Gå til innhold

Den lille havfruen kanskje uten rødt hår :/


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

16 timer siden, Maleficenta skrev:

Nå er den onde dronningen i snehvit og the huntsman blond da bare så det er sagt.. Forøvrig er jeg enig med deg. Snehvit må jo skifte navn om hun skal være svart for hun heter jo snehvit fordi huden hennes er hvit som sne. 

Hun kan hete svarthvit 😄

Anonymkode: ae0a3...47b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Disney er for det meste for barn. Ikke rart Disney er pedagogisk vel. Dessuten var Aladdin i utgangspunktet asiatisk, ikke arabisk. Skal man virkelig ta Disney for ikke å være PK? Herregud, lemurer og løver prater menneskespråk, men det har visst ingen problemer med. Samtalen om Disney speiler jo bare vår politiske hverdag, ikke særlig mer. Elsker Disney.

Anonymkode: ae0a3...47b

Han var kinesisk.

Anonymkode: 9e184...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Han var kinesisk.

Anonymkode: 9e184...583

Jeg trodde kinesisk var asiatisk.

Anonymkode: ae0a3...47b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde kinesisk var asiatisk.

Anonymkode: ae0a3...47b

Asiatisk sier bare at han var fra Asia ikke nasjonalitet. Jeg sa hvilken nasjonalitet han var.

Anonymkode: 9e184...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Asiatisk sier bare at han var fra Asia ikke nasjonalitet. Jeg sa hvilken nasjonalitet han var.

Anonymkode: 9e184...583

ok.

Anonymkode: ae0a3...47b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes skuespilleren ser bra ut med rødt hår, og det er flott at de har castet henne som mørkhudet. Håper hun skal ha rødt hår i filmen da det er ikonisk, men absolutt ikke nødvendig for plottet slik jeg ser det. Kommentarene i denne tråden beviser bare at det var nødvendig å endre litt på tidligere uttrykk på Ariel. Folk må tåle at karakterer gjenskapes uten at de blir støtt av det.

Jeg synes det er flott at det er mye fokus på gjenskapelse og mangfold i Hollywood om dagen. Håper Ursula blir castet som Titus! Her er en link til hans performance som Ursula:

 

Anonymkode: 02af7...549

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disneys lille havfruen er uansett så forskjellig fra eventyret det er basert på, så jeg ser ikke hva som er å bli så opprørt over. Havet i Disney-filmen ser mer tropisk ut enn kysten ved Danmark, siden det er så mange fargerike fisker og korallrev. Så Danmark-argumentet blir bare tull i min mening, Disney-filmen er jo ikke satt i Danmark i det hele tatt geografisk sett.

Ariels hudfarge har heller ingen innvirkning på plottet og det er heller ikke hennes hovedkarakteristikk utseendemessig. Disney-Ariels hovedtrekk er det røde håret, og det ser det ut til at de beholder, selv om det ikke er kjempeviktig det heller. Historiske, ekte personer bør imidlertid være nært utseendemessig som den de spiller. Ingen hadde castet en svart George Washington f.eks. (men det er likevel mange hvite Jesuser i filmhistorien). Karakterer som Snøhvit bør holde seg hvit, fordi den hvite huden og svarte håret er innebygd i hennes karakter og en del av plottet. Eventyrkarakterer med en kanonisert historisk/geografisk plassering bør også være etnisk passende, for eksempel Moana, Pocahontas, Merida, Mulan, Tiana.

Anonymkode: 0e8ae...192

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydelig at mange som skriver her, ikke har noe kjennskap til hvordan teater og film fungerer. Jeg jobber med teater, og hele poenget med å lage nye versjoner eller oppsetninger av kjent materiale, er jo å gjøre noe eget! Å bare pøse på med samme estetikk som tidligere versjoner, regnes for å være kjedelig og dårlig kunst. Hvorfor skal den nye Ariel se helt lik ut som Disney-versjonen? Disney-filmen er jo allerede laget, og hvis du har store problemer med å se en Ariel uten hvit hud og rødt hår, så får du holde deg til den versjonen. Den nye versjonen skal ha sine egne visuelle visjoner og bruke H.C. Andersen på sin egen måte. Man bruker ikke mangfoldige millioner på å lage noe folk allerede har sett før.

Når det er helt vanlig å sette opp Shakespeare i moderne fantasi-kontekst, der King Lear blir f.eks. et science fiction-romvesen, er det selvsagt ikke spesielt ved å gjøre Ariel til en mørkhudet jente med en hvilken som helst hårfarge. Originialmaterialet skal kunne strekkes langt, man forholder seg ikke så direkte til teksten - igjen, hva er da i det hele tatt poenget med å lage noe visuelt? Da kunne jo folk like gjerne bare lest eventyret. Film og teater er en fri kunstform.

Jeg blir for øvrig ganske flau når jeg ser hvite folk sutre over at de for én gangs skyld ikke får være sentrum av universet...

Anonymkode: c15ea...d00

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser egentlig ikke helt poenget med å endre slike vesentlige karaktertrekk. Jeg var ikke begeistret for en mørkhudet Hermoine, og er ikke det for dette heller. Ikke fordi jeg har noe imot hudfargede karakterer, tvert imot, men å gjøre om på en karakter man assosierer med et visst utseende i denne grad virker veldig krampeaktig. De kan nå vel bare lage en ny film med en mørkhudet karakter i stedet for å lage en re-make der hovedrollen ikke ligner det man assosierer den med. Det virker som om de bare ønsker å ta et samfunnspolitisk standpunkt, og at alle skal godta det fordi mørkhudete også skal kunne spille alle roller som hvithudede gjør. 

Men ja, ser frem til å se en hvithudet Mowgli, Tiana, Pocahontas og Vaiana, og en mørkhudet Merida, Herkules og Snøhvit. Hvorfor ikke liksom. 

Anonymkode: a4c98...ad3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser egentlig ikke helt poenget med å endre slike vesentlige karaktertrekk. Jeg var ikke begeistret for en mørkhudet Hermoine, og er ikke det for dette heller. Ikke fordi jeg har noe imot hudfargede karakterer, tvert imot, men å gjøre om på en karakter man assosierer med et visst utseende i denne grad virker veldig krampeaktig. De kan nå vel bare lage en ny film med en mørkhudet karakter i stedet for å lage en re-make der hovedrollen ikke ligner det man assosierer den med. Det virker som om de bare ønsker å ta et samfunnspolitisk standpunkt, og at alle skal godta det fordi mørkhudete også skal kunne spille alle roller som hvithudede gjør. 

Men ja, ser frem til å se en hvithudet Mowgli, Tiana, Pocahontas og Vaiana, og en mørkhudet Merida, Herkules og Snøhvit. Hvorfor ikke liksom. 

Anonymkode: a4c98...ad3

Dette er en historisk karakter som faktisk har eksistert. Og kan derfor ikke sammenlignes med de andre. Man skal selvsagt aldri forandre hudfargen til historiske karakterer som har eksistert.

Men jeg er enig det å forandre hudfargen eller kjønn på etablerte karakterer er idiotisk. Jeg er for flere mørkhudede karakterer men da vil jeg ha originale karakterer ikke kopier av hvite karakterer som er i bunn å grunn det man får nå.

Endret av Aragorn ll Elessar
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Dette er en historisk karakter som faktisk har eksistert. Og kan derfor ikke sammenlignes med de andre. Man skal selvsagt aldri forandre hudfargen til historiske karakterer som har eksistert.

Hvorfor kan man ikke fiksjonalisere? 

Anonymkode: ae0a3...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott dette. Regner med at neste Luther King er svart?

Anonymkode: 3202b...8a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan man ikke fiksjonalisere? 

Anonymkode: ae0a3...47b

Fordi det er en historisk person som har eksistert.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Flott dette. Regner med at neste Luther King er svart?

Anonymkode: 3202b...8a9

Hvit såklart 😂

Anonymkode: 3202b...8a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Aragorn ll Elessar skrev:

Fordi det er en historisk person som har eksistert.

 

Og så?

Anonymkode: ae0a3...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og så?

Anonymkode: ae0a3...47b

Om du alvorlig talt ikke forstår det, så kan jeg ikke hjelpe deg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Aragorn ll Elessar skrev:

Om du alvorlig talt ikke forstår det, så kan jeg ikke hjelpe deg.

Opplys meg, da. Nei, jeg forstår ikke.

Anonymkode: ae0a3...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser egentlig ikke helt poenget med å endre slike vesentlige karaktertrekk. Jeg var ikke begeistret for en mørkhudet Hermoine, og er ikke det for dette heller. Ikke fordi jeg har noe imot hudfargede karakterer, tvert imot, men å gjøre om på en karakter man assosierer med et visst utseende i denne grad virker veldig krampeaktig. De kan nå vel bare lage en ny film med en mørkhudet karakter i stedet for å lage en re-make der hovedrollen ikke ligner det man assosierer den med. Det virker som om de bare ønsker å ta et samfunnspolitisk standpunkt, og at alle skal godta det fordi mørkhudete også skal kunne spille alle roller som hvithudede gjør. 

Men ja, ser frem til å se en hvithudet Mowgli, Tiana, Pocahontas og Vaiana, og en mørkhudet Merida, Herkules og Snøhvit. Hvorfor ikke liksom. 

Anonymkode: a4c98...ad3

Hvit hud er ikke et vesentlig karaktertrekk for hverken Ariel eller Hermione. For Hermiones del så var hennes vesentlige karaktertrekk ekstremt krusete hår og fremtredende fortenner. Film-hermione har ingenting av dette, bare en antydning i håret i den første filmen og ellers pent, bølgete hår i de andre og perfekte tenner. I samme univers er Harrys viktigste trekk grønne øyne (like som moren) og bustete/ustyrlig hår. Dette er heller ikke representert i filmene, skuespilleren for Lily har ikke engang samme øyenfarge/form som Dan, selv om dette trekket nevnes hele tiden i begge medier og er viktig for plottet.

Det er slike ting som er vesentlige, hudfargen til Hermione nevnes vel én gang i en throwaway-setning i forbindelse med at hun ble «blek av skrekk» eller noe sånt, mens håret og tennene er konstant gjennom hele serien. Men det er hudfargen i en teateroppstilling (altså en helt annen produksjon enn filmserien) som får folk til å reagere? Rowling har slike vesentlige trekk for de fleste viktige karakterene, Snape er «greasy» og har haukenese, Ron har rødt går og fregner, Dumbledore har halvmånebriller, sølvfarget hår/skjegg og «piercing eyes». De recastet forresten Lavender Brown fra mørkhudet til hvit, i filmserien. Det er et mye mer relevant eksempel enn de du nevner, der etnisitet faktisk spiller en rolle i settingen/handlingen

Anonymkode: 0e8ae...192

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎04‎.‎07‎.‎2019 den 9.12, AnonymBruker skrev:

Må det være en mørkhudet ariel? Må karakterer som er hvite i bøker og tegnefilmer automatisk bli hvite for at det skal bli riktig? Så hvorfor ikke en hvit eller asiat til å spille Notorius Big og 2pac i filmene deres? En hvit Martin Luther king og en hvit Rosa Parks, takk, det er jo ikke nøye å være korrekt lenger. 

Kommer ikke til å se den filmen hvis ikke Ariel blir portrettert som den jeg vokste opp med, og det har ikke noe med rasisme å gjøre

 

Anonymkode: 150a7...fe9

Mhm... og hva synes du om de andre filmene som egnetlig er andre raser, men har blitt spilt av hvite mennesker? det finnes ganske så mange av dem? men du hører ikke meg klage :) poenget er at du må prøve å se ting fra flere perspaktiver, kaller deg ikke rasistisk, men tenk om grunn til at de valgte henne var på grunn av hennes talent som skuspiller? kanskje stemmen var perfekt for denne rollen ? det finnes utrolige mange grunner, men vi henger oss opp i hvordan personen ser ut, lurer på hvordan du ville ha reagert hvis de valgte en litt overvektig ariel, eller en asiater... just saying

Anonymkode: 83f75...c06

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...