessverre betyr det at det gjerne kan bli avbrutt. La meg i ringekø hos de, regner med de ikke er så happy med syklusen. 

 

I tillegg vill jeg gjerne skrive om en fæl opplevelse vi hadde. I håp om at dersom pårørende til et ufrivillig barnløst par kanskje en gang faller inn her og leser. For dette er slike opplevelser som kan knekke et par. Det er ikke lett å være pårørende, men med veldig små hensyn på forhånd kan mye lett justeres på en slik måte at det oppleves OK for paret. 

Hele storfamilien til mannen skulle feire st hans sammen. Søskenbarn, tanter, onkler, besteforeldre - you name it. Vi har vært helt ærlig med den næreste familien og alle vet at vi har opplevd å miste 5 ganger. Ikke en gang, ikke to. 5! Vi har vært på ultralyd og sett hjerte slå 3 ganger de siste 10 mnd, for så å miste i ettertid. Dette vet de. Likevel, hvem er det ikke som i det alle har samlet seg annonserer til hele slekta ved hjelp av en "jeg skal bli storesøster" genser at de igjen er så lykkelige og at ALT var fint på ultralyd? Uten at vi visste noe om at de skulle gjøre det slik. 

Det skal så lite til for at dette går fra å være en helt grusom kveld til at det ikke trenger å oppleves så fælt. De skulle gitt beskjed på forhånd at de ville sprette nyheten på den måten. Det er ikke mye hensyn å be om, det. Det er ikke fordi vi ikke er glad fordi de er glade, men det handler om å vise hensyn ovenfor noen i nær familie som står i en bunnløs sorg. 

Videre vil jeg også anbefale "saying goodbye: a perosnal story of baby loss and 90 days of support to walk you through your grief". Jeg tror ikke vi som en familie vil overleve hvis vi ikke bearbeider sorgen vår. Dersom du har opplevd å miste, spesielt som IVF pasient fordi det gjør undergrunnen ennå dypere: jeg anbefaler deg denne boken. Det er så fint at andre setter ord på sorgen og geleider deg gjennom smerten. 

https://www.amazon.com/Saying-Goodbye-personal-support-through/dp/1434712265

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sadhugsmiley.gif.06b1286d3cfa6629f9f0a2633643d7c0.gif Stor klem til deg. Dette var helt unødvendig av familiemedlemmene ja... Enig med deg, de burde virkelig bare gitt dere et hint i forveien at de ble å annonsere dette. Å bli tatt på sengen slik er virkelig ikke noe godt, det forsterker de vanskelige følelsene som du sier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neutral90 skrev (19 minutter siden):

CD 18

Fortsatt ikke positiv eggløsningstest. Egget ble målt til 17 mm på mandag, cd 14, så det er tydeligvis ennå et megaegg som blir laget. De to siste innsett har jeg hatt egg på hvv 26 mm og 27 mm ved ultralyd dagen før positiv eggløsningstest. Hadde sårt håpet på tidligere eggløsning, men ser ut som at det ikke blir før ila helga eller mandag. Dessverre betyr det at det gjerne kan bli avbrutt. La meg i ringekø hos de, regner med de ikke er så happy med syklusen. 

 

I tillegg vill jeg gjerne skrive om en fæl opplevelse vi hadde. I håp om at dersom pårørende til et ufrivillig barnløst par kanskje en gang faller inn her og leser. For dette er slike opplevelser som kan knekke et par. Det er ikke lett å være pårørende, men med veldig små hensyn på forhånd kan mye lett justeres på en slik måte at det oppleves OK for paret. 

Hele storfamilien til mannen skulle feire st hans sammen. Søskenbarn, tanter, onkler, besteforeldre - you name it. Vi har vært helt ærlig med den næreste familien og alle vet at vi har opplevd å miste 5 ganger. Ikke en gang, ikke to. 5! Vi har vært på ultralyd og sett hjerte slå 3 ganger de siste 10 mnd, for så å miste i ettertid. Dette vet de. Likevel, hvem er det ikke som i det alle har samlet seg annonserer til hele slekta ved hjelp av en "jeg skal bli storesøster" genser at de igjen er så lykkelige og at ALT var fint på ultralyd? Uten at vi visste noe om at de skulle gjøre det slik. 

Det skal så lite til for at dette går fra å være en helt grusom kveld til at det ikke trenger å oppleves så fælt. De skulle gitt beskjed på forhånd at de ville sprette nyheten på den måten. Det er ikke mye hensyn å be om, det. Det er ikke fordi vi ikke er glad fordi de er glade, men det handler om å vise hensyn ovenfor noen i nær familie som står i en bunnløs sorg. 

Videre vil jeg også anbefale "saying goodbye: a perosnal story of baby loss and 90 days of support to walk you through your grief". Jeg tror ikke vi som en familie vil overleve hvis vi ikke bearbeider sorgen vår. Dersom du har opplevd å miste, spesielt som IVF pasient fordi det gjør undergrunnen ennå dypere: jeg anbefaler deg denne boken. Det er så fint at andre setter ord på sorgen og geleider deg gjennom smerten. 

https://www.amazon.com/Saying-Goodbye-personal-support-through/dp/1434712265

 

Jeg forstår at ting er vanskelig, men jeg mener  at andre må få lov til å ha sin lykke og dele den med andre på den måten de vil. Beklager , men tipper det ville blitt sårt og vanskelig uansett hvordan de gjorde det. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (4 minutter siden):

Jeg forstår at ting er vanskelig, men jeg mener  at andre må få lov til å ha sin lykke og dele den med andre på den måten de vil. Beklager , men tipper det ville blitt sårt og vanskelig uansett hvordan de gjorde det. 

Selvsagt skal de få ha sin lykke, men å vise hensyn ville vært å gi en heads up slik at vi kunne valgt å ikke delta eller i det minste vært forberedt på at det skulle skje. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dei kunne sagt noko i forkant. Det virker som dei ikkje har tenkt så langt eigentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Neutral90 skrev (4 minutter siden):

Selvsagt skal de få ha sin lykke, men å vise hensyn ville vært å gi en heads up slik at vi kunne valgt å ikke delta eller i det minste vært forberedt på at det skulle skje. 

Ja, skjønner at du har det veldig vanskelig. Likevel livet blir enda mer vanskelig om man ikke skal kunne delta på ting dersom noen skulle finne på å være gravide eller noe sånn. 
Håper ting blir bedre etterhvert 💙

Endret av Klink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mammahjarte skrev (2 minutter siden):

Ja dei kunne sagt noko i forkant. Det virker som dei ikkje har tenkt så langt eigentlig. 

Ja, enig, det er nok ikke gjort som en del av en fæl plan for å knekke oss :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig unødvendig! De kunne i det minste gitt dykk ein liten heads up først 😕

❤️

Eg mista eit nært familiemedlem etter kort og brutal kreftdiagnose for eit halvt år sidan. Så snakka eg om dette med nokon og eg forklarte kva som hadde skjedd. Han døydde nemlig av komplikasjonar i behandlinga og ikkje av kreften. Anyways, ho eg snakkar med presterer å seie at dei som overlever er dei som tenker positivt og har stå-på vilje 😰 Bare sånn… er det mulig å ver så taktlaus liksom??

Merkar at mange omtalar ufrivillig barnlause på same måte. «Om du sluttar å stresse og heller tenker positivt så blir du nok gravid» 

🤦🏼‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ilmimo skrev (8 minutter siden):

Veldig unødvendig! De kunne i det minste gitt dykk ein liten heads up først 😕

❤️

Eg mista eit nært familiemedlem etter kort og brutal kreftdiagnose for eit halvt år sidan. Så snakka eg om dette med nokon og eg forklarte kva som hadde skjedd. Han døydde nemlig av komplikasjonar i behandlinga og ikkje av kreften. Anyways, ho eg snakkar med presterer å seie at dei som overlever er dei som tenker positivt og har stå-på vilje 😰 Bare sånn… er det mulig å ver så taktlaus liksom??

Merkar at mange omtalar ufrivillig barnlause på same måte. «Om du sluttar å stresse og heller tenker positivt så blir du nok gravid» 

🤦🏼‍♀️

Å herre min hatt, jeg krympet meg faktisk når jeg leste dette. Så utrolig tankeløst 🤦‍♀️ Det er dessverre en del som ikke helt greier å "lese rommet for publikum" for å si det slik ❤️ 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...