Gå til innhold

Drømmen om en familie


Neutral90

Anbefalte innlegg

Ivf siden desember 2018, første uttak april 2019. 

1. Innsett mai 2019: Gravid! Dårlig hcg stigning, SA ca uke 6-7. 

2-5 innsett, sept 2019 til desember 2020: alle negative

- august 2020:  Endelig gravid, helt naturlig! Side 18 👉 Mistenkt MA ved ultralyd uke 7,bekreftet uke 8. Hjemmeabort 1 august. 

- 6 innsett desember 2020: Gravid! Dårlig hcg stigning, MA uke 7.

- 7 innsett mars 2021: gravid! Første gang opplever jeg er normal ultralyd i uke 7 med perfekte målinger. 3 dager senere har hjertet sluttet å slå. MA uke 8. 

- 8 innsett august 2021: kjemisk 5+2, mensen 9 dager forsinket. 

- 9 innsett og siste embryo på frys, september. Gravid

 

Hei 😊

Jeg har lenge tenkt tanken om jeg burde lage egen dagbok. Det er mange tanker som surrer i hodet i forbindelse med prøvingen og målet er at dette skal hjelpe meg til å sortere tankene litt. 

Litt om oss: ektepar i slutten av 20-årene som har visst lenge at vi må ha IVF. Grunnen er tette eggledere hos meg etter bekkeninfeksjon. Dette hadde jeg når jeg var 20. Jeg hadde redusert allmenntilstand (å disse fine ordene man lærer seg 😅), samleie var vondt og jeg som aldri har feber, hadde feber av og på over en periode på et par uker. Gikk til lege som mente det var endometriose. Ventet 4 mnd i helsekø der helsen forbedret seg, hadde ingen symptomer på noe. Operasjon viste ingen tegn til endo. 

2015 ble vi gravid, men det viste seg nokså dramatisk å være XU, altså utenfor livmor. En herlig lege som har fulgt oss siden, kunne allerede da informere om defekt eggleder og en eggleder som måtte tas ut pga XU. Det var operasjon i hu og hast, det var aldri livstruende, men kritisk og føltes dramatisk for meg. 

Høsten 2018 ble vi henvist til IVF. Oppstartsamtale i mars 2019 og første forsøk i april. 

Ble gravid, men det var XU igjen og mistet. Heldigvis mye mindre dramatisk denne gangen, hvor det hadde sluttet å utvikle seg på egen hånd i uke 7. Det er nå 4 og en halv uke siden dette skjedde. Det var fryktelig tungt psykisk. Mest fordi vi gikk fra uke 4+0 til 7+0 hvor HCG ikke utviklet seg (og helt ærlig, hele tiden viste tydelige tegn på XU). Så når vi fikk vite at det ikke var håp lenger så var dette faktisk enklere å forholde seg til. Siden har det egentlig gått bedre og bedre og jeg føler nå at livsgleden er tilbake. Heldigvis! Det var også "fint" på en måte å oppleve en så udramatisk XU helt uten smerter, fordi jeg var et nervevrak fra de satt inn egget at det skulle skje igjen. Sist gang var det mye smerter over flere uker før eggleder sprakk og det var belastende dessverre. 

Vi var heldige og fikk ett egg på frys ved første forsøk. Skulle selvsagt ønske vi var en av de med mange gode blastoer på frys, men det er vi ikke. 

Nå sitter jeg her med mensmurringer og er temmelig nervøs. En lten del av meg håper selvsagt at et mirakel har skjedd, at egglederen jeg har igjen pluteselig har latt et egg komme gjennom, bli befruktet for så at det er i livmoren. Dette er temmelig usannsynlig dessverre. Det jeg frykter mest er at mensen kommer tidligere enn en vanlig syklus før at dette. 

Vi ønsker nemlig et forsøk til med iVF nå i august. Vi bor langt unna St olavs og det hadde vært fint å kunne gjøre det i ferien uten å måtte ta fri fra jobb. For at vi skal rekke et forsøk som skal passe med når St olavs er åpen etter sommeren så må egentlig mens være en dag forsinket (ut ifra gammel syklus.) Jeg har brukt å hatt murringer 1-2 dager før mens før, nå er jeg på dag 2 med murringer, så det spørs om det kommer noe til kvelden eller i morgen. Håper håper ikke det, for da rekker vi ikke nytt forsøk før etter sommerferien vår. 

Krysser fingrene for sen mens 🤞

Endret av Neutral90
  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ååh, så «fint» at du også har laget dagbok 😊 Følger deg videre på ferden ❤️🤞🏻

Håper mensen lar vente på seg, så det klaffer med st olav 🤞🏻

Endret av Patriotpaula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Patriotpaula skrev:

Ååh, så «fint» at du også har laget dagbok 😊 Følger deg videre på ferden ❤️🤞🏻

Håper mensen lar vente på seg, så det klaffer med st olav 🤞🏻

Takk til begge deler 💕 ingen mensen ennå, så lever i håpet ennå 🌸

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg vil følge deg! Historiene våre er ikke like i det hele tatt, men vi er rundt samme alder og det viser bare at også unge par (for vi er fortsatt unge!) kan være nødt til å gå igjennom IVF.. Jeg kan veldig lite om IVF, så kanskje jeg lærer litt gjennom dagboka di også. 

Hvorfor ble det exu ved første IVF-forsøk? Jeg trodde egget ble plassert rett i livmoren? 

Håper dere rekker et forsøk til i august 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Dovendyr1 skrev:

Hei, jeg vil følge deg! Historiene våre er ikke like i det hele tatt, men vi er rundt samme alder og det viser bare at også unge par (for vi er fortsatt unge!) kan være nødt til å gå igjennom IVF.. Jeg kan veldig lite om IVF, så kanskje jeg lærer litt gjennom dagboka di også. 

Hvorfor ble det exu ved første IVF-forsøk? Jeg trodde egget ble plassert rett i livmoren? 

Håper dere rekker et forsøk til i august 😊

Hei! Så kjedleig å høre at dere må gjennom IVF også, men det er en utrolig fin gjeng inne i IVF tråden på «prøvere» som er så tålmodig og gode til å svare på spm :) de er gode å ha når klinikken er stengt for dagen, men du bare «må» ha svar med en gang om noe du lurer på 😅 Vet dere hvorfor dere trenger IVF eller bare skjer det ikke? 

Det er faktisk større sjanse for exu ved IVF. Har det skjedd før er det ennå større sjanse dertil igjen. Forskning viser at sjansen er størst ved ferskforsøk der vi er stimulerte og proppfulle av hormoner. Det er ikke et naturlig klima for et egg å feste seg liksom. Og det er egentlig litt forståelig, det er ikke naturlig å kunne produsere 5-10-15 egg på en gang. Derfor sier egget «nei takk» og istedenfor å gå ned livmorhalsen som en spontanabort, så går det feil vei ned i eggleder.

Har derfor mye større håp til fryseforsøk der jeg ikke er stimulert 👏

Endret av Neutral90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten ikke fått mensen ennå, like mye murringer - nå må kroppen bare vente tre dager og noen timer til🤞

Endret av Neutral90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, Neutral90 skrev:

Hei! Så kjedleig å høre at dere må gjennom IVF også, men det er en utrolig fin gjeng inne i IVF tråden på «prøvere» som er så tålmodig og gode til å svare på spm :) de er gode å ha når klinikken er stengt for dagen, men du bare «må» ha svar med en gang om noe du lurer på 😅 Vet dere hvorfor dere trenger IVF eller bare skjer det ikke? 

Det er faktisk større sjanse for exu ved IVF. Har det skjedd før er det ennå større sjanse dertil igjen. Forskning viser at sjansen er størst ved ferskforsøk der vi er stimulerte og proppfulle av hormoner. Det er ikke et naturlig klima for et egg å feste seg liksom. Og det er egentlig litt forståelig, det er ikke naturlig å kunne produsere 5-10-15 egg på en gang. Derfor sier egget «nei takk» og istedenfor å gå ned livmorhalsen som en spontanabort, så går det feil vei ned i eggleder.

Har derfor mye større håp til fryseforsøk der jeg ikke er stimulert 👏

Jeg skrev at historiene våre ikke er like, kun at vi er rundt samme alder 😅 Vi skal ikke i gang med IVF, og håper vi slipper å komme dit... Har såvidt startet så smått med utredning, men så kom sommerferien og alt blir liksom satt på vent. 

Takk for oppklaring om exu! Jeg visste at det var større sjanse for å få det på nytt etter tidligere exu, men trodde man plasserte egget rett i livmor ved IVF og at man slapp den faren. Visste ikke at det var en risiko ved IVF 😩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det er så spennende med graviditet og sånn, vil følge deg ❤️ håper på positiv graviditetstest for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, snoren skrev:

synes det er så spennende med graviditet og sånn, vil følge deg ❤️ håper på positiv graviditetstest for deg.

Tusen takk, må bare håpe på det beste ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Dovendyr1 skrev:

Jeg skrev at historiene våre ikke er like, kun at vi er rundt samme alder 😅 Vi skal ikke i gang med IVF, og håper vi slipper å komme dit... Har såvidt startet så smått med utredning, men så kom sommerferien og alt blir liksom satt på vent. 

Takk for oppklaring om exu! Jeg visste at det var større sjanse for å få det på nytt etter tidligere exu, men trodde man plasserte egget rett i livmor ved IVF og at man slapp den faren. Visste ikke at det var en risiko ved IVF 😩

Lykke til med utredning, men så håper jeg det går for dere i mellomtiden :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rart dette her, hvordan alt skal klaffe og nerver rundt alt dette. I går var jeg livredd for at mensen skulle komme selv om den egentlig skulle komme i går, i dag er jeg livredd for at mensen IKKE skal komme 🙈😅 Det hele er nokså slitsomt 🥵 

egentlig så har jeg frem til søndag å få mensen. Hvis mensen kommer på mandag el tirsdag så blir det ikke innsett denne syklus, fordi st Olavs er stengt på helg.

Men det hele kommer jo an på at jeg har mine faste 28 dagers syklusene med eggløsning 14 dager før mens. Jeg trodde jeg hadde veldig stabil syklus, men så nå at i januar hadde jeg 31 dager syklus og 30 i mars. 

Så det er så mye om og hvis og jeg prøver å ikke stresse med det, men det betyr jo en hel del for oss da.

Håper mensen kommer i dag, fordi jeg fikk booket time til ul fredag 2 august 👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har endelig mensen kommet og ul er bestilt til neste uke 🥳 

Samtidig begynte tankerekken å spinne. Jeg begynte sommeren deprimert etter mislykket forsøk og exu, og nå merker jeg frykten komme allerede.

Det å være ufrivillig barnløs tærer veldig på. Jeg føler meg ofte mindre verdt fordi vi trenger IVF, og selv om jeg unner venner som blir gravide osv så stikker det veldig hver gang de kommer med velmente oppdateringer 😢 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Har nå hatt to ul før fryseforsøk, og slimhinnen har ikke vokst fra fredag til i dag 😭 eggposene har vokst, men ikke slimhinnen, som er 5 mm. Egentlig er jeg fornøyd med det, fordi eggløsning kan ikke være før onsdag. Er det el man eller tir så blir det ikke innsett pga helg. Grunnen til at jeg er urolig er at legen snakket om at kanskje blir det ikke god nok hinne før innsett 😕 men, st Olavs bestemmer selvsagt.

merker at jeg veldig trenger at dette forsøket skal finne sted. Både min beste venninne og søster har fortalt at de er gravid på en uke. Er glad for de, samtidig så nedfor fordi jeg ikke lykkes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjedelig at den ikke har vokst. Setter de inn selv om slimhinnen ikke vokser seg optimal eller avbrytes forsøket da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Patriotpaula skrev:

Så kjedelig at den ikke har vokst. Setter de inn selv om slimhinnen ikke vokser seg optimal eller avbrytes forsøket da? 

Ja jeg frykter de avbryter :( aner ikke hvor raskt slimhinnen kan vokse før el, og håper at el er litt forsinket og ikke bare to dager unna. kjipt at st Olavs ikke ringte tilbake i dag, men får vel vite mer i morgen regner jeg med. 

Største follikel var 12 mm, så aner ikke hvor nært el det er. 

Endret av Neutral90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tredje ul i forbindelse med fryseforsøk i morgen. Føler at el kan være rundt hjørnet og håper på pos test i morgen tidlig. Tok en test i ettermiddag og den var sterkere enn den jeg tok på morgenen. Er CD 16 i dag, el har aldri vært så sen før. 

Livmorslimhinnen må ha vokst til minst 7 mm, hvis ikke blir det ikke innsett. Var 5 mm sist fredag og på mandag. Små eggposer, så håper at både eggposer og slimhinne har vokst seg store fra mandag til i morgen :)

prøver å holde hodet kaldt og ikke la meg bli dor skuffet hvis det ikke blir innsett neste uke. Synes at flere av gynekologene jeg har vært hos er rimelig kalde fisker, så flaut å agere/vise sorg foran de. Noen er flotte da, det skal sies.

krysser fingre for i morgen!

Endret av Neutral90
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slimhinnen hadde ikke vokst noe i det hele tatt ☹️ Eggposene hadde heller ikke vokst så mye heller, tror det er en bra ting? Største var 12 mm, så det er vel noen dager før EL ennå.

Hadde i tillegg en fæl gynekolog som var veldig sur og lite hjelpsom 😖 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvordan gikk det denne uka? 😊 

Så utrivelig gynekolog du hadde! Får du ikke gå til noen faste? Hva gjorde at du ikke følte han var hjelpsom? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.8.2019 den 7.37, Dovendyr1 skrev:

Hvordan gikk det denne uka? 😊 

Så utrivelig gynekolog du hadde! Får du ikke gå til noen faste? Hva gjorde at du ikke følte han var hjelpsom? 

Takk som spør! Det gikk ikke i det hele tatt :( forsøket ble avlyst. Håper på mensen om to dager. Da blir det ny ul i slutten av sist time.

 

jo mer jeg tenker på han gynekologen, jo mer sint blir jeg. Det er ikke HVA han sa, men hvordan. Jeg fikk tilsnakk for å ha vært hos flere gynekologer for måling, når grunnen til det var at sykehusene var fulle og jeg måtte kjøre 3 t en vei for undersøkelse. Han mente det var umulig for han å si noe om follikelstr eller om hvorvidt jeg nærmet meg el for eksempel. Nei, ble bare veldig nedtrykt av mannen. Som sagt, ikke hva han sa, men hvordan. Jeg tenkte det var fordi jeg var siste time på en fredag, men jeg snakket med fastlegen min om det og jeg er visst ikke den første (eller andre) som har negativ opplevelse med han.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...