Gå til innhold

Den lille havfruen kanskje uten rødt hår :/


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rart ikke folk reagerer når Kleopatra ble spilt av en hvit dame da...

Anonymkode: 4b8b3...b3f

Dette er mest sannsynlig den hudfarge Cleopatra hadde. 

maxresdefault.jpg

Så det er like feil å framstille Cleopatra som mørk i huden slik som man er sør for Sahara som det er å framstille henne som en hvit person fra Europa. 

Anonymkode: 9e184...583

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Valget som Disney har tatt ift Ariel har skapt eneromt debatt og reaksjoner. Hvofor skal alt være så politisk korrekt i dag liksom. 

Anonymkode: fa386...221

Disney-filmer har da alltid forsøkt å være politisk korrekte. Forskjellen er jo at hva som er politisk korrekt i dag ikke trenger å være det samme som hva som var politisk korrekt for 30 år siden. 

Man så jo det samme med Jasmine i nye Aladdin., Hun skulle være enda mer selvstendig enn tidligere. Hadde Disney blåst i å være politisk korrekt så hadde Jasmin bare vært premien til Aladdin. 

 

Anonymkode: 3dc20...56b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jimins skrev:

Med mørkhudet mener jeg svart. Jasmin er arabisk, mens Moana er polynesisk.

Jasmin ble jo spilt av en skuespiller som er halvt engelsk og halvt indisk. Ingen ble opprørte av den grunn. Så hvorfor skal det være så stor sak når en karakter som er halvt fisk skal bli spilt av en mørkhudet?

Jo. I kommentarfeltet på YouTube, så leste jeg flere synes det var så teit at hun som spilte Jasmin ikke var arbisk, men halvt engelsk og indisk. 

Endret av smalls
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, smalls skrev:

Jo. I kommentarfeltet på YouTube, så leste jeg flere synes det var så teit at hun som spilte Jasmin ikke var arbisk, men halvt engelsk og indisk. 

Ja... i kommentarfeltet på YouTube. Men ingen hashtag på Twitter, ingen medieoppslag, osv. Det er mye mer oppstyr rundt mørkhudet Ariel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Jimins skrev:

Ja... i kommentarfeltet på YouTube. Men ingen hashtag på Twitter, ingen medieoppslag, osv. Det er mye mer oppstyr rundt mørkhudet Ariel.

Ja samme hvor det blir sagt hen. Folk reagerte da og. Også når Emma Watson spilte Belle i Beauty And The Beast, som var pirking. Men dette med Ariel er større og skjønner mange er skuffet. Jeg kommer uansett til å se filmen 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, smalls skrev:

Ja samme hvor det blir sagt hen. Folk reagerte da og. Også når Emma Watson spilte Belle i Beauty And The Beast, som var pirking. Men dette med Ariel er større og skjønner mange er skuffet. Jeg kommer uansett til å se filmen 

Emma Watson overrasket alle. Men kritikken gikk ikke ut på disney endret hudfargen til originalen. Hun fikk vel mer kritikk på noe annet. Som du sier så er Ariel mye større ja. Jeg har googlet meg opp på alle de forskjellige versjonene av Ariel ift live filmene. Ingen av de filmene jeg kunne finne så var hovedpersonen mørkhudet. Men dem var ganske like originalen. Kritikken som hagler nå går på hvor ulik Halle er selveste Ariel. Det var snakk om at Zendaya skulle få rollen pga hun passer perfekt til, og hadde mye likhet. Ja hun et brun i huden, men ikke dyp sjokoladebrun. Dermed tok folk det lettere. Dem mente at Zendaya presenterte 2 folkeslag enn kun bare ett.

Anonymkode: fa386...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir oppstyr uansett. Det er ikke slik at det bare blir oppstyr når det er en person med mørk hud.

Om de hadde gikk rollen til en hvit blond person så ville folk også ha klagd.

Anonymkode: 9e184...583

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Pocahontas er en historisk figur og skal selvsagt aldri spilles av en hvit person, akkurat som Marie Curie aldri skal bli spilt av en mørk person, Man skal ikke forandre hudfarge eller kjønn på historisk karakterer som har eksistert.

Pocahontas er uansett en film som irriterer vette av meg på grunn av alle de historiske feilene som er i den, ja jeg vet det er en tegnefilm av Disney og ikke en historie dokumenter.  men jeg kan ikke la være og irritere meg over historiske feil. 

Den virkelige historien til Pocahontas er en tragisk historie og ikke slik den framstilles av Disney

Hva med figurer fra den greske og norrøne mytologien da? Er det greit at de spilles av svarte personer?

Anonymkode: b548d...570

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, smalls skrev:

Ja samme hvor det blir sagt hen. Folk reagerte da og. Også når Emma Watson spilte Belle i Beauty And The Beast, som var pirking. Men dette med Ariel er større og skjønner mange er skuffet. Jeg kommer uansett til å se filmen 

Hva gikk kritikken på her? Hun er jo lik Belle fra tegnefilmen. Jeg skjønner ikke helt...

Anonymkode: b548d...570

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva gikk kritikken på her? Hun er jo lik Belle fra tegnefilmen. Jeg skjønner ikke helt...

Anonymkode: b548d...570

Folk mente hun ikke var like pen som Belle, ligner ikke, kan ikke synge og sånne teite kommentarer 🙄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, smalls skrev:

Folk mente hun ikke var like pen som Belle, ligner ikke, kan ikke synge og sånne teite kommentarer 🙄

Man kan gjøre mye med sminke. Jeg syns hun var lik og gjorde en god rolle i filmen, og jeg er ikke spesielt fan av Watson engang.

Anonymkode: b548d...570

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan gjøre mye med sminke. Jeg syns hun var lik og gjorde en god rolle i filmen, og jeg er ikke spesielt fan av Watson engang.

Anonymkode: b548d...570

Enig. Hun gjorde en god jobb. Ikke så lett å finne en som er prikk lik Belle, som vil sette av nesten 2 år til å spille inn en film 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, smalls skrev:

Enig. Hun gjorde en god jobb. Ikke så lett å finne en som er prikk lik Belle, som vil sette av nesten 2 år til å spille inn en film 

Synes hun gjorde det ganske bra som den moderne versjonen av Belle. Det samme ang hun som spilte askepott og Tonerose. Man klarer ikke finne identiske like som vil skape den magiske magien. Men Ariel..  Nope. Der er man ikke i nærheten av hva klassikeren går ut på.

Anonymkode: fa386...221

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes hun gjorde det ganske bra som den moderne versjonen av Belle. Det samme ang hun som spilte askepott og Tonerose. Man klarer ikke finne identiske like som vil skape den magiske magien. Men Ariel..  Nope. Der er man ikke i nærheten av hva klassikeren går ut på.

Anonymkode: fa386...221

Nei, Ariel er jo ikke i nærheten en gang. Er man skuffet fordi Ariel ikke er en rødhåret hvit jente, så er man bare en fæl rasist 🙄 Skulle tatt seg ut om den nye Snehvit var mørkhudet og dronningen med langt blondt hår, i en ny Disney remake. Det hadde blitt helt feil for meg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, smalls skrev:

Nei, Ariel er jo ikke i nærheten en gang. Er man skuffet fordi Ariel ikke er en rødhåret hvit jente, så er man bare en fæl rasist 🙄 Skulle tatt seg ut om den nye Snehvit var mørkhudet og dronningen med langt blondt hår, i en ny Disney remake. Det hadde blitt helt feil for meg

Nå er den onde dronningen i snehvit og the huntsman blond da bare så det er sagt.. Forøvrig er jeg enig med deg. Snehvit må jo skifte navn om hun skal være svart for hun heter jo snehvit fordi huden hennes er hvit som sne. 

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, Maleficenta skrev:

Nå er den onde dronningen i snehvit og the huntsman blond da bare så det er sagt.. Forøvrig er jeg enig med deg. Snehvit må jo skifte navn om hun skal være svart for hun heter jo snehvit fordi huden hennes er hvit som sne. 

Jeg vet det, men jeg har ikke sett den filmen. Ble ikke Snehvit for meg. Liker ikke når de går vekk fra originalen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Disney-filmer har da alltid forsøkt å være politisk korrekte. Forskjellen er jo at hva som er politisk korrekt i dag ikke trenger å være det samme som hva som var politisk korrekt for 30 år siden. 

Man så jo det samme med Jasmine i nye Aladdin., Hun skulle være enda mer selvstendig enn tidligere. Hadde Disney blåst i å være politisk korrekt så hadde Jasmin bare vært premien til Aladdin. 

 

Anonymkode: 3dc20...56b

Disney er for det meste for barn. Ikke rart Disney er pedagogisk vel. Dessuten var Aladdin i utgangspunktet asiatisk, ikke arabisk. Skal man virkelig ta Disney for ikke å være PK? Herregud, lemurer og løver prater menneskespråk, men det har visst ingen problemer med. Samtalen om Disney speiler jo bare vår politiske hverdag, ikke særlig mer. Elsker Disney.

Anonymkode: ae0a3...47b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...