Gå til innhold

Den lille havfruen kanskje uten rødt hår :/


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, Jimins skrev:

Håper du kommer ut av boblen din en dag og slutter å være rasistisk 🙂 Vi lever i 2019, hvordan kan du gå rundt med slike holdninger? Karakteren blir ødelagt fordi hun er mørkhudet? Please. 

Jeg bare lurer... Har du aldri opplevd å bli skuffet fordi en skuespiller som ble castet ikke så ut slik du hadde forestilt deg? For jeg mener fortsatt at det er det som plager de fleste. At forventningene blir brutt altså. Man ønsker at Ariel skal se ut som i tegnefilmen. Jeg har opplevd mange ganger å bli skuffet over en casting fordi vedkommende ikke passet med min forventning. Av mange ulike grunner, og absolutt ikke at jeg vil alle skal være hvite. Jeg var for eksempel også skuffet over castingen av Jasmine, fordi jeg synes at en arabisk skuespiller ville passet bedre til «Agrabah» (selv om det er en fiktiv by). Og som nevnt tidligere i tråden var jeg kjempeskuffet over at herlige Starbuck plutselig var blitt kvinne i den nye versjonen av Battlestar Galactica. Jeg har blitt skuffet mange ganger... Det er et personlig «problem» og jeg forventer ikke at alle skal ta hensyn til meg eller noe. Men jeg må jo få være skuffet uten at det gjør meg til noe dårlig menneske? 

Jeg er forsåvidt enig i at Ariel kan ha hvilken som helst hudfarge fordi hun er en havfrue og det er ingen ting annet enn opprinnelsen til eventyret som peker mot Danmark. Jeg er heller ikke hverken plaget eller opprørt over nye Ariel, jeg bare FORSTÅR at folk kan være skuffet (uten at det er rasistisk motivert). Jeg er glad for at mørke får flere karakterer å identifisere seg med, og det er absolutt verdt mer (og viktigere) enn at min forventning blir brutt. For all del. 

 

Anonymkode: 9d956...7f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest HarryDotter
11 minutter siden, Jimins skrev:

Sier du som blir opphisset over hudfargen til en FISK. For en verden vi lever vi.

Du blir hisset opp av at det er for få fisker med svart hår og brun hud? Oooh the irony!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Ha ha ha rødhårede har blitt utsatt for mobbing i veldig stor grad

Ja for det er det samme som systematisk diskriminering og utelukking fra samfunnet. Har rødhårede blitt drept i massetall, kun fordi de rødhåret? Tror ikke det nei. Som sagt, å være rødhåret og svart kan ikke sammenlignes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jimins skrev:

Ja for det er det samme som systematisk diskriminering og utelukking fra samfunnet. Har rødhårede blitt drept i massetall, kun fordi de rødhåret? Tror ikke det nei. Som sagt, å være rødhåret og svart kan ikke sammenlignes.

Er ikke nøyaktig det samme men det er da ille nok. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, HarryDotter skrev:

Du blir hisset opp av at det er for få fisker med svart hår og brun hud? Oooh the irony!

Som sagt, så hadde jeg ikke hatt problemer hvis en hvit jente hadde blitt valgt til rollen. Jeg blir hisset opp av rasister, som ikke skjønner at det er viktig med mer mangfold og representasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Jimins skrev:

Å være rødhåret og mørkhudet kan ikke sammenlignes. Så vidt jeg vet, så har ikke rødhårede blitt utsatt systematisk diskriminering.

 

https://www.irishcentral.com/culture/entertainment/discrimination-against-redheads-very-real-says-author

https://metro.co.uk/2017/02/05/why-britain-needs-a-law-against-ginger-discrimination-6427955/

Sitat

Nearly half of redheaded women and 60% of men had been discriminated against for their red hair according to the study.

 

Da vet du feil. 

Anonymkode: b548d...570

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Jimins skrev:

Som sagt, så hadde jeg ikke hatt problemer hvis en hvit jente hadde blitt valgt til rollen. Jeg blir hisset opp av rasister, som ikke skjønner at det er viktig med mer mangfold og representasjon.

Er det ikke merkelig at det bare er i land hvor flertallet er hvite at det er viktig med representasjon......................

I de aller fleste land i verden er hvite minoriteten, men i de landene er det ikke viktig med representasjon.

Anonymkode: 9e184...583

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.7.2019 den 14.46, Jimins skrev:

Med mørkhudet mener jeg svart. Jasmin er arabisk, mens Moana er polynesisk.

Jasmin ble jo spilt av en skuespiller som er halvt engelsk og halvt indisk. Ingen ble opprørte av den grunn. Så hvorfor skal det være så stor sak når en karakter som er halvt fisk skal bli spilt av en mørkhudet?

Åja så det er kun svarte som har lov til å se på seg selv som mørkhudet? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er du seriøs med meg? Mener du virkelig at rødhårede og mørkhudede har samme struggle i verden?

Finn meg en artikkel der rødhårede ble brukt som slaver og ble utsatt for etnisk rensing.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel snart en mørkfjæret Donald Duck også da, eller?

Anonymkode: 96ae6...25c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes forresten det er for drøyt at man har underskriftskampanje der man forlanger at en castet skuespiller må endres fordi hun ser feil ut. Enten det er Ariel eller Captain Marvel (ja, for der var det «feil» at hun var hvit og blond). 

Man kan godt være skuffet og ønske at det var annerledes, men av respekt for skaperen og skuespilleren bør man akseptere valget. Så får man evt droppe å se filmen, hvis man har så mye imot skuespilleren som er valgt. Synes det er frekt og egoistisk å kreve at ting må endres for at de skal passe MEG. 

Anonymkode: 9d956...7f3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da har vi lært følgende i dag: 

Hvithudede må stå i evig gjeld og må tilpasse alt de mørkhudede siden mørkhudede var utsatt for slaveri og diskriminering for 100 år siden. 

Flott. Toppers. Velkommen til 2019

Anonymkode: f0cf7...05e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Åja så det er kun svarte som har lov til å se på seg selv som mørkhudet? 

Alle mørkhudede er ikke svarte selvsagt. Men i det tilfellet snakker jeg om mørkhudede som er svarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så da har vi lært følgende i dag: 

Hvithudede må stå i evig gjeld og må tilpasse alt de mørkhudede siden mørkhudede var utsatt for slaveri og diskriminering for 100 år siden. 

Flott. Toppers. Velkommen til 2019

Anonymkode: f0cf7...05e

Bro, hvem har sagt det? Men det er en her som mener tydeligvis at rødhårede har hatt det like ille som svarte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jimins skrev:

Er du seriøs med meg? Mener du virkelig at rødhårede og mørkhudede har samme struggle i verden?

Finn meg en artikkel der rødhårede ble brukt som slaver og ble utsatt for etnisk rensing.

https://news.osu.edu/when-europeans-were-slaves--research-suggests-white-slavery-was-much-more-common-than-previously-believed/

https://www.paulcraigroberts.org/2019/03/12/whites-were-slaves-in-north-africa-before-blacks-were-slaves-in-the-new-world/

Sitat

More whites were brought as slaves to North Africa than blacks brought as slaves to the United States 

Jeg antar at det var en del rødhårede også blant disse hvite slavene.
De gikk så klart ikke bare etter de med rødt hår, men de gikk etter de med hvit hud, du vet, sånn som vi har i Europa. For øvrig regner jeg ikke engang med at dette eksisterte.

Anonymkode: b548d...570

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
6 minutter siden, Jimins skrev:

Som sagt, så hadde jeg ikke hatt problemer hvis en hvit jente hadde blitt valgt til rollen. Jeg blir hisset opp av rasister, som ikke skjønner at det er viktig med mer mangfold og representasjon.

Og du har et gigantisk problem dersom du stempler meg som rasist på bakgrunn for det jeg argumenterer for. Du leiter etter rasisme i din higen etter å få rettferdig mangfold. Det er nesten værre enn å være rasist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kommer vel snart en mørkfjæret Donald Duck også da, eller?

Anonymkode: 96ae6...25c

Ser jeg en svart and tenker jeg Daffy

Anonymkode: 9e184...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jimins skrev:

Er du seriøs med meg? Mener du virkelig at rødhårede og mørkhudede har samme struggle i verden?

Finn meg en artikkel der rødhårede ble brukt som slaver og ble utsatt for etnisk rensing.

Finn en artikkel som viser at mørkhudede har blitt utsatt for etnisk rensning og slaveri i europa de siste 30 årene. 

Vi kan ikke stå til evig gjeld for noe som skjedde for flere titalls år siden. 

Så i samme slengen kan du gi meg et årstall hvor Hvithudede får lov til å gjøre løsning uten å ta hensyn til slaveriet og diskurlmoneringen som skjedde for lengen siden.

Har DU blitt utsatt for etnisk rensning og slaveri? Dine foreldre? Nei? Så slitt å klag 

Anonymkode: f0cf7...05e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes forresten det er for drøyt at man har underskriftskampanje der man forlanger at en castet skuespiller må endres fordi hun ser feil ut. Enten det er Ariel eller Captain Marvel (ja, for der var det «feil» at hun var hvit og blond). 

Man kan godt være skuffet og ønske at det var annerledes, men av respekt for skaperen og skuespilleren bør man akseptere valget. Så får man evt droppe å se filmen, hvis man har så mye imot skuespilleren som er valgt. Synes det er frekt og egoistisk å kreve at ting må endres for at de skal passe MEG. 

Anonymkode: 9d956...7f3

Dette er jeg 100% enig med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://news.osu.edu/when-europeans-were-slaves--research-suggests-white-slavery-was-much-more-common-than-previously-believed/

https://www.paulcraigroberts.org/2019/03/12/whites-were-slaves-in-north-africa-before-blacks-were-slaves-in-the-new-world/

Jeg antar at det var en del rødhårede også blant disse hvite slavene.
De gikk så klart ikke bare etter de med rødt hår, men de gikk etter de med hvit hud, du vet, sånn som vi har i Europa. For øvrig regner jeg ikke engang med at dette eksisterte.

Anonymkode: b548d...570

Jeg kan ikke tro at jeg diskuterer med far-right tullinger. Gi meg historiske fakta, ikke to tulleartikler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...